
Salzburg Biennale - Festival for New Music 2009
2013 NEOS
Musím říct, že label NEOS Music je dalším velice, velice zajímavým objevem.
Už kousek výše jsem u kvartetů Yorka HÖLLERa od NEOSu psal o živém, přítomném zvuku.
Poslechl jsem dalších pár věcí a vypadá to na špičkovou práci vždy.
Jako důkaz si dovolím nabídnout první skladbu z festivalu nové hudby v Salzburgu z roku 2009.
Je to skladba Beata Furrera nazvaná Spur pro smyčcový kvartet (Stadler Quartett) a klavír (Hsin-Huei Huang).
Klavír stojí vzadu mírně vlevo. je poblíž zadní stěny nahrávací místnosti. Projevuje se to zřetelnou ambiencí v jeho zvuku - stačí si poslechnout a bude jasné, co myslím. Klavír je navíc velice dobře lokalizovaný, žádné lítání po klávesách zleva doprava , jak bývají klavíry též nahrávané. Kdepak. Tady je to velký nástroj zřetelně stojící několik metrů daleko.
Před ním jsou rozmístěné smyčce - jejich zvuk je nesmírně čistý a přirozený. Je jasně slyšet, že jsou mnohem dál od stěn než klavír. Jsou naprosto stabilní ve své lokalizaci, reálně velké a oddělené. Je detailně slyšet každý dotek hráče a nástroje...............
Není žádná poslechovka ani bedny. Je to přenos do nahrávacího prostoru s živými hudebníky a jejich nástroji.
Hifistickou třešničkou na dortu je zřetelně slyšitelné otočení stránky s notovým zápisem vpravo vpředu v čase 7:43, které tomu dodá punc totální realističnosti.
Absolutní reference pokud jde o nahrávku.

Hudebně jde o mix moderních autorů, nejpřístupnější asi bude pro svátečnější posluchače vážné hudby Steve Reich.