Sto61 ---- mimochodem, mohl bys mi říct, jaké máš bedny? Nemusí být konkrétní model, stačí mi sloup/regál, 3p/2p, bassreflex ano/ne, ustavení běžné/nějaké jiné.
Je tady totiž docela zvláštní situace. Metalu se to hodně týká, protože byl postižen hodně loudness war. A většina nové produkce má sice už né DR4-5, ale DR 7-8. A na tom se to zastavilo.
A jsou tady najednou dvě skupiny, které tvrdí úplně opačné věci.
Jednna, že moderní metal je skvěle nahraný a výborně zní. (mluvíme o digitálu)
Druhá, že šlo všechno do háje a nedá se to absolutně poslouchat.
Jak je to možné?
Mně takové zjevné rozpory dost zajímají. A teď se sluchátky to ještě vylezlo víc ven. A jediné vysvětlení, které mi jakž takž sedí, je:
1/ Může zato dynamická komprese.
2/ Nahrávky s dynamickou kompresí hrají nejhůř na klasických systémech, tj. dospělé plnorozsahové bassreflexové třípásma podlíž rohů místnosti.
Na monitorech v blízkém poli to tak hrozné není.
A na sluchátkách nízké DR metalu spíš prospívá.
Ten důvod je takový, že to klasické ustavení má některé věci nenahraditelné, ale netřeba se holebdat, že je všechno ideál. Blízkost zdí nejen vytvoří hřebenový filtr, ale i v impulzní doméně to není moc super. Takový sestém --- navíc se poslouchá ve vzdáleném poli, dvě třetiny slyšeného je odražený zvuk --- snižuje dynamický rozsah nahrávek. U nahrávek s vysokým DR v poho, je tam rezerva. Ale když už ho sníží ve studiu, vyleze z toho prostě neposlouchatelná břečka.
Na monitorech v blízkém poli, které navíc šetří s basovou intenzitou, zní metal líp, odrazy a dozvuk zvuk méně ovlivňují.
No a ve sluchátkách, které z principu nepřidávají žádnou dynamickou kompresi žádná břečka, ale je to prostě hustý nářez.
Nic, co by víc vysvětlovalo ten rozpor, mě nenapadá...

Heavy Metal Is The Law.
