dadaft
dadaft
ahoj. jsem dadaft a jsem tady nový.
moje sestava:
samostatná žíla pro audio
APC SmartUPS SC 420
Philips CD960
Grundig SXV 6000
Densen B-300 (BEAT)
Philips FB815
Golden Cuboid 70 m3
ustavení beden dle metody Audiophysic
sestavu jsem ladil 3 roky. nyní absolutní spokojenost.
ke zvuku bych řekl snad: poslouchám mnoho hodin denně tj. středy jsou pro mě hlavní, lehce naznačený předozadní prostor, ale víc než tři metry od zadní mě poslechovka nepustí. leda že bych vyboural stěnu do ložnice a zrušil koupelnu s kuchyní. to už bych měl něco přes 10m délky. bohužel nereálné. do budoucna v plánu gramec. jsem velký příznivec uzavřených regálových tříreprákových třipásem a zjistil jsem, že žadné jiné bedny mě prostě nedokážou uspokojit. konečnou přinesla kabeláž ze smaltovaných drátů. k ní krátké vysvětlení: řekl bych, že taková kabeláž se hodí jedině pro uzavřené bedny. signální a přívody k reprákům mám 0,5mm, reprokabely až po výhybku 1,0mm. bedny konečně začaly správně "zařezávat". od basů až kam je to vnímatelné dávají takové to "tetelení", jaké umí jenom uzavřené bedny, lahodné pro tělo i pro duši. nic lepšího neznám...
moje sestava:
samostatná žíla pro audio
APC SmartUPS SC 420
Philips CD960
Grundig SXV 6000
Densen B-300 (BEAT)
Philips FB815
Golden Cuboid 70 m3
ustavení beden dle metody Audiophysic
sestavu jsem ladil 3 roky. nyní absolutní spokojenost.
ke zvuku bych řekl snad: poslouchám mnoho hodin denně tj. středy jsou pro mě hlavní, lehce naznačený předozadní prostor, ale víc než tři metry od zadní mě poslechovka nepustí. leda že bych vyboural stěnu do ložnice a zrušil koupelnu s kuchyní. to už bych měl něco přes 10m délky. bohužel nereálné. do budoucna v plánu gramec. jsem velký příznivec uzavřených regálových tříreprákových třipásem a zjistil jsem, že žadné jiné bedny mě prostě nedokážou uspokojit. konečnou přinesla kabeláž ze smaltovaných drátů. k ní krátké vysvětlení: řekl bych, že taková kabeláž se hodí jedině pro uzavřené bedny. signální a přívody k reprákům mám 0,5mm, reprokabely až po výhybku 1,0mm. bedny konečně začaly správně "zařezávat". od basů až kam je to vnímatelné dávají takové to "tetelení", jaké umí jenom uzavřené bedny, lahodné pro tělo i pro duši. nic lepšího neznám...
Re: dadaft
Ahoj dadafte.
Vítej na foru. Doufám, že se ti tady bude líbit.
Vítej na foru. Doufám, že se ti tady bude líbit.

Re: dadaft
Ahoj, dadafte.
Ať se ti u nás líbí.
Tvé Hi-Fi, nenudí.
Zajímavý je ten stručný sloh.
Má to něco do sebe.
Ať se ti u nás líbí.
Tvé Hi-Fi, nenudí.
Zajímavý je ten stručný sloh.
Má to něco do sebe.
Re: dadaft
Vítej dadafte tohle je mnohem rozumnější volba 

Re: dadaft
Rozumnější volba snad ano, ale nevím proč ? Pochybuji, že by to bylo totéž jako novoroční předsevzetí (ode dneska začnu jinak, nově) a všichni jej známe, jedni osobně, druzí z fóra. Ale protože jej mám rád (Machalíku, patřím do jeho klanu), vítám jej také.Mike píše:Vítej dadafte tohle je mnohem rozumnější volba
Re: dadaft
Taky tě zdravím Dadafte,
trošku jsem předběhl dobu a už včera ještě před tím než jsem Tě poznal,jsem byl u tebe a zvuk se mi líbil,jen tak dále a přeji ten pravý výběr repro ať ti dobudoucna dělají jen radost
trošku jsem předběhl dobu a už včera ještě před tím než jsem Tě poznal,jsem byl u tebe a zvuk se mi líbil,jen tak dále a přeji ten pravý výběr repro ať ti dobudoucna dělají jen radost

Re: dadaft
jsi můj přítel a přátelé si zaslouží odpověď.Aleska píše:Rozumnější volba snad ano, ale nevím proč ?
protože mě to přestalo bavit. přestalo mě bavit nechat ze sebe dělat blátošlapa a vyhuleného blbečka.
něco jsem hledal. nebylo to nic, co bych někde slyšel (tu holandskou historku jsem si vymyslel), jen jsem prostě uvěřil lidem, kteří mají s hifi opravdu velké zkušenosti:
že existuje skutečné 3D.
a to co jsem hledal, jsem našel.
dál mě to nezajímá. nemám touhu spasit svět. a protože chci právě na toto fórum, které mě ani v nejhorších chvílích nezabanovalo nebo nevymazalo, v jisté důstojnosti dál přispívat k hudbě, to co bylo jsem prostě odřízl.
u reprodukované hudby je velice nesnadné určit, co je za co odpovědné. hledal jsem pomoc kde se dalo. největší naděje jsem krátce vkládal do slovaknetu. přece jen se zdálo, že tam chodí největší kapacity na hifi. je fakt, že jsem tam vtrhnul jako divoká voda a mé otázky byly značně bláznivé a odpovědi nesmyslné. jenže se mi nedostalo vlídného přijetí. samotný kápo mě setřel jako malého jardu. jenže já nejsem ten, za koho mě mají. když za něčím jdu tak naplno. a můžu se měřit téměř s kýmkoliv. ještě jsem to zkusil jednou, protože nikdy nesoudím na základě jedné zkušenosti. to, co jsem podruhé uviděl, bylo téměř apokalyptické. je opravdu neštěstím, když se člověk s inteligencí snaživého studentíka a mnoha nectnostmi stane shodou okolností v nějakém oboru vůdcem. u malých komunit častěji než u velkých, ale není to pravidlem. netřeba příkladů. když jsem viděl opičí škleb chovaných a sem tam laskavě podrbaných vlezdoprdelků, bylo mi na blití...
na druhou stranu jsem na slovaknetu vyhrál anketu o nejblbější výrok roku - této pocty si budu do smrti cenit.
pochopil jsem, že půjdu sám. nedělá mi to problémy. je fakt, že většina hifistů nemá takové možnosti jako já. nemůžou si dovolit třeba vybourat jeden pokoj když potřebujou víc místa, nebo rozsekat bedny na třísky, aby zjistili, jak důležité jsou repráky, jejich umístění, konstrukce výhybky, tuhost ozvučnice atd. taky nemají tolik času - já tomu poslední rok, možná víc, věnoval 20 hodin denně. dřel jsem jako mezek. znáš mě - nekecám. navíc jsem naprosto neskutečný smolař. ale co tě nezabije, to tě posílí...
k věci. postupně jsem odděloval zrno od plev. zezačátku se mi ještě dařilo sem tam vytlouct nějakou informaci metodou řízené provokace, ke konci, když už jsem mohl mluvit v jistých potvrzených souvislostech, už jsem byl čistě za blázna nehodného vážné odpovědi. vlastně jsem smolař jen v nepodstatných věcech, když to tak uvážím. v tom důležitém štěstěna stála při mě. získal jsem naprosto špičkovou elektroniku za neskutečně směšné peníze.
problém byl, že tady téměř nikdo nemá zkušenosti s uzavřenýma bednama. a uzavřené bedny jsou prostě jiné než bassreflexové. to byl můj poslední velký technický problém a velký souboj. věděl jsem, že mám skvělé krmení, ale ty bedny furt ne a nechtěly hrát! dokonce jsem dal víc jak 3t za tzv. dobré hifi kabely (já, který si o drátařích myslí svoje). a stejně nic. dojít až ke smaltovaným drátům, dojít k nim až opravdu do důsledků, nebyla žádná prdel, to mi věř.
další věc je, že nikdo nepřizná, že odpověď nezná. že místní nevěří těm, kteří je převyšují. já bych si nikdy nemyslel, že na takovém tnt-audiu nebo vintageknobu žvaní nesmysly. možná bych mohl pochybovat. a ověřoval si, co to jsou za lidé, kteří tam píšou atd.
abych to zkrátil: dnes jsem si konečně všechno ještě jednou zkontroloval a potvrdil si, že je každá jednotlivost v pořádku. a konečně mohl udělat hrubé ustavení beden. ještě to není úplně do puntíku. nechal jsem si udělat takový přenosný přepínač L/R/L+R/stereo/reverse, jaký mívaly stereo zesáky v 70. letech, kdy ještě lidi chápali, co to vlastně to stereo je, a ten mi pomůže s úplně definitivním ustavením. ale na 95% to mám i tak.
zrovna poslouchám ayreon - into the electric castle. je to skvěle nahraná záležitost. kdybych tady ještě nedávno tvrdil, že třeba na začátku třetí skladby 2CD (jsou tam takové jakoby hororové zvuky), to chodí v kruhu, tak by se možná jeden dva lidé přidali v souhlasu, ostatní by mlčeli. tedy pokud by někdo nevytáhl vyčtené moudra. ale v tomto případě to nehrozí. když bych se ale zeptal z jakých konkrétně zvuků je celá ta pasáž složená, odkud kam se pohybují atd., už bych byl prohlášen za zralého pro chocholouška. víš proč? protože to tady nikdo nedokáže říct... - - - já ano. vím, z kolika (sou)zvuků to je namixované, který jde s pomocí doppler shifteru v kruhu, který zepředu zprostředka vlevo dozadu, který zprava zezadu doleva dopředu, který se nehýbe a kde je umístěný...
a když začne zpěvák zpívat, tak vím, že první dva verše zpívá přesně uprostřed a jak daleko ode mě, druhé dva zrovna tak uprostřed ale blíže ke mně a o kolik, a dál že zpívá jakoby na obou těchto místech současně - a mám přitom oba tyto zdánlivé zdroje, které jsou v pravolevém směru v zákrytu, zcela jasně oddělené v předozadním směru. přímo je vidím. vím naprosto přesně, kde jsou!!! žádný souzvuk, ale dva (zdánliví) zpěváci za sebou...
skutečné a nefalšované 3D.
a na tohle by mi řekli, že to je přece normálka... - - - prdím na to. nebudu se už s nikým dohadovat. nikdy v životě jsem neslyšel nic, co by se s tímhle mohlo rovnat. hraje mi to teď naprosto neskutečně. nejen prostorově. tohle správné umístění zároveň znamená skutečně vyrovnanou frekvenční charakteristiku. jsou to spojené nádoby.
ale záleží na tom? nezáleží. každý jsme přece jiný a slyšíme jinak. takže čert to vem.
proto.
Re: dadaft
To beru - a děkuji za odpověď.
Re: dadaft
Človeče, ak dovolíš, ja si to musím ísť k tebe vypočuť, zda sa akoby si hral inu ligu..
Re: dadaft
Aj ja sa hlásim. Jednoducho to musím počuť.tedwine píše:Človeče, ak dovolíš, ja si to musím ísť k tebe vypočuť, zda sa akoby si hral inu ligu..
