VIBRACE A GRAMOFON
VIBRACE A GRAMOFON
Nedávno jsem procházel stará čísla HER a narazil jsem na zajímavý článek pana Jiřího Burdycha "Kmitání hodné a zlobivé tlumení a izolace". Z něho bych chtěl citovat pár zajímavých názorů.
- Příkladem nepochopení problému je používání pouhých těžkých žulových nebo mramorových desek bez další úpravy v domnění, že vibrace takovým masívním tělesem nemohou projít. Každý celek má jako každý pevný předmět řadu přirozených rezonančních kmitočtů, z nichž každý odpovídá určitému způsobu (módu) ohybu, který je tomuto kmitočtu vlastní.
- Protože materiály, které by vynikaly jak tuhostí, tak tlumícím účinkem se těžko hledají, je vhodné police konstruovat v podobě vrstev z různých materiálů. Vhodným příkladem může být police z vrstev tuhého materiálu, proložených vazkoelastickými hmotami.Tuhosti není radno dosahovat zvyšováním hmotnosti, vedoucí k nežádoucímu průhybu a hlavně ke snížení rezonančního kmitočtu. Hmotnější police sice může vybuzení vibrací lépe vzdorovat, nicméně uložená energie se pomaleji uvolňuje, takže vibrace mohou překrývat užitečný signál ještě dlouho po jejím vybuzení.
-Do hry vibrací a rezonancí vstupují především na policích umístěné komponenty, jejich šasi z poměrně tenkých materiálů jsou v tomto směru zvlášť citlivé.
Článek je podstatně delší, zabírá devět stran časopisu, je doplněn obrázky a vzorci.
Po přečtení tohoto článku jsem se začal podrobněji zaobírat uložením mých komponentů v regálu, protože mám vše uložené na žulových deskách. Hlavně mě to zajímalo u gramofonu.
Hroty svého Gyrodecu jsem podložil anti rezonančními podložkami fo.Q. Aby se hroty do placatých podložek nezarývaly, hledal jsem něco na podložení o co největším průměru. Nakonec zvítězila dvaceti korunová mince s průměrem cca 25mm.
Něco pravdy na tomto článku je, protože se mi zvuk gramofonu líbil podstatně víc.
Ale nebyl bych správný hifista, kdybych se spokojil pouze s náhražkou v podobě mincí. Zabrousil jsem na ebay a za čtyři Libry jsem zakoupil mosazné podložky s dírkou. Nedočkavě jsem čekal na zásilku, ale kvůli sopečnému prachu jsem je mohl nainstalovat asi až po dvou týdnech.
Po podložení gramofonu jsem byl zklamaný, protože zvuk byl temný a zastřený. Moc se moc nelíbil, proto jsem se opět vrátil k dvacekačkám.
Zvuk gramofonu si užívám. Určitě to nebude žádná psychoakustika. Několikrát jsem podložky odstraňoval a měnil.
Doufám, že mě tady nikdo nebude kamenovat za můj hifi názor a zkušenost. Pokud někdo nevěří ať radši vyzkouší.
- Příkladem nepochopení problému je používání pouhých těžkých žulových nebo mramorových desek bez další úpravy v domnění, že vibrace takovým masívním tělesem nemohou projít. Každý celek má jako každý pevný předmět řadu přirozených rezonančních kmitočtů, z nichž každý odpovídá určitému způsobu (módu) ohybu, který je tomuto kmitočtu vlastní.
- Protože materiály, které by vynikaly jak tuhostí, tak tlumícím účinkem se těžko hledají, je vhodné police konstruovat v podobě vrstev z různých materiálů. Vhodným příkladem může být police z vrstev tuhého materiálu, proložených vazkoelastickými hmotami.Tuhosti není radno dosahovat zvyšováním hmotnosti, vedoucí k nežádoucímu průhybu a hlavně ke snížení rezonančního kmitočtu. Hmotnější police sice může vybuzení vibrací lépe vzdorovat, nicméně uložená energie se pomaleji uvolňuje, takže vibrace mohou překrývat užitečný signál ještě dlouho po jejím vybuzení.
-Do hry vibrací a rezonancí vstupují především na policích umístěné komponenty, jejich šasi z poměrně tenkých materiálů jsou v tomto směru zvlášť citlivé.
Článek je podstatně delší, zabírá devět stran časopisu, je doplněn obrázky a vzorci.
Po přečtení tohoto článku jsem se začal podrobněji zaobírat uložením mých komponentů v regálu, protože mám vše uložené na žulových deskách. Hlavně mě to zajímalo u gramofonu.
Hroty svého Gyrodecu jsem podložil anti rezonančními podložkami fo.Q. Aby se hroty do placatých podložek nezarývaly, hledal jsem něco na podložení o co největším průměru. Nakonec zvítězila dvaceti korunová mince s průměrem cca 25mm.
Něco pravdy na tomto článku je, protože se mi zvuk gramofonu líbil podstatně víc.
Ale nebyl bych správný hifista, kdybych se spokojil pouze s náhražkou v podobě mincí. Zabrousil jsem na ebay a za čtyři Libry jsem zakoupil mosazné podložky s dírkou. Nedočkavě jsem čekal na zásilku, ale kvůli sopečnému prachu jsem je mohl nainstalovat asi až po dvou týdnech.
Po podložení gramofonu jsem byl zklamaný, protože zvuk byl temný a zastřený. Moc se moc nelíbil, proto jsem se opět vrátil k dvacekačkám.
Zvuk gramofonu si užívám. Určitě to nebude žádná psychoakustika. Několikrát jsem podložky odstraňoval a měnil.
Doufám, že mě tady nikdo nebude kamenovat za můj hifi názor a zkušenost. Pokud někdo nevěří ať radši vyzkouší.
Re: VIBRACE A GRAMOFON
Chci ještě dodat, že jsem podložil taky cedečko, ale samozřejmě bez mincí. O tom se ale nebudu raději rozepisovat, abych nerozpoutal další nekonečné diskuze.
Re: VIBRACE A GRAMOFON
Nezkusil si 50 kačku? Ta je mohutnější a ze 2 druhů směsi kovů.Lépe se tlumí boční vibrace.
Re: VIBRACE A GRAMOFON
Boxere, na tuto otázku jsem čekal.
Tři padesáti korunové mince jsem zrovna v peněžence neměl. A papírové by mi byly na prdlajz.
Nevím jak dlouho by tam vydržely. Určitě by je někdo vyměnil za drobné.
Tři padesáti korunové mince jsem zrovna v peněžence neměl. A papírové by mi byly na prdlajz.
Nevím jak dlouho by tam vydržely. Určitě by je někdo vyměnil za drobné.
Re: VIBRACE A GRAMOFON
U Pro-jectu RPM9 se osvědčilo:
- vyměnit původní nožičky za cerabally, je tam stejný závit, je to bezproblémová operace
- posadit gramofon na obligátní žulovou desku
- na talíř gramofonu položit placku Harmonicer od fy Clearaudio
Ovšem RPM9 je odlišná konstrukce, je tam vše natvrdo, kdežto Gyrodec má, pokud si to dobře pamatuji, plovoucí uložení.
- vyměnit původní nožičky za cerabally, je tam stejný závit, je to bezproblémová operace
- posadit gramofon na obligátní žulovou desku
- na talíř gramofonu položit placku Harmonicer od fy Clearaudio
Ovšem RPM9 je odlišná konstrukce, je tam vše natvrdo, kdežto Gyrodec má, pokud si to dobře pamatuji, plovoucí uložení.
Re: VIBRACE A GRAMOFON
Cerabally určitě zvuku gramofonu pomohou.
Myslím si, že ocelové hroty na tvrdé hladké žule vibrují-"poskakují". Zkuste hodit hodit ocelovou kuličku na kamennou podlahu.
Myslím si, že ocelové hroty na tvrdé hladké žule vibrují-"poskakují". Zkuste hodit hodit ocelovou kuličku na kamennou podlahu.
Re: VIBRACE A GRAMOFON
Také jsem nad tím přemýšlel. Cerabally a Harmonicer mají sice u gramofonu větší efekt, ale ve výsledku jsem spokojený i s tím kamenem.
Stejným způsobem mám postavené bedny. Cerabally a kámen. Tady byl přínos postavení na kámen srovnatelný s cerabally. Jednu dobu jsem měl provizorně (kvůli bassreflexu dolů jsem si musel nechat dělat delší závitové tyčky než original) postavené bedny s cerabally na hokejových pucích a potom teprve na kameni. Po odstranění puků a postavení ceraballů přímo na kámen jsem subjektivně vnímal zvuk jako lepší.
Samozřejmě se jedná o jednu konkrétní sestavu a jeden osobní vkus, není to žádné univerzální vodítko, pouze jedna z možných cest. Setkal jsem se třeba na návštěvě se sestavou, kde stál stojan na ceraballech a jednotlivé komponenty na pružných podložkách Audioquest k plné spokojenosti majitele.
Stejným způsobem mám postavené bedny. Cerabally a kámen. Tady byl přínos postavení na kámen srovnatelný s cerabally. Jednu dobu jsem měl provizorně (kvůli bassreflexu dolů jsem si musel nechat dělat delší závitové tyčky než original) postavené bedny s cerabally na hokejových pucích a potom teprve na kameni. Po odstranění puků a postavení ceraballů přímo na kámen jsem subjektivně vnímal zvuk jako lepší.
Samozřejmě se jedná o jednu konkrétní sestavu a jeden osobní vkus, není to žádné univerzální vodítko, pouze jedna z možných cest. Setkal jsem se třeba na návštěvě se sestavou, kde stál stojan na ceraballech a jednotlivé komponenty na pružných podložkách Audioquest k plné spokojenosti majitele.
Re: VIBRACE A GRAMOFON
Ve výše uvedeném článku jsem taky četl, že se pod gramofon doporučuje bedna s cca 10cm vrstvou drobného kameniva / naskládaného ve vrstvách od největšího zrna po nejmenší / a na tuto vrstvu položit plovoucím způsobem dřevotřískovou desku.
Něco podobného jsem viděl ve studiu Panský dvůr, ale v profesionálním provedení. Místo kameniva byly použité "přírodní krystaly".
Něco podobného jsem viděl ve studiu Panský dvůr, ale v profesionálním provedení. Místo kameniva byly použité "přírodní krystaly".
Re: VIBRACE A GRAMOFON
Co říkáte na tohoto macíčka v hodnotě slušného automobilu ?
Re: VIBRACE A GRAMOFON
Nic. Nelíbí se mi to.
Cena je vysoká díky materiálu a jeho opracování €/kg,je to hnusný, a nevěřím tomu,že by to hrálo výrazně lépe než klasický ,normální kvalitní gramec s adekvátním předzesem a přenoskou .Samo i to ostatní k tomu.
Cena je vysoká díky materiálu a jeho opracování €/kg,je to hnusný, a nevěřím tomu,že by to hrálo výrazně lépe než klasický ,normální kvalitní gramec s adekvátním předzesem a přenoskou .Samo i to ostatní k tomu.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host