Nejpoužívanější triody 12ax7, 12au7, 12at7

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 175
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Nejpoužívanější triody 12ax7, 12au7, 12at7

Příspěvek od pixel »

...aneb když vlákna žhaví.
14. 1. 2020

Jelikož jednotlivé cesty v rámci našeho společného koníčku jsou pokaždé jiné, nepředstavitelně pestré, ale vždy velmi zajímavé a poučné, rozhodl jsem se již dávno sepsat jakýsi test či recenzi na nejpoužívanější předzesilovací elektronky 12ax7,12au7, popřípadě 12at7. Předpokládám, že mé postřehy budete vnímat s určitým "odstupem", neboť, tak jak to v Hi-Fi bývá, jedná se pouze o mé subjektivní dojmy, navíc v mém (v rámci sestavy) jedinečném zapojení a poslechovém prostoru.

Jistě všichni trošku znalí víte, jak obrovský vliv má nejen akustické prostředí, ale sladěnost (odladěnost) celé sestavy, nejen v rámci jakéhosi dosaženého etalonu přesné reprodukce, ale především dosaženého chtěného, či záměrně pozměněného výsledného zvuku celé sestavy pro každého z nás. Jednoduše řečeno, v rámci technického hlediska jsou elektronky prakticky přeci jen věc překonaná, přesto všechno jsou stejně jako velké černé placky na vzestupu, o čemž jsme se mohli přesvědčit nejen na letošní výstavě ve Warzsavě. A tak samotní výrobci, ať už velcí či malí významem či zvukem svých aparátů, často sahají po kompletním trubkovém předzesilovacím řešení, popřípadě po řešení hybridním, kdy trubky doplňují tranzistory, či naopak chcete-li.

Než přejdu k samotnému posouzení vlivu na zvuk jednotlivých předzesilovacích lamp staré i nové produkce, cítím za povinnost znovu zopakovat, že mé posouzení těchto krásných devítipinových lampiček je především mou subjektivně vnímanou záležitostí pro můj systém, poslechový prostor a především pro moje uši a celkový smysl pro vnímání hudby jako takové.
Hodnocení elektronek se bude vztahovat pouze na dostatečně "zahořené" kusy, t.j. na ty, které byly v mém předzesilovači minimálně 30 hodin pracovně vytížené.

Použitá zařízení v sestavě, během roků ze kterých se tyto zkušenosti nastřádaly, je následující:

Předzesilovač: symetrický dual mono preamp Vincent SA T8
Výkonové zesilovače: Vincent sp995, Classe CA M400, Manley Neo Classic 250
DAC: CA851C, CA851N v úpravě Casea, Audio GD reference DAC R2R 7
Reprosoustavy: Aurum Cantus V10F, Aurum Cantus V8F
Kabeláže: Nordost řada Frey II, Audioquest K2, Wild, Noble Audio Zephyr, Night Sky, Kimber Kable řady Select, Oehlbach XXL, Xindak FS 1 a mnohé další.

Pamatujte prosím, že pokud vaše zařízení obsahuje vícero těchto předzesilovacích elektronek, rozhodně neplatí pravidlo, osadit všechna místa tím nejlepším, o čem se domníváte že je dobré. Kombinací může být i několik tisíc (sám jsem jich vyzkoušel možná stovky) a rozhodně nyní nemám v předzesilovači jeden druh elektronek. Zároveň nebude platit pravidlo nejlepší = nejvhodnější. Co je nejlepší pro vás a váš zážitek si musíte zkusit sami. Níže uvedený text berte pouze jako vodítko, které může splňovat vaše vlastní poznání jen z malé části.

Posouzení elektronek nechci zahrnovat do nějakých tabulek, či striktních mantinelů, ale vězte, že tak, jak jsem jejich vliv na reprodukci slyšel, tak do písmene popíšu v textu.

Nová produkce 12ax7 a 12au7 Rusko

Tungsol 12ax7 standard pin
S touto elektronkou jsem se poprvé setkal v předzesilovači PJ Tube Box Se II, kde je myslím osazována již od výroby jako jedna na každý kanál. Její zvuk bych popsal jako velmi živý, s dobrou dynamikou. Basy jsou průměrně artikulované, středy znělé, výšky jsou poměrně prezentní. Dobrá prostorovost. Elektronka ale v mé sestavě na jakémkoli místě působila příliš prezentně na vyšších středech, nervózně, poslech jsem vnímal jako ne příliš přirozený se syntetickým nádechem. Často bylo výšek až příliš a po delším poslechu byla únavná. Také měla vyšší šumové pozadí, což zakrývalo jemné detaily, mikrokontrasty a barvy. Tuto elektronku v současné době nepoužívám na žádné pozici.

Plus: nízká cena, dynamika, prostor, stálost kvality výroby, nezaznamenal jsem mikrofonii
Minus: nervozita, kovové zabarvení zvuku, nepřirozenost reprodukce

Tungsol 12ax7 (803s) Gold pin
Tahle elektronka je o poznání klidnější, více tekutější a barevnější než její předchůdkyně s nepozlacenými kolíky. Základní charakter je podobný, ale částečně vymizí některé její neduhy, jako vysoké šumové pozadí, přílišná exponovanost na vyšších středech a nižších výškách, nervozita. Celkově vzato je tato elektronka kvalitativně o kus dále než její sestra, vyzdvihl bych krásný a mohutný prostor, který však díky své tekutosti a menšímu rozlišení ve spodní části spektra je vyplněn tlustšími zvuky. Elektronka jako celek působí tedy čistě, tekutě, s menší expozicí na vyšších středech a výškách. Lidský hlas je reprodukován čistě, se zřetelným okrajem, ale je větší, ostatně jako všechno v reprodukci. Dobrá je pak makrodynamika a prostorovost. Celkově to může být dobrá volba pro ty, kteří hledají elektronku za slušnou cenu. Zvuk od středů dolů mírně zakulacuje.
Obrázek
Plus: nižší cena, prostor, relativní čistota, bez mikrofonie
Minus: měkčí podání ve spodní části spektra, exponovanost zvuku na určitých frekvencích není neutrální

Tungsol 12au7 Gold Pin
Jakoby vypadla z oka své sestře se zlatými kolíky 12ax7. Při jejím zařazení do "vyladěné" sestavy se změkčí basy, nejsou tak konturované, celek dostane tekutější podobu zvuku, avšak za cenu ztráty některých barev a detailů.
Obrázek

Sovtek 12ax7LPS
Další s produkce Ruska, tentokráte Sovtek s dlouhými deskami, je velmi oblíbená u výrobců předzesilovačů. Elektronka se vyznačuje velmi dobrým prostorem, i když ne úplně přesným,měkčím spodním pásmem, středy jsou dobře vyloupnuté, barevné a s perfektní konturou. Výšky jsou velmi znělé, někdy až příliš a jsou mírně nervózní. Jako celek působí elektronka teplejším dojmem, lampovějším zvukem, tedy nepřipomíná tranzistor. Je poměrně barevná a od vyšších basů konturovaná. Elektronka je vcelku tichá, ale v tomto ohledu nedosahuje kvalit EH nebo povedených čínských typů. Chybí ji trocha přesnosti ve smyslu "méně si vymýšlet" a trocha znělosti od středu dolů. Myslím, že není příliš vhodná na rockovou muziku, spíše na něco komornějšího. Hlasy se poslouchají příjemně, jsou mírně tenčí než u ostatních, ale celkově elektronka působí solidním dojmem.
Obrázek
Plus: dobrý prostor, zajímavý projev plný lampovosti, "napětí" v reprodukci
Minus: málo konkrétní nejhlubší bas, na určitých frekvencích může působit ztenčeně

ElektroHarmonix 12ax7 standard
Dala by se označit jako nejlepší ruská předzesilovací elektronka tohoto typu v rámci poměru cena/výkon. Tato elektronka působí narozdíl od Tungsolu se zlatým kolíkem přesněji, se zvukem zachází brilantněji, jednotlivé tóny ve stejně dobrém prostoru jsou více ohraničené, prokreslené. V celém spektru je z hlediska ruské produkce poměrně přesná, po rozehrání i barevná, velmi úderná ve spodní části spektra. Středy působí poměrně realisticky, výšky jsou znělé a čisté. Elektronka je velmi tichá. Prostě působí celkově vyváženějším dojmem, velmi dobrou dynamikou, kontrastem, prostorem a nasycením. Zdánlivě, pokud sedne posluchači a do obvodu, tak ji není co vytknout. Přímé srovnání s nejlepšími, ale ukáže na její slabosti zcela jasně a zřetelně. Pořád totiž reprodukce zůstává trochu umělá, někdy trochu syntetická, na spodním konci změkčená. Bas setrvává na scéně pořád ještě delší dobu než by měl a není tak artikulovaný jako u kvalitnější konkurence. Přesto je tato elektronka na svou cenu velice výhodná, já ji doporučuji především pro milovníky rocku, pokud nechtějí utrácet více peněz. Tuto elektronku jsem používal spoustu roků bez jediné závady na přední pozici preampu, popřípadě i na druhé pozici. V kumulaci však tato elektronka může působit příliš nasyceně s nerealistickou informací o barevnosti zejména středního spektra.
Obrázek
Plus: čistota, dynamika, údernost, prostor, nízká cena, bez mikrofonie
Minus: v určitých aplikacích může působit příliš artikulovaně, tedy s důrazem na určité frekvence, zejména sykavky ap. Je náročná pravděpodobně na optimální zapojení.

ElektroHarmonix 12at7 dlouhá deska
Plný, velký, čistý, harmonicky poměrně bohatý zvuk s čistým pozadím a velmi nízkou podlahou šumu. Vynikající prostor. Elektronka ovšem není neutrální, je teplejšího charakteru, mírně zahlazuje hrany v celém pásmu, má kulatější basy a vše tak trochu nafukuje. Přes tyto zdánlivé nectnosti může dobře zapadnout do systému pro ty, co mají zbytek řetězce zvukově tenčí, posazený výš a přitom by rádi trochu vřelosti, velikosti a teplého důrazu napříč spektrem. Výšky jsou u této elektronky znělé a čisté, byť prokreslení nedosahuje kvalit nejlepších, ale jako celek se poslouchá vcelku dobře, zejména při tišším dlouhodobém poslechu...
Obrázek
Plus: čistota, relativní vyváženost byť teplejšího charakteru, nízká cena
Minus: poměrně teplejší kulatější charakter reprodukce, nezní neutrálně

ElektroHarmonix 12ax7 Gold Pin
Paradoxně, i když v Gold verzi působí elektronka klidnějším dojmem, tekutějším podáním celého spektra a větší barevností na výškách, kde posílá do reprodukce delší, jakoby sofistikovanější dozvuk, považuji tuto elektronku ze zvukového hlediska za horší než její standardní sestru. Elektronka na můj vkus přináší do reprodukce v mém systému příliš velký, hutný a rozmáchlý vřelý zvuk, který je sice krásně hřejivý a pro někoho atraktivní, avšak svůj charakter dává zbytečně najevo. Líbit se může tam, kde je k poslechu komorní hudba, lidský hlas a menší počet nástrojů.

Plus: čistota, barevnost, prostor, cena, bez mikrofonie
Minus: příliš lampový charakter, měkčí zvuk

ElektroHarmonix 12au7 standard
O této elektronce se dá napsat prakticky to stejné, co o její sestře s klasickým kolíkem a silnějším výstupem. Elektronka je čistá, spolehlivá, artikulovaná, dynamická s krásným prostorem. Pokud vám sedne pro uši a do zapojení, nebudete litovat těch málo peněz co stojí. Elektronku používám více než čtyři roky na jedné z pozic v preampu v kombinaci s jinou 12au7 (v mém prempu celkem 4ks 12au7 po dvou párech) a k plné spokojenosti. Elektronka je velmi živá.
Obrázek
Plus: živost, čistota, dynamika, vyrovnanost, stálost produkce, cena a životnost
Minus: nedosahuje v jednotlivých parametrech špičkových kvalit, i když jako celek působí velmi dobře

