High-end v černém.
25. 2. 2023
Řada Berlina RC (Rib Construction) má v katalogu německé firmy, která vloni oslavila půlkulaté čtvrtstoletí od svého založení, důležité místo. Svou historií zasahuje před rebranding v roce 2012, kdy se firma jmenovala ještě Isophon, a svého času byla referenční. Na téhle pozici ji už vystřídala série DARC (Dynamic Aluminium Rib Construction), jejíž reprosoustavy převzaly unikátní konstrukci ozvučnic, ale vsadily na ještě „prémiovější“ materiál, konkrétně hliník.
Berlina RC se v aktuální třetí generaci zúžila na čtyři modely včetně „nepárové“ centrální reprosoustavy, ale relativně nejdostupnější dvoupásmovky Berlina RC3 Black Edition jsou zde od začátku. V základní verzi s keramickými „výškáči“ Accuton stojí pár 289 990 Kč, ale za verzi Double Vision s elektrickými výhybkami, obsahujícími bez výjimky špičkové kondenzátory Mundorf z řady Supreme, se připlácí 29 990 Kč. V plné výbavě s přívlastkem DV, zahrnující výhybky Double Vision a tweetery Accuton s diamantovými kalotami (té odpovídaly i testované vzorky), pak soustavy vycházejí na 499 990 Kč.
Soustavy lze standardně vybírat ve dvou odstínech klavírního laku (černý, bílý), ale na objednávku se kombinací nabízí celkem osm. Tenká žebra, oddělující jednotlivé segmenty v kabinetech, můžeme volit v černé, bílé, stříbrné i zlaté. Obvyklé odnímatelné rámečky s průzvučnou tkaninou zde nemají smysl. Keramické membrány i kaloty včetně diamantových jsou totiž velice křehké a tudíž i náchylné na mechanické poškození, chrání je proto hustě perforované mřížky a nízké vrchlíky, jež nelze demontovat.
Akusticky netečné kabinety
Mimořádně tuhé uzavřené ozvučnice, zatlumenté uvnitř syntetickým rounem, netradičním způsobem eliminují vertikální vibrace, které jsou zdrojem neharmonického zkreslení, s nímž se občas potýkají i reproduktorové soustavy z highendové kategorie. Kabinety o rozměrech 23 x 43 x 33 cm mezi základnami na čtyřech pružně uložených patkách a horními deskami tvoří vždy jedenáct žeber z polotvrdých dřevovláknitých desek, oddělených zmíněnými vrstvami speciálního tlumícího materiálu, jež do jednolitého celku spojuje šest masivních závitových tyčí. O nekompromisní konstrukci svědčí hmotnost 16 kg, což není na jednu stále ještě kompaktní „regálovku“ zrovna málo. Jednotlivá žebra mají tvar paraboly, takže s obvyklými pravými úhly a velkými rovnoběžnými plochami zmizelo i riziko vzniku vnitřního stojatého vlnění.
Osazení u obou verzí soustav zahrnuje měniče Accuton, které vyrábí německá společnost Thiel & Partner a pro každou dvojici jsou ručně párované. Tweetery mají u obou verzí soustav kvůli konverzi stejné vnější rozměry, ale zatímco standardní typ pracuje s keramickou kalotou na bázi oxidu hlinitého o průměru 25 mm, příplatkový „výškáč“ disponuje diamantovou kalotou o průměru 19 mm. Magnety obou typů jsou neodymové. Středotónové reproduktory o průměru 170 mm mají vyduté (konkávní) membrány z antracitově černé keramiky, které s koši z tlakově litého kovu spojují pryžové závěsy s velkým zdvihem. Žebra košů jsou mimořádně štíhlá, takže vzduchu stlačovaného zadními stranami membrán kladou jen minimální odpor. Pohon středobasových měničů zajišťují robustní feritové magnety. Difrakce zvukových vln na čelních stěnách omezují celulózové vrstvy, které jsou u obou provedení antracitově černé a svou strukturou i barvou částečně evokují břidlicové desky.

Více než málo součástek
Elektrické výhybky podobně jako u referenční řady DARC vykazují nebývalou strmost -60 dB/oktávu, s níž jsou „kompetence“ mezi jednotlivé reproduktory rozděleny s větší přesností, než u nižších sérií, měniče „nehrají přes sebe“. Reprodukci tak minimálně zatěžují změny fáze signálu, které způsobují rozostření hudební scény. Složitější zapojení ovšem vyžaduje kvalitní součástky, cívky jsou bez výjimky vzduchové a převážně svitkové kondenzátory dodávají firmy Audyn a Mundorf, u příplatkové verze Double Vision jde pouze o produkci firmy Mundorf z referenční řady Supreme. Každá z výhybek má součástky osazené na dvou deskách plošných spojů, aby byly vzájemné interference omezené na naprosté minimum. Dalším typický znak, který spojuje celý katalog německé značky, představuje „symetrické“ zapojení výhybek: měniče jsou ve výhybkách zapojené uprostřed jednotlivých větví, nevzniká tak tvrdá zpětná vazba jako u běžných výhybek se společným zeměním, zvuk je celkově „čistší“. K propojení se zesilovačem slouží pár německých terminálů WBT-0703 z řady nexgen z čisté mědi, které si poradí s libovolně zakončenými reproduktorovými kabely a zvládnou trvale proud až 30 A. Většinu technických parametrů německá značka už tradičně nezveřejňuje, známe pouze jmenovitou impedanci 4 ohmy a trvalou zatížitelnost 120 wattů.
V malém těle velký zvuk
Test se uskutečnil v Ostravě v poslechové místnosti Hi-Fi studia TYKON, kde soustavy doplnily komponenty norské značky Electrocompaniet, integrovaný zesilovač ECI 6 DX MKII a CD přehrávač EMC 1 MKV. Kabely byly značky Acrolink, napětí z elektrické sítě „ošetřil“ síťový filtr Shunyata Research Everest 8000. Jako testovací jsem vybral skladby z CD Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016), Bill Frisell: Nashville (Nonesuch, 1997), Kodō: Ibuki (Columbia/Sony Music Japan, 1998), Brad Mehldau: Jacob’s Ladder (Nonesuch, 2022), Dmitri Shostakovich: The Jazz Album / Roayl Concertgebouw Orchestra, dir. Riccardo Chailly (Decca, 2008) a Rob Wasserman: Trios (GRP, 1994).
Soustavy Berlina RC3 Black Edition Diamond DV charakterizuje mimořádně čistý, homogenní zvuk, který staví na pevném základu až překvapivě hlubokých basů a nezadá si tak příliš s menšími podlahovkami. U basů však nejde pouze o kvantitu, jejich kvalita je nebývalá, včetně jejich navázání na nižší středy. Zvukový obraz je filigránsky prokreslený a zvláště to platí pro střední pásmo, do něhož je soustředěna většina barvotvorných prvků, ať už jde o alikvótní tóny či různé zázněje. Výšky, které nabízejí tweetery s diamantovými kalotami, jsou průzračné, hladké a lehké. Nelze se příliš divit, že s orientací na měniče Accuton z osazení soustav Gauder Akustik vymizely páskové měniče, které jsou už dávnou minulostí. Přímo fenomenální je také dynamika, ať už má přívlastky makro či mikro. Trojrozměrná hudební scéna poskytuje neomylnou lokalizaci, „pětihvězdičkové“ je i oddělení nástrojů, resp. nástrojových sekcí. Tenhle zvuk je opravdu za všechny peníze. Vysoká cena tudíž odpovídá. Mezititulek „v malém těle velký zvuk“ je oblíbené klišé recenzentů, ale pro stojanové „Gaudery“ v plné výbavě opravdu platí.
Pavel Víšek
Výrobce: Gauder Akustik
Zapůjčil: Hi-Fi studio TYKON s.r.o.
Hi-Fi studia: HI-FI studio TYKON, TELSAT Benešov