dadaft
Re: dadaft
nema Deezer 16/44 len pre Sonos a B&O?
Re: dadaft
Je tam už i Yamaha, věřím, že další hardware brzy přibude. Nicméně, Tidal má drobný náskok díky implementaci MQA. V každém případě je losless/hires streaming budoucností poslechu muziky. Já se v nabídce titulů Tidalu rochním celé dny...
Re: dadaft
final countdown
Moc se o tom nemluví a většina to ani neví --- rozplývají se nad šířkou a hloubkou své stereo-scény, nad schopností lokalizace svého systému,,,,,,,, jenže ono to se stereo-imaging při klasickém ustavení, tj. dvě bedny v místnosti na vrcholech rovnostranného trojúhelníka, každá hraje jeden kanál, zas až tak slavné není.
Věděl to už vynálezce sterea Alan Blumlein.
Ten zkoušel pro zlepšení zobrazování, které je v dvoukanálovém stereu přítomné, ale nezjevené, tzv. shuffling, neboli "míchání". On naplno chápal, že když posloucháme bedny, jsou v našem uchu oba kanály smíchané - levé ucho slyší přímý zvuk z levé bedny, mírně zpožděný a mírně na výškách ořízlý zvuk z pravé bedny, plus dozvuk tvořený prvními odrazy... Studoval tedy součtové a rozdílové signály ve snaze zvýšit šířku stereo zobrazení ("width"). Sestrojil k tomu účelu i několik "míchacích" obvodů, ale nakonec jako maximalista nebyl spokojen a v poslední revizi svého patentu sterea suše poznamenal, že se tato věc a problémy s akustikou poslechového prostoru bude muset řešit přidáním dalšího páru reproduktorů přímo v konkrétních poslechových podmínkách "blízko hlavnímu páru". Tedy že to elektrickými obvody ve studiu nepůjde, leda akusticky.
Po válce se ještě jeho nástupci ve studiích EMI pokoušeli o shuffling na trošku jiném principu, s pomocí kterého se dokonce nahrálo i pár alb a shufflingové konzoly najdeme v muzeu EMI..... - ale nakonec se to také neuchytilo.
https://www.soundonsound.com/reviews/ph ... o-shuphler
Ví to Velký Bobo.
http://hifi.slovanet.sk/bb/viewtopic.php?t=690
Ví anebo tuší to i spousta dalších, kteří konstruují různé bi-polární a jiné nezvyklé bedny, nebo kteří vymýšlejí všechny ty wide-stereo elektrické obvody (dnes software aplikace), které snad pomohou s umístěním jednotlivých jednotlivě nahrávaných nástrojů do stereo-panoramatu při paningu, ale celkově nefungují.
https://www.soundonsound.com/techniques ... o-widening
A věděl to i Siegfried Linkwitz, když vyvíjel své Watson SEL, neboli Stereo Enhancement Loudspeakers
http://www.linkwitzlab.com/Watson/watson.htm
(((neplést to celé s kvadrofoníí, kde se také používají dva páry beden, stejně jako u Linkwitze, ale jeden vpředu a jeden vzadu -- v tomto případě jde o inspiraci velkým experimentátorem Karlheinzem Stockhausenem - a o 4 kanály, ne o dva.)))
Já se samozřejmě s nikým z uvedených pánů nemůžu měřit, pokud jde o teoretické znalosti, to ani náhodou.
Jen jsem uvěřil Blumleinovi, protože jsem slyšel, že při použití dvou párů beden zmizel problém s totální destrukcí hudby, kterou způsobovala má paneláková poslechovka. Neřešitelná a naprosto nesnesitelná destrukce.
Samozřejmě, objevily se nové problémy, ale ten základní hnus nezatlumitelné panelákové poslechovky opravdu zmizel...
A nedostatek znalostí jsem nahradil černou nekonečnou dřinou a buldočí zarputilostí. Pořídil jsem si čtyři stejné uzavřené trojpásmovky Philips FB815, stojany, které dobře klouzaly po koberci........ a zkoušel a zkoušel. V podstatě všechny možné vzájemné kombinace postavení vůči sobě i poslechové místnosti. Posunoval po centimetrech, nebo naráz měnil zgruntu. A poslouchal a poslouchal. Tisíce hodin,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Až to jednou nakonec celé do sebe zaklaplo.
