Denon PMA-1700NE

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 273
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Denon PMA-1700NE

Příspěvek od pixel »

Na zlaté střední cestě.
27. 9. 2022

Japonská značka Denon letos na jaře dokončila generační výměnu svých integrovaných zesilovačů, aby jejich nabídku zároveň zeštíhlela. Zdá se (alespoň zatím), že bývalý nejvyšší model v řadě Next Era – PMA-2500NE – nebude mít svého pokračovatele a za vlajkovou lodí PMA-A110 tak následuje o polovinu levnější model PMA-1700NE, který už představuje cenově dostupnějšího zástupce střední třídy. Vizuální kontinuitu udržuje typická vlna podél horní hrany čelního panelu z jemně broušeného hliníkového profilu, ale knoflíky jsou ještě plastové. Vybírat lze ze dvou provedení (černá, stříbrná).

Synergie firemních fines
PMA-1700NE má docela kompaktní rozměry skříně 43,4 x 13,5 x 41 cm, ale s hmotností 17,6 kg už stojí za úvahu, zda mu i s ohledem na dobrou cirkulaci vzduchu nevyhradit místo v regálu fortelnějšího hudebního nábytku. Konstrukce šasi na čtyřech pružně uložených patkách je vůči vibracím víceméně imunní, Denon zde aplikoval oblíbené „mechanické zemění“, kdy jsou všechny hmotnější prvky uchyceny co nejblíže vrstvené základně z ocelových plechů. K tuhosti šasi přispívá také rozdělení vnitřního prostoru na šest samostatných bloků, oddělených kovovými přepážkami, což také významně omezuje nebezpečí vzniku nežádoucích interferencí. Koncepce přístroje odpovídá dvěma monoblokům v symetrickém uspořádání, každý z nezávislých zdrojů napětí má k dispozici robustní transformátor v provedení EI, pro něž má japonská značka všeobecně slabost, protože oblíbená toroidní trafa jsou náchylnější vůči vysokofrekvenčnímu rušení z napájecí elektrické sítě. Usměrněné napětí filtrují dva zakázkově vyráběné válcové elektrolytické kondenzátory s celkovou kapacitou 16 400 μF. Zesilovač ve zdokonaleném dvojčinném zapojení (Advanced Ultra High Current Single Push-Pull), který pracuje ve třídě AB, je v koncovém stupni osazený výkonovými tranzistory MOSFET, jež zvládají vysoké proudové špičky signálu. Do osmiohmových soustav dodává PMA-1700NE trvale výstupní výkon až 2x 70 W (pro 20 až 20 000 Hz a harmonické zkreslení 0,07 %), do poloviční zátěže pak téměř dvojnásobek (hodnotu 2x 140 W vylepšují měkčí podmínky, a sice kmitočet 1 kHz a o řád vyšší harmonické zkreslení 0,7 %). Činitel tlumení větší než 100 předjímá dobrou kontrolu basů.
Obrázek
D/A převodník s obvodem Texas Instruments PCM1795 (192 kHz/32 bitů) na digitálních vstupech (dvou optických a koaxiálním) podporuje signály PCM až do rozlišení 192 kHz/24 bitů, port USB typu B u signálů PCM limitují až vzorkovací kmitočet 384 kHz a hloubka 32 bitů, mimo to zvládne i jednobitové streamy DSD až do DSD256 (u osobních počítačů pod operačním systémem Windows se však předtím nevyhneme instalaci ovladače). Zkreslení typu jitter víceméně eliminují přesné hodiny se dvěma krystaly (44,1 kHz a 48 kHz), kde libovolná z podporovaných vzorkovacích frekvencí vstupního signálu představuje vždycky celočíselný násobek rezonančního kmitočtu některého z krystalů. Vylepšená firemní technologie Advanced AL32 Processing Plus (zde už ve „třiapůlté“ generaci) pomáhá u digitálního signálu řešit problémy s kvantizačním šumem. Zapojení zahrnuje rovněž obvody sluchátkového zesilovače a korekčního předzesilovače pro gramofony osazené přenoskami typu MM i MC.
Obrázek

