Optimalní gramofonovy talíř
Optimalní gramofonovy talíř
Založil jsem toto vlákno , proto , abych se dozvěděl jaké máte nazory na optimální konstrukci gramo talire , respektive co je nejdůležiteější při konstrukci tohoto dílu .
Re: Optimalní gramofonovy talíř
Než napíše ó veliký Renown, anebo pan Kroutil.
Vidím talíř masivní, z kovu nemagnetického.
Průměr smí být větší, než LP, tím bude lepší "kroutící moment" a plynulejší pohyb talíře.
Výška talíře podléhá více proporcionální souměrnosti, jistě víš Cibo, co tím myslím.
Váha zvukově dobrého talíře je alespoň 3 kg.
Pokud bys rád akrylový talíř, je vhodné mít širší uložení spindlu na hliníkovém okruží.
Nikoli akryl až k hřídeli na otvor LP.
Mám za to, že je tu vliv na zvuk.
U Berky mě přišla hra na LP položené na holém akrylu, plastově ochucená.
Kdežto můj akrylový čirý Holborne, pevně usazený na hliníkovém okruží s kónickým samovystřeďujícím otvorem, hraje naprosto čistě. Jen kožený slipmat dodá středům pleťovost a prostoru hlubší rozměr.
Vidím talíř masivní, z kovu nemagnetického.
Průměr smí být větší, než LP, tím bude lepší "kroutící moment" a plynulejší pohyb talíře.
Výška talíře podléhá více proporcionální souměrnosti, jistě víš Cibo, co tím myslím.
Váha zvukově dobrého talíře je alespoň 3 kg.
Pokud bys rád akrylový talíř, je vhodné mít širší uložení spindlu na hliníkovém okruží.
Nikoli akryl až k hřídeli na otvor LP.
Mám za to, že je tu vliv na zvuk.
U Berky mě přišla hra na LP položené na holém akrylu, plastově ochucená.
Kdežto můj akrylový čirý Holborne, pevně usazený na hliníkovém okruží s kónickým samovystřeďujícím otvorem, hraje naprosto čistě. Jen kožený slipmat dodá středům pleťovost a prostoru hlubší rozměr.
Re: Optimalní gramofonovy talíř
Osobně bych to jako ideál viděl na leštěný duralový talíř s hmnotností 5-7 kg.
Tohle je pro mě dokonalý gramofon bez připomínek:
Tohle je pro mě dokonalý gramofon bez připomínek:
Re: Optimalní gramofonovy talíř
Masívní leštěný kovový talíř je krásný (sám ho mám) ale při poklepu zní jak ladička (slyšitelné i pouhým uchem). Akrylát není tak efektní ale po technické stránce je lepší. Něco za něco, buďto ukojíš oči, nebo stetoskop.
Pokud jsi schopen připravit přesnou kruhovou formu (aby nebylo nutné následné opracování), viděl bych to na beton, nebo ještě lépe na nějaký kompozit, osobně by se mi líbil Corian. K materiálům na bázi dřeva bych osobně důvěru neměl, otázkou je jejich tvarová stálost v čase. Snad hodně silná překližka, pak ale přizpůsobit celý design gramofonu.
S průměrem a vyplývající hmotností rozumně, jinak narazíš na limity dané ložiskem. Ne že by se netočilo, ale jeho hlučnost asi poroste. Tedy pokud nepůjdeš do sofistikovaných (a drahých) magneticky nadlehčovaných ložisek.
Dobré určitě budou sendviče (např dural+akryl) ale to je spíš na koupi hotového komerčního produktu.
Pokud jsi schopen připravit přesnou kruhovou formu (aby nebylo nutné následné opracování), viděl bych to na beton, nebo ještě lépe na nějaký kompozit, osobně by se mi líbil Corian. K materiálům na bázi dřeva bych osobně důvěru neměl, otázkou je jejich tvarová stálost v čase. Snad hodně silná překližka, pak ale přizpůsobit celý design gramofonu.
S průměrem a vyplývající hmotností rozumně, jinak narazíš na limity dané ložiskem. Ne že by se netočilo, ale jeho hlučnost asi poroste. Tedy pokud nepůjdeš do sofistikovaných (a drahých) magneticky nadlehčovaných ložisek.
Dobré určitě budou sendviče (např dural+akryl) ale to je spíš na koupi hotového komerčního produktu.
Re: Optimalní gramofonovy talíř
Mimo jiné je vhodný talíř např. z vynilu. Pak nemusíš dávat žádný slipmat...
Re: Optimalní gramofonovy talíř
Ahoj , diky za prispevky - ja se uz nekolik dni zabyvam konstrukci loziska a talire , samozrejme ne sam , vydatne mi pomaha M.Hluchy a jeho kolega , ktery se zabyva konstrukci hodinovych strojku , mimochodem tento pan rika , ze nejlepsi z jeho pohledu je kvalitni lozisko kulickove a i jehlove , z mnoha duvodu k tomu se jeste casem dostanu . Ted me vsak zajima talir samotny .. Koukal jsem na fyzikalni vlastnosti jednotlivych materialu - zajimala me jejich hustota , tak nejlepsi z tohoto hlediska je platina pak zlato , stribro .. atd , no klesame nize - idealni se zda byt take bronz s hustotou cca 8000kg/mk (metr krychlovy) , dale nikl , cin , samotna ocel ma 7000kg/mk , co je zajimave zula nebo i mramor maji pouze okolo 2500kg/km , akryl -2000-2300kg/km , dural 1800-2000kg/km atd . me se vsak podarilo najit synteticky material (slitina pryskyrice a nerostneho zivicneho prachu s vysokou pevnosti , hustotou 3400kg/km , velmi dobre obrobitelny tepelne staly a samozrejme nemagneticky z ktereho zkusim vyrobit nahradni (zkusebni) talir a zvukove ho otestuji . Zaroven hledam polotovar pro vyrobu talire bronzoveho , o kterem si myslim , ze by to mohlo byt to spravne ..
Re: Optimalní gramofonovy talíř
A to je právě výše zmiňovaný Corian.ciba píše:...me se vsak podarilo najit synteticky material (slitina pryskyrice a nerostneho zivicneho prachu s vysokou pevnosti , hustotou 3400kg/km , velmi dobre obrobitelny tepelne staly a samozrejme nemagneticky z ktereho zkusim vyrobit nahradni (zkusebni) talir a zvukove ho otestuji...
Bronzový polotovar (tzn. tyč o průměru min. 300 mm) se bude asi shánět obtížně. Sám jsem před časem poptával několik výrobců, ale sehnal jsem max. 200 mm. Samozřejmě není problém objednat si kusový odlitek, zde bude ale cena výrazně vyšší.
Re: Optimalní gramofonovy talíř
Jeste se podivam na ten Corian , v mem pripade slo o material Renshape BM 1051 , ktery je k dispozici v deskach o tloustce 100 mm . I tak Krecku diky za inspiraci
Re: Optimalní gramofonovy talíř
to Ciba:
proč to musí být talíř z vysokou hustotou materiálu? Chápu, že ti jde o váhu, potažmo o setrvačnost a tím pádem o kolísání. Ale zatěžuješ možná zbytečně ložisko... Používají se i lehčí materiály ale musí se to správně navrhnout.
proč to musí být talíř z vysokou hustotou materiálu? Chápu, že ti jde o váhu, potažmo o setrvačnost a tím pádem o kolísání. Ale zatěžuješ možná zbytečně ložisko... Používají se i lehčí materiály ale musí se to správně navrhnout.
Re: Optimalní gramofonovy talíř
Cau Peere , vubec nijak netrvam na materialech s vysokou hmotnosti , navic ja sam nejsem sto nalezt argument proc by tomu tak melo byt , chtel bych spise vyzkouset nejake nove pristupy v konstrukci (pouziti ruznych materialu) a pozorovat jejich vliv na samotny zvuk - analog me hluboce zasahl ..
Re: Optimalní gramofonovy talíř
OK, tak tak jo.
Phono již máš doma?
Ale bez měření stejně toho moc nevykoumáš.
Dnes jsme opět měřili s Rowingem a nastavovali...
Je to velké dobrodružství a zjistíš, jak všechno souvisí se vším...
Phono již máš doma?
Ale bez měření stejně toho moc nevykoumáš.
Dnes jsme opět měřili s Rowingem a nastavovali...
Je to velké dobrodružství a zjistíš, jak všechno souvisí se vším...
Re: Optimalní gramofonovy talíř
No to phono od Trichordu je velmi zapeklita zalezitost , abych usetril za dopravu koupil jsem to pres meho kamarada z Anglie a nechal to poslat k nemu domu do Anglie , on jezdi pravidelne jednou za dva - tri tydny domu .. nicmene to jeste minuly vikend neposlali (z Birminghamu do Birminghamu) a on musel zase odjet zpatky do Cech .. takze se to o nejaky cas protahne , no nevadi - pristi tyden teprve prijde SME ramenko , chci to nove prodratovat , cekam na nove bronze lozisko , novou Base desku atd. tak snad se nekdy dockam ..
Re: Optimalní gramofonovy talíř
to Ciba:
Těžší talíř (ať už si pod tím představuješ cokoliv) je poměrně důležitý z hlediska stability otáček. Většina pohonů(záměrně neříkám všechny) se mohou za určitých okolností projevovat drobnými změnami otáček. Při poslechu není nejdůležitější dle mne nepatrný, ale konstantní rozdíl otáček od optimálních, zato je velmi poznat okamžitá, byť drobná změna.
Těžší talíř má slušný moment setrvačnosti a tím (a pokud je ještě hnán řemínkem, který také díky své pružnosti leccos zachytí) jsou jeho změny otáček menší. Samozřejmě, i jeho hmotnost má určité meze, zejména ke vztahu k ložisku. To je pak "slyšet" mechanickým hlukem také. Zejména, pokud se jedná např. o kuličkové či jehlové..
Leccos jsem si vyzkoušel při stavbě DIY gramce, takže již tuto okolnost nepodceňuji.
Já osobně si myslím, že při použití běžného ložiska gramofonu (rozuměj: bod koule proti desce, jinak kluzně), stačí uvažovat hmotnost cca 3-6 kg. Pokud má talíř nějaké odlehčení váhy na ložisko , lze použít i podstatně hmotnější, klidně i 10kg...
Víc by Ti k tomu asi řekl Renown.
Těžší talíř (ať už si pod tím představuješ cokoliv) je poměrně důležitý z hlediska stability otáček. Většina pohonů(záměrně neříkám všechny) se mohou za určitých okolností projevovat drobnými změnami otáček. Při poslechu není nejdůležitější dle mne nepatrný, ale konstantní rozdíl otáček od optimálních, zato je velmi poznat okamžitá, byť drobná změna.
Těžší talíř má slušný moment setrvačnosti a tím (a pokud je ještě hnán řemínkem, který také díky své pružnosti leccos zachytí) jsou jeho změny otáček menší. Samozřejmě, i jeho hmotnost má určité meze, zejména ke vztahu k ložisku. To je pak "slyšet" mechanickým hlukem také. Zejména, pokud se jedná např. o kuličkové či jehlové..
Leccos jsem si vyzkoušel při stavbě DIY gramce, takže již tuto okolnost nepodceňuji.
Já osobně si myslím, že při použití běžného ložiska gramofonu (rozuměj: bod koule proti desce, jinak kluzně), stačí uvažovat hmotnost cca 3-6 kg. Pokud má talíř nějaké odlehčení váhy na ložisko , lze použít i podstatně hmotnější, klidně i 10kg...
Víc by Ti k tomu asi řekl Renown.
Re: Optimalní gramofonovy talíř
Tomíček: to jsi napsal naprosto přesně. Pod to se klidně podepíši, naprostý souhlas
Re: Optimalní gramofonovy talíř
To jsem měl přesně na mysli. Zbytečně nezatěžovat ložisko. Ale určitá hmotnost být musí z důvodů výše uvedených. Ne vždy víc musí být líp... Ale musí to být také vyvážené kvalitou ostatních dílů. Jak jsem psal, vše souvisí se vším...
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host