A je to vskutku jiné, nečekané -- dobře, že se rozšíří poslechový úhel o polovinu, na 90°, s tím si představivost dokáže poradit. Že nebudou bi-polární bedny hrát do protisměru, jak je dnes běžné, tedy o 180°, ale pod úhlem 90°, to je také ještě pro nezasvěcené jakž takž představitelné. Ale že bude každá bedna hrát OBA DVA kanály??? To už jen tak někomu hlava nepobere.....
A přece to tak je.
Pak, když jsem měl hotovo, mi báječný koncák jedné nejmenované severské hifi firmy, která tvrdí, že není čas na nudné hifi, odpálil bedny, abych se snad nenudil. Pak do toho přišly rodinné problémy. Pak jsem zase nemohl sehnat žádné uzavřenky (dnes už se prostě nevyrábí), které jsou pro to podmínkou, jen maličké efektovky od Project, které sice nějak fungovaly, ale nic demonstrovat na nich nešlo,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, takže už jsem myslel, že to vzhledem ke svému zdravotnímu a finančnímu stavu vzdám...
Ale vloni v létě jsem objevil uzavřené monitory NHT SuperOne 2.1 s 16cm středobasy, skutečné kvalitní uzavřené hi-fi monitory, ne efektovky, se kterými jsem se do toho mohl pustit.
Musel jsem ještě koupit PC a neplánovaně TV, ale před necelými 14 dny dorazily dva páry ke mně.
I když taky nejsou úplně ideální, obzvlášť půdorys je pořád příliš malý, potřeboval bych 32x32cm (můj odhad), popř. 40x40cm (Linkwitzův názor), FUNGUJE TO.
(no, znám pár fíglů)
Popis, co se děje, přináší už Linkwitz ve svém článku. Můj systém je ovšem na rozdíl od jeho skutečně dotažený.
Nejlépe to funguje pro nahrávky nahrávané na tzv. spaced pair, tj. stereo s fázovou složkou, kdy jsou mikrofony od sebe několik centimetrů vzdálené. Tj. pro symfonickou, vokální nebo komorní hudbu -- důsledky toho, že se poslechový úhel zvětší o polovinu, jsou fantastické. Zpěváci ve sboru se rozestoupí z nepřehledné hromady a hloubka scény je s běžným stereem naprosto nesrovnatelná. I když mám teď v každé bedně "jen" dvě šestnáctky na středobasech, je velikost, šíře a hloubka symfonického orchestru zcela v jiné dimenzi než dokáží předvést i ty největší a nejdražší sloupovky. Nástroje jsou neskutečně hmatatelné a věrné, prostě jiná dimenze...
(aby to dokázalo hrát i stejně nahlas a dolů, musely by to být samozřejmě důkladně postavené trojpásma, ne SuperOne, ale i na to jednou dojde, se vsadím))
Myslím, že tohle Blumlein hledal a tohle je v možnostech dvoukanálového zvuku.
Navíc je poslech čehokoliv nesmírně zábavný a místnost ztratila nad zvukem jakoukoliv moc. Důležitá je pouze symetrie, přes kterou ovšem nejede vlak a nedá se nijak ošulit.
Vydržel jsem roky, takže teď už to neuspěchám, nechám bedny pořádně rozehrát, trošku přestěhuju byt, aby mohly hrát ve své vlastní poslechovce 2,9 x 4,0 m, což je pro ně akorát, seženu stojany a kabely a tak,,,,,,,,,,,,, ale světová premiéra wide-stero beden se nezadržitelně blíží a myslím že v létě bych mohl pozvat pár prvních lidí na poslech.
Ne že by nebyly ještě nějaké otazníky, obzvlášť možnosti ustavení vůči hranicím poslechového prostoru jsou dosti ošemetné. Ale výsledek je natolik přesvědčivý, že bych řekl, že začalo poslední odpočítávání klasického sterea, které bude odsouzeno do role nenáročného ozvučení interiérů, jako svého času mono.