Audiofilské funkce
K analogové regulaci hlasitosti slouží na čelním panelu velký knoflík na hřídeli japonského potenciometru ALPS. Po jeho levici následují menší knoflíky vyvážení kanálů a tónových korekcí basů a výšek. Audiofilové nad nimi sotva přehlédnou tři malá tlačítka přepínačů: Analog Mode (nejspíš při spojení zesilovače s gramofonem) deaktivuje nepotřebné digitální obvody, Source Direct přemostí obvody tónových korekcí i vyvážení kanálů, a konečně MC/MM volí režim korekčního předzesilovače pro gramofony s přenoskou s pohyblivými cívkami (Moving Coil), resp. s pohyblivým magnetem (Moving Magnet). Menší knoflík Input Selector úplně vpravo slouží otočnému přepínači vstupů: zvolený i další nezbytné informace zobrazuje až do dvou řádků malý bílý OLED displej. Na čelním panelu zbývá zmínit vesměs zelené kontrolky, tlačítkový vypínač a jedinou přípojku, kterou představuje sluchátkový výstup pro jack o průměru 6,35 mm.

Mezi přípojkami na zadním panelu mají lehce navrch pozlacené konektorové zdířky pro konektory cinch (RCA), které patří vesměs analogovým vstupům: třem s linkovou úrovní, výkonovému, jenž obchází obvody předzesilovače, a citlivějšímu Phono; poslední pár slouží výstupu pro rekordér a lichou výjimkou je jen digitální koaxiální vstup. Ten v digitální sekci doplňují dva optovstupy a port USB typu B. Osm šroubovacích terminálů lze využít pro připojení až dvou párů reprosoustav, případně bi-wiringové připojení jediného páru reprosoustav s dělenými elektrickými výhybkami. Kromě zemnící svorky pro gramofon a systémové sběrnice pro stejnosměrné spínací napětí zbývá zmínit dvoupólovou zásuvku pro napájecí kabel, který v příslušenství najdeme ve společnosti dálkového ovladače RC-1249.
Obrázek

Solidní investice
Test se uskutečnil v poslechové místnosti společnosti Eurostar Ostrava v Čestlicích u Prahy, kde zesilovač doplnily reprosoustavy Bowers & Wilkins 704 S3 a SACD/CD přehrávač McIntosh MCD600 coby transport dat. Kabely značky InAkustik pocházely z řady Referenz, šlo o reproduktorové LS-804 AIR a digitální koaxiální DIGITAL 2404 AIR. Tónové korekce a vyvážení kanálů byly vyřazené funkcí Source Direct. Jako testovací jsem vybral skladby z CD Jeff Beck: Who Else! (Epic, 1999), Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016), Dmitri Shostakovich: The Jazz Album / Royal Concertgebouw Orchestra, dir. Riccardo Chailly (Decca Music, 2008), Igor Stravinsky: Le Sacre du printemps & The Firebird / The Cleveland Orchestra, Chicago Symphony Orchestra, dir. Pierre Boulez (Dutsche Grammophon, 2002) a Rob Wasserman: Trios (GRP, 1994).

PMA-1700NE nabízí vyvážený přirozený zvuk, který provází teplejší projev a jisté basy. Zvláště barvotvorné střední pásmo je prokreslené přímo filigránsky, hladké výšky plynule navazují a nijak nevyčnívají. Verifikace akustických nástrojů nečiní problém, jejich témbry jsou přirozené. Dynamika se nijak nepředvádí, ale právě zde má zesilovač v rukávu schovanou vysokou kartu – mimořádně čisté dynamické špičky, které jdou na vrub koncového stupně osazeného tranzistory řízenými elektrickým polem, jež mají oproti převažujícím tranzistorům bipolárním příhodnější pracovní charakteristiku, harmonické zkreslení u nich nastupuje pozvolna. Devízami jsou jak nadhled, který si komponent zachovává i při reprodukci složitých nahrávek, tak schopnost kontrolovat reproduktorové soustavy, které jsou na spolupracující zesilovač vybíravější. Výkonová rezerva je přiměřená, konkurence ve střední třídě sice nabízí obvykle víc, ale zároveň také za vyšší cenu.

Pavel Víšek


Výrobce: Denon
Zapůjčil: Eurostar Ostrava spol. s r.o.
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, Cinema Shop, PROFIMEDIA High End Audio Video, ALTEI, Art Audio Video, AuVa elektro, Avitsmart, DENON salony, Elektro Fresh, EXCELIA HIFI, Fonodis studio, Hi-Fi Studio FM, Hifi Hejhal, HiFi Safír Olomouc, HiFi Studio, HiFiStyl, JASYKO, LEPŠÍ ZVUK, Melodie, PP HiFi Studio, RothAudio, Studio Eso, Studio Luxusní elektronika

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti