moja skúsenosť s basreflexom je tiež negatívna a naopak, všetky uzavreté bedne (6 z toho 3x Acon /A823,Arcus a Divus/) u mňa hrali bez dunenia. To bol aj dôvod, prečo som išiel do uzavretých. Uzavretých bední je žalostne máloAlienCZ píše: Koukám zrovna na jedny uzavřené repráky v místnosti 4x4m cca a hraju na ně. Je zde v místnosti podstatně více zaduněných a zahučených míst a basových "boulí", než když jsem zde měl reprák s bassreflexem.
equalizér a akustika poslechového prostoru
Re: equalizér a akustika poslechového prostoru
Re: equalizér a akustika poslechového prostoru
Tady bych to spíše připisoval výběru poslouchaných beden z kategorie high-end. Ono bedna v kategorii ACON Arcus s basreflexem určitě dunět díky své konstrukci ve vazbě na shodnou poslechovou místnost také nebude. Nelze jedním šmahem hovořit o basreflexovým repráku za 15K a proti tomu stavět uzavřenou ozvučnici za 150tis, nebo víc. Uzavřený regál za 15k "rozduní místnost" jako nic. To se fakt v diskusích nikam neposunem. Uzavřená ozvučnice obecně není lék proti dunění. Mé zkušenosti s duněním jsou takové, že některé aparatury v někerých místnostech duní a jiné zase ne a basreflex s tím nic neměl.Acon píše: moja skúsenosť s basreflexom je tiež negatívna a naopak, všetky uzavreté bedne (6 z toho 3x Acon /A823,Arcus a Divus/) u mňa hrali bez dunenia. To bol aj dôvod, prečo som išiel do uzavretých. Uzavretých bední je žalostne málopritom ich prejav je neporovnateľný. Podľa mňa.
Re: equalizér a akustika poslechového prostoru
Čo ja viem. Bez snahy rozdúchať debatu o Note Commonách, tak to sú lacné uzavreté bedne a nedunia ani trochu.AlienCZ píše: Tady bych to spíše připisoval výběru poslouchaných beden z kategorie high-end. Ono bedna v kategorii ACON Arcus s basreflexem určitě dunět díky své konstrukci ve vazbě na shodnou poslechovou místnost také nebude. Nelze jedním šmahem hovořit o basreflexovým repráku za 15K a proti tomu stavět uzavřenou ozvučnici za 150tis, nebo víc. Uzavřený regál za 15k "rozduní místnost" jako nic.
Re: equalizér a akustika poslechového prostoru
Alien: Uzavřená ozvučnice obecně není lék proti dunění. Mé zkušenosti s duněním jsou takové, že některé aparatury v někerých místnostech duní a jiné zase ne a basreflex s tím nic neměl.
Vznik "dunění" u reprobeden s BR je dán tím, že každé reprobedny mají BR naladěn na určitý kmitočet (to je princip basreflexu). Tento základní kmitočet je laděn poměrně nízko, aby vyrovnával charakteristiku směrem dolů. V okamžiku, kdy se harmonické základního kmitočtu BR shodují, nebo jsou velmi blízko módům místnosti začne BR rezonovat na své základní frekvenci a jejich násobcích (je vybuzen) = a máme zde dunění či jiné pazvuky, jako je "houkání" na určitém kmitočtu. Reprobedna bez BR pochopitelně se takto chovat nemůže. Protože každá poslechová místnost je jiná (dvě stejné neexistují) a současně každý typ reprobeden má BR naladěn jinak, tak se někdy dunění projevuje, někdy ne.
Tím ale není řečeno, že reprobedna bez BR nemůže se takto projevovat. Stačí když ji umístíš tam, kde v kmitočtové charakteristice poslechové místnosti je peak nějakého kmitočtu a věř, že v tomto okamžiku tento peak zpětně ovlivní reprobednu. V případě, že ji umístíš tam, kde je propad, pak ti ten kmitočet prostě nevyzáří (a ani nemůže). Protože tyto peaky a prohlubně jsou většinou harmonické (je to dáno poměrem jednotlivých stěn poslechové místnosti = mody místnosti) máme hned vysvětlení, proč v určité místnosti hraje lépe bedna s BR (nebo bez BR) a proč tak velmi záleží na umístění reprobeden v prostoru.
Uzavřená ozvučnice tedy není obecně lék proti dunění, ale je mnohdy podmínkou postačující...
Vznik "dunění" u reprobeden s BR je dán tím, že každé reprobedny mají BR naladěn na určitý kmitočet (to je princip basreflexu). Tento základní kmitočet je laděn poměrně nízko, aby vyrovnával charakteristiku směrem dolů. V okamžiku, kdy se harmonické základního kmitočtu BR shodují, nebo jsou velmi blízko módům místnosti začne BR rezonovat na své základní frekvenci a jejich násobcích (je vybuzen) = a máme zde dunění či jiné pazvuky, jako je "houkání" na určitém kmitočtu. Reprobedna bez BR pochopitelně se takto chovat nemůže. Protože každá poslechová místnost je jiná (dvě stejné neexistují) a současně každý typ reprobeden má BR naladěn jinak, tak se někdy dunění projevuje, někdy ne.
Tím ale není řečeno, že reprobedna bez BR nemůže se takto projevovat. Stačí když ji umístíš tam, kde v kmitočtové charakteristice poslechové místnosti je peak nějakého kmitočtu a věř, že v tomto okamžiku tento peak zpětně ovlivní reprobednu. V případě, že ji umístíš tam, kde je propad, pak ti ten kmitočet prostě nevyzáří (a ani nemůže). Protože tyto peaky a prohlubně jsou většinou harmonické (je to dáno poměrem jednotlivých stěn poslechové místnosti = mody místnosti) máme hned vysvětlení, proč v určité místnosti hraje lépe bedna s BR (nebo bez BR) a proč tak velmi záleží na umístění reprobeden v prostoru.
Uzavřená ozvučnice tedy není obecně lék proti dunění, ale je mnohdy podmínkou postačující...
Re: equalizér a akustika poslechového prostoru
naprostý souhlas.Acon píše:Uzavretých bední je žalostne málo, pritom ich prejav je neporovnateľný. Podľa mňa.
mimo svých osobních preferencí bych rád v této souvislosti vzpomenul jedno okřídlené úsloví: mají hrát měniče, ne bedny (ozvučnice)! opravdu mě nenapadá lepší způsob, jak dostát tomuto pravdivému tvrzení, než udělat do beden díry. a je to!
podle mě basreflexy žádným zesákem střední třídy nenakrmím. potřeboval bych tak 2 x 500W, jenže to se už zase při běžném poslechu pohybuju na setinách výkonu a to je znát. ale stejně: nikdy jsem neslyšel hrát basreflexové bedny tak stereo jak dokážou hrát uzavřené kousky. tak, že má člověk všechny chlupy v pozoru. pravda, neslyšel jsem všechno...
gratuluji majitelům br beden k ničím nerušenému poslechu.
ale abych se vrátil k tématu. tvrzení thorstena, že než do prostoru je lepší dát bedny ke stěnám a použít ekvalizaci, platí spíš pro malé místnosti než obecně, bych řekl. platí, když musím mít bedny blíže než 1m. přibližováním/oddalováním beden od zdí se kromě zesilování/zeslabování mění charakter zvuku (hlavně basů). mně to ke spokojenosti vždy vycházelo a vychází tak 0,9 - 1,1m od zadní a 1,1 - 1,3m od bočních. když jsou blíže je bas takový mazlavý a oteklý, když dál, je jako by se neměl o co opřít, chybí mi kontakt s poslechovým prostorem. když už je teda musím mít blíže, je magie s parametrickým equalizérem téměř nutná. téměř, protože existují ještě minimálně dvě jiná řešení. obzvláště když nemám symetricky umístěné poslešiště (ha, teď mě napadlo toto malebné slovo - i když trochu připomíná mnohem méně bukolické popraviště, že... řekl by starý dobrý vašek havlů, v tomto oboru nedostižný titán, stvořitel takových perel, jako humanitární bombardování. nádhera!!! taky to někam dotáhl, že...
Re: equalizér a akustika poslechového prostoru
Já bych ještě sklidem dodal, ž mnohem větší vliv na ono pověstné dunění má lehkost a slabá konstrukce bedny. Ze zkušeností jsem vypozoroval, že čím je bedna tužší a hmotnější, tím méně je náchylná na vlastní vybrace a rezonance a dunění (bohužel tím bývá výrazně dražší). Momentálně jsem s úspěchem aplikoval "tuning" ve formě zatížení lehčích beden závažím přes celou plochu bedny o hmotnosti cca 12Kg (třípásmový regál 52x32x30cm) a je to setsakramentsky slyšet. Bedna je to prosím uzavřená.
Re: equalizér a akustika poslechového prostoru
souhlasím s alienem. čím tuhší a pevnější je bedna, tím míň "hraje", tím víc tedy hrajou čistě měniče.
poznal jsem to, když jsem se pokoušel zjistit, kdo je kdo a co je co u mě v poslechovce, přímo na místě činu, abych tak řekl. upravoval jsem litevské sloupky radiotehnika bl-50s. tlumení, výhybky, repráky, jejich vzájemné umístění. třeba materiál vnitřního tlumení je nepodstatný - reprák musí mít ideální objem pracovní komory a co nejtužší ozvučnici, ale ne co nejtvrdší (tohle mě dlouho mátlo - třeba hroty vs. měkké uložení byla slepá cesta), pak je úplně jedno, co tam narvete.
tuhost jsem zvyšoval vlastně zezačátku nechtěně. třeba jsem zrušil basreflex, tak jsem udělal kolo z polystyrénu a zvenčí to obalil vinylovou fólií - míval jsem jí doma stovky metrů, aby to nevypadalo blbě, tak jsem prostě obalil rovnou celou bednu. za rok jí tam na každé bylo několik kg. a ty litevské sloupky za 2,5 už byly něčím jiným. revolvery nebyly soupeřem, regály dynaudia taky těsně horší...
pak se rozpadly...
taky je zajímavé třeba toto:
radiotehniki byly z dřevotřísky (jen 2 nejvyšší modely měly být z pevnějšího MDF)
heca a PSB hlásily MDF.
radiotehniki byly hodně tuhé, skoro nešlo utočit vrut, PSB taky, a heco to nějak popletlo, to se stane, a místo polystyren tam někdo napsal MDF............
poznal jsem to, když jsem se pokoušel zjistit, kdo je kdo a co je co u mě v poslechovce, přímo na místě činu, abych tak řekl. upravoval jsem litevské sloupky radiotehnika bl-50s. tlumení, výhybky, repráky, jejich vzájemné umístění. třeba materiál vnitřního tlumení je nepodstatný - reprák musí mít ideální objem pracovní komory a co nejtužší ozvučnici, ale ne co nejtvrdší (tohle mě dlouho mátlo - třeba hroty vs. měkké uložení byla slepá cesta), pak je úplně jedno, co tam narvete.
tuhost jsem zvyšoval vlastně zezačátku nechtěně. třeba jsem zrušil basreflex, tak jsem udělal kolo z polystyrénu a zvenčí to obalil vinylovou fólií - míval jsem jí doma stovky metrů, aby to nevypadalo blbě, tak jsem prostě obalil rovnou celou bednu. za rok jí tam na každé bylo několik kg. a ty litevské sloupky za 2,5 už byly něčím jiným. revolvery nebyly soupeřem, regály dynaudia taky těsně horší...
pak se rozpadly...
taky je zajímavé třeba toto:
radiotehniki byly z dřevotřísky (jen 2 nejvyšší modely měly být z pevnějšího MDF)
heca a PSB hlásily MDF.
radiotehniki byly hodně tuhé, skoro nešlo utočit vrut, PSB taky, a heco to nějak popletlo, to se stane, a místo polystyren tam někdo napsal MDF............
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host