Audiofilové pojedou ve wide.
Moc se o tom nemluví a většina to ani neví --- rozplývají se nad šířkou a hloubkou své stereo-scény, nad schopností lokalizace svého systému,,,,,,,, jenže ono to se stereo-imaging při klasickém ustavení, tj. dvě bedny v místnosti na vrcholech rovnostranného trojúhelníka, každá hraje jeden kanál, zas až tak slavné není.
Věděl to už vynálezce sterea Alan Blumlein.
Ten zkoušel pro zlepšení zobrazování, které je v dvoukanálovém stereu přítomné, ale nezjevené, tzv. shuffling, neboli "míchání". On naplno chápal, že když posloucháme bedny, jsou v našem uchu oba kanály smíchané - levé ucho slyší přímý zvuk z levé bedny, mírně zpožděný a mírně na výškách ořízlý zvuk z pravé bedny, plus dozvuk tvořený prvními odrazy... Studoval tedy součtové a rozdílové signály ve snaze zvýšit šířku stereo zobrazení ("width"). Sestrojil k tomu účelu i několik "míchacích" obvodů, ale nakonec jako maximalista nebyl spokojen a v poslední revizi svého patentu sterea suše poznamenal, že se tato věc a problémy s akustikou poslechového prostoru bude muset řešit přidáním dalšího páru reproduktorů přímo v konkrétních poslechových podmínkách "blízko hlavnímu páru". Tedy že to elektrickými obvody ve studiu nepůjde, leda akusticky.
Po válce se ještě jeho nástupci ve studiích EMI pokoušeli o shuffling na trošku jiném principu, s pomocí kterého se dokonce nahrálo i pár alb a shufflingové konzoly najdeme v muzeu EMI..... - ale nakonec se to také neuchytilo.
https://www.soundonsound.com/reviews/ph ... o-shuphler
Ví to Velký Bobo.
http://hifi.slovanet.sk/bb/viewtopic.php?t=690
Ví anebo tuší to i spousta dalších, kteří konstruují různé bi-polární a jiné nezvyklé bedny, nebo kteří vymýšlejí všechny ty wide-stereo elektrické obvody (dnes software aplikace), které snad pomohou s umístěním jednotlivých jednotlivě nahrávaných nástrojů do stereo-panoramatu při paningu, ale celkově nefungují.
https://www.soundonsound.com/techniques ... o-widening
A věděl to i Siegfried Linkwitz, když vyvíjel své Watson SEL, neboli Stereo Enhancement Loudspeakers
http://www.linkwitzlab.com/Watson/watson.htm
(((neplést to celé s kvadrofoníí, kde se také používají dva páry beden, stejně jako u Linkwitze, ale jeden vpředu a jeden vzadu -- v tomto případě jde o inspiraci velkým experimentátorem Karlheinzem Stockhausenem - a o 4 kanály, ne o dva.)))
Já se samozřejmě s nikým z uvedených pánů nemůžu měřit, pokud jde o teoretické znalosti, to ani náhodou.
Jen jsem uvěřil Blumleinovi, protože jsem slyšel, že při použití dvou párů beden zmizel problém s totální destrukcí hudby, kterou způsobovala má paneláková poslechovka. Neřešitelná a naprosto nesnesitelná destrukce.
Samozřejmě, objevily se nové problémy, ale ten základní hnus nezatlumitelné panelákové poslechovky opravdu zmizel...
A nedostatek znalostí jsem nahradil černou nekonečnou dřinou a buldočí zarputilostí. Pořídil jsem si čtyři stejné uzavřené trojpásmovky Philips FB815, stojany, které dobře klouzaly po koberci........ a zkoušel a zkoušel. V podstatě všechny možné vzájemné kombinace postavení vůči sobě i poslechové místnosti. Posunoval po centimetrech, nebo naráz měnil zgruntu. A poslouchal a poslouchal. Tisíce hodin,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Až to jednou nakonec celé do sebe zaklaplo.
A je to vskutku jiné, nečekané -- dobře, že se rozšíří poslechový úhel o polovinu, na 90°, s tím si představivost dokáže poradit. Že nebudou bi-polární bedny hrát do protisměru, jak je dnes běžné, tedy o 180°, ale pod úhlem 90°, to je také ještě pro nezasvěcené jakž takž představitelné. Ale že bude každá bedna hrát OBA DVA kanály??? To už jen tak někomu hlava nepobere.....
A přece to tak je.
Pak, když jsem měl hotovo, mi báječný koncák jedné nejmenované severské hifi firmy, která tvrdí, že není čas na nudné hifi, odpálil bedny, abych se snad nenudil. Pak do toho přišly rodinné problémy. Pak jsem zase nemohl sehnat žádné uzavřenky (dnes už se prostě nevyrábí), které jsou pro to podmínkou, jen maličké efektovky od Project, které sice nějak fungovaly, ale nic demonstrovat na nich nešlo,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, takže už jsem myslel, že to vzhledem ke svému zdravotnímu a finančnímu stavu vzdám...
Ale vloni v létě jsem objevil uzavřené monitory NHT SuperOne 2.1 s 16cm středobasy, skutečné kvalitní uzavřené hi-fi monitory, ne efektovky, se kterými jsem se do toho mohl pustit.
Musel jsem ještě koupit PC a neplánovaně TV, ale před necelými 14 dny dorazily dva páry ke mně.
I když taky nejsou úplně ideální, obzvlášť půdorys je pořád příliš malý, potřeboval bych 32x32cm (můj odhad), popř. 40x40cm (Linkwitzův názor), FUNGUJE TO.
(no, znám pár fíglů)
Popis, co se děje, přináší už Linkwitz ve svém článku. Můj systém je ovšem na rozdíl od jeho skutečně dotažený.
Nejlépe to funguje pro nahrávky nahrávané na tzv. spaced pair, tj. stereo s fázovou složkou, kdy jsou mikrofony od sebe několik centimetrů vzdálené. Tj. pro symfonickou, vokální nebo komorní hudbu -- důsledky toho, že se poslechový úhel zvětší o polovinu, jsou fantastické. Zpěváci ve sboru se rozestoupí z nepřehledné hromady a hloubka scény je s běžným stereem naprosto nesrovnatelná. I když mám teď v každé bedně "jen" dvě šestnáctky na středobasech, je velikost, šíře a hloubka symfonického orchestru zcela v jiné dimenzi než dokáží předvést i ty největší a nejdražší sloupovky. Nástroje jsou neskutečně hmatatelné a věrné, prostě jiná dimenze...
(aby to dokázalo hrát i stejně nahlas a dolů, musely by to být samozřejmě důkladně postavené trojpásma, ne SuperOne, ale i na to jednou dojde, se vsadím))
Myslím, že tohle Blumlein hledal a tohle je v možnostech dvoukanálového zvuku.
Navíc je poslech čehokoliv nesmírně zábavný a místnost ztratila nad zvukem jakoukoliv moc. Důležitá je pouze symetrie, přes kterou ovšem nejede vlak a nedá se nijak ošulit.
Vydržel jsem roky, takže teď už to neuspěchám, nechám bedny pořádně rozehrát, trošku přestěhuju byt, aby mohly hrát ve své vlastní poslechovce 2,9 x 4,0 m, což je pro ně akorát, seženu stojany a kabely a tak,,,,,,,,,,,,, ale světová premiéra wide-stero beden se nezadržitelně blíží a myslím že v létě bych mohl pozvat pár prvních lidí na poslech.
Ne že by nebyly ještě nějaké otazníky, obzvlášť možnosti ustavení vůči hranicím poslechového prostoru jsou dosti ošemetné. Ale výsledek je natolik přesvědčivý, že bych řekl, že začalo poslední odpočítávání klasického sterea, které bude odsouzeno do role nenáročného ozvučení interiérů, jako svého času mono.
Audiofilové pojedou ve wide.
Re: dadaft
dadaft - gratulace
je vidět, že jsi zarputilý a vyplatilo se
já s tím taky trochu experimentoval, v současnosti jsem se dostal díky tvaru poslechovky a akustickým úpravám taky při nearfiled poslechu na cca 90 stupňů a bez problémů s prostorovým zobrazením - naopak a "zmizelé bedny", no byla to taky cca 2,5 roku cesta
tak ať Ti nadšení vydrží a hodně radosti z poslechu

je vidět, že jsi zarputilý a vyplatilo se
já s tím taky trochu experimentoval, v současnosti jsem se dostal díky tvaru poslechovky a akustickým úpravám taky při nearfiled poslechu na cca 90 stupňů a bez problémů s prostorovým zobrazením - naopak a "zmizelé bedny", no byla to taky cca 2,5 roku cesta
tak ať Ti nadšení vydrží a hodně radosti z poslechu
- PavelDosko
- Příspěvky: 1752
- Registrován: 08 úno 2011 13:06
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: dadaft
drzim palce, dalsi metou je trabant s privesem nahrazujici tiraka
Re: dadaft
Pavel
Ale na druhou stranu - kdo si hraje, nezlobí

Ale na druhou stranu - kdo si hraje, nezlobí

- PítrsPraha
- Příspěvky: 3959
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: dadaft
Palec hore za vytrvalost a presvedceni.
Jen prosim vysvetli jednu vec: jak ustaveni beden ve wide stereu presvedci zvukove vlny, aby se neodrazely od sten mistnosti, podlahy a stropu? Ten nulovy vliv akustiky je kravovina na n-tou. Vzdyt sam pises, ze zasadni je symetrie beden vuci mistnosti a roli pri hledani umisteni a toho "praveho" zvuku hraji centimetry. A hraji je proto, ze akustika mistnosti (odrazy) hraje zasadni roli, jako vzdy.
Pokud by platilo, ze usporadani beden ve wide stereu rusi vliv mistnosti na vysledny zvuk, hralo by to zcela shodne (frekvencni vyrovnanost, smerovost, lokalizace, zkresleni, fazovy posun, presne nulovy dozvuk) pri jakemkoliv umisteni v jakekoliv mistnosti a zvuk by mel vzdy stejny charakter ve vsech atributech.
Zvuk jakekoliv reprosoustavy bez ohledu na jeji umisteni ci pocet je vzdy ovlivnen akustikou mistnosti, pokud to neni dokonala bezdozvukova komora.
Jen prosim vysvetli jednu vec: jak ustaveni beden ve wide stereu presvedci zvukove vlny, aby se neodrazely od sten mistnosti, podlahy a stropu? Ten nulovy vliv akustiky je kravovina na n-tou. Vzdyt sam pises, ze zasadni je symetrie beden vuci mistnosti a roli pri hledani umisteni a toho "praveho" zvuku hraji centimetry. A hraji je proto, ze akustika mistnosti (odrazy) hraje zasadni roli, jako vzdy.
Pokud by platilo, ze usporadani beden ve wide stereu rusi vliv mistnosti na vysledny zvuk, hralo by to zcela shodne (frekvencni vyrovnanost, smerovost, lokalizace, zkresleni, fazovy posun, presne nulovy dozvuk) pri jakemkoliv umisteni v jakekoliv mistnosti a zvuk by mel vzdy stejny charakter ve vsech atributech.
Zvuk jakekoliv reprosoustavy bez ohledu na jeji umisteni ci pocet je vzdy ovlivnen akustikou mistnosti, pokud to neni dokonala bezdozvukova komora.
- PítrsPraha
- Příspěvky: 3959
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: dadaft
A jeste douska: obdivuju (uprimne) schopnost poslouchat hudbu bez strednich a hlubokych basu a z takhke kompromisnich bedynek (byt kvalitnich ve sve tride hodne levnych regalovek). NHT v podstate uriznou cokoliv pod 70 Hz, kde se snad v kazdem zanru odehrava vyrazny podil hudebnich informaci. To by me osobne velmi rychle omrzelo a to i v pripade, ze by ty vyssi basy, stredy a vysky byly podany superspickove (napr. jako ATC nebo nektere spickove aktivni monitory).
Re: dadaft
Já už se těším, až Dadaft Laboratories dosáhnou stejného věhlasu jako třeba Dolby Laboratories a pak se nad tou snůškou nesmyslů, podložených špatně pochopenými názory skutečných odborníků, začnu zamýšlet - resp. se začnu zamýšlet nad kritickým nedostatkem kritického myšlení.
Re: dadaft
Pitrs -- díky tomu, že obě bedny hrají oba kanály, tak obě vyzáří naprosto stejnou porci energie. A to ať se ve stereu děje cokoliv -- v levém kanále bude basa a bicí, v pravém housle a flétnička, u normálního sterea obrovský rozdíl v akustickém tlaku a první odraz z prava pak velmi zploští předozadní prostor...... ve wide-stereu obě bedny vyzáří úplně stejné množství energie, ať už je mezi kanály rozložena jakkoliv --- dozvuk je monofónní, ve smyslu součtu, místnost "zmizí" a projevuje se jenom tím, že čím méně zatlumená, tím "větší" zvuk, ale zase tím větší nároky na symetrii a přesnost umístění..... Na poslechovém místě máš naopak nejvyšší možný rozdíl v obou kanálech (levá bedna hraje levý kanál ve fázi a pravý v protifázi (180°) a naopak).
Ale nemá smysl o tom teď mluvit, protože většina hifistů na čele s Doškem nemá ani páru, o čem je řeč, a jména jako Blumlein nebo Linkwitz jsou pro ně jenom slova stejná jako Trabant nebo Wartburg, žádný rozdíl. Navíc já vážně nejsem teoretik, ale praktik.
Ten čas přijde. Na podzim.
Jen jsem potřeboval trochu upustit páru a zatím to necháme spát.
V létě vymaluju, přestavím byt a pak to pomalu začne...
Ale nemá smysl o tom teď mluvit, protože většina hifistů na čele s Doškem nemá ani páru, o čem je řeč, a jména jako Blumlein nebo Linkwitz jsou pro ně jenom slova stejná jako Trabant nebo Wartburg, žádný rozdíl. Navíc já vážně nejsem teoretik, ale praktik.
Ten čas přijde. Na podzim.
Jen jsem potřeboval trochu upustit páru a zatím to necháme spát.
V létě vymaluju, přestavím byt a pak to pomalu začne...
Re: dadaft
dadaft - Tvoj prístup k hifi sa mi páči .. Ideš proti poučkam, ale overíš si veci v praxi.. Priznám sa, niečo takéto čo opisuješ, som ešte nepočul a ani mi to nejak hlava neberie, ale zaujalo ma to a možno to skúsim v praxi tiež...... Vidno, že máš z tejto záľuby radosť a nepotrebuješ na to pozlátka z drahých kovov.... Pre mňa super prístup!
Naposledy upravil(a) Jason dne 31 bře 2019 17:08, celkem upraveno 2 x.
Re: dadaft
Nechcena duplicita.. Sorry
- PítrsPraha
- Příspěvky: 3959
- Registrován: 05 pro 2013 10:13
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: dadaft
dadaft:
Rozumim principu wide sterea a proto jsem se ozval ohledne toho domneleho "zmizeni" mistnosti. Sam to vlastne potvrzujes, ze mistnost hraje zasadni roli pro umisteni repro. Z pohledu dozvuku, modu, odrazu atd. je mistnosti uplne jedno, kolik repro a jak rozmistenych v ni je. Odrazy (vc. posunu faze), frekvencne zavisly dozvuk atd. tam jsou tam porad at hraje jedno repro nebo treba sest repro.
Wide stereo proste jen sikovnym zpusobem s temi odrazy pracuje. V idealni akustice (treba venku ve volnem prostoru) by wide stereo nefungovalo vubec, klasicke stereo naopak spickove.
Momentalne diky suboptimalni
akustice v docasny samostatny poslechovce posloucham velky sloupy v blizkym poli, poslechovy uhel cca 110°, usi v ose vyskacu, prvni odrazy od bocnich sten a podlahy ucinne osetreny kombinaci difuze (steny) a absorbce (podlaha).
Z pohledu lokalizace, presnosti zvuku, prostorovosti, vzduchu kolem nastroju uzasny. Sluchatkove presny poslech s akustickym tlakem a velikosti zvuku velkych beden. Fortissimo velkeho orchestru, kdy se pri uderu do gran casa chveje podlaha je proste velke wow.
To je podle me spravna cesta. Klasicke stereo doplneny alespon dvema suby, harwarove co nejlip osetrena poslechovka (coz poresi odrazy a frekvencne zavisly dozvuk) a nad tim dobre udelane DRC (ktery spolu se suby poresi modalni oblast a dohladi frekvencni a fazovou odezvu).
Ale ano, dobre naladene wide stereo ve vhodny mistnosti muze byt dobry "cheat" pro usi. Pokud se ale takova mistnost promeri nebo srovna s dobrou poslechovkou, vsechny neduhy zustavaji.
Rozumim principu wide sterea a proto jsem se ozval ohledne toho domneleho "zmizeni" mistnosti. Sam to vlastne potvrzujes, ze mistnost hraje zasadni roli pro umisteni repro. Z pohledu dozvuku, modu, odrazu atd. je mistnosti uplne jedno, kolik repro a jak rozmistenych v ni je. Odrazy (vc. posunu faze), frekvencne zavisly dozvuk atd. tam jsou tam porad at hraje jedno repro nebo treba sest repro.
Wide stereo proste jen sikovnym zpusobem s temi odrazy pracuje. V idealni akustice (treba venku ve volnem prostoru) by wide stereo nefungovalo vubec, klasicke stereo naopak spickove.
Momentalne diky suboptimalni

Z pohledu lokalizace, presnosti zvuku, prostorovosti, vzduchu kolem nastroju uzasny. Sluchatkove presny poslech s akustickym tlakem a velikosti zvuku velkych beden. Fortissimo velkeho orchestru, kdy se pri uderu do gran casa chveje podlaha je proste velke wow.
To je podle me spravna cesta. Klasicke stereo doplneny alespon dvema suby, harwarove co nejlip osetrena poslechovka (coz poresi odrazy a frekvencne zavisly dozvuk) a nad tim dobre udelane DRC (ktery spolu se suby poresi modalni oblast a dohladi frekvencni a fazovou odezvu).
Ale ano, dobre naladene wide stereo ve vhodny mistnosti muze byt dobry "cheat" pro usi. Pokud se ale takova mistnost promeri nebo srovna s dobrou poslechovkou, vsechny neduhy zustavaji.
- PavelDosko
- Příspěvky: 1752
- Registrován: 08 úno 2011 13:06
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: dadaft
vsak dojed a poslechni si to me nedokonale stereo, nic ti nebrani a pak se vrat ke svemu ...dadaft píše: ↑31 bře 2019 16:42Pitrs -- díky tomu, že obě bedny hrají oba kanály, tak obě vyzáří naprosto stejnou porci energie. A to ať se ve stereu děje cokoliv -- v levém kanále bude basa a bicí, v pravém housle a flétnička, u normálního sterea obrovský rozdíl v akustickém tlaku a první odraz z prava pak velmi zploští předozadní prostor...... ve wide-stereu obě bedny vyzáří úplně stejné množství energie, ať už je mezi kanály rozložena jakkoliv --- dozvuk je monofónní, ve smyslu součtu, místnost "zmizí" a projevuje se jenom tím, že čím méně zatlumená, tím "větší" zvuk, ale zase tím větší nároky na symetrii a přesnost umístění..... Na poslechovém místě máš naopak nejvyšší možný rozdíl v obou kanálech (levá bedna hraje levý kanál ve fázi a pravý v protifázi (180°) a naopak).
Ale nemá smysl o tom teď mluvit, protože většina hifistů na čele s Doškem nemá ani páru, o čem je řeč, a jména jako Blumlein nebo Linkwitz jsou pro ně jenom slova stejná jako Trabant nebo Wartburg, žádný rozdíl. Navíc já vážně nejsem teoretik, ale praktik.
Ten čas přijde. Na podzim.
Jen jsem potřeboval trochu upustit páru a zatím to necháme spát.
V létě vymaluju, přestavím byt a pak to pomalu začne...
- PavelDosko
- Příspěvky: 1752
- Registrován: 08 úno 2011 13:06
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: dadaft
p.s. cim si vysvetlujes proc se tato "prevratna" myslenka wide sterea tak malo rozsirila ?
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů