Cambridge Audio DacMagic 200M

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 224
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Cambridge Audio DacMagic 200M

Příspěvek od pixel »

Pravá ruka pro hi-res audio.
2. 6. 2021

Pokud nepočítáme zahraniční e-shopy, nabídka hudby nad kvalitou CD u nás zůstává omezená. Stále více audiofilů tak využívá vyšší tarif streamovací služby TIDAL HiFi, kde v pomyslné „výkladní skříni“ TIDAL Masters každým týdnem přibývá souborů kódovaných v MQA (Master Quality Authenticated), typicky s vzorkovacím kmitočtem 96 kHz a hloubkou 24 bitů, což jinak představuje standard optických disků Blu-ray Audio. D/A převodníků se schopností nahrávky v MQA hardwarově „rozbalit“ do jejich původního rozlišení však stále představují vzácný artikl, což reflektuje letošní novinka známé londýnské značky. DacMagic 200M (stojí 13 990 Kč), který je nástupcem legendárního D/A převodníku DacMagic Plus, kromě sluchátkového a řídícího zesilovače tentokrát nabízí ještě bezdrátové rozhraní Bluetooth. Kompaktní komponent o rozměrech 21,5 x 5,2 x 19,1 cm v celokovovém šasi, který v 1,2 kg, má obdobné uspořádání ovládacích prvků jako předchůdce DacMagic Plus. Hliníkový čelní panel i s velkým knoflíkem z téhož materiálu jsou anodizované do odstínu lunární šedé, který (vyjma „all-in-one“ systémů Evo) spojuje komponenty ze všech aktuálních modelových řad Cambridge Audio. Kovová jsou také tři ovládací tlačítka.
Obrázek

Nejlépe to „sviští“ po drátu
Místo uvnitř šasi šetří externí jednotka se spínaným zdrojem napětí, komponent, který odpovídá konfiguraci dual mono, tak dosahuje velmi dobrého odstupu rušivých napětí minimálně 115 dB (podle IHF-A). Skotské obvody Wolfson WM8740 už vystřídaly dva mladší (a rovněž duální) typy ES9028Q2M z katalogu kalifornské firmy ESS Technology, samozřejmě opět v diferenciálním zapojení, s nímž převodník dosahuje nižšího zkreslení i lepší dynamiky; digitální filtr má tři volitelné křivky (Fast, Slow a Short Delay), jež umožňují zvuk optimalizovat podle charakteru konkrétní nahrávky. Kmitočtovým rozsahem 10 – 50 000 Hz přesahuje v pásmu ±1 dB po obou stranách akustické pásmo, ale je třeba podotknout, že jde o výsledek laboratorních měření, protože tóny pod hranicí akustického pásma (v hudbě je produkují pouze nejdelší basové píšťaly kostelních varhan) v datech digitálních nahrávek chybí; harmonické zkreslení (<0,0005 % pro 1 kHz, 0 dBFs) se pohybuje na hranici zaokrouhlovací chyby.

Mezi klíčové inovace patří už zmíněná schopnost plného dekódování souborů MQA a podpora formátu DSD. U digitálních přípojek hlásí značka největší omezení už tradičně pro optický vstup, který u signálů PCM limitují vzorkovací frekvence 96 kHz při hloubce 24 bitů a DSD64 zkonvertované do PCM (DoP64). Pro koaxiální vstup S/PDIF platí s výjimkou dvojnásobné vzorkovací frekvence 192 kHz jinak totéž. Hodně dlouho však máme vystaráno s asynchronním portem USB typu B, který nabízí podporu PCM do 768 kHz/32 bitů a DSD nativně po DSD512. Rozhraní Bluetooth odpovídá specifikaci 4.2, které kromě profilu A2DP pro dvoukanálovou distribuci hudby podporuje zvukové kodeky SBC a aptX. Příznivci oblíbeného bezdrátového propojení však můžou postrádat sofistikovanější kodeky aptX HD a LDAC, které berou na milost i méně vybíraví audiofilové a velká domácí sluchátka s Bluetooth je už podporují často. To je asi jediná připomínka k jinak široké konektivitě, zahrnující také symetrické výstupy, jež ocení mezi jinými početní majitelé levnějších aktivních studiových monitorů. Sluchátkový výstup nabízí do dnes možná nejrozšířenější zátěže 32 ohmů výkon přes 300 mW, což postačí většině sluchátek vyjma „hladovějších“ sluchátek magnetoplanárních starších technických generací nebo profesionálních modelů se jmenovitou impedancí 600 ohmů.

Velký multifunkční knoflík na čelním panelu ovládá úroveň signálu na všech výstupech, jak sluchátkovém, tak obou na zadním panelu (nesymetrickém a symetrickém), které lze nastavit na fixní úroveň. Jeho delší zatlačení aktivuje funkci Auto Power Down, která po dvaceti minutách nečinnosti přepne převodník do pohotovostního režimu. Zbývající ovládací prvky tvoří kromě vypínače s integrovanou centrální kontrolkou tlačítka voličů čtyř vstupů a tří křivek digitálního filtru. Jedinou čelní přípojku představuje sluchátkový výstup pro „velký“ jack o průměru 6,35 mm. Kontrolkami jsou dvě desítky malých, většinou bílých LED diod, jež informují o zvoleném vstupu, křivce digitálního filtru a nejčastěji o vzorkovacím kmitočtu vstupního signálu. Dvě kontrolky pro pravici přepínače Filter se vymykají. První (DSD) signalizuje přítomnost jednobitových streamů, druhá a jediná dvoubarevná (MQA) registruje dekódování souborů s audiem ve vysokém rozlišení: zelenou, v případě originálních souborů MQA studio s certifikátem producenta či výkonného umělce modrou. Většinu přípojek soustřeďuje zadní panel. Kromě zmíněných výstupů jde o dva digitální vstupy (volit lze vždy mezi koaxiálním S/PDIF nebo optickým) a port USB-B pro připojení k PC či notebooku. Vyjma portu USB-B jsou kontaktní plošky přípojek pozlacené, což platí i pro piny symetrických konektorů XLR. Výčet prvků uzavírají zdířky pro anténku Bluetooth a externí zdroj napětí.
Obrázek

Zvuk roste s kvalitou dat
D/A převodník na sestavu doplnily stolní počítač Lenovo H500s, integrovaný zesilovač Cambridge Audio azur 851A, sloupové reprosoustavy Acoustic Energy AE309 a sluchátka Sennheiser Momentum Over-Ear. Kabely byly signálové Cardas Crosslink Interconnect XLR, reproduktorové XSymphony Omega Hybrid a digitální AudioQuest Forest Digital Coax. Jako testovací jsem vybral skladby z alb Avishai Cohen: Duende (EMI France, 2012; FLAC 96 kHz/24 bitů), Glenn Gould: The Sound Of Glenn Gould (Sony Classical, 2015; FLAC 44,1 kHz/16 bitů), Radiohead: A Moon Shaped Pool (XL Recordings, 2016; ALAC 48 kHz/24 bitů), R.E.M.: Out Of Time (Warner Bros., 1991; FLAC 192 kHz/24 bitů), Toto: Toto IV (Columbia, 1982; DSF, resp. DSD64) a různé nahrávky kódované v MQA z tarifu TIDAL HiFi.

D/A převodník nabízí přirozený, kmitočtově vyvážený zvuk s velmi dobře artikulovanými basy, neutrální, jak se na anglický komponent sluší a patří. Jeho projev je přirozený, s realistickou dynamikou, která se zbytečně nepředvádí, což představuje plus napříč hudebními žánry, na druhou stranu výsledek podmiňuje kvalita konkrétní nahrávky, padni komu padni. Hudební scéna je široká, s přehlednou lokalizací. Filigránské prokreslení nahrávek i jejich mikrodynamika získávají s rozlišením dat, ale nezklamou už v CD standardu. Zvláště pro abonenty tarifu TIDAL HiFi představuje DacMagic 200M výborného parťáka k osobnímu počítači, jehož sluchátkový výstup konvenuje většině sluchátek. Ve své cenové kategorii je na trhu aktuálně bez konkurence.

Pavel Víšek


Výrobce: Cambridge Audio
Zapůjčil: Hi-Fi studio TYKON s.r.o.
Hi-Fi studia: HI-FI studio TYKON, RODEL - AUDIO, Studio Luxusní elektronika, Audiofriend, Avitsmart, EXCELIA HIFI, Hi-Fi Studio FM, Hifi Hejhal, HIFI Opava, HiFi Safír Olomouc, HifiSound Studio, Melodie, PP HiFi Studio, RothAudio, Studio BRITEK, Studio Eso, TELSAT Benešov

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host