Ahoj,MANA píše: ↑11 úno 2024 13:33Ahoj Booker,
Nechtěl jsem plevelit vlákno člena Zdenek 57 a jeho téma Dac v Lumin T3, tak reaguji ve Tvém osobním vláknu.
Tvé názory jsou poměrně striktní a jak je vidět, stojíš si za svým.
Nedalo mi to však a mrknul jsem se na Tvůj osobní profil, abych si udělal představu o tvých HI-FI zkušenostech a pochopil Tvé postoje a názory, zejména k vlivu kabeláže.
Na začátek musím říct, že co se týče USB kabelu, tak nemám osobní názor, protože jsem ho na své sestavě zatím nijak neřešil - prostě jeden pořídil (bazarový AQ - carbon) a ten mám doposud zapojený.
Jak vidíš tak poslední update je po nákup reprosoustavy.
U tebe by mě však zajímalo, co tě k těmto opravdu striktním názorům vede?
Na cestu k objektivnímu pojetí audia mě nedávno přivedl výběr nových komponentů do svého řetězce. První byla reprosoustava, následovaná DAC/PREAMP. Netvrdím, že to byla rozumná koupě, vzhledem k předchozím reprosoustavám a DAC/PREAMP. Je více než pravděpodobné, že bych nepoznal rozdíl mezi RME a NuForce ve slepém testu. V souboji S400 vs XN125 II možná ano.
S tím samozřejmě přišel přesun od spotřeby subjektivního infotainmentu k recenzím založených na datech. Tím zároveň postupně získával základní znalosti principů, na kterých ty používané přístroje fungují. Připomínám opravdu základní.
To co mě začalo zapojovat do diskuze jsou komentáře těch co slyší všechny možné úpravy a výměny komponentů až součástek na úrovni jističů a pojistek v komponentech. Četl jsem komentáře takových co jsou schopni slyšet rozdíl ve zvuku potom co změnili ovládací aplikaci streamu na tabletech/mobilech, i přes to, že aplikacemi neprostupují žádná audio data (zobrazení metadat se snad nepočítá). A i když to nejsou moje peníze, mrzí mě, že podobní NORDOSTU profitují na lidech, kteří naletěli subjektivním recenzím a radám na internetu, tady osobním zkušenostem, těch kteří už naletěli.
To všechno mě postupně formovalo. Ještě v roce 2020 jsem si myslel, že také slyším rozdíly, viz. některé mé příspěvky na tomto diskuzním fóru. Takže o rozlišení sestav nebo akustice to nebude.
Nevím jaké zkušenosti myslíš. Nikdy jsem se nepohyboval v elektro oborech ani v IT (i když se považuji za geeka), takže odbornými znalostmi nedisponuji. Ano jsem přesvědčený, že co naměříš platí a to, že někdo slyší jinak ten a ten komponent nebo kabel nemůže být argument, ale jen názor bez objektivního důkazu. Asi by si nechtěl bydlet v domě postaveným od oka, jezdit vozem smontovaným ze součástek, které se neměří? Jen samotné měření je vědní obor. Co je potom poslouchání a subjektivní hodnocení barvitým slovním spojením? Ano, je to beletrie opepřená vlastní zkušeností autora.
Já vidím největší problém v lidech, použít lidské ucho a člověka jako samostatný měřící systém nelze. Existují metody, které dokáží, že měřící systém je vhodný pro zamýšlené užití. Možná to není zrovna super příklad, ale vezmi si jak se dívá FMEA (nástroj na řízení možných rizik) při návrhu výrobních procesů na atributivní vizuální kontrolu člověkem, uváděná pravděpodobnost je mizivá - třetí od konce stupnice. V podstatě je to buď a nebo. A přesto se taková kontrolní metoda musí ověřit s lidmi, kteří tuto kontrolu provádějí.
V takovém případě by společnost NORDOST měla takové lidi už ve vývoji prototypů nebo výstupní kontrole jejich produktů. Nevěřím, že mají.
Zkušenost na základě vlastního poslechu? Veškeré vybavení od svých dvaceti let jsem kupoval na blind a nestěžoval jsem si ani po návratu z audio výstavy. Kecám, po výstavě jsem si koupil S400 od Madse Buchardta. Objednal, rozmyslel si to, napsal mu, že objednávku ruším. Ukecal mě - nabídl mi, že mu je můžu poslat zpět na jeho náklady v případě, že si to do měsíce rozmyslím. Nechal jsem si je. Stejně jsem koupil kdysi XN125 II od Roberta Barletty. V obou případech spokojený.
Vezmi si českého tvůrce obsahu DB. Je evidentní, že zrovna DB slyšel spoustu sestav. Podívej se do komentářů, kde se ho čtenáři ptají - je lepší tohle než tamto? A pokud ten komponent v minulosti slyšel, tak nějak odpoví, zřekne se odpovědnosti, ve smyslu, že záleží na dalších okolnostech atd. A podobných dobráku jsou plná fóra po celém internetu. Pointa je, že já si nepamatuji jak byl syn včera oblečen když jsem ho poslal do školy. Natož abych si vybavil zvuk systému nebo přístroje, který jsem slyšel včera, před týdnem, měsícem, rokem. To opravdu ne.
Ne, tak jak píšeš, jsem to nemínil. Součástka má danou specifikaci designerem součástky, resp. designer na ní klade nároky. Pokud jsou všechny specifické znaky splněny v rámci předepsaných tolerancí je součástka kvalitní, pokud nejsou splněny je to zmetek a měla by být opravena nebo sešrotována. Nic víc jsem tím nemyslel.MANA píše: ↑11 úno 2024 13:33Pokud jsem to pochopil správně, tak ani nebereš různé kvality součástek a jejich vliv na zvuk _(Kvalitní součástka je každá, která splňuje své dané technické specifikace.Otázkou je. Jaké součástky použijí designeři v návrhu a později výrobci při realizaci? - tvá reakce ve vláknu NAD C325BEE)_ - opravdu opět věříš daným parametrům, které jsou jediným kritériem pro výsledný zvuk?
Nevidím důvod nevěřit daným parametrům pokud jsou ověřeny a splněny a také splňují mé požadavky. Jaké mohou být požadavky na USB kabel posluchače, který si vybírá v nabídce butikových kabelů, snad jen cena, případně OFC 101%. Čím vyšší cena tím lepší? Asi ano, všichni to přece slyší a není zde strop.
Na nejmenovaném fóru, jeden nejmenovaný posluchač srovnával deset napájecích kabelů a seřadil je v pořadí tak jak se mu líbili změny po jejich výměnách. Pro všechny kabely jsem si našel ceny, nebylo velkým překvapením, že jsem se nemusel namáhat s novým pořadím dle ceny kabelu. Náhoda? Ne.
To co zní z reproduktorů je výsledný zvuk ovlivnění akustikou místnosti. Než zvuk zazní z reproduktorů, může dojít k degradaci signálu kvůli zvýšené úrovní šumu, zkreslení, nevyrovnanou frekvenční odezvou přístrojů. Kolísaní rychlost při přehrávání LP nebo magnetického pásku neřeším, je rok 2024 (fandové prominou a zdrží se komentářů). Neřešme ani jitter, ze stejného důvodu. Pokud tedy designer navrhne přístroj a v rámci návrhu zvolí takové součástky, které zajistí, že výsledné hodnoty uvedených parametrů jsou mimo pásmo slyšitelnosti, máme transparentnost na úrovni komponentů, tak není co řešit nebo je?
Nevím, co těmi jinými fyzikálními zákony Fidjji99 myslel, mě přišlo, že myslí nějaký nonsense. Protože dál pokračoval slovy "záhadné fenomény", které nejdou objasnit současnými vědeckými poznatky. Pokud to nejde vysvětlit současnou vědou. Jak výrobci butik kabelů přišli k technologiím, které přináší takové úžasné výsledky? Cestování v čase, mimozemské technologie? Aplikací principu Occamovy břitvy, můžeme tyto teorie klidně shodit ze stolu.
Pokud měl Fidjji99 na mysli akustiku, tak jasně. Ale, akustika je faktor ovlivňující jen zvuk v poslechové místnosti, pak by nemělo činit problémy si akustiku po domácku změřit. Veškeré nástroje pro tato měření jsou dostupná. A tím si ověřit svá tvrzení o změnách po změnách v systému.
Neshodneme. Pokud někdo pokazil návrh a výrobu reprosoustavy tak je reprosoustava zmetek a pokud to prodává tak je také zmetek. Bedna má být perfektně v klidu. A u ostatních součástí řetězce je odhmotnění resp. mechanická izolace mýtus vytvořený jako řešení uměle vytvořeného problému, stejně jako u reprosoustav. A zase jsou tady tací, co to slyší, samozřejmě hned potom co tam instalovali nejnovější izolační řešení. Gramofon neřeším, význam u přístrojů tohoto druhu bude, ale provoz takových přístrojů považuji to za krásné sebemrskačství.MANA píše: ↑11 úno 2024 13:33Další velmi důležité je odhmotnění ozvučnic reprosoustav. V tomto případě se snad shodneme, že pokud ozvučnice reprosoustavy trpí parazitní rezonancí, tak je výsledný zvuk řekněme rozdílný a není na 100%, čímž nevyužiješ její potenciál. To je má osobní zkušenost přímo s repro Xavian Virtuosa. Bez akustiky a uvedeného odhmotnění repro od podlahy, kde se parazitní rezonance ozvučnice přenášela do podlahy, která mi naprosto rozmázla basy a nedokázal jsem rozlišit rozdíly ve zvuku. Virtuosa s basákem dole má dle mého názoru slabinu právě v rezonanci ozvučnice - žil jsem s touto reprosoustavou 8 let a jsem přesvědčený, že výše uvedeným neduhem trpí více reprosoustav - proto ten fenomén odhmotnění - izolace vibrací.
Neřešme moji akustiku, i já jsem byl scholen slyšet rozdíly. Stále je stejná jako na fotografii. Před sestavou je koberec se silným a vysokým vlasem, na protější straně velká měkká sedačka. Obdélníková místnost, reprosoustava vyzařuje do delší strany místnosti. Sestava je symetricky umístěna asi 20cm od zdi. Nalevo/napravo je to asi 2.5 metru ke kratším stranám. V každém případě, souhlasím, že akustika poslechové místnosti patří mezi základní kameny domácího poslechu. Ale, ne každý si může dovolit nějaké zásadní úpravy. Ať tím důvodem jsou ostatní členové rodiny, rozpočet nebo prostě vizuální aspekt.
A já jsem přesvědčen, že pokud dojde na straně řetězce ke změně a je slyšet, mělo by dojít i ke změně výsledků po měření akustiky, ne? Pokud je změna na úrovni kabelu pro přenos data slyšet, proč se neprojeví na měření poslechovky?MANA píše: ↑11 úno 2024 13:33Akustika a správné umístění a ustavení repro, je dle mého názoru pro objektivní posouzení rozdílu ve zvuku klíčové. Také jsem párkrát četl Tvé posměšné názory na kluky, kteří tento rozdíl slyší (ve smyslu že slyší více jako ostatní) - zde jsem přesvědčený, že právě výše uvedená dobrá akustika a umístění/odhmotněné repro dělá ten rozdíl - slyší více rozdílů/méně rozdílů - ikdyž za mě i kvalita ostatních komponent, ale to je další téma.
Co to je WOW efekt? Osobně jsem žádný slepý test neabsolvoval, ale žádný WOW efekt bych nečekal. Spíš bych byl konsternovaný z hledání rozdílů, které bych nenacházel.MANA píše: ↑11 úno 2024 13:33Osobně největší nebezpečí v rozdílech např. u kabelů a tzv. slepých, ale i jiných testů vnímám v tzv. WOW efektu, kdy se člověk rozhodne zbrkle, v podstatě na základě hodinového poslechu a později mu na zvuku něco začne vadit - to je pak průšvih a na to jsou zkušení hifisti a také smysl fóra.
Akustiku jsem neřešil, žádná místnost není dokonalá a v tomto směru nehodlám experimentovat, možná i z důvodu, které jsem již uvedl. Proto jsem si jen změřil frekvenční odezvu a použil vygenerované filtry z REW. Rozdíl po zapnutí/vypnutí slyším. A preferuji zvuk s EQ.MANA píše: ↑11 úno 2024 13:33Výše uvedenou akustiku tedy vnímáš jak? Myslíš, že to může být ten rozdíl, kdy pokud máš např. zesílený/mód na basech a potlačené výšky (absorbce určitých frekvencí) + odrazy od holých stěn, tak Ti právě to klíčové rozlišení zvuku ubere a rozdíl pak nemusíš oproti ostatním hifistům s dobrou akustikou vnímat?
To ti nepovím. Pokud bych se měl zúčastnit slepého testu s mými sluchátky nebo reprosoustavou zapojených do mých různých zařízení co mám, obávám se, že bych pohořel. Vidím jich kolem sebe šest. Od adaptéru k iPhonu po RME ADI 2 DAC FS.MANA píše: ↑11 úno 2024 13:33Prosím argument, že to (ne)slyšíš i na sluchátkách je nyní mimo můj dotaz. Ptám se na zkušenosti poslechu s reprosoustavami, protože právě u reprosoustav s upravenou akustikou a vyřešenou rezonancí reprosoustav ten rozdíl mezi kabely velmi čitelně vnímám a chci pochopit, proč jiný zapálený hifista tyto rozdíly nevnímá.
Ale, pamatuji si, že jsem pár rozdílů slyšel. Jednou u svého zesilovače. Pokud šel signál přes předzesilovač, bylo to jiné než zapojení napřímo do výkonové části. Zapojení na přímo se mi líbilo více. Ale, tady si nejsem jistý, jestli to bylo potom nebo předtím, než jsem viděl výsledky zesilovače pro každou sekci zvlášť. Dále to bylo, když jsem dal pod reprosoustavu přísavky. To mi spadla čelist. Potom jsem, ale vypnul na RME loudness, které jsem tam nechal z večerního poslechu a bylo po srandě. Pak ještě někdy v minulosti zmiňované rozdíly mezi aplikacemi a snad reclocker s CCA - OMG.
Klišé to je.MANA píše: ↑11 úno 2024 13:33A rozhodně nejsem zlatoušec nebo něco podobného - je to sice klišé, ale i manželka, která nemá HI-FI jako koníček, tak rozdíly při přehození kabelu slyší a dokonce na výsledný zvuk má ještě striktnější názory jako já - jakoby slyšela ještě víc ![:shock:](images_www.hifiroom.cz/smilies/icon_eek.gif "Šokovaný") .
Snad jsem ti podal dostačující reakci a dává ti smysl. Subjektivnost je skutečným aspektem zkušenosti, ale nemá vůbec nic společného se shromažďováním důkazů.
Nevím jak spodky, ale vršky mám max do 14KHz, vysoko položený tinitus, který mi v mých 45 letech nezpůsobuje další problémy. Teď si představ kolegy o patnáct let starší, jak popisují změny v USB kabelech, pojistkách a dalších blbostech.