50´ / 60´ / 70´ v rocku - skica k diskuzi

Různé hudební žánry
merhaut

50´ / 60´ / 70´ v rocku - skica k diskuzi

Příspěvek od merhaut »

50´

V polovině 50.let došlo v USA vlivem postupné integrace černošského rhythm & blues, bílého country & western a rockabilly ke vzniku nového žánru, pojmenovaného rock´n´roll. Pudové novinky se okamžitě zmocnilo tamější mladé publikum všech ras, čemuž napomohl především uhrančivý Elvis Presley.

Obrázek

Šíření rokenrolu nastartovaly i nové společenské a ekonomické podmínky doby, a související technický rozvoj. Mladí měli peníze a výraznou potřebu odlišit se od generace svých rodičů. Rock´n´roll se stal nástrojem generační revolty. Paradoxně dal ale i vzniknout obrovské síle hudebního průmyslu ovládaného protřelými byznysmany středního věku. Trhu kralovaly vinylové singly s 45 otáčkami za minutu, objevily se i dlouhohrající Lp desky, obraty se během pár let znásobily.

Masivním nástupem rokenrolu, neboli průnikem tvrdého rychlého černošského rhythm&blues k bílým americkým teenagerům, byl zahájen proces, na jehož konci máme dnes rock jako fenomén, zahrnující stovky zaměnitelných, podobných, různých i zcela "protiběžných" žánrů a škatulek.

Rokenrol měl od počátku několik tváří, vedle té uhlazenější Elvise, Buddyho Hollyho, Roye Orbisona, anebo Richieho Valense, či Everly Brothers (jejichž vedení hlasů inspirovalo Beatles), tu byl i ukřičený a drsanský Little Richard (na kterého u nás navázal Miki Volek), démon Jerry Lee Lewis, či buřič Chuck Berry.

Jak praví Lubomír Dorůžka v Encyklopedii jazzu a moderní populární hudby, parafrázuji, vesměs se jednalo o účinné psychofyzické působení jednotlivých jednoduchých složek: dvanáctitaktového harmonického schématu, převzatého - tak jako jednoduchá, úryvkovitá melodická linka - z blues, a rytmiky s akcentem na sudé doby. S tím souvisela i expresivní, exaltovaná vokální a instrumentální prezentace.

Doprovodným jevem nástupu rnr v druhé polovině 50.let se staly výtržnosti v sálech i exploze zájmu o specifické rozhlasové pořady, kde sehrál nezastupitelnou úlohu Alan Freed, jenž ostatně rock´n´roll i pojmenoval. Novinka proniká poprvé do televize pořadem American Bandstand Dicka Clarka.

Mezitím se raný, úzce vymezený rokenrol rozvinul do několika podob: Tex-Mex, Twist, Doo Wop, ... objevují se termíny jako Wall of Sound, Surf Music ...

Rokec se záhy dostal do Anglie i kontinentální Evropy. Svou propagační úlohu sehrály jak rozhlasové stanice pro americké vojáky, Laxík, či první filmy s rnr, tak i námořníci pendlující přes Atlantik. To bylo to pravé podhoubí, ze kterého nasávali mladí teenageři v přístavních městech, Liverpoolu, Hamburku a dalších.

Do první generace anglických průkopníků rokenrolu patřil Tommy Steele, Rory Storm, Billy Fury, záhy se přidává i uhlazenější Cliff Richard se svými Shadows.

60´

V průmyslových centrech Anglie začíná brzy kvasit kvalitativně nová úroveň rokenrolu. Zrodil se beat, po našom big beat, bigbít. Obrovské množství tehdejších teenagerských skupin, kdy například jen v Liverpoolu muzicírovalo amatérsky 20.000 mladých kluků (!), se stalo podhoubím, které Anglii katapultovalo do čela vývoje.

Obrázek

Dvě základní vývojové větve beatu modelově představovali Beatles a Rolling Stones.

První byla melodičtější, načančenější, zpěvnější, a brzy přesahovala i do hlavního proudu populární hudby. Vedle Beatles byli dalšími hodnými hochy Hollies, Searchers, Herman´s Hermits, Gerry & Pacemakers ...

O divočejší zemitější rozcuchanější část beatu se zasloužili angličtí bluesmani a vyznavači syrového amerického rhythm & blues. Klíčovými osobnostmi byli generačně starší Alexis Korner a John Mayall, součástí tohoto rychle rostoucího okruhu kapel se stali Rolling Stones, Yardbirds, Manfred Mann, Animals. Za nejtvrdší beatmeny té doby považuju trochu humpolácké Dave Clark Five.

Obě větve se samozřejmě prolínaly, doplňovaly, obohacovaly, ovlivňovaly – byl to jeden vřící kotel inspirace. Anglie se stala novou Mekkou rocku.

V polovině šedesátých let dozrála doba k tomu, že rock se stal svébytným žánrem, nebyl to již rokenrol stokrát jinak, ale samostatný umělecký tvar, který do sebe nasál spoustu inspirací ze života i literatury, byl ovlivněn politikou, zejména expanzí války ve Vietnamu, sexuální revolucí, dalším technickým a ekonomickým rozmachem.

První výrazný zlom nastal na přelomu 1965/66. Beatles opouštějí jednoduchý písničkový tvar, jé-jé sound, začínají experimentovat. Elektrifikovaný folkař Bob Dylan se stává názorovým mluvčím přemýšlivých nasraných teenagerů. Objevuje se Jimi Hendrix s Hey Joe. Mayall vyškoluje a vypravuje do světa jednoho zásadního kytaristu za druhým. Kinks navazují na anglický musichall, současně ale dávají do placu „You Really Got Me“, zakládní kámen tvrdého rocku, skladbu často uváděnou jako první metalový flák. Who se staví do čela frajerských pásků Mods, jejich pozdější deska Live at Leeds je rovněž řazena k prvotní metalové klasice.

Dospělá Amerika se v polovině 60s vzpamatovává z atentátu na Kennedyho, u mladých doznívá opojení z první britské invaze. Beach Boys opuštějí surfová prkna a předbíhají dobu albem Pet Sounds, přichází vizionář Frank Zappa a jeho pobočník Captain Beefheart. Zástup novátorů roste o Grateful Dead, Joplinku, Doors, Byrds, Jefferson Airplane, a další a další ... začíná krátká, ale navždy legendární éra kultury hippies (Flower Power, West Coast). O slovo se hlásí i metaloví věrozvěsti Blue Cheer, Iron Butterfly, Steppenwolf.

Obrázek

Na obou stranách Atlantiku se do rocku stále více zapojují mladí intelektuálové, studenti a absolventi uměleckých škol, dochází k prolínání hudby s dalším i uměleckými obory, obal alba se stává nedílnou součástí umělecké výpovědi, objevují se první představení se světelnými efekty, polyekranovými projekcemi (vymyšlenými Josefem Svobodou, viz Expo58) v textech se stále více zrcadlí i závažná společenská témata. Spousta muzikantů začíná rozpínat svou mysl pomocí halucinogenních látek, důsledkem je móda tzv. psychedelic music (acid rock a další subžánry).

Přichází rok 1967, podle mne ten nejvýznamnější v dějinách rocku. Stačí vyjmenovat pár desítek alb z onoho léta lásky a i průměrně znalý rocker si uvědomí tu sílu sedmašedesátého, ze které těžil celosvětově rebelantský osmašedesátý, ale i brzký nástup hardrocku a artrocku v roce 1970. Základní platformou pro seberealizaci se stává 45 minutová plocha dlouhohrající desky, elpíčka.

The Doors - The Doors, Strange Days, Donovan – Mellow Yellow, Grateful Dead – Grateful Dead, Jefferson Airplane - Surrealistic Pillow, After Bathing at Baxter's, Velvet Underground and Nico – Velvet Underground, Mothers of Invention – Absolutely Free, Yardbirds – Little Games, Love – Forever Changes, Moody Blues – Days of Future Passed, Vanilla Fudge – Vanilla Fudge, Beatles - Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, Pink Floyd - The Piper at the Gates of Dawn, Cream - Disraeli Gears, The Rolling Stones - Their Satanic Majesties Request, The Jimi Hendrix Experience - Are You Experienced?, Axis: Bold As Love, Beach Boys – Smiley Smile.

Umělecky to byl doslova Velký třesk. Muzikanti, producenti, i technický personál studií se doslova předháněli v novátorských nápadech, dokonce i firmy sami podněcovaly své ovečky k experimentování a posunování hranic. I posluchači byli doslova lační a vstřebávali i ty nejodvážnější inovace na první poslech. Byla to vpravdě revoluční doba, která se již nikdy neopakovala.

Zjednodušeně řečeno, vše co bylo vymyšleno v tomto roce, dodnes emočně funguje a je obsaženo – až na pár výjimek – v celé současné (post)rockové produkci, ovšem již ve značně rozmělněné a zdevastované podobě.

Není problém vyjmenovat desítky žánrů, stylů, pojmů z oné doby, například: Acid Rock, All American Music – celá oblast americké fusion music v celé šíři, Bayou Rock (Cajun), Blue Eyed Soul, Bubble Gum, Classical Rock (Barocque Rock), Country Rock, Detroit Rock, Flower Power, Folk Rock, Freak-Out, Funk, Fusion Music, Goodtime Music, Jazz Rock, California Rock, Conceptual Rock, Latin Rock, Minimalistic Rock, Mods, Multimediální rock, Progresivní rock, Psychedelic, Raga Rock, Rhythm and blues, Rockers, Salsa, San Francisco Sound, Ska – předchůdce reggae, Soul – varianta černošského rhythm & blues, Swamp Rock, Underground, Voodoo Rock, West Coast Rock ...

Za každým pojmem se navíc skrývá spousta muziky i příběhů :-)

Rocková hudba se koncem sixties stává fenoménem doby, je nejenom odrazem, ale dokonce i hybatelem společenských změn, vlna hippies s sebou přináší vznik tzv. komunit i monstrózních hudebních festivalů (Monterey, Woodstock, Isle of Wight) se stovkami tisíc návštěvníků! Symbolem revolty se stává odpor mládeže celého světa proti válce ve Vietnamu, rock nestojí bokem, část scény se výrazně radikalizuje.

Dokonce i komunistický režim zaňuchal svou příležitost a zahrnul rock do své propagandy. Stačí se podívat na tehdejší tisk, na tu kličkovanou mezi vyzdvihováním toho tzv. „pozitivního“, levicově revolučního a opatrným káráním za excesy. Bolševikům ale námluvy s rockem dlouho nevydržely, v ČSSR vše skončilo srpnem osmašedesátého. Rock holt nesplnil rudě nalinkovanou historickou úlohu a stal se v ČSSR psancem.

I ve světě ale na přelomu šesté a sedmé dekády společenský revoluční zápal spjatý s rockem vychládl. Symbolickým koncem se stala tragédie v Altamontu, kdy námezdní „hlídači pořádku“ z motorkářského gangu Hell´s Angels ubodali kousek od pódia mladého černocha. Hnutí hippes vyšumělo, salónní buřiči ze středních vrstev se poslušně vrátili k ekonomickým jistotám svých rodičů. Generační symboly - Janis Joplin, Jimi Hendrix, Jim Morrison krátce po sobě umírají v prokletém věku 27 let. Zbylí květinoví fundamentalisté prchli do Indie.

Neodvratnou kocovinu a depresi – rub navenek tak sladce rozkvetlé éry - asi nejlépe a s prorockým předstihem zachytili na svých raných albech Velvet Underground s chladnou plavovláskou Nico, Lou Reedem, Johnem Caleem.

70´

Rock se v té době stává stále více zábavou, společensky již zcela tolerovanou, asimilovanou. Kolem hudby pro mladé se vystavěl velký byznys, zahrnující už i módu, časopisy, filmy. Rocková alba se zmocňují žebříčků prodejnosti, zlatý věk vrcholí. Z mnoha muzikantů, rebelů se načas – sem tam i napořád - stali milionáři, investoři, majitelé firem. Každý druhý rocker se fotí před letadlem s logem kapely, popřípadě rozvalený na blatníku svého RR, nebo ponořen do sedačky Ferrari před svým sídlem. K tomu hromady koksu, hektolitry chlastu, děvky od rána do večera.

Šedesátkový, doširoka rozkvetlý styl a sound se dále profiluje. Psychedelic music a rockové formy blues vyklízejí pole, evolučně nastupuje úderný hardrock, vysoké umělecké ambice jsou doménou artrockerů, infantilní 60s bublegum nahradil sofistikovanější glamrock, z plen vyrůstá bohatá, ale stále specifická německá rocková scéna, označovaná souhrnně a potměšile termínem krautrock. Hudební názvosloví se rozšiřuje o termíny afrorock, jižanský rock, kanadský rock, konceptuální rock, new age, ... Rocková opera se díky Jesus Christ Superstar stává široce diskutovaným pojmem, rovněž tak space rock se vymaňuje z undergroundu, a na každém rohu hraje supergroups :-)

Rok 1970 je pro mne osobně obzvláště důležitým milníkem. Mám patnáct. Hardrock útočí párplovským In Rockem, jedničkami Atomic Rooster, stylotvorných Black Sabbath i bombastických Uriah Heep. Santana - Abraxas, Wishbone Ash – Wishbone Ash, Yes – Time and a Word, Simon & Garfunkel a jejich krásně vystavěný Most přes rozbouřené vody, Jethro Tull – Benefit, Creedence C.R. – Cosmo´s Factory, Crosby, Stills, Nash & Young – Déja Vu, Emerson, Lake & Palmer – same, Free – Fire and Water, Elvis Presley – On Stage (mé první elpé na inzerát, za 330,-Kčs), Genesis – Trespass, Led Zeppelin jedou naplno na trojku, Grand Funk Railroad – Closer to Home.

ObrázekObrázek

Vůbec, období 1970-1973 považuju za - ze svého pohledu - pro rock stejně zásadní jako 67´. Snad polovina nej rockových alb spadá do tohoto krátkého, ale úchvatného období, které jsem i já prožil naplno, na prahu plnoletosti. Vyjmenovat 20 kousků bylo to nejmenší, co ale ty další stovky, na které se nedostalo? Na to by nestačily Zlaté stránky.

Od roku 1973 lze u rocku vysledovat určité opotřebení, dosavadní překotný a nikým neomezovaný umělecký vývoj se v důsledku ropné krize začíná podřizovat tvrdým ekonomickým kalkulacím vydavatelů, půlroční, roční tempo vydávání alb se prudce zpomaluje. Objevují se první šílené pokusy jak zamezit kopírování elpé na pásky a kazety - vyjmutím určitých frekvencí.

Rockový mainstream se stává integrovanou součástí systému, proti němuž ještě nedávno rebeloval. Vrcholí obliba glamrocku (glitteru) s kapelami jako T.Rex, Sweet, Slade, Geordie a tak rozdílnými osobnostmi na palubě jako buchar Gary Glitter versus věčně měňavý hledač David Bowie. Na výsluní nastupují sofistikovaní Queen, usedle zemití Bad Company, chameleónští Blue Oyester Cult, teatrálně démonický Alice Cooper, virtuózní Rush, podmanivě škobrtaví Thin Lizzy, novátorští Van Halen a desítky dalších nefalšovaných originálů.

Nicméně, delší dobu zapálený doutnák k nové náloži dohořel. 76´ explodoval punkem a vyvolal novou vlnu tsunami, muzika se stala opět nástrojem generační, sociální a názorové revolty. Já jej tehdy vůbec nevítal, ušpinil mi krásný zlatavý píseček a pobořil výstavní bábovičky.

Obrázek

Samotný punk nepřišel ze vzduchoprázdna, navazoval zejména na drsnou americkou detroitskou scénu s MC5 a Stooges Iggyho Popa, i na New York Dolls a svým způsobem i Velvety. Sex Pistols, The Clash, Damned, UK Subs, Exploited, Ramones během dvou, tří let splnili svou histrorickou úlohu, přehodili rockovou výhybku, nastartovali změny a předali zapálenou štafetu dalším. Za oceánem zakrátko brutálně politicky provokoval Jello Biafra se svými Dead Kennedys, i Black Flag. Punk se stal základnou i pro gotické rockery, kteří jeho drsnost kontrastně spojili s potemnělou romantizující atmosférou anglického gotického románu 18. a 19. století a jeho pokračovatelů (Američan E.A.Poe), viz například Sioxsie And The Banshee, ale i již jmenovaní The Damned, či Cure, anebo později Sisterhood, z nichž se stali Sisters Of Mercy, kteří gotickou vlnu dovedli na vrchol popularity.

Z historického pohledu se punk mimo jiné stal i katalyzátorem, pomyslným kamenem mudrců, co umožnil proměnu zkamenělého hardrocku v ryzí metal. S troškou nadsázky se dá říct, že raní metalisti byli punkeři, co uměli hrát :-) Podle jedné z nejtrefnějších definic (autor Josef Vlček, ostatní tuzemští už jen nepřiznaně opisují) je heavy metal derivátem hardrocku a detroitského protopunku (MC5, Stooges). Doplnil bych, že metal se od hardrocku liší i dalším oslabením bluesového fundamentu. Nicméně, mezi hardrockem a metalem není žádná ostrá dělící čára, viz kupříkladu Ted Nugent, jak chcete rozlišit sedmdesátkové glammery Slade od raných Quiet Riot? Spousta kapel přešla z jednoho do druhého plynule, modelově stačí připomenout Judas Priest, anebo vývojovou linii Deep Purple – Rainbow – Dio. Snad jen Motorhead vlítli na scénu jako raketa.

Konec 70.let obohatil novovlnnou hudební pojmologii mj. o termíny jako: Agit Rock – konec 70´, Alternativní rock – počátek 80.let, Ambientní hudba – konceptuální rock – rozmach koncem 70.let Eno .., AOR termín se začal používat v 80.letech, Black Metal – Doom Metal, Dada Rock – New Wave – Futurism, Deutsche Neue Welle, Elektronický Rock – Syntezátorový Rock, Euro Rock, Futuristický Rock, Garážová hudba, Gothic Rock, Hardcore Punk, Heavy Metal, Hip-Hop – Rap (= složka hiphopu), Industriální hudba, Neopunk, New Romance, New Wave NY Hardcore, NWOBHM, Ohio Punk, Oi Oi, Pomp Rock, Post industrial, Punk Metal, Punk Jazz, Rap, Retro, Rock Impresionismus, Rock In Oposition (R.I.O.) ...

převzato z http://cdklub.net/modules.php?name=News ... cle&sid=12 --- je to pracovní verze, bude mít pokračování --- uvítám věcné připomínky v diskuzních komentářích.

Jaromír Merhaut (úprava 3.8.2008)

Uživatelský avatar
Aleska
Příspěvky: 2673
Registrován: 02 kvě 2008 07:07
Kontaktovat uživatele:

Re: 50´ / 60´ / 70´ v rocku - skica k diskuzi

Příspěvek od Aleska »

Pěkný ! Umíš !

Kam bys zařadil moje zamilované EAGLES ?

merhaut

Re: 50´ / 60´ / 70´ v rocku - skica k diskuzi

Příspěvek od merhaut »

Eagles jsou dospěláckou esencí toho nejlepšího z americké rockové muziky, vnímám rozezpívaný kalifornský westcoast, hutný jižanský rock, libozvučné allmanovské kytarové unisona i splétané copy, folk, country, rnr ...

Týden před odchodem do civilu, koncem září 1977, se coby radista naposledy vracím z Doupova, sedím labužnicky rozvalený na židli v poskakující skříňové Avii, medituju o tom, co skvělého mě doma čeká, pozoruju krajinu, na obzoru sálavý západ slunce a z vojenských repráků a deutchewelle mi k tomu zní Hotel California ... kdykoliv tu píseň slyším, vidím zlatavě nasvícenou doupovskou kalifornii a staré mladé kamarády ...

boxer

Re: 50´ / 60´ / 70´ v rocku - skica k diskuzi

Příspěvek od boxer »

Jak jsem psal jinde,rád čtu recenze a to nejen proto,abych si porovnal můj a náhled jiného na nahrávku(y).

Přečetl jsem hodně recenzí i na Prockboardu , něco na Rockwebu,(škoda toho rozdvojení původního blogu),Best Rocku a dalších.

Vždy mě ale docela štve to škatulkování kapel (obzvláště a hlavně ) u rockových.Proč to je,nevím.Pochopil bych nějakých 5-6 rozdělení,ale někdy mě přijde,co kapela=to nový název stylu.Díky svýmu věku jsem byl prakticky posluchačsky přítomen od počátků rocku a tak to nechápu vůbec.

Je mnoho kapel,které jsou natolik "hudebně jasné",že je nejen pozná každý,ale jejich styl je furt stejný.(AC/DC,Status Quo atd,....pokud se mnou nyní někdo nesouhlasí,prosím,nechť nechá na hlavě).

