Tesla NC 500-pár otázek a prosba o pomoc

Prostor pro milovníky poslechu LP
Odpovědět
Frantan
Příspěvky: 3
Registrován: 14 kvě 2009 17:25
Kontaktovat uživatele:

Tesla NC 500-pár otázek a prosba o pomoc

Příspěvek od Frantan »

Dobré dopoledne příznivcům mechanické jemnosti a dokonalosti

V honbě za dávným snem jsem se (poprvé, doufám i naposledy) napálil na Aukru. NC 500 za o něco víc než sedm stovek i s poštovným vypadá krásně do bližšího ohledání.
Takže budu mít přehršel dotazů na místní bývalé či současné vlastníky a patrně zejména na mistra Renowna.
Je to srovnáno podle indexu průšvihovosti

-Jak se rozebírá závaží raménka? Stačí vytlačit plastovou vložku, nebo ještě něco? Chci totiž namáznout stupnici-nechodí lehce a vrže, což mi u kousku jemné mechaniky strašně vadí.

-Chybí závaží antiskatingu. V zásadě maličkost, poprosím někoho o zvážení a přibližný materiál a tloušťku závěsné struny (u toho bude asi třeba mikrometr). Osobně mám za to že je to původně celkem obyčejný rybářský silon, výrobek to n. p. silný 0,15 mm-ale co kdyby ne. DIY není v tomhle případě žádná křeč.

-Při balení (to vím jistě) a možná i při přepravě přišel gramofon otočit vzhůru nohama. Následkem toho vytekla kapka oleje z těla zvedáčku (ten je mastný). Ve válci je ho teď málo, takže jsem musel celý prstenec zvednout nahoru skoro nadoraz aby zvedáček zvedal, ale oleje je tak málo že netlumí. Namísto pozvolného spuštění pomalu protékajícím olejem jede raménko dolů tak rychle jak jedu se spouštěcí páčkou.
Oprava, po ustátí 40 h nohama dolů je to lepší, ale pořád nic moc.
Talíř se točí v klidu a volně, takže hlavní ložisko by mělo být OK-nebo je něco, co bych u zhlavodolněného gramofonu měl zkontrolovat?
Je v pořádku, že venku viditelný konec zvedáčku je čistá ocel, tj. nemá mít nějakou čepičku, jak se zdá z obrysové malůvky v návodu?
Kardinální otázka: jak se v gramofonu doplňuje olej? :-)
Očekávám, že po uvolnění pojistného kroužku na hřídelce páčky půjde tato mírným tahem vytáhnout. (Jestli půjde otevřít dno válce zvedáčku nevím-může být nalisované). Bude na ní excentr a na obou koncích těsnění O kroužkem (nebo je v těle?). Někde tam bude v boku úzký kanálek/drážka nebo dírka v pístku, co přepouští olej zpod pístku (od excentru) nad pístek, přičemž s ohledem na jeho průměr lze množstvím a viskozitou oleje regulovat rychlost spouštění.
A teď-je to uspořádané jak si myslím, nebo na mě vyskočí nějaké další (titěrné a nenalezitelné) součástky?
Jak viskosní by ten olej měl být? Aby to nebyla voda a šlo to rozumě protlačit kanálkem. Dá se použít něco na způsob oleje na šicí stroje (berte jej třeba jako etalon od kterého se to dá odhadnout)?
Je známý nějaký trik na jednoduché odvzdušnění prostoru nad pístkem? Tedy krom přelití spodního prostoru a mnohonásobné rajblování pístem sem a tam v poloze na boku (hlavou dolů by to zase teklo víc než je zdrávo), aby vzduch snáze utekl dřív, než se do těla zpátky zasune osička s páčkou?
Je známý nějaký problém se sesazováním?
Dá se to udělat ještě jinak a jednodušeji?

-Ulomený trn se zápichy, na který se věší smyčka závaží antiskatingu. Nevím kdy, komu a jak se ta bejkárna povedla, ale povedla se. 1,5 mm2 mosazi odešlo jedním křupem v čele zápichu č. 1, takže mi zbývá něco přes milimetr na to ten zbytek za něco chytit.
Je tam trn nalisovaný (tj. půjde za pomoci velejemně aplikovaného hrubého násilí vytáhnout, nebo je vlepený/pojištěný lepením (předchozí způsob řešení se tím dost komplikuje) nebo je našroubovaný (levý zavit nečekám)?
Poprosím o původní rozměry trnu-vnější průměr, délka a zejména vzdálenosti čel zápichů od prstence raménka. Sice uvažuji o nevzhledné (?) tyčce se závitem M2-M2,5 a mírně ztuha jdoucí matičce s drážkou pro jednoduchost a plynulou regulaci, ale ať se mám čeho chytit.

