Atoll ST300 Signature

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 248
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Atoll ST300 Signature

Příspěvek od pixel »

Streamer s velkou přidanou hodnotou.
31. 3. 2022

Mezi třemi desítkami komponentů francouzské společnosti Atoll Electronique z normandského městečka Brécey, která v září oslaví dvacáté páté narozeniny, mají poloviční zastoupení různé zdroje signálu, síťové přehrávače nevyjímaje. ST300 Signature představuje nejvyšší model ze tří streamerů: zepředu jako dvojče ST200 Signature, ale při letmém pohledu na zadní panel je zřejmá širší konektivita včetně symetrického výstupu. Centrální část čelního panelu z masivního hliníku, jehož reliéfní strukturu včetně typového čísla vytvořila CNC fréza, zaujímá barevný LCD displej s úhlopříčkou 127 mm a rozlišením 800 x 480 pixelů, který zobrazuje přehledně všechny důležité informace i obal přehrávaného alba (pokud ho metadata obsahují). Síťový přehrávač lze vybírat ze dvou provedení čelního panelu, anodizovaného buď v přírodní barvě kovu nebo v černé.

Jeden napájecí zdroj nestačí
Komponent o rozměrech 44 x 9 x 25,5 cm, který váží 7 kg, odpovídá z velké části koncepci dual mono a využívá trojici „diverzifikovaných“ napájecích zdrojů. Digitální obvody napájí zdroj se zapouzdřeným transformátorem v provedení EI (30 VA) a každý z kanálů analogové části D/A převodníku využívá nebývalé zázemí zdroje s vlastním (opět stíněným) toroidním transformátorem (10 VA). Filtrační kondenzátory kumulovaně mají celkovou kapacitu 69 000 µF, což představuje „baterii“, za kterou by se nemusel stydět integrovaný zesilovač střední třídy. Diskrétně osazené výstupní obvody bez zpětné vazby v symetrickém zapojení pracují v čisté třídě A. Součástky jsou výběrové, mezi kondenzátory nechybí ani svitkové z katalogu britské firmy ClarityCap. Svižná odezva streameru jde na vrub mikroprocesoru Microchip Technology PIC18F45K20.
Obrázek
D/A převodník je osazený dvěma duálnímu obvody Burr-Brown PCM1792 v diferenciálním zapojení a podporuje signály PCM do vzorkovací frekvence 192 kHz a hloubky 24 bitů i jednobitové streamy DSD po DSD128. Formátová kompatibilita není kompletní, ale zahrnuje hlavní distribuční formáty; z bezeztrátových AIFF, ALAC, FLAC a WAV (návodu by neuškodila aktualizace, rozlišením 96 kHz/24 bitů u tohoto nekomprimovaného formátu naštěstí pouze mystifikuje, komponent přehraje bez problémů i WAV 192 kHz/24 bitů), komprimované audio reprezentují AAC, MP3, OGG Vorbis a WMA. Důležitá je rovněž schopnost plného dekódování souborů MQA (zvláště pro abonenty vyššího tarifu TIDAL HiFi Plus). Technické parametry budí respekt. Odstup signálu od šumu činí 132 dB, harmonické zkreslení na kmitočtu 1 kHz je víceméně zanedbatelné (0,0004 %) a zmínku si zaslouží rychlost přeběhu 1,5 µs.

Čelní panel je uspořádaný přehledně. Pohyb v interaktivním menu umožňuje pět tlačítek po levici displeje. Na protilehlé straně najdeme tři tlačítka, jež patří vypínači a analogové regulaci hlasitosti v rozsahu 0 až 100 (s krokem 1 dB), využívající atenuátor se sítí přesných odporů. Přípojky zde patří portu USB typu A, jenž umožňuje přehrávat audio z externích paměťových médií, a sluchátkovému výstupu pro jack o průměru 3,5 mm. Pohodlnější obsluhu však nabízí dobře vybavený dálkový ovladač a samozřejmě chytrý telefon či tablet s instalovanou stabilní aplikací ATOLL Signature, kterou lze stáhnout ve verzích pro operační systémy Android a iOS. Hudbu můžeme poslouchat z nahrávek uložených v domácí síti (certifikace DLNA je samozřejmostí) a díky specializovanému serveru Airable z bezpočtu internetových rádií a podcastů. Přímou podporu mají účty u síťových služeb Qobuz, TIDAL, Deezer a Spotify. Bonusem streameru je kartička s unikátním kódem Qobuzu na tři měsíce zdarma, což lze využít i přesto, že je tato výtečná síťová služba v Evropě lokalizovaná kvůli autorským právům kromě domovské Francie už pouze ve Spojeném království, Nizozemsku, Německu, Itálii a Španělsku: registrace mimo zmíněné země je však možná výhradně prostřednictvím VPN, kdy je skutečná IP adresa, udávající fyzickou polohu, maskovaná.
Obrázek
Konektivita zahrnuje až opulentní sekci vstupů: dva analogové linkové, čtyři digitální (půl napůl koaxiální S/PDIF a optické) a ještě druhý port USB typu A. Analogové výstupy jsou k dispozici dva, jak nesymetrický, tak symetrický. Dvojice digitálních výstupů (koaxiální S/PDIF a optický) umožňuje propojit ST300 Signature s kvalitnějším externím D/A převodníkem. Dále je třeba zmínit bezdrátová rozhraní Wi-Fi a Bluetooth, ale pro stabilnější připojení k síti nechybí ani ethernetový vstup LAN. Většinu přípojek soustřeďuje zadní panel, kde najdeme kromě zmíněných vstupů a výstupů ještě třípólovou zásuvku pro napájecí kabel, kolébkový síťový vypínač a šroubovací zdířky pro přibalené směrovatelné anténky obou bezdrátových rozhraní. Zbývá zmínit vstup pro stejnosměrné spínací napětí (Trigger 12 V), který lze využít pro (de)aktivaci kompatibilních komponentů v rámci jedné sestavy. Zdířky s dlouhými krčky jsou připravené na robustnější highendové konektory cinch (RCA), kontaktní plošky všech přípojek jsou pozlacené, což platí rovněž pro piny konektorů XLR.

Streamy „vypere“ dočista
Atoll ST300 Signature v testu doplnily integrovaný zesilovač Cambridge Audio azur 851A, stojanové dvoupásmovky Wharfedale Elysian 1 a sluchátka Sennheiser Momentum Over-Ear. Kabely byly signálové Cardas Crosslink Interconnect XLR, reproduktorové Cardas Crosslink a etherentový AudioQuest Cinnamon. Jako testovací jsem vybral skladby z vyššího tarifu HiFi Plus streamovací služby TIDAL, jež pocházely z alb (kódovaných v MQA) David Byrne: American Utopia (Nonesuch, 2018), Brad Mehldau: Jacob’s Ladder (Nonesuch, 2022), Leoš Janáček: On An Overgrown Path / Camerata Zürich (ECM, 2021), John Williams: The Berlin Concert / Berliner Philharmoniker (Deutsche Grammophon, 2022) a Steven Wilson: To The Bone (Caroline International, 2017). Dále z alb uložených v domácí síti Nikol Bóková: Prometheus (Animal Music, 2021; WAV 192 kHz/24 bitů), Rhiannon Giddens: Factory Girl (Nonesuch, 2015; FLAC 96 kHz/24 bitů) a Radiohead: A Moon Shaped Pool (XL, 2016; ALAC 48 kHz/24 bitů).

Streamer nabízí vyvážený, transparentní, ale zároveň i mimořádně čistý zvuk, který staví na základu pevných basů, velmi dobře artikulovaných už od počátku akustického pásma. Basy však nejsou nijak ofenzivní, barvotvorné střední pásmo s bohatou texturou zůstává čitelné do nejmenších detailů. Výšky jsou průzračné, zřetelné, bez zbytečného zdůraznění. Široká, víceméně trojrozměrná hudební scéna přispívá k přesné lokalizaci nástrojů, jejich oddělení je navíc přímo učebnicové i u členitějších nahrávek. Fenomenální je určitě dynamika, ať už má přívlastek makro či mikro. Zvukovou kvalitu určují (kromě dalších komponentů v audio řetězci) hlavně samotné nahrávky. ST300 Signature nestaví na odiv svoje analytické schopnosti, ale technologické limity studií spojené s dobou vzniku a samozřejmě také jejich rozlišení nelze přeslechnout. Komponent nic nepřikrášluje, padni komu padni. Ve střední třídě jde o hodně povedený komponent, který streamovaným nahrávkám ze síťových služeb dokonale „zametá cestu“. Evokuje ponejvíce poslech nahrávek z bateriového osobního přehrávače v offline režimu, který je nezávislý na interferencích ze sítí všeho druhu. Pochválit je třeba i sluchátkový zesilovač, který zde určitě není jenom do počtu, i když jeho parametry v dokumentaci chybí.

Pavel Víšek


Výrobce: Atoll Electronique
Zapůjčil: Soundstyle s.r.o.
Hi-Fi studia: VOIX Audio & Cinema, Studio Luxusní elektronika

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host