Světlana 12ax7
Tato elektronka působí jako všechny ruské z nové výroby poměrně čistě. Tedy pozadí je tiché, černé. Prostor má vynikající, stejně jako celkovou hladkost zvuku. Bohužel na úkor zmizení některých detailů a barev. Úžasné na první poslech jsou lidské hlasy, kde předvádí sice ne úplně barevný a přesně ohraničený hlas, ale jistě uhrančivý, vypíchnutý a znělý. Svoje kvality tedy buduje na čistotě, prostoru, znělosti středů. Co však neumí, a v tom je nejhorší ze všech ruských, je bas. I když jde velmi hluboko, je setrvačný a málo artikulovaný. Rozhodně se nehodí pro rockové nahrávky, kde chybí artikulace a údernost, rychlost ve spodní části.
Obrázek
Plus: nízká cena, stálost výroby, znělost, prostor
Minus: od středu dolů je nekonkrétní, maže a zakulacuje

Genalex GoldLion 12ax7 B759 Gold Pin
Výrazně dražší elektronka v ruské současné produkci se zlaceným kolíkem, a pokud vám sedne do systému, zapojení a vkusu, tak velmi dobrým zvukem. Jakoby si brala dobré věci od svých ruských kamarádek. Elektronka působí velmi čistě, teplejším dojmem, s velmi dobrým prostorem, nasyceností. Její přínos je také v barevnosti středního a vyššího pásma, s dobrým dozvukem. Svým způsobem je podobná EH12ax7 GoldPin, ale působí o něco rychleji, opravdověji a dospěleji. Svůj šarm buduje především na velmi hezkých středech, které jsou čisté, i když ne totálně ohraničené a barevné, jak by se na elektronku vyšší ligy slušelo. Čím vás nadchne, tak je to celková makrodynamika. Je to velmi povedená elektronka s výbornou kvalitou provedení i zvukem. Počítejte však s větší mohutností zvukových obrazů v prostoru a teplejším podáním. Prostě je potřeba počítat s jejím ušlechtilým, byť povedeným charakterem. I když je celkově výborná, nejedná se podle mého o neutrální elektronku. Delší dobu jsem je používal na druhé pozici v mém preampu, kde tvořili základ přirozenosti středů a dobrou definici a artikulaci od středů výše... V současné době tuto elektronku nepoužívám, ale doporučuji vyzkoušet do sestav, kde je potřeba proteplit celkově zvuk bez přílišné nebo žádné ztráty detailů a definice od středů k výškám. Nádherné prokreslené čisté výšky.
Obrázek
Plus: uhrančivý charakter reprodukce, znělost, čistota, prostor, za podmínek další sladěnosti velká přítomnost a přirozenost reprodukce, čistota a vzduch na výškách, éteričnost
Minus: mírně setrvačnější na basech, teplejší reprodukce nemusí vždy sednout, cena

Nová produkce 12ax7 a 12au7 Slovensko JJ

JJ ecc83s
Elektronka s poměrně malým šumovým pozadím, velmi levná, znělá, s dobrým prostorem, dynamikou i rozlišením. Působí velmi vyváženě, není ani teplá, ani studená. Prakticky ji není co vytknout, chvilkami se dokonce zdá, jakoby neměla vlastní charakter, což je velká pochvala. Jedná se o opravdu povedený model 12ax7 od JJ, který i přes svou nízkou cenu nabízí všechny atributy hudby v rovnováze, která je málo slyšitelná ve vodách ecc83. V současné době tuto elektronku nepoužívám, i když nějaký čas jsem ji měl na první pozici v preampu a užíval si její přirozenosti. Paradoxně bych jí vytkl to, že se jako elektronka nechová. Tedy přesněji řečeno, často bych neuměl určit, zda hraje tranzistor či lampa a to i ve spojení s dalšíma lampama. Tedy schází mi trochu barevnosti, luftu, prostoru, jakési té zajímavosti či lampovosti chcete-li.
Obrázek
Plus: velmi nízká cena, čistota, neutrální charakter, živost
Minus: neutralita v tom špatném slova smyslu (neelektronkovost), trochu méně barev i prostoru, mírně měkčí bas

JJ ecc803s
Sestřička s delší deskou, trošku nervóznější, o poznání barevnější, s obrovským prostorem, detailem a vhledem do muziky. Vše se odehrává rychle, expanzivně a hudba působí jako napumpovaná adrenalinem. Jednotlivé zvuky v prostoru jsou mimořádně plastické a živé. Středy a výšky se potácejí na hranici ostrosti, tryskají z reproduktorů ven a snaží se Vás připoutat do křesla jakýmkoli způsobem. Velká dynamika. Atraktivní a velkolepý zvuk, který Vás ale svým přímočarým podáním může přestat bavit. Tuto elektronku doporučuji tam, kde chybí prostor, živost. V současné době ji nepoužívám, i když jeden čas měla svoje místo na první i druhé pozici v preampu, v dobách, kdy celkový charakter sestavy byl spíše mdlý na středech či výškách. Doporučuji vyzkoušet tam, kde chcete reprodukci oživit, dostat do místnosti prostorovost a plasticitu a zároveň vám nevadí o něco měkčí, i když výrazně hluboký bas, kterým elektronka trpí. Elektronka má také mírný sklon k sykavkám (více než ostatní typy) a tak je potřeba vyzkoušet na vlastní uši, ostatně stejně jako všechny ostatní.

Plus: dynamika, prostor, rozlišení, atraktivnost
Minus: někdy může být všeho příliš dohromady, není úplně klidná a tichá

JJ ecc803s GoldPin
Dalo by se o ní napsat vše stejné, jako o verzi s nezlacenými kolíky, avšak je ve všech ohledech ukázněnější. Nádherný 3D prostor zůstal, živost se mírně snížila, ale pořád je to velmi živá elektronka, za to barevnost narostla, obsahuje mimořádné množství informací jak ve středech, tak na výškách, je docela realistická a příjemná. Dlouhé dozvuky, lepší bas. Velmi povedený model od JJ. Mírně teplejší. V současné době nepoužívám, i když byla delší dobu na druhé pozici, kde plnila krásně funkci 3D zobrazení scény, příjemnosti a rozlišení.
Obrázek
Plus: dynamika, barevnost, vyváženost, prostor
Minus: dalo by se říci, že za tuto cenu nic, avšak kdyby se zapracovalo ještě trochu na artikulaci v nižších registrech

JJ ecc83MG
Některé atributy této elektronky jsou výborné, některé špatné. Celkově považuji tuto elektronku za ne příliš vhodnou pro Hi-Fi. Spíše najde uplatnění tam, kde je potřeba malinko zdůraznit a pročistit středy, které jsou příjemné a neutrální. Naopak nepotěší příliš sladké výšky, měkčí bas a malý prostor.
Obrázek
Plus: najde uplatnění tam, kde je pravděpodobně určena a to za nízkou cenu
Minus: není vyvážená, nepříliš vhodná pro hifi

JJ ecc802s GoldPin
Wow... kdo ji navrhl? Tato elektronka, pokud vám sedne svým charakterem, tak buď sama nebo v kombinaci (u mě s 12au7 EH standard) dovede vykouzlit neskutečný prostor, vzduch, dozvuky, éteričnost, rozlišení a hloubku basu. Jediná věc, kterou bych ji vytkl, je menší výbušnost, chcete-li makrodynamika a možná ztenčenost zvuku od středů nahoru. Jedná se ale velmi povedenou elektronku, stejně jako zlatou ecc803s. Vřele doporučuji.
Obrázek
Plus: otevřenost, 3D prostor, vzdušný projev, živost, cena
Minus: za danou cenu nic, snad jen menší údernost na spodní části pásma

Nová produkce Čína 12ax7,12au7

Psvane 12ax7 T MII
Tahle elektronka si zaslouží pozornost. Většinou se prodává v párované dvojici přímo z továrny s vyplněným štítkem o el. hodnotách konkrétních kusů. Jedná se o elektronky poměrně znělé, přesné. V celém pásmu včetně basů jsou dynamické, konkrétní a pocitově rychlé. Mírně jemnější výšky než například u ruské produkce jsou prokreslené s dostatkem vzduchu. Výšky připomínají výbornou ecc802s Gold od JJ. Prostor je poměrně dobrý, zejména ve vyšších frekvencích vás zvuk příjemně obklopí. Tam, kde hledáme přirozenost, dynamiku a přesné basy, kterých není mnoho, ale ani málo, zato mají pevné kontury. Tam, kde požadujeme jakousi linearitu, stojí tyto elektronky za významné zvážení nákupu i přes mírně vyšší cenu. Jsou velmi tiché. Tyto elektronky nepoužívám z důvodu přílišné štíhlosti zvuku na mé sestavě.

Plus: přesnost, tvrdé basy, příjemný prostor, vzduch
Minus: někdy mohou působit ztenčeně, jsou jakoby pravým opakem například EH12ax Gold. Chybí špetka znělosti.

FullMusic 12ax7
Jedná se o poměrně málo známou čínskou značku, avšak neprávem opomíjenou. Tyto elektronky jsou podle mého názoru jedny z nejpovedenějších z nové produkce všeobecně. Mají středně velké hladké desky. Jsou velmi dynamické, s krásným prostorem a vhledem do muziky. Jejich basy jsou tvrdé a úderné podobně jako EH12ax7, střední pásmo je příjemně barevné a sladké a výšky jsou mírně jemnější, ale dostatečně znělé. Elektronka je velmi dobře vybalancovaná, dělá svou práci celkově velmi dobře a přitom nezapomíná být elektronkou v dobrém slova smyslu. Pokud chcete mít vynikající elektronku za pár peněz, neváhejte objednat i naslepo. V případě, že vám nebude úplně "sedět", jistě ráda bez ostychu zastoupí v případě výpadku vaší oblíbené...
Obrázek
Plus: cena, dynamika, prostor, barevnost, velmi tichá
Minus: při takovéto ceně nic

TAD 12ax7A-C (balanced phase driver)
Další velmi dobrý kousek, tentokráte z německého TAD, který dodává elektronky z čínských, ruských i slovenských továren. Tato je jistě vyrobena v Číně již podle vzhledu a konstrukce. Opravdu mimořádně tichá elektronka s velkou dynamikou. Naprosto černé pozadí, vysoká znělost, vyváženost projevu. Překrásné znělé dlouhotrvající výšky, středy mírně zakulacené s pěkným oparem a basy jdou velmi hluboko. Jsou trochu měkčí. Celkový projev je ale mimořádně kultivovaný. Připomínají mi Světlanu, ale s lepší tonalitou, vyvážeností a konkrétnějšími obrysy zvuků, tedy lepší přesností. Opět stojí za pozornost a vřele doporučuji tam, kde chcete získat znělost, prostor a šlechetnost při relativně dobrém rozlišení. Elektronka působí velmi tekutě. Zvuk je krásně spojitý.
Obrázek
Plus: nízká cena, velmi tichá, perfektní prostor, hluboké basy
Minus: schází něco elektronkové barevnosti, zejména od středů dolů

TAD 7025 S
Další z rodiny TAD, předpokládám že čínské výroby. Jedna z mála elektronek, kterou si dovedu představit ve své sestavě. Její zvuk je čistý, hladký, příjemně detailní, mírně teplejší a vyniká poměrně slušnou dynamikou. Co je na elektronce zajímavé, tak to, jakým způsobem pracuje s lidskými hlasy. Zařazením této elektronky na první či druhý stupeň předzesilovače pravděpodobně získáte mimořádně realistické hlasy z vašich nahrávek. Je to vskutku povedená a vydařená elektronka, a zatím to i vypadá, že spolehlivá. Vynikající prostor s bohatou a poměrně přesnou barevností.
Obrázek
Plus: vyváženost, pravý elektronkový zvuk, ale s dostatkem detailů i dynamiky, projev na hlasech
Minus: vyšší cena

TAD ECC803 S TAD Premium Selected reedice Telefunken
Pokud se někdo domnívá, že dostane zvuk staré Telefunken s dlouhou deskou, které se snaží tato elektronka podobat nejen názvem, ale i podobným fyzickým sestavením, pak to bude s největší pravděpodobností omyl. Na stranu druhou ovšem hraje tato elektronku čistě, s větším rozšířením výšek, než je "průměr", hraje hladce a je mimořádně tichá s černým pozadím. U mě ale postrádala větší plnost zvuku, makrodynamiku a živost. Elektronka má vynikající prostorovost 3D.
Obrázek
Plus: mimořádně tichá, velký rozsah díky dlouhým deskám, čistota
Minus: menší makrodynamika, může působit "nezaujatě"

TAD 12AX7 ECC83 Standard
Elektronka, která ničím zásadně neurazí, ale ani nenadchne. Zní poměrně čistě, mírně sklovitě. Potěší poměrně realistické a vyříznuté ohraničené středy, avšak v kontextu prostorových informací se jeví jako plochá a jednoduchá. Nemá příliš barev, je spíše vyhlazená. Dynamika je na slušné úrovni. Doporučil bych ji zejména tam, kde chcete utratit velmi málo peněz a nemáte úplně rozlišující sestavu, kde vám nebudou chybět barvy a menší prostorovost.

Plus: velmi nízká cena
Minus: menší prostor, méně barev, celkově ve všem slabší, i když jako celek vzhledem k ceně neurazí

TAD 12AU7A/ECC82 PREMIUM SELECTED
Slušná elektronka za slušnou cenu. Povedená 12au7 z produkce TAD. Velmi klidná na pozadí, relativně dostačující barevnost, krásné hladké znělé výšky, průměrný prostor. Jedinou nevýhodou, vzhledem k ceně, byla u mě nedostatečné spolehlivost. Více než polovina elektronek začala mírně pískat asi po 3/4 roce provozu, tedy bohužel nízká životnost. Je to ale škoda, protože jinak elektronce vzhledem k ceně není příliš co vytknout a komu bude pasovat zvukově do sestavy, tak její nižší životnost může klidně ignorovat a koupí si za pár korun další... a nebo bude mít větší štěstí jako já a elektronka vydrží déle.
Obrázek
Plus: čistý vyvážený příjemný zvuk s dobrou dynamikou, dostačující barevnost
Minus: nižší životnost

Northern Elektric 12ax7
Tato elektronka, kterou lze koupit pouze v jednom internetovém obchodu pochází dle mého názoru (ale mohu se mýlit) ze stejné čínské továrny jako FullMusic. Neznamená to ovšem, že zanechává stejný otisk v reprodukci jako FM12ax7, ale nese několik velmi společných atributů. Co se týče fyzického vzhledu, je v podstatě nerozeznatelná od FM a mají i společnou zvukovou signaturu v několika bodech. Elektronka je výrazně tichá, jedna z nejtišších vůbec, je velmi dynamická, má obrovský prostor a na výškách hodně vzduchu. Její uhrančivá čistota dá vyniknout dlouhému doznívání tónů a perfektní barevnost podtrhuje její všeobecné umění. Rozlišení je na špičkové úrovni, stejně jako znělost. Celková vyváženost je mírně posunuta směrem k výškám, ale pokud ji zařadíte na druhou pozici, nezdá se tomu tak, záleží na konkrétním předzesilovači či celkově sestavě. Oproti FullMusic má Northern Elektric 12ax7 nesladce zabarvené střední hlasové pásmo, tedy působí realističtějším dojmem, i když správné slovo by bylo, že v celém pásmu působí nezabarveně. Tuto elektronku považuji osobně za nejlepší v současné světové výrobní produkci. Dostanete zvuk, který má všechny atributy perfektní a za rozumné peníze. V současné době (vlastně již několik roků) ji mám osazenou na druhých pozicích ve preampu. Její životnost je bohužel v kontextu některých NOS nižší, asi 1500 hodin, ale je konstantní, tedy stejná a tudíž očekávatelná. Poté nastupují šelesty a ruchy. Kdo hledáte precizní, vzdušný projev s výbornou makro i mikrodynamikou a velkým prostorem a máte dostatek financí pro párovanou dvojici, doporučuji vyzkoušet. Pokud vám padne do systemu dobře, je velká pravděpodobnost vaší závislosti na této flašce.
Obrázek
Plus: dynamika, čistota, rozlišení, prostor 3D
Minus: může působit chladnějším dojmem, záleží na ostatních komponentech

Preferred Series 7025 / 12AX7
Elektronka od stejného e-shopu jako Northern Elektric. Svým projevem mi připomíná ruskou EH, ale s větším počtem informací ve středním a vyšším pásmu. Elektronka je mimořádně bohatá a barevná od středů výše, často působí v tomto pásmu až expresivně. Celková vyváženost je mírně posunuta nahoru k výškám, i když se nedá úplně říci o nedostatku spodních frekvencí, protože i ty jsou plné, nasycené, ale bohužel měkčí. Elektronka je na pozadí čistá. Pokud bych měl něco podtrhnout, tak je to mimořádná barevnost, plasticita a otevřenost na výškách. Jako celek ale nepůsobí realisticky, možná právě ale proto, že svoje přednosti ukazuje až příliš "okatě". Každopádně i tato elektronka má moje doporučení na vyzkoušení.
Obrázek
Plus: barevnost, rozlišení od středů nahoru, velmi tichá
Minus: barevnost (prostě někdy až přílišná, elektronka se jakoby "předvádí")

Shuguang 12AX7-B
Standartní elektronka největšího čínského výrobce. Musím říci, že v ničem naprosto nevyniká, ale také neurazí. Jako plus bych vyzdvihl její klid na pozadí a její prezentaci na středech, zejména na hlasech, kde působila v mém systému velmi realisticky. Bohužel, i když je tichá na pozadí, v celkové reprodukci je trochu nervózní a nevnáší do zvuku ten správný komplexní nadhled vysoce ceněných modelů. Každopádně pro svoji nízkou cenu prostě doporučuji, zejména tam, kde nedokáže zbytek sestavy zahrát prostor a barevnost a tudíž nepoznáte jakousi jednoduchost projevu.

Plus: žádný fatální problém, nízká cena
Minus: žádné fatální plus

NOS

Telefunken 12ax7 (12at7, krátká deska), dlouhá šedá deska
V podstatě se o této elektronce dá napsat to stejné co o elektronce Northern Elektric 12ax7, akorát Telefunken není tak dynamický a na pozadí čistý, ale za to je o něco více barevnější a mírně teplejší. Elektronka přidává do reprodukce navíc nějaké své osobní kouzlo, kde díky barevnější a měkčí reprodukci s mimořádně dlouhými dozvuky dokáže na některých typech nahrávek velmi připoutat pozornost vašich uší. Prostorovost je luxusní a rozlišení taktéž. Jediné co mi trochu vadilo a čeho si vždy cením a vyhledávám v reprodukci, je mírná zastřenost, jakoby mírné posunutí do zadní části scény středních kmitočtů, tedy i hlasů. Zajímavé je, že tyto zvukové atributy se projevovaly i u Telefunken 12at7 s krátkou šedou deskou, které jsem na krátký čas použil jako řídící elektronku ve svých Manley Neo. Každopádně zvuk starých Telefunken u mě byl vždy velmi prostorový (3D), s plným rozsahem, na výškách vysoce podrobný, ale přitom hladký a celkově mimořádně poutavý. Vzhledem ale k měkčí makrodynamice a zejména u 12at7 nevypíchnutých středů mě tolik nezaujala, jako její jiná starší konkurenční NOS.
Obrázek
Plus: obrovský prostor a rozšíření výšek, poutavost reprodukce
Minus: měkčí makrodynamika, "zapuštěné" středy

Mullard 12at7 r.80-85 měděné krátké desky
Nerad bych tuto elektronku přechválil, ale v mé sestavě ji nemám co vytknout. Perfektní vyváženost, rozlišení, barevnost, čistota a dynamika. Bože, proč se takto elektronky nevyrábí dnes. Z pohledu její všestrannosti a kvality by se dalo říci skoro, že tranzistor se nemusel narodit. V současné době ji používám na místě 12ax7 pro první místo v preampu a jako řídící pro mé Manley Neo.
Obrázek
Plus: všechny atributy zvuku téměř dokonalé a vyvážené
Minus: při koupi musíte trefit na správného prodejce a šarži, přeci jen je to staré (nové) zboží

Lubomír Sedlařík

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host