Re: dadaft
no, já nevím, můžeme se nějak domluvit. uvažte ale, že mám aparát za 34,26tkč. z toho pro příklad bedny mě přišly na 2,5t, mají neoriginální střeďáky a jsou celé upatlané od chemoprenu!!!
k tomu konstatování: ano, je to bezpochyby jiná liga.
už jsem k tomu nechtěl nic říkat a nedělat ze svého vlákna nějakou netovou peepshow, ale je pravda, že jsem tím teď absolutně pohlcený. prostě to musí ven. jedinou omluvou budiž naděje, že to někomu k něčemu bude. včera jsem se dokopal dát bedny cvičně zase ke stěně. dlouho jsem se pohyboval v takových nedomrlých prostorových kompozicích, takže jsem si chtěl ověřit, jestli z toho nejsem na palici. zkoušel jsem to u zdi různě - natočit na posluchače, nenatočit, blíž k sobě, dál atd. samozřejmě jsem našel takové to klasické "stereo" (snad se někdo nebude za ty úvozovky zlobit) - ne, tohle už je pro mě navždy pasé.
prostě vyklopím všechno, co bych k tomu chtěl říct, a mám to z krku. není to ověřená vědecká teorie. je to shrnutí mé zkušenosti. spousta souvislostí mi uniká, v lecčems budu trochu svérázný a obávám se, že některé technické pojmy budu používat jak se mi zachce, ale výsledek je natolik přesvědčivý, že prostě řeknu, jak to momentálně vidím i s tím rizikem, že to ve spoustě věcí bude haprovat. berte to s nadhledem.
zkusím popsat rozdíly.
klasické ustavení. blízkost zdí způsobuje že zvuk je (i když to nevypadá, pamatujte, že hudba je mocná čarodějka) placatý. může být bohatý, velkolepý, nesmírně detailní, věrný v barvách nástrojů, plnorozsahový, ale vždy plochý. natočení beden přímo na posluchače vytváří známý "hot" nebo "sweet spot" - jediné vhodné poslechové místo. to je podle mě dáno fázovým chaosem panujícím všude jinde mimo tento bod. to je rovněž důvod, proč je vhodné místnost zatlumovat. zatlumování se týká hlavně výšek a středů a daří se tím tento jev značně potlačit. v podstatě je to ale zametání problému pod koberec (v některých případech doslova).
ustavení beden v hloubce prostoru nabízí za prvé toto: 3D.
teď bych chtěl upozornit na jednu věc: při nedotaženém umístění beden je volný (skutečný) prostor za bednama místo, kde mohou být nástroje (nebo lépe zdánlivé zdroje zvuků) lokalizovány jak v pravolevém, tak předozadním smyslu. od hranice (zdi) už se zvuk chová "běžně" - skutečná lokalizace přechází v pocit, že je něco dále než třeba něco jiného, zvuky na předozadní ose se slijou (je zajímavé, že zvuky zleva nebo zprava můžeme bez problémů vnímat jako "za zdí", ale ty přímo zepředu ne (a bude to jistě vysvětlitelné)). mohlo by se to zdát nic moc výhra, ale věřte, že jakkoliv malé otevření předozadního prostoru je naprostá pecka. v tom "jakkoliv malé" je právě ten háček. nefunguje to totiž tak, že když mám bedny metr od zadní, mám předozadní prostor metr hluboký! jde o celkové ustavení beden vůči místnosti. v mé poslechovce 6,6m dlouhé to začne trošku fungovat při ustavení beden s kratší čelní zdí nejdříve tak ve vzdálenosti 2,5m! a to musí být bedny hodně blízko u sebe. protože platí, co už jsem tady několikrát říkal (a co pro mě osobně bylo skutečně to průlomové zjištění): vzdálenost beden od bočních zdí (a od sebe navzájem) určuje nejen lokalizaci zdánlivých zdrojů v pravolevém smyslu, ale i samotnou hloubku předozadního prostoru, a stejně tak vzdálenost beden od čelní a zadní zdi určuje nejen lokalizaci v předozadním směru, ale i samotnou šířku pravolevého prostoru. co z toho vyplývá?
