Chytré třípásmové monitory.
20. 3. 2023
Francouzská značka Cabasse představila loni v listopadu na největší domácí výstavě Audio Video Show Paris novou řadu Classic Connected, zahrnující aktuálně první dva modely s plnou podporou síťových funkcí. Jestliže malý integrovaný zesilovač Abyss je třeba doplnit párem reprosoustav, aktivní třípásmovky Rialto už autonomní stereofonní systém tvoří.
Jejich jméno je pro značku z bretaňského městečka Plouzané, které leží na pobřeží Atlantského oceánu, jako vždy nějak spojené s vodou. Ponte di Rialto je v italských Benátkách jedním ze čtyř historických mostů, které vedou přes Canal Grande. Symbolika mostu je záměrná, vyjadřuje totiž spojení síťových přístrojů z posledních let se staršími audiofilskými reprosoustavami, jejichž technologie využívá dodnes. Tvary kabinetů proto na pohled evokují třípásmové soustavy Murano s koaxiálními měniči BC13, které byly vzorem pro další realizace. Vestavěná elektronika však nezapře příbuznost s řadou aktivních reprosoustav The Pearl, která se od roku 2019 rozrostla už na pět modelů. Systém Rialto lze vybírat ze dvou provedení, u nichž povrchovou úpravu ozvučnic a odnímatelných průzvučných vrchlíků, které chrání koaxiální reproduktory před poškozením, tvoří černý či bílý polomatný lak. Design je čistý, u obou verzí kryjí instalační vruty měničů mezikruží z kartáčované nerezové oceli a zmíněné vrchlíky spolehlivě aretují silné magnety.

Ojedinělý tri-amping
Stěny tuhých ozvučnic o rozměrech 20,6 x 26 x 23,9 cm, které jsou uvnitř zatlumené syntetickým rounem, tvoří silné, podle potřeby tvarované MDF desky. Kabinety dále zpevňují žebrované hliníkové profily, jež zároveň slouží coby chladiče vestavěných zesilovačů. Zaoblené bočnice se svažují dozadu a s redukcí pravých úhlů i velkých rovnoběžných ploch mizí riziko vzniku vnitřního stojatého vlnění. Konstrukce je solidní, set dvou kompaktních reprosoustav váží 19,5 kg.
Tři firemní reproduktorové systémy jsou uspořádané v jedné ose a využívají skutečnosti, že basy se na směrovém slyšení nepodílejí. Středovýškový koaxiální měnič BCI o průměru 130 mm s centrální kalotou o průměru 28 mm tak doplňuje woofer 17 HELD o průměru 170 mm, jehož konvexní (chcete-li vypouklá) membrána vyzařuje na zadní stěně v opačném směru. Membrány veškerých měničů jsou utkané z uhlíkových vláken. Na každou reproduktorovou soustavu připadají tři zesilovače, jež pracují ve vysoce účinné třídě D: výšky mají k dispozici 300 W, střední pásmo 300 W a basy 450 W, výkon může vzrůst v dynamických špičkách až na dvojnásobek. Celkový instalovaný výkon 2,1 kW se může zdát až předimenzovaný, ale zčásti kompenzuje omezenou poddajnost vzduchu v poměrně malých uzavřených ozvučnicích. Z maximálního akustického tlaku 121 dB (ve stereu) je však přesto zřejmé, že výkonová rezerva zůstane doma z velké části nevyužita.
Obsluhu usnadňuje systém automatické kalibrace CRCS (Cabasse Room Compensation System), který značka Cabasse původně vyvinula pro legendární velké reprosoustavy La Sphère. Po „propísknutí“ místnosti digitální signálový procesor, který plní mimo jiné funkci aktivních elektrických výhybek, za pomoci vestavěného měřicího mikrofonu přizpůsobí odezvu měničů systému Rialto podle konkrétních akustických podmínek.
Pohodlné a intuitivní ovládání
Obě reprosoustavy se osazením a z větší části také vestavěnou elektronikou navzájem neliší, ale s dotykovým kruhovým „touchpadem“ na horní stěně je řídící ta levá. K elektronické regulaci hlasitosti slouží štíhlý chromovaný prstenec po obvodu dotykového panelu, kde nastavenou úroveň indikuje v procentech i graficky monochromatický displej, který jinak soustřeďuje ikony senzorů základních funkcí a voliče vstupů. Střední část panelu s vrstvenou strukturou lze přepnout do režimu barevného LCD displeje, který zobrazuje „artwork“ přehrávaného alba. Obsluha streameru i detailní nastavení systému vyžadují chytrý telefon či ještě lépe větší tablet s instalovanou aplikací Cabasse StreamCONTROL, kterou lze stáhnout ve verzích pro Android a iOS. Stabilní aplikace umožňuje také kompatibilní komponenty Cabasse začlenit do multiroomového systému. D/A převodník na vstupu podporuje signály PCM do rozlišení 192 kHz/24 bitů a streamy DSD po DSD128. Soubory MQA nedekóduje, ale tady Rialto nezapře, že je produktem francouzské značky. Ve Francii jsou audiofilové většinou abonenty místní služby Qobuz (ta je kvůli autorským právům dále lokalizovaná ve Spojeném království, Nizozemsku, Německu, Itálii a ve Španělsku, ale prostřednictvím VPN serveru je dostupná i u nás), která nabízí audio ve vysokém rozlišení bez komprese MQA. Portfolio klíčových distribučních formátů (AAC, AIFF, ALAC, DSD, FLAC, MP3, OGG Vorbis, WMA a WMA Lossless) odpovídá hlavně potřebám streameru, slabé místo představuje jen absence formátu WAV. Ze sítě lze poslouchat internetová rádia, přímou podporu mají účty u síťových služeb Tidal, Qobuz, Deezer a Spotify.

Přípojky a dalších prvky na zadních panelech mají u obou soustav pouze částečný průnik. Shoda panuje u kolébkového síťového vypínače, zásuvky pro třípólový napájecí kabel, ethernetového vstupu LAN, tlačítka pro párování na platformě Bluetooth s modrou kontrolkou, šachty s vestavěným měřicím mikrofonem i sedmibarevné „stavové“ LED diody a TosLink pro optický kabel, kterým je třeba soustavy propojit v případech, kdy je rychlost internetu nízká. Konektivitu jinak zajišťuje levá řídící soustava, jež navíc nabízí linkový vstup s párem zdířek pro konektory RCA, digitální optický vstup, port USB-A pro přehrávání audia z externích paměťových médií (ten nabízí i pravá soustava, ale tady slouží jen servisním technikům) a vstupní port HDMI s vylepšenou funkcí zadního kanálu eARC. Konektivitu dále rozšiřují bezdrátová rozhraní, duální wifi a Bluetooth. Příslušenství zahrnuje čtyři kabely, kromě dvou napájecích jde ještě o signálové – HDMI, který měří 1,5 m, a dvoumetrový optický.
Výkonová rezerva k nevyčerpání
Test se uskutečnil v poslechové místnosti studia Lepší zvuk v pražských Nuslích, kde byl systém Rialto připojený k síti kabelem. Jako testovací jsem vybral skladby z vyššího tarifu streamovací služby Tidal HiFi Plus z alb David Byrne: American Utopia (Nonesuch, 2018), Fatboy Slim: You’ve Come a Long Way Baby (Skint, 1998), Petra Haden: Petra Goes To The Movies (ANTI, 2013), Georg Friedrich Händel: Messiah / Le Concert des Nations, dir. Jordi Savall (Alia Vox, 2019), Magdalena Kožená: Il giardino dei sospiri / Collegium 1704, dir. Václav Luks (Pentatone, 2019), Brad Mehldau: Jacob’s Ladder (Nonesuch, 2022), Radiohead: OK Computer OKNOTOK 1997 2017 (XL, 2017) a Sepultura (Roadrunner, 1996).
Systém Cabasse Rialto, jehož kmitočtový rozsah leží v pásmu 30 až 27 000 Hz (vypovídací hodnotu, žel, snižuje absence tolerančního pásma), se vyznačuje vyváženým koherentním zvukem. Přesně definované basy solidně pokrývají i tóny z druhé nejhlubší kontra oktávy, ale tady už přeci jenom trochu ztrácejí tělo. Digitální signálový procesor i automatická kalibrace sice odvádějí velmi dobrou práci, leč fyzikální zákony jsou nesmlouvavé. Barvotvorné střední pásmo je prokreslené do nejjemnějších detailů, což vyniká díky mimořádné čistotě, která jde na vrub ojedinělého tri-ampingu. Výšky jsou čisté, hladké, bez sebemenšího zdůraznění. Velkou pochvalu si zaslouží také dynamika, výkonová rezerva je značná. Zvukový obraz si zachovává detailní kontury i při vysokých hladinách hlasitosti.
Pavel Víšek
Výrobce: Cabasse
Zapůjčil: AUDIO CENTER CZECH s.r.o.
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, Cinema Shop, RODEL - AUDIO, Art Audio Video, Cabasse Acoustic Center, ElektroNet, Hi-Fi Studio FM, Hifi Hejhal, Hifi Morava, HIFI Opava, HiFi Studio, hifion.cz, LEPŠÍ ZVUK, PP HiFi Studio, PureSound