-Asi největší průšvih, o kterém nevím kdy se stal-špatně sestavené ložisko raménka. To pro svislý pohyb je v pořádku, to pro vodorovný ne. Raménko na první dotyk od 2/3 desky dál ke středu nepravidelně drhlo a vůbec jsem si (asi naštěstí) netroufl nutit ho ke koncové drážce. Po vytočení horního šroubu s ložiskovou jamkou se ukázalo, že někdo někdy posadil hrot jinam než měl, naštěstí do okraje spodního šroubu, takže nevyštípl safírovou jamku ale vytlačil si novou v duralu. Nicméně ložiskový hrot utrpěl a prostě není tak ostrý jako má být. Odhadem může mít na konci kulový vrchlík s průměrem asi 0,02-,04 mm. Zatím jsem neměl čas na instalaci lepší optiky než lupa 20x v mizerném světle a bez možnosti si kvůli kabeláži raménka dobře zaostřit. Nicméně když jsem ložisko sesadil jak má být, chodí to „na ruku“ bez drhnutí. A místo toho, aby i na ruku, o desce nemluvě, raménko skončilo asi 30 mm od koncové drážky se dá deska přehrát.
Nějaké novotvary (náhlé zakolísání balance, škyt hlasitostní či jiný než od svinstva co po stroji i desce zbývá) jsem při několikanásobném poslechu nezaznamenal. Resp. jsem nezaznamenal nic, co by se dalo během půlhodiny opakovaného pouštění poznat na rytmice, tempu, rozběhu levý/pravý. O čistotě přednesu se u „špinavého“ stroje se kterým jsem se se základním seřízením nijak nemazal nemá smysl bavit. Takže ložisko nesedí na (skoro) bodu, ale na maličkém mezikruží-pročež má logicky o něco větší odpor, ale zdá se že ne o moc, rozhodně ne o tolik aby bylo třeba anti-antiskatingu kvůli jehle visící na vnější straně drážky.
Existuje možnost hrot vyměnit, nebo to musím nechat jak to je a případně si hrát s jetým pilníčkem na nehty a zubní pastou (vypadá to, že to půjde, ale...)?
Logické vysvětlení je, že se v tom někdo vrtal. Jenže na horní straně byly pod hlavou šroubu a silonovou podložkou čtyři kovové podložky. Poté, co jsem hrot umístil kam patří, mělo raménko v ložisku velký vakl a rozumně sedí až potom, co jsem dvě podložky ubral. Podložky vypadají originálně (mají stejné vnitřní a vnější průměry se šroubem) , takže by někdo v Tesle udělal kix? Výrobní číslo je okolo 12 500 pro zajímavost či informaci.

Talíř je, jak jsem se dočetl poměrně standardně, (zatím) mírně zvlněný. Podle hodinek má na okraji rozběh nahoru-dolů 0,17mm, podle oka které na něj nepůsobí vratnou pružinkou jako dotyk hodinek cca. 0,3. Mám za to že mi to může být ganz egál, zvlášť když chci koženou podložku místo té nevzhledné gumy. (která jednoho dne začne lepit, už tak se na ni lepí prach a navíc je to chvílemi a místy takový placatý skanzen migrujících kondenzátorů, které přitahují kočičí chlupy tak, že nám kočku oplešatí). Rozjezd na excentricitě je na vnějším obvodu lepší než 0,02 mm a podle všeho nejméně půlku z toho dělá ten jemně pískový povrch-takže tady by to mělo být OK.

VM 2103 vypadá od pohledu tou samou lupou docela dobře, ještě doodprášit a vykoupat. Žádné náhrny a nápečky jak jste je nafotili o pár vláken vedle se nekonají, vypadá dost nehraně, takže něco ještě naběhá. I když chci něco onačejšího.

Chtěl jsem tenhle typ gramofonu kvůli jednoduchosti a možnosti úprav bez potřeby vyřazovat, upravovat a likvidovat hotová funkční řešení (i když 440/450/(420) by se mi taky náramně líbila a navíc je obecně dostupnost Tesly často zatraceně dobrá).
Nejbližší úprava bude předrátování raménka. Ty drátky co tam jsou jsou skutečně drátky, tudíž moc ohebnosti nepobraly, jsou strašně tenké (odpor) a hlavně byla mašinka uložená čertví kde (garáž nebo zřetelnější vlhko to ale nebylo) a pájka spojující je s headshellem je zašlá-stejně jako viditelná měď kousek za ní a při té tloušťce je i povrchová oxidace část průřezu. Takže další otázka-čím pájíte tyhle věci (hádám že všichni něčím cín-stříbro-něco –kterým)?

Díky Vám všem kteří se budete pachtit s měřícími přístroji

Peer
Příspěvky: 2633
Registrován: 17 dub 2008 14:43
Kontaktovat uživatele:

Re: Tesla NC 500-pár otázek a prosba o pomoc

Příspěvek od Peer »

Dobrá rada: prodej to a kup si něco v dobrém stavu.
A nejraději něco nového byť laciného...

Frantan
Příspěvky: 3
Registrován: 14 kvě 2009 17:25
Kontaktovat uživatele:

Re: Tesla NC 500-pár otázek a prosba o pomoc

Příspěvek od Frantan »

No, to samozřejmě přišlo jako první, hned po otrávenosti-od včera se dívám co a kde. Na druhou stranu pokud to dám dokupy, mám (snad) ne úplně zlé raménko pro všemožné experimentování, u kterého už pak nebude takové škody pokud nepřežije.

Peer
Příspěvky: 2633
Registrován: 17 dub 2008 14:43
Kontaktovat uživatele:

Re: Tesla NC 500-pár otázek a prosba o pomoc

Příspěvek od Peer »

Je pravda, že se člověk hodně o gramofonu naučí, pokud si s ním takhle vyhraje.
Ale podle toho, co píšeš, mám dojem, že je tam porouchané kde co.
Jestli ta energie stojí za to.
Také jsem měl kdysi NC500...

Uživatelský avatar
MB
Příspěvky: 1121
Registrován: 17 dub 2008 13:33
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Tesla NC 500-pár otázek a prosba o pomoc

Příspěvek od MB »

Stalo to sedem stovak a ty si na nom nasiel 2A4-ky chyb + si myslis, ze si sa na Aukre napalil? Kam ten svet speje....

Frantan
Příspěvky: 3
Registrován: 14 kvě 2009 17:25
Kontaktovat uživatele:

Re: Tesla NC 500-pár otázek a prosba o pomoc

Příspěvek od Frantan »

Takže s ložiskem to není tak zlé, nejvíc nadělala tenká nalisovaná špona duralu kterou jsem našel až s lepším světlem. Pokusím se sehnat šroub s kamenem a hrot opravím. To problém nebude. Po vyčištění už dokáže hrát docela přijatelně až na antiskating, jehož absence je místy dobře poznat. Takže prosím, pokud máte někdo možnost-rozměry trnu, způsob upevnění původního a váhu závaží.

V lecčem za to ta energie nestojí, na druhou stranu se bez toho těžko něco naučím. Navíc jsem zvyklý (psycholog by to možná nazval obsesí) znát své mechanické hračky zpaměti poslepu. U svých malých motorů poznávám podle běhu co chtějí.

Na hifi aby bylo tím čím má být vzhledem ke skladbě nábytku nemám doma ani kout, natož místnost, takže pokud by mi tohle mohlo být alespoň poučením a překlenout hlad po přehrávání desek, které porůznu v rodině byly, bylo by to fajn. A hoblofon s výrazně ořezávajícím zesilovačem a síťovým brumem tohle vážně nezvládne.

fb_martin17
Příspěvky: 1
Registrován: 13 lis 2023 14:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Tesla NC 500-pár otázek a prosba o pomoc

Příspěvek od fb_martin17 »

jak jste pořešil to padani ramenka

Jarda69
Příspěvky: 2479
Registrován: 24 kvě 2015 21:39
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: Tesla NC 500-pár otázek a prosba o pomoc

Příspěvek od Jarda69 »

Snad sem ještě po 14 letech budou psát :)

Uživatelský avatar
JanJan
Příspěvky: 57
Registrován: 08 pro 2019 23:18
Kontaktovat uživatele:

Re: Tesla NC 500-pár otázek a prosba o pomoc

Příspěvek od JanJan »

Mám sice jiný zvedáček ale není v něm olej, ale silikonová vazelína.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host