Vážení soudruzi,tedy kolegové.
Postnu sem dopis pro mne od pana Justana,který "moderuje" převážnou část článků na Audiodromu. Já jen ,abyste věděli vy kluci ušatý,že jste pozorování odborníky z jiných fór,tak abyste to měli na paměti,než sem na Hifinázory něco napíšete.
Protože co tady jednou dáte,bude určitě někdy použito proti vám. (Žejo Dadafte

).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dobry den,
zaregistroval jsem Vas odkaz na nas clanek zabyvajici se
problemy ztraty dynamiky v soucasnych nahravkach zejmena
rockove hudby (
http://www.hifinazory.cz).
S povdekem kvitujeme vlakno (viz. citace v hlavicce), ktere
jste k tomuto tematu zalozil, a ktere by, snad povinne, melo
viset jako hlavni polozka jakehokoli fora zabyvajiciho se
kvalitne nahranou hudbou a jeji reprodukci. Nicmene: pokud
nechcete, aby se tema zmenilo v neprinosnou diskusi o
nahravkach, o kterych se "domnivam", ze jsou kvalitni, je
potreba stanovit pro dane vlakno velmi tvrda pravidla a
seznamit ctenare s podstatou problemu:
1) KVALITU nahravek NELZE merit. Jedinym metrem jsou nase
usi, a ty ma kazdy JINE, stejne jako ma JINOU aparaturu, na
kterych kvalitu posuzuje. U nekterych titulu (zmineny
Knopfer nebo Eagles) je tato subjektivni shoda vetsinova,
tudiz je "kvalita" techto nahravek prijimana jako fakt.
2) DYNAMIKU nahravek LZE merit, a z toho duvodu se Friedmann
Tieschamayer pokusil zavest unifikovany nastroj pro
zhodnoceni dynamickeho rozsahu nahravek (TT DYNAMIC RANGE
METER). Lze tak napr. porovnavat OBJEKTIVNE ruzne edice a
remastery tehoz titulu.
Problem je v tom, ze dynamika nemusi korelovat s "kvalitou".
Pokud bylo zmineno album Death Magnetic (Metallica) jako
priklad solidne nahrane (CD transfer) hudby s velmi mizivou
dynamikou (DR4), je album Ride The Lightning teze kapely
prikladem ne tak dobre nahrane hudby se skvelou dynamikou
(DR12). Hovorim ted o standardnich edicich, nikoli
audiofilskych remasterech. Ani spickova aparatura nedokaze z
Ride The Lightning vyzdimat vice nez "velmi dobry" zvuk,
nicmene pro hodnoceni dynamickych vlastnosti systemu je
mozno nahravku v klidu pouzit a pro ucho bude stravitelnejsi
nez Death Magnetic (ktera by ve skole byla hodnocena jako
"neprospel").
Chcete-li tedy, aby vlakno bylo vypovidajici, je potreba
1) se omezit na DYNAMIKU rockovych nahravek, podlozenou
oficialnim merenim (TT DR METER) nebo kvalifikovanym odhadem
(dobry WAV editor). Malo posluchacu zkousne fakt, ze jejich
oblibene "kvalitni nahravky" maji dynamiku mizivou, takze
jsou vlastne nekvalitni, a naopak, mohou byt prekvapeni
velkym dynamickym rozsahem nahravek, u kterych by to
necekali (za kvalitni je ovsem ani nadale povazovat
nebudou),
2) zmerit vice skladeb (idealne tak 50%) z celeho alba,
jinak je vysledek zkresleny: zajima nas dynamicky rozsah ve
smyslu mikrodynamiky (vs prumerna hlasitost), nikoli celkovy
dynamicky rozsah nahravky. Solo na bici tak muze mit DR14, i
kdyz ostatni tracky se mohou stezi plazit nekde kolem DR5.
Celkova klasifikace DR alba by mela vychazet z vetsinoveho
podilu, tudiz bude DR5.
Ja sam jsem velkym priznivcem rockove hudby, zejmena
ostrejsich zanru; cca 200 alb na CD, ktere mam doma k
dispozici (zbytek na pascich) a ktere jsem analyzoval pomoci
TT DR, vykazuje hodne necekane vysledky. Bylo by dobre
takoveto seznamy zverejnovat, idealne v nejake organizovane
podobe - at uz na audiodrom.cz (tuto myslenku zvazujeme),
nebo prostrednictvim zajmovych for. Jak uz jsem ale psal,
vyzaduje to jednotnou klasifikaci a nekompromisni pravidla,
jinak budou vysledky nevypovidajici. Budete-li chtit, muzete
kteroukoli cast tohoto textu pouzit pro dobrou vec.
Drzim palce, mejte se hifi,
Martin Justan
http://www.audiodrom.cz