Monitor Audio Hyphn

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 274
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Monitor Audio Hyphn

Příspěvek od pixel »

Mohutný zvuk a originální design.
22. 1. 2024

Jsou to již dva roky kdy anglická firma Monitor Audio oslavila padesáté výročí své existence. Od počátku existence jsou předmětem vývoje a výroby především reproduktorové soustavy určené pro kvalitní poslech. Většina firemní produkce designově nevybočuje ze standardních zvyklostí, zkrátka reproduktorové soustavy připomínají běžné hranolovité objekty. Z těchto zvyklostí naprosto vybočují nejdokonalejší soustavy, firemní vlajková loď a těmi jsou soustavy s komplikovaným názvem Hyphn. Název přeloženo znamená spojovník nebo spojovatel, na první pohled trochu nelogické označení. Ale postupně.
Obrázek

Originální M-Array
Většina vývojářů se snaží navrhovat dokonalejší reproduktorové soustavy tak, aby se co nejvíce blížily ideálnímu bodovému zdroji signálu. Takové soustavy mají přesně definovaný referenční bod, v jehož ose mají optimální vyzařovací vlastnosti a navíc je u nich jednodušší návrh a realizace výhybky, dokonalejší reprodukce vyvážená spektrálně, zaručující dokonalou stereofonní reprodukci a to i v širokém poslechovém úhlu. Zatím co například soustavy firem Tannoy, Fyne Audio, MoFi a KEF používají koaxiální systémy pro vyzařování středních a vyšších kmitočtů u Monitor Audia šli odlišnou, konstrukčně vlastně jednodušší cestou. Místo koaxiálního reproduktoru je pro vyzařování středů a výšek vyvinut modul M-Array. Pro vyzařování vysokých kmitočtů použili AMT (Air Motion Transformer) reproduktor 3. generace s membránou MPD III (Micro Plated Diaphragm) vyvinutý ve firemních laboratořích. Čtvercová membrána navazuje na krátký zvukovod a s nízkou hmotou zaručuje vyzařované spektrum až do kmitočtu 60 kHz. MPD III reproduktor konstruktéři v bezprostřední vzdálenosti obklopili šesti výkonnými středotónovými reproduktory RDT III (Rigid Diapraghm Technology) s pevnými plochými membránami z Nomexu o průměru 51 mm. Tuhost membrány je zvětšena voštinovou sendvičovou konstrukcí materiálů s uhlíkovými vlákny, závěs membrány zaručuje její velké výchylky bez deformací a tím i minimální zkreslení. Všech sedm reproduktorů je našroubováno do pevného rámu, přesného masívního obrobku z hliníkové slitiny, ozvučnice samotného konstrukčního modulu zakrytého dvěma překrytými perforovanými mřížkami vylepšujícími směrové vlastnosti. Je zřejmé, že referenční bod soustavy bude v ose vysokotónového systému a vyzařování mimo osu bude v širokém úhlu spektrálně vyrovnané.

Originální basová část
Podobně originálně je řešena hlubokotónová část soustavy. Základní problém u výkonných hlubokotónových ozvučnic je jak zabránit reakcí skříně na změny tlaku uvnitř vyvolaným basovým reproduktorem. Nejjednodušším řešením je vyztužení ozvučnice řadou vnitřních příček. U některých soustav (např. KEF Reference 104 a 107) se magnetické obvody protilehlých reproduktorů propojovaly pevně závitovou tyčí, která vyrovnávala reakci reproduktorů. Dokonalejší systém je použit u kompaktních subwooferů KEF KC 62 nebo sloupových soustav LS60W, které mají nainstalované reproduktory Uni-Core. Uni-Core jsou dva sub systémy se společným magnetickým obvodem a jsou montovány do protilehlých stěn skříně, kterou tím zpevňují a tím kompenzují změny tlaku na boční stěny. Zkrátka reakce na změny tlaku je kompenzována především v samotném basovém systému.
ObrázekObrázek
U Monitor Audio šli jinou cestou, dvojice hlubokotónových reproduktorů spojených přes pevné distance membránami proti sobě a tvořících tak pevný konstrukční celek. Hlubokotónové reproduktory používají výkonné magnetické obvody, na které navazují ploché kovové membrány o průměru 8“ z hliníkové voštiny. Pevné koše dvou systému jsou vzájemně propojeny hliníkovými segmenty a čtyřmi svorníky. Basreflexové ozvučnice jsou vyrobeny z umělého kamene z minerálů a akrylu (není to Corian) s tloušťkou stěn 12-24 mm. Ozvučnice jsou u každé soustavy Hyphn dvě, jsou přesně obrobeny na NC strojích včetně všech technologických otvorů.

Skříně jsou pečlivě vyleštěny a mají dokonalou povrchovou úpravu. Vzájemně jsou propojeny dvěma subbasovými moduly prošroubovanými s bočnicemi skříní do magnetů reproduktorů. Výsledná konstrukce připomíná písmeno H pouze s propojkami segmentů kombinací basových reproduktorů. Na toto Háčko je kovovým třmenem přišroubován středo/vysokotónový modul M-Array a tím je celá konstrukce opět zpevněna. Výsledné rozměry jsou výška 1392 mm, šířka 502 mm, hloubka 520 mm a celková hmotnost jedné soustavy je 106 kg. Boční basové ozvučnice mají basreflexové nátrubky zakončeny na spodních sešikmených stěnách a jsou opatřeny rozšiřovacími nohami určenými pro osazení hrotů-spiků.

Pasivní výhybka je konstrukčně rozdělena na tři pásma (pro menší vzájemné ovlivňování) a je na levé ozvučnici zakončena na dvou párech masivních kovových svorek usnadňujících biwire připojení. Soustavy mají uváděnou citlivost 86 dB/2,83 V, ale protože mají jmenovitou impedanci 4 ohmy, je reálná citlivost 83 dB/1W, přenášené kmitočtové pásmo je od 18 Hz do 60 kHz v pásmu 6 dB, zatížitelnost hudebním signálem je až 1600 W a maximální dosažitelná hladina akustického tlaku je 129 dB.
Obrázek

Poslech
Reproduktorové soustavy Hyphn byly nainstalovány ve velké poslechové místnosti studia Lepší zvuk. Provizorní akustické úpravy zaručovaly nepatrně živější prostředí. Použitá elektronika byla sestavena ze streameru Eversolo, D/A převodníku Chord Dave, předzesilovače Chord Ultima Pre 2, výkonových zesilovačů Chord Ultima 3 s výstupním výkonem 480 W/8 ohm. Všechny přístroje byly vzájemně odfiltrovány síťovým filtrem IsoTek, síťové a reproduktorové kabely byly o firem Nordost a IsoTek. Pro poslech byla zvolena standardní sestava záznamů Wav a FLAC 44,1-192 kHz/16-24 bit, jazz, rock, klasika, pro mne referenční Miles Davis/Tutu (1986), Kind of Blue (1959/2013 HD Tracs) i SACD, Rolling Stones/Let It Bleed (2012 Remastered), Bridges To Babylon (1997), Antonio Forcione & Sabina Sciubba/Meet Me In London (192 kHz Super Hi Def Edition, Naim), Diana Krall, The Girl in the Other Room, Arild Andersen, Mira (ECM), Bill Evans Trio, How May Heart Sings, John Coltrane and Milt Jackson, Bags and Trane (1961, 2015 192 kHz/24bit) a služby Tidal Master.

Reprodukce byla vzhledem k prostorové akustice lehká a přesto „velká“. Vzhledem k použité elektronice nebyla dynamika omezena a i při komornější hlasitosti byl pocit jako z většího systému (Hyphn nejsou nijak malé!), struny od klavíru byly jako průměrem deseticentimetrové, ale ne mohutné. Poslech neměnil charakter ani pod změnou úhlu. Basy byly skutečně mohutné a pevné, horní konec pásma byl hladký a bez rezonancí.

Reproduktorové soustavy Monitor Audio Hyphn stojí určitě za poslech, který řadu posluchačů může přesvědčit, že cena těsně pod dva miliony korun za pár není nezasloužená.

Miroslav Láb


Výrobce: Monitor Audio
Zapůjčil: Audio Center Czech
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, Cinema Shop, RODEL - AUDIO, Avitsmart, Hi-Fi Studio FM, Hifi Morava, hifion.cz, HifiSound Studio, HiFiStyl, LEPŠÍ ZVUK, PureSound, Studio Luxusní elektronika

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti