Recenze

11. 2. 2019

Vivid Audio KAYA 25

Vnučky legendárních Nautilů.

High-endová značka Vivid Audio je rozkročená mezi dvěma kontinenty. Původně začínala v Jihoafrické republice, jako distributor repoduktorových soustav Bowers & Wilkins, ale na začátku třetího tisíciletí „zlanařila“ šéfkonstruktéra této anglické společnosti Laurence Dickieho, jehož portfolio zahrnuje rovněž legendární model B&W Nautilus. Nekompromisní ozvučnice vznikají s ohledem na levnější cenu práce na jihu Afriky, ale měniče vyrábějí v anglickém Partridge Green, kde soustavy také kompletují. Nejmladší řada KAYA měla premiéru vloni na mnichovské výstavě High End Show, ale rozběh sériové výroby si vyžádal několik dalších měsíců. Z pěti modelů, jež umožňují sestavit ozvučení špičkového domácího kina, nejsou stále dostupné dva nejmenší modely (surroundové satelity a centr). Ze tří sloupových reprosoustav si v testu představíme nejdostupnější dvoupásmovky KAYA 25 (259 000 Kč za pár), o jejichž velikosti zevrubně informuje typové číslo, odpovídající vnitřnímu objemu kabinetů. Ty se vyrábějí ve třech odstínech laku s metalickým podtónem: černém (Piano), bílém (Pearl) a šedém (Oyster Matte), ale za příplatek lze objednat libovolný odstín ze vzorkovníku RAL.
Akusticky netečné kabinety. Soustavy KAYA 25 využívají technologie z referenční série GIYA, ale kompaktnějšími rozměry se blíží spíše řadě OVAL, ostatně jedinému dvoupásmovému modelu s integrovaným stojanem OVAL V1.5 (216 000 Kč za pár) zčásti odpovídají svým konceptem, i když komplexní design je už tentokrát...


Nová štika v highendových vodách.

Abrahámoviny loni oslavila anglická značka ve velkém stylu. Na mnichovské výstavě High End Show představila ve světové premiéře komponenty z řady Edge, u níž si však rozběh sériové výroby vyžádal více času, než v Londýně původně očekávali. Na vánoční trh stačil tak tak dorazit alespoň klíčový integrovaný zesilovač Edge A s ambicemi „pořádně zatopit“ konkurenci zvučných značek okolo 5000 EUR. Než se dostaneme k vlastnímu testu, nebude od věci vysvětlit, proč se přístroje z referenční série...

3. 1. 2019

ELAC Miracord 70

Zlatá střední cesta pro diskofily.

Za pouhou módní vlnu už renesanci gramofonových desek nepovažují ani příznivci digitální distribuce hudby v širším slova smyslu. Poptávka po gramofonech utěšeně roste a společnost ELAC Electroacustic ze severoněmeckého Kielu se proto rozhodla vrátit lesk obchodní značce Miracord, pod níž vyráběla gramofony už v 50. letech minulého století. První a zatím stále nejvyšší model Miracord 90 (za 65 000 Kč) měl premiéru v roce 2016 při příležitosti 90. narozenin firmy, což ostatně připomíná jeho...

19. 12. 2018

ELAC VELA FS 407.2

Pod plnými plachtami na vlnách věrného zvuku.

Štíhlé sloupky ze severoněmeckého Kielu sice v nové řadě VELA za pozicí vlajkových lodí o jeden model zaostávají, ale to dvouapůlpásmovým soustavám v plavbě na vlnách věrného zvuku nijak nebrání, protože své jméno série odvozuje z latinského jména souhvězdí Plachet (Vela je genitivem z podstatného jména Velorum), jehož nejjasnější stálici představuje čtyřhvězda Suhail, ale opusťme lingvisticko-astronomickou „forbínu“ a podívejme se na novinky z katalogu společnosti ELAC blíže....

11. 12. 2018

LUMIN U1 Mini

Digitální transport od Pixel Magic.

LUMIN je ještě poměrně čerstvou značkou ve vodách high-endovéh audia. V roce 2013 uvedla společnost Pixel Magic Systems z čínského Hong Kongu svůj první streamer pod označením LUMIN Streamer, který byl po několika letech přejmenován na LUMIN A1. Přejmenování bylo vynucené příchodem nových modelů streamerů T1 a S1. LUMIN T1 představoval odlehčený model A1, lišícího se od svého dražšího souputníka pouze absencí šasi obrobeného z jednoho kusu hliníkové slitiny. Vše ostatní je identické jako...

12. 11. 2018

LUMIN D2

Vyvolený digitální přehrávač do sítí.

Značka LUMIN je akvizicí hongkongské společnosti Pixel Magic Systems, která vznikla v Hong Kongu v roce 2002 a v jejím katalogu figuruje třeba oblíbený multimediální přehrávač MediaBox. První komponent LUMIN měl premiéru teprve před šesti lety, což napovídá, že konstrukční tým už nezatěžuje dědictví optických disků a řeší jen aplikace, které souvisejí s digitální distribucí hudby v širším slova smyslu. V nabídce proto převažují síťové přehrávače (nebo špičkové transporty dat alias renderery),...


2. 11. 2018

Clearaudio Concept MC

Gramofon, který má koncept.

Vinyly v posledních letech procházejí renesancí a gramofony vrací do svých výrobních programů stále více velkých značek. Proč se tedy při výběru, po všech stránkách vyváženého komponentu, neinspirovat u německé společnosti s českou stopou – Clearaudio Electronic, u jejíhož vzniku stál v roce 1978 krajánek Peter Suchy. Za čtyři desítky let existence nebyla vůči analogové audiotechnice nikdy malověrná a kontinuita je ve zvuku slyšet. Těžiště katalogu s vlajkovou lodí Statement (od čtyř milionů...

30. 10. 2018

Sennheiser HD 820

Neslýchaně pravdomluvná sluchátka.

Audiofilská událost roku. Trojice slov, která vystihuje téměř vše podstatné z obsahu následující recenze. Je sice pravda, že kalendářní rok ještě neskončil a může se udát ledacos, ale pokud výběr zúžíme na kategorii high-endových sluchátek, potom jde podle mého názoru o nejvýznamnější počin za posledních patnáct let. Kombinaci extrémní přesnosti reprodukce detailů s dříve neslýchanou dynamičností projevu, kterou disponují uzavřená elektrodynamická sluchátka Sennheiser HD 820, lze bez váhání...

27. 9. 2018

Accuphase E-650

Nová inkarnace japonské "áčkové" legendy je opět na scéně.

Accuphase je známý svým poměrně konzervativním přístupem k vývoji produktů a vůbec celému pohledu na vývoj svých komponent. Japonská (dnes již legendární) značka sazí na nesmírně poctivé provedení a mírně nostalgický „vintage“ vzhled svých komponent. Vzhled komponent se mezigeneračně mění jen kosmeticky, takže pokud vlastníte komponent 10 nebo 15 let, pak se rozhodně nemusíte bát, že by dokoupení komponentů z nových modelových řad nějakým způsobem rozhodilo estetiku vašeho systému....

AV receivery nejenom pro Dolby Atmos.

Japonská značka Onkyo zahájila generační obměnu AV receiverů u modelů, jež vyhovují domácím kinům, vycházejícím vstříc objektově orienovanému „3D“ zvuku Dolby Atmos. Ten se v České republice čím dál více zabydluje v „kamenných“ kinosálech (aktuální stav je 16) a neustále roste nejenom nabídka disků Blu-ray, u nichž tento formát nechybí, ale také vhodných reprosoustav, což potvrzuje i čerstvá cena EISA pro reproduktorový systém Jamo, zahrnující set S 809 HCS s aktivním subwooferem S 810 SUB a...

6. 8. 2018

Sennheiser HDV 820

DAC se sluchátkovým zesilovačem aneb high-endová lekce symetrie.

Vnitřní svět člověka se prý odráží i v jeho tváři. A také se říká, že psi bývají podobní svým pánům. Někdy vzhledem, jindy povahou. Občas lze také zaslechnout průpovídku „jak nahoře, tak dole“. Anebo „jak uvnitř, tak venku“. Na podobná moudra a rčení jsem si vzpomněl při rozjímání o nápadné korelaci mezi provedením a zvukovými vlastnostmi neobyčejného audiofilského přístroje Sennheiser HDV 820, sestávajícího ze špičkového univerzálního D/A převodníku a nekompromisně konstruovaného sluchátkového...


31. 7. 2018

Focal Clear

Velká otevřená sluchátka z Francie, která nejsou utopií.

Francouzská společnost Focal-JMLab začala se sluchátky relativně nedávno, ale během několika posledních let už pro ně stačila získat renomé, které si nezadá s pověstí jejích reproduktorových soustav. Ze tří highendových circumaurálních otevřených sluchátek zaujímají v katalogu strategickou pozici nejmladší Clear. Oproti základnímu modelu Elear (27 990 Kč) už z hlediska zvukové kvality nabízejí víc, ale při pohledu na jejich doporučenou cenou 39 990 Kč se potenciálním zájemcům ještě tolik...

Štíhlé sloupové reprosoustavy od polské firmy Pylon Audio.

Polská firma Pylon S.A. je jedním z poměrně novopečených výrobců reprosoustav určených pro běžné smrtelníky. Firma dnes vyrábí stovky kusů reprosoustav ročně v širokém cenovém rozmezí, od zhruba 12 po 85 tisíc korun. Nejedná se tedy o žádné exotické drahé konstrukce, ale především o to, co si mainstreamový trh nejvíce žádá, tedy kompaktní monitory nebo útlé sloupky vhodné svými rozměry do většiny obývacích pokojů.
Předmětem dnešní recenze jsou štíhlé sloupky pod označením Pylon Audio...

Polouzavřená sluchátka a sluchátkový zesilovač/DAC.

Před nedávnem představil Klipsch svůj první sluchátkový zesilovač plus D/A převodník společně s luxusním modelem sluchátek HP-3. Jsou ze série Heritage (= odkaz, dědictví), designově sladěné v módním stylu vintage/nostalgia.
Americká firma Klipsch nabízí reproboxy od roku 1946. Sluchátka vyrábí dlouho, zkušeností nasbírala evidentně dost. Nyní vstupuje do první ligy, chce získat náročné zákazníky vyžadující prvotřídní poslech. V kategorii drahých sluchátek stále soupeřů přibývá, zdaleka...

21. 6. 2018

Sennheiser HD 660 S

Legendární sluchátka s rychlejšími reproduktory.

Pokud se před audiofily zmíníte o sluchátkách „šestistovkách“, většina z nich bude hned vědět, že řeč je o modelu HD 600 Avantgarde německé firmy Sennheiser. Bez nadsázky lze říci, že šestistovky, společně s předešlým modelem HD 580 Precision, jsou již legendou. Vzhledově spíše decentní než avantgardní sluchátka Avantgarde, vyráběná už od roku 1997, si získaly velkou oblibu díky neokázale vyváženému, kultivovanému, jemnému a přirozenému projevu. Z podobných důvodů si mnozí příznivci...

Integrovaný zesilovač s širokou konektivitou i trumfem v rukávu.

Na první poslech zesilovače ve třídě A obvykle málokdo zapomene. Komponent s nízkou účinností hřeje nejenom na duši, ale zčásti supluje rovněž „přímotop“, což je v chladném počasí praktické, naopak v parném létě spíše oběť na oltář věrného zvuku. Ti, kteří nemohou nebo nechtějí investovat do některého z highendových modelů, však nemusí zoufat. Provoz ve třídě A v obvyklých poslechových hladinách nabízejí vybrané zesilovače v široce otevřené třídě AB, do níž patří i sofistikovanější solitéři ve...


12. 4. 2018

Naim Uniti Atom

Síťový přehrávač s integrovaným zesilovačem a s možností rozšíření o HDMI ARC rozhraní.

Naim se řadí k tradičním britským firmám v oboru Hi-Fi techniky. Vyznačuje ho nekonvenční design přístrojů a originální řešení elektronických obvodů. Prvním produktem byl v roce 1973 koncový stereo zesilovač, až v roce 1983 uvedli první integrovaný zesilovač. V roce 1991 byl představen první CD přehrávač, napájecí zdroj měl v separátní skříňce. V roce 1993 vzniká Naim Records, který produkuje prvotřídní nahrávky. Naim byl první firmou z oblasti high-endu, zabývající se streamováním, v roce 2008...

5. 4. 2018

RME ADI-2 DAC

D/A převodník pro audiofily od firmy RME.

Německý RME je už více než 20 let známým výrobcem digitálního audia pro profesionální, či studiové zpracování zvuku. Není ale tak známým v segmentu Hi-Fi a high-endu. Mnichovská firma to pomalu mění a po vydařených převodnících ADI-2 Pro a ADI-2 Pro Anniversary (dále AE) ohlásila na konci roku 2017 novinku RME ADI-2 DAC.
Vzhled a obsah balení. Pokud čtenář již někde viděl, či vlastní starší převodník RME ADI-2 Pro AE, tak oba přístroje jsou na první pohled velmi podobné....

Sloupové reprosoustavy z nové řady 700 S2.

Po téměř 15 letech provedl anglický výrobce Bowers & Wilkins plánovanou „reinkarnaci“ zaniklé řady 700 a v říjnu loňského roku představil modelovou řadu s označením 700 S2. Má to být dostupná alternativa k velmi drahé řadě 800 D3. Vzhledem k zájmu jednoho z kupujících o prověření kvality jím vyhlédnutého nejvyššího zástupce řady 700 S2, třípásmového sloupku 702 S2, jsem měl možnost tuto žhavou novinku vyzkoušet pár dní přímo u sebe doma.
V řadě 700 S2 je použita řada inovací...

Objev roku přichází z Francie.

Za poslední tři roky jsem měl možnost vyzkoušet všechny možné reprosoustavy, od těch za cca 50.000 Kč až po ty 10x dražší. Některé reprosoustavy u mě zcela pohořely a nechtěl bych je mít v sestavě ani zadarmo. Některé mě zaujaly a chtěl bych je znovu slyšet v jiném prostředí. Jiné mě bavily a uměl bych si je představit pro ozvučení své druhé, „denní“ sestavy. Třeba o sloupových Sonus Faber jsem s chutí napsal článek. O jiných by též stálo za to napsat pár slov, ale… Jen Triangle Australe EZ mě...

14. 11. 2017

AudioQuest Coffee HDMI

Cena šílená. Zvuk ještě lepší!

Zapojení třímetrového HDMI kabelu AudioQuest Coffee HDMI (27.000 Kč) do sestavy domácího kina, mezi satelit – AVR Denon, mě donutilo napsat těchto „pár řádků“. Proč?
Posledních pár let jsem měl satelitní přijímač / AVR propojený třímetrovým kabelem HDMI Nordost Silverscreen (9.500 Kč). Považoval jej za dostatečně kvalitní. Říkal jsem si: „…..k tomu satelitu tohle bohatě stačí. Silverscreen má všechny měděné vodiče postříbřené, je to Nordost a někdy v roce 2009 patřil ke špičce v HDMI…..“....