(a to je vlastně shrnutí všeho a tak mně to momentálně připadá): stereo (prostorový zvuk) je víc než jen dvoukanálový zvuk. je to vzájemný vztah mezi bednama a poslechovým prostorem (lépe jeho hranicemi). v každé (pravidelné, obdélníkové, větší než malé) místnosti existují 4 nejvýhodnější body pro umístění (ideálních) beden. těmto čtyřem bodům odpovídá 6 nejvýhodnějších poslechových os. 4 kolmé ke stěnám a 2 uhlopříčné, přičemž u těch kolmých je správně to, které má za bednama víc místa (např. já mám bedny 3,4m od čelní zdi (a půjdou ještě kousek dál, ale zatím mi vadí stůl (jinými slovy - oželel jsem kapku basů, už v tom umím chodit)) a 3,2m od té za mnou). tyto body leží na spojnicích rohů místnosti se středem protější zdi (ale tady si nejsem jistý - mám doma ve dvou rozích sloupy, v dalším ústí chodba atd., je u mě prostě docela složité říct, kde je vlastně roh...) a stejným směrem jsou bedny směrovány (co nejširší účinnost výškáče vítána), tj. jejich osy se protínají ve středu stěny za posluchačem (u úhlopříčného nevím, nebyl čas, ale teď mě napadá, že asi budou skoro k sobě kolmě a tohle ustavení by se mohlo hodit do místností menších než malých).
umístění v těchto bodech nabízí nejen 3D zobrazení, ale zároveň je ideální z hlediska frekvenčního průběhu a fáze.
zní to stupidně? je to nesmysl?
to už nechám na vás...
co je ještě třeba říct:
ve výsledku je to neskutečný nářez - pro mě je návrat beden do klasického ustavení naprosto nepředstavitelné - to raději opravdu nic. tyhle věty už tady někdo použil a říkám je zcela záměrně - ano, skutečně taková je to síla. nejde jen o to, že to je 3D. vyrovnaná frekvenční charakteristika (za předpokladu rovných beden) taky dodává poslechu ono milované "rozechvění". už někde od středů začínají tělem prostupovat lahodné vibrace (např. při poslechu písně Maximum Joy od F.G.T.H. přichází první orgasmus nejpozději v třetí vteřině této povedené skladby
- nejlíp samozřejmě hrajou dobře nahraná cd, ale dobře v téhle konfiguraci hraje téměř všechno - prostě jsou nedokonalosti slyšet, ale nijak zvlášť neserou nebo nedělají paseku - třeba taková zvláštnost - Sara K, sedmá píseň z desky tuším jménem Hobo: fantastická kytara a bonga atd., ale hlas je nahraný mono - prostě se zcela neosobně line odněkud zprostředka - oproti třeba Jeffu Buckleymu: jeho oslavné Halelujá z alba Grace je téměř božská záležitost - sám autor je i s kytarou vyvýšen, člověk k němu musí zvednout zrak (docela by mě zajímalo, jak to a mnoho jiného v tom studiu dělají) - sedí si 4m od vás na obláčku zcela živý a konkrétní, bez jakékoliv souvislosti s hifi, a zpívá - a je to neuvěřitelně nádherné. audiofilské disky jsou prostě vždy zárukou maximální rozkoše. co mě překvapilo, jsou starší věci, obzvlášť metal - třeba poslední skladba z Restless and Wild od Accept, která mi dobře hrála na minivěži a pak už na "hifi" aparátu ne, zase dostala svoji sílu - je hutná jako ve vzpomínkách, ale navíc je pódium obrovské, kytary husté, ale zaostřené, prostě totální mazec, o takovém Highway to Hell od AC/DC ani nemluvě...). protože žádné bedny nejsou úplně rovné, v reálu se ty místa pro bedny maličko liší od těch ideálních. v těch místech totiž každý sebemenší pohyb s bednou (mluvíme v milimetrech) mění frekvenční průběh výsledného zvuku - basy jsou totiž zjednodušeně místo vzhledem ke hranicím uzavřeného prostoru a výšky (celkově taky) odrazy od nich. z toho plyne, že mnohem důležitější než jestli je bedna skutečně frekvenčně vyrovnaