DIY úpravy malé poslechovky.
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
p.p.s.: Aleska mě upozornil na to, jak při ekvalizaci postupuje pan Lyngdorf - měří na různých místech poslechového prostoru a z těchto výsledků pak počítá konkrétní ekvalizaci.
myslím, že tento postup by se mohl ukázat jako poměrně nesmyslný...
myslím, že tento postup by se mohl ukázat jako poměrně nesmyslný...
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
K Lyngdorfu:
Nevím jak ve fázi měření, ale cituji:
Čím potom měří ?
Růžovým šumem, nebo opět tóny ?
Opět L a R samostatně, nebo dohromady ?
Nevím jak ve fázi měření, ale cituji:
Zvídavá otázka pro majitele:....Přístroj nejdříve kalibruje hlasitost výstupu a poté si změří referenční poslechové místo sadou specifických tónů, nejdříve levé repro basy, výšky+středy, poté pravé repro dtto....
Čím potom měří ?
Růžovým šumem, nebo opět tóny ?
Opět L a R samostatně, nebo dohromady ?
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
jak se v takovemhle mereni projevuji vlastnosti mericiho mikrofonu? lze to merit s obycejnym mikrofodem, rekneme do tisicovky?
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Problém s RP-1 je, že v praxi to nefunguje. Resp. nefunguje to tak, jak by mělo nebo jak by šlověk očekával. zanáší to dozvuku zabarvení a po čase, který může trvat i několik týdnů až měsíců, člověk zjistí, že bez RP je to lepší. to byl důvod, proč jsem ho se ztrátou prodal...
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Boxere děkuji,boxer píše:Tady snad najdeš vše podstatné.
znám,
potvrzuje to, že RP-1 měří specifickými tóny, ne růžovým šumem.
Vždy je lepší použít mikrofon k tomu určený, ale není problém použít například DIY měřící mikrofony Checka, snad ještě nějaké má. Pochopitelně že spojení DEQ2496 a ECM8000 je optimálně přizpůsobené, stačí jen dostatečně dlouhý kabel a měříš. Přitom jeho cena není nikterak odlišná od tvé částky - před lety jsem jej kupoval za 1.800,- Kč. Já jej navíc použil i při nastavování DCX2496, kde s ním nastavuji vzdálenost jednotlivých reproduktorů (Time Delay).jacq píše:jak se v takovemhle mereni projevuji vlastnosti mericiho mikrofonu? lze to merit s obycejnym mikrofodem, rekneme do tisicovky?
Řada SW (například již zmíněný Room EQ Wizard) umožňuje i kalibraci mikrofonu před počátkem měření, ale já se spolehl na to, že ECM8000 je přímo určen k výrobkům řady 2496, takže jsem jeho přesnost nezkoumal.
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Ne, RP1 měří taky nějakým šumem (nevím, zdali šlo o růžový šum, jsem barvoslepý .-) Ale byla to modulovaná směs šumu od 20hz, pokud si dobře pamatuji.
Spíše problém vidím v tom, že se nijak nezohledňovala pozice mikrofonu vůči zdroji zvuku, pochybuji, že to je ukryté v algoritmu. prostě, ať to bylo jak bylo, tak RP ůže pomoci v nižších sstavách, ale od určité hranie je jeho přínos již víceméně diskutabilní a nebo přímo ku škodě. nelze to popsat, ale šlo o pocit, že něco není v pořádku - nakonec přímým porovnáním zvuku před a po korekci byl rozdíl jasně patrný,a le nešlo defonovat, co mi vadí ví-zdali jinýn frekvenční průběh, či nějaké fázové posuny, prostě COSI i vadilo, ale nedovedu to přesně pojmenovat.
omnívám se, že systém, co má Aleš, funguje jinak a proto výsledek je (s největší určitostí) lepší, než u RP1.
Spíše problém vidím v tom, že se nijak nezohledňovala pozice mikrofonu vůči zdroji zvuku, pochybuji, že to je ukryté v algoritmu. prostě, ať to bylo jak bylo, tak RP ůže pomoci v nižších sstavách, ale od určité hranie je jeho přínos již víceméně diskutabilní a nebo přímo ku škodě. nelze to popsat, ale šlo o pocit, že něco není v pořádku - nakonec přímým porovnáním zvuku před a po korekci byl rozdíl jasně patrný,a le nešlo defonovat, co mi vadí ví-zdali jinýn frekvenční průběh, či nějaké fázové posuny, prostě COSI i vadilo, ale nedovedu to přesně pojmenovat.
omnívám se, že systém, co má Aleš, funguje jinak a proto výsledek je (s největší určitostí) lepší, než u RP1.
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Měření lze provádět s jakýmkoliv všesměrovým kondenzátorovým nebo elektretovým mikrofonem o rozměru menším než 1". Pod 1kHz jsou rovné všechny, spodní rozsah se mi zatím zjistit nepodařilo (běžně měřím od 10Hz) na horním konci už je nutné použít profesionálně vytvořenou kalibrační křivku. To co je uvedeno jako "kalibrační křivka" na krabici u mikrofonů do přibližně 4000 Kč je nesmysl. Obzvláště u Monacorů a Behringerů kolem 1500Kč se skutečnost liší až o 10dB (ověřeno) a kolem 3-4dB mezi jednotlivými kusy. Nicméně hrabat ekvalizérem nad 1kHz stejně nedoporučuji, pokud jsou bedny slušně udělané.
Do 1kHz si vystačíte s obyčejnou kapslí za 5Kč, já používám většinou ty co stojí 25-50Kč a provádím si kalibraci podle mého referenčního mikrofonu Brüel & Kjaer (laboratorní standart s přesnou kalibrační křivkou).
V měřícím signálu až takový rozdíl není. Signál MLS, který se podobá růžovému/bílému šumu je kapánek odolnější proti šumu okolí a šetrnější vůči bednám a posluchači.
Pokud nějaká krabička používá přelaďovaný sinus, tak to bude pravděpodobně kvůli jednoduchému zpracování, nic víc.
Do 1kHz si vystačíte s obyčejnou kapslí za 5Kč, já používám většinou ty co stojí 25-50Kč a provádím si kalibraci podle mého referenčního mikrofonu Brüel & Kjaer (laboratorní standart s přesnou kalibrační křivkou).
V měřícím signálu až takový rozdíl není. Signál MLS, který se podobá růžovému/bílému šumu je kapánek odolnější proti šumu okolí a šetrnější vůči bednám a posluchači.
Pokud nějaká krabička používá přelaďovaný sinus, tak to bude pravděpodobně kvůli jednoduchému zpracování, nic víc.
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Zdeny, chceš povedať že u Lyngdorfa pracujú blbci (
) čo nevedia ako to má fungovať? Alešove meranie s použitím lacných Uliho krámov predsa nemôže byť lepšie ako meranie pomocou drahej mašinky 


Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Ja nechem hovoriť nič, iba hovorím, ako to cítim ja:-) A eště raz tu napíšem, že išlo iba o moje pocity. Nezaujíma ma vel´mi až tak princip, ako výsledok:-)A ten nebol bohvie čo. RP nebola žiadna výhra.bubuxin píše:Zdeny, chceš povedať že u Lyngdorfa pracujú blbci () čo nevedia ako to má fungovať? Alešove meranie s použitím lacných Uliho krámov predsa nemôže byť lepšie ako meranie pomocou drahej mašinky
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Nebyl to spíš samotný charakter D- koncáku Lyngdorfa, co způsoboval onu neidentifikovatelnou nervozitu, než samotný RP1, který to mohl jen urychlit, zvýraznit?...Zdeny píše:Ne, RP1 měří taky nějakým šumem (nevím, zdali šlo o růžový šum, jsem barvoslepý .-) Ale byla to modulovaná směs šumu od 20hz, pokud si dobře pamatuji.
Spíše problém vidím v tom, že se nijak nezohledňovala pozice mikrofonu vůči zdroji zvuku, pochybuji, že to je ukryté v algoritmu. prostě, ať to bylo jak bylo, tak RP ůže pomoci v nižších sstavách, ale od určité hranie je jeho přínos již víceméně diskutabilní a nebo přímo ku škodě. nelze to popsat, ale šlo o pocit, že něco není v pořádku - nakonec přímým porovnáním zvuku před a po korekci byl rozdíl jasně patrný,a le nešlo defonovat, co mi vadí ví-zdali jinýn frekvenční průběh, či nějaké fázové posuny, prostě COSI i vadilo, ale nedovedu to přesně pojmenovat.
omnívám se, že systém, co má Aleš, funguje jinak a proto výsledek je (s největší určitostí) lepší, než u RP1.
Takhle se totiž k ,,D" vyjádřilo víc lidí, kterým byl po čase neslučitelný se společným nažíváním, aniž by šlo přesně určit, co vadilo. Všechno jednotlivě super, ale celek časem nějak nesnesitelný...
Alešku,
zdravím Tě, mohl bych se časem, až budu mít cestu do Ústí k Tobě zastavit? Ber to prosím, jen jako předběžnou objednávku.

Přes řeku do stínu stromů.
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
Korysku, jsi u mne vždy vítán !
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
korys:
ne, já měl jen RP1 a k tomu dělené zesáky Pass a Bryston + CD Teac DV50 - na všech kombinacíh to bylo stejné.
ne, já měl jen RP1 a k tomu dělené zesáky Pass a Bryston + CD Teac DV50 - na všech kombinacíh to bylo stejné.
Re: DIY úpravy malé poslechovky.
O "kvalitě" Monacorů a Behrigerů nelze s Checkem diskutovat - v tom má pravdu. Ale já jsem obyčejný, všední uživatel, kterému je tato cenová skupina určena a tak se prostě spolehnu na údaje výrobce, byť mohu mít pochyb. Až budu měřit pomocí Room EQ Wizard, tak si pochopitelně vše zkalibruji, ale nyní si hraji a s výsledkem jsem spokojencheck píše:... To co je uvedeno jako "kalibrační křivka" na krabici u mikrofonů do přibližně 4000 Kč je nesmysl. Obzvláště u Monacorů a Behringerů kolem 1500Kč se skutečnost liší až o 10dB (ověřeno) a kolem 3-4dB mezi jednotlivými kusy. Nicméně hrabat ekvalizérem nad 1kHz stejně nedoporučuji, pokud jsou bedny slušně udělané....

Protože jsem od rána musel sedět u PC a v potu tváře vytvářet pro tiskárnu excelovou databázi, aby měla co tisknout (vzpomenou si na poslední chvíli), neměl jsem až do teďka čas popsat moje včerejší hledání toho Blumleinova "phantom mono image", čili centrálního zobrazení. Ale protože uplynula již delší doba od jeho pokusů a navíc mono již není IN, hledal jsem vlastně to, co nazval "Binaural Sound", čili optimální stereo zobrazení. Ono obojí spolu stejně souvisí, při optimálním stereo nastavení i mono bude špičkově znít.
Když to beru zpětně, tak jsem si vlastně včera "Lyngdorfoval", protože jsem neměřil pouze v jednom místě ale v mnoha. S ohledem na velikost mého kutlochu jsem to měl trochu ulehčené, protože tancovat zde nebudu a jestliže bych mohl mít třeba v rohu lůžka nějakou tu "bouli", tak je mi to šumafuk, protože v leže neposlouchám.
Ale poslouchám v sedě na své minisedačce pro dva (větší by se mi sem již nevešla) a tak chci být spokojen, prostě klídek, káva, cigárko a ..... HUDBA.
Sedačka je malá (1,4 x 0,9 metru), místo mého poslechu je 1,45 metru od okna a pochopitelně leží na ose obou beden, které jsou vzdálené 2,3 metru. S ohledem na velikost mého kutloušku, jsou bedny od sebe středově vzdálené také 1,4 metru. Prostorové parametry jsou tedy jednoznačně dané a nelze je bohužel měnit, ale co můžeme změnit je právě součinnost beden a jejich okolí, protože vše mám umístěné v pravé polovině místnosti.
Protože Lyngdorf měří v několika bodech a poté (pravděpodobně) z měření počítá nějaký vážený průměr, tak taky já jsem sedačku měřil v 16-ti bodech (rozměry jsou v centimetrech).

Modré místo je bod poslechu a současně je dobře vidět nastavení vah důležitosti jednotlivých bodů, které uvádím zde

Ty váhy nejsou vlastně nic jiného, než kolikrát budou výsledky v tom kterém bodě do průměru použity, protože v první řadě jde o výsledek v bodě poslechu, kdy jsem pohodně opřen o opěradlo, nebo směrem k reprům. O velikosti a vhodnosti těchto vah lze pochopitelně teoreticky dlouhodobě teoretizovat, ale já je volil prostě takto.
Abych předešel odborné diskuzi na téma "Když jsou bedny rovné, tak musí hrát oboje stejně", tak raději přikládám obrázek absolutního rozdílu obou nejvzdálenějších měřených krajních míst v režimu "Stereo link", kdy DEQ měří oba kanály najednou.

Takže "stejně" nehrají a je mezi značný rozdíl, protože pravá je v rohu místnosti a levá prakticky ve středu místnosti. V každém bodě probíhaly 3 měření (Stereo link, L a R), takže celkem 48 měření (skoro celý den). Výsledné hodnoty nastavení L,R jsou poté počítány dle mých předchozích příspěvků.
Aby bylo možné srovnání, uvádím výsledky v pouze v bodě poslechu (modrá barva)

a po celkové "optimalizaci"

Rozdíly jsou na první pohled viditelné a jsem naprosto spokojen. Při jakékoliv pohybu hlavy (uší) směrem k reproduktorům, či do stran se zvukový obraz nemění a MONO signál je přesně ve středu beden tak, jak to kdysi Blumlein chtěl.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host