Reproduktorové soustavy neotřelého vzhledu.
1. 12. 2024
Navrhovat ozvučnice reproduktorových soustav je od konce sedmdesátých let minulého století po zpracování analýzy a syntézy akustických obvodů jako analogie elektrických filtrů pány Thielem a Smallem skoro brnkačka a při troše pátrání to zvládnete některou z aplikací na chytrém telefonu. Důležité je jak se ke návrhu soustav postavíte při zvolení jejich koncepce, kolik pásem, jaký objem a tvar ozvučnice, jaké filtry do výhybek, jaké reproduktory, jestli umíte ovlivnit nebo dokonce navrhnout jejich konstrukci a jestli se třeba nevrátit do historie. Vlastně to je docela zajímavý trend využívat retro konstrukce a ty případně aktualizovat.
Seznam technologií
Po více než čtyřiceti letech tento trend využili vývojáři dánské firmy Audiovector, u které v roce 1979 vyvinuli a začali vyrábět model Trapeze. U těchto soustav byl dominantním prvkem tvar ozvučnice NSW (No Standing Waves), ten měl svou konstrukcí potlačit nebo spíš vyloučit vznik stojatých vln, které jsou automaticky nežádoucím produktem všech téměř klasických „hranolových“ soustav s paralelními stěnami. Pro potlačení „stojáků“ se používají různé postupy, systém Matrix u B&W, různé tlumící materiály, šikmé zpevňovací příčky u KEF Reference a R soustav, zaoblené svislé stěny u T+A a další.

Trapeze Ri (Reimagine) jsou soustavy, které nejen rozměry, šířka 420 mm, výška 875 mm a hloubka 435 mm, hmotností 25 kg, ale především původním vzhledem na sebe trvale poutají pozornost. Nejprve vás zaujmou základním tvarem, u kterého jsou snad jedině spodní a horní stěna paralelní. Když se vám je podaří v poslechovém prostoru umístit do optimálního místa, tak pokud neposloucháte se zavřenýma očima, budete stále zkoumat, která stěna je ke které kolmá a jestli jsou bočnice opravdu kolmé k podlaze nebo jestli se mírně nekácí. Ten z akustického pohledu příznivý tvar od klidného poslechu docela odvádí pozornost. Nejjednodušší je obejít soustavy s vodováhou a tohoto problému se co nejdříve zbavit.

AMT vysokotónový systém má otevřený akustický obvod a prostor za ním je dokonale odvětrán nátrubkem podobným basreflexu, zakončeným na zadní stěně skříně nahoře a vnitřní prostor skříně je silně akusticky zatlumen. AMT (Air Motion Transformer) reproduktor, který je nápadem dr. Oscara Heila používá výrazně zvlněnou membránu, na které je napařeno vinutí a celek a tato „trapézová“ membrána je umístěna mezi roštem silných magnetů. Průchodem proudu vinutím se sousední vlny membrány k sobě přitahují a odpuzují a tím vytváří změny tlaku. Membrána systému AMT je při vhodné technologii velmi lehká a horní přenášený kmitočet je extrémně vysoký, přitom zůstává zachováno minimální zkreslení a definované směrové vlastnosti.
Difrakce od středotónového a vysokotónového systému na čelní stěně eliminuje DCC (Diffraction Control Concept), silná plst, do které jsou měniče namontovány. Výsledkem je přesné vyzařování podobné bodovým zářičům bez rušivých odrazů s přesným prostorovým zobrazením.
Všechny měniče jsou z firemního vývoje a výroby Audiovector. Výsledná kombinace Isobarik ozvučnice, 5“ středotónového reproduktoru a AMT měniče zaručuje kmitočtovou charakteristiku vyrovnanou od 23 Hz do 53 kHz při charakteristické citlivosti 88 dB/2,83 V se jmenovitou impedancí 8 ohmů. Pečlivě zpracovaná skříň, při její nepravidelné konstrukci ani jinak vyrobit nejde, je upevněna na dvouvrstvé hliníkové základně provázané ocelovými kuličkami DMD Double Mechanical Decoupling a celek je usazen na hrotech Audiovector.
Pasívní výhybka je osazena kvalitními součástkami, kondenzátory s polypropylenovým dielektrikem a měděnými elektrodami, navíc ošetřenými kryogenizací, je zakončena na dvou párech masivních svorek umožňujících biwire zapojení. Pátá svorka je zapojena na kovové části reproduktorů a kabelem se připojuje na zemnící svorku nebo kostru výkonového zesilovače, podobný koncept byl poprvé použit u reproduktorových soustav Tannoy.
Nezvyklým ovládacím prvkem je třípolohový přepínač činitele tlumení, první poloha pro tranzistorové zesilovače se středním činitelem tlumení, druhá pro vysoce výkonné zesilovače s velkým činitelem a třetí poloha se používá ve spojení s elektronkovými zesilovači s malým činitelem tlumení.

Výborně hrají
Testované soustavy Trapeze Ri byly nainstalovány v relativně velkém showroomu AV Centrum a připojeny na výstup integrovaného zesilovače Gryphon Diablo 333, zdrojem signálu byl streamer Lumin P1. Záznamy byly ze služby Tidal organizované prostřednictvím tabletu iPad Pro M1. Pro poslech jsem použil svůj standardní playlist: Miles Davis; Kind of Blue, Antonio Forcione/Sabina; Meet Me In London, John Abercrombie Quartet; 39 Steps, Anna Netrebko; Opera Arias, Diana Krall; The Girl in the Other Room, Steve Tibbetts; Natural Causes, Chase; Chase, Miles Davis/Marcus Miller; Music From Siesta, The crusaders/Eric Clapton; Rural Renewal, O-Zone Percussion Group: Bamba (La), Rolling Stones; Bridges To Babylon, Terje Isungset; Winter Songs a něco navíc.
S činitelů tlumení je pro mě přijatelný jedině ten největší a výkonný zesilovač Gryphon Diabolo to splňuje, to znamená nastavenou třetí polohu přepínače tlumení na Trapeze Ri. Reprodukce je spektrálně vyvážená a vynikající s klidnými nezkreslenými výškami vyrovnanými v širokém směru v horizontální rovině. Optimální místo poslechu je v ose vysokotónového reproduktoru, vzhledem ke tvaru soustav to místo musíte trochu hledat. Protože je v show roomu kromě testovaných i spousta jiných soustav (spolehlivě fungují jako dokonalé nízkofrekvenční absorbéry) a prostor je dost velký, je basů přiměřeně ale ty nejnižší (Winter Songs) nemají přebytek energie.
Miroslav Láb
Výrobce: Audiovector
Zapůjčil: Audio Center Czech
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, RODEL - AUDIO, Avitsmart, Hi-Fi Studio FM, HiFi Studio, LEPŠÍ ZVUK, PureSound