Ovšem je daleko více kapel,kde se díky vzdělání,muzikanství,míst narození jednotlivých členů atd. mísí nejen na albu,ale i v samostatných skladbách,několik stylů.Jak se zařazují?
Příkladem mi je nedávno po delší době poslechnuté album Pendulum od C.C.R.Tam je skoro vše.Hard rock,folk rock,melodyrock,atd. Tam je takový mišmaš stylů....... a to není zdaleka album styly tak překypující jako třeba....a můžeme dokládat další kapely.

Ptám se odborníka na slovo vzatého (a že vzatý byl=děl Vl.Menšík),J.Merhauta.

Kdo a na jakém základě si vymýšlí ty neskutečné druhy hudebního zaměření a jak a kdo je zařazuje.Ptám se už jen proto,že na hudebních servrech není zdaleka jednotná "klasifikace" a určité kapely jsou zařazovány tak i jinak.

Mimochodem bylo to jedno z nechtěných dat na výše zmiňovaném a poté rozděleném blogu(pokud si pamatuji).

merhaut

Re: 50´ / 60´ / 70´ v rocku - skica k diskuzi

Příspěvek od merhaut »

Hudební žánry mají na jedné straně svou logiku a hierarchickou provázanost, na druhé jsou ale proměnlivé v čase a místě. To je téma na hlubší rozbor.

U jednotlivých kapel to pak může být pěkná přívlastková prolínačka. Například ti CCR jsou řazeni do tzv. cajunu, popřípadě bayou country rocku - no a protože alba odrážela i dobu vzniku, tak na Pendulum je slyšet i hardrock, zatímco na starších CCR je to třebas psychedelie. Označení Melody rock se používá jen u kapel, kde je melodie středobodem všeho, většinou jde o kapely z 80. a následujících let.

Pojmenovávání stylů a žánrů se odehrává na několika frontách, nedá se paušalizovat, někdy stojí na počátku věta vyřčená v nějakém kontextu a je to, jindy je to výsledek "bádání" po souvislostech, atd. - žádný jednotný "oficiální" mustr na to není, jde spíš o úzus, něco se ujme, něco ne, na něčem se shodnou téměř všichni na jiném termínu se odehrávají "bitvy" - viz kupříkladu termíny jako gotický rock anebo progrock ...

boxer

Re: 50´ / 60´ / 70´ v rocku - skica k diskuzi

Příspěvek od boxer »

Merhaut

Označení Melody rock se používá jen u kapel, kde je melodie středobodem všeho, většinou jde o kapely z 80. a následujících let.

No a jsme u toho. Právě CCR mi nepřijdou,že by byla pro ně melodie druhořadá.Naopak.

Ale což.Hlavně že víme o které kapely jde a zdali se nám líbí. Ostatní je nedůležité.

Uživatelský avatar
Filip Kolinsky
Příspěvky: 424
Registrován: 18 dub 2008 16:01
Kontaktovat uživatele:

Re: 50´ / 60´ / 70´ v rocku - skica k diskuzi

Příspěvek od Filip Kolinsky »

Po probdělé noci a následném poobědním spánečku jsem po procitnutí hledal co by mne nakoplo. Depeche Mode? Ne! Sisters Of Mercy? Ne! Na vinylu výběr „Párplů“? Také ne! Když nakopnout, tak pěkně od počátku! Vinyl Elvis' Golden Records s nekonečně omletými Hound Dog, Heartbreak Hotel, Jailhouse Rock, Don't Be Cruel, nebo Too Much, byly jako svěží vítr do teplých dnů. Rock´n´roll mám rád a přirovnávám jej k přímému jasnému tahu na branku, ať jde o Chucka Berryho, J.L. Lewise, nebo zrovna Elvise. Osobně si myslím, že muzika od těchto muzikantů bude věčná a bude se poslouchat a hrát i v budoucnu, tak jak se lidé stále vracejí k hudbě „staré“ 100, 200 a více let.

Pane Merhaute díky. *thumbs up*

merhaut

Re: 50´ / 60´ / 70´ v rocku - skica k diskuzi

Příspěvek od merhaut »

Melody rock je v dnešní hudební publicistice celkem přesně vymezený termín, užší než obecný název naznačuje, CCR do něj nespadají, i když mají výrazné melodie, tak jako ostatně kdekdo. Obecně vzato, jako melody rock by se dal označit takřka veškerý rock. Tak selsky přímočaře to škatulkování ale nefunguje, opět viz gotický rock, progrock, atd..

V době, kdy CCR začínali (konec 60.let) se navíc nepoužíval ani samotný termín rock :-) Pěkný a výstižný popis stylu CCR jsem našel na netu: "Swamp (bayou) rock má své kořeny v jižní Lousianě, kde vyrostl na základě tamějších dvou stylů, cajunu (součást country hudby, typická svým využitím houslí a foukací i akordeonu) a jejího černošského ekvivalentu, zydeca, což byla hudba, ovlivněná více než cajun rhythm and blues. Swamp rock si z těchto stylů převzal převládající durovou harmonii, syrové rhythm and bluesové cítění a výrazný cit pro vedení melodie. Celkový sound je pak výrazně postaven na rockové rytmice a její naléhavosti, což v provedení Creedence Clearwater Revival dodávalo celkovému pojetí někdy až jižanský nádech." Paradoxně v nadpisu článku bylo Melodický rock jako řemen :-)

Bez škatulek se nedá obejít při popisu muziky, při poslechu samozřejmě ano. Takzvané škatulky jsou ovšem dobrým nástrojem nejen pro publicistiku, ale i pro orientaci v příčinách a následcích, obecně v muzice, já je používám rád.

Časem se asi pustím do slovníčku žánrů, bude legrace.

merhaut

Re: 50´ / 60´ / 70´ v rocku - skica k diskuzi

Příspěvek od merhaut »

Zdarec Filipe, rokenrol je samozřejmě základ, pralátka všeho rocku ... já už jako děcko zbožňoval Elvise, Little Richarda a od Beatles jsem měl dlouho nejraději jejich verzi Rock´n´Roll Music!

Uživatelský avatar
Filip Kolinsky
Příspěvky: 424
Registrován: 18 dub 2008 16:01
Kontaktovat uživatele:

Re: 50´ / 60´ / 70´ v rocku - skica k diskuzi

Příspěvek od Filip Kolinsky »

merhaut píše:Zdarec Filipe, rokenrol je samozřejmě základ, pralátka všeho rocku ... já už jako děcko zbožňoval Elvise, Little Richarda a od Beatles jsem měl dlouho nejraději jejich verzi Rock´n´Roll Music!
Když ještě doplním "...vlivem postupné integrace černošského rhythm & blues, bílého country & western a rockabilly ke vzniku nového žánru, pojmenovaného rock´n´roll", myslím, že zde vznikl nejen základ všeho rocku, ale celé té zábavy, které se u nás tak krásně říká POPULÁRNÍ HUDBA!

boxer

Re: 50´ / 60´ / 70´ v rocku - skica k diskuzi

Příspěvek od boxer »

Časem se asi pustím do slovníčku žánrů, bude legrace.

Už jen to zařazování a dokládání příslušnosti = mě jímá horkost. :shock:
Rock třeba

Alternative rock - Arena rock - Art rock - Beat - Blues-rock - Boogaloo - British Invasion - Canterbury sound - Christian rock - Country rock - Folk-rock - Frat rock - Garage rock - Glam rock - Hard rock - Heavy metal - Instrumental rock - Jam band - Jangle pop - Krautrock - Pop rock - Power pop - Progressive rock - Psychedelic rock - Pub rock (UK) - Pub rock (Austrálie) - Punk rock - Rap rock - Rock and roll - Soft rock - Southern rock - Surf rock

merhaut

Re: 50´ / 60´ / 70´ v rocku - skica k diskuzi

Příspěvek od merhaut »

Jednotlivé subžánry jsou celkem slušně v literatuře popsány, horší je to s vědomím souvislostí, to většině znalců jednoho žánru, či okruhu chybí. Zas taková "věda" to ale není, motám se kolem toho 40 let, spoustu roků sbírám hudební encyklopedie i další knížky o muzice. Spíš jde o čas.


merhaut

Re: 50´ / 60´ / 70´ v rocku - skica k diskuzi

Příspěvek od merhaut »

Nic, hoši u forpsi si popletli rok a bez avíza vypnuli doménu :-) Mladej to dá dnes nebo zítra s nima do pucu ...

boxer

Re: 50´ / 60´ / 70´ v rocku - skica k diskuzi

Příspěvek od boxer »

..........si popletli rok a bez avíza..........

Jo fain.Už jsem se lek´,až mě změk´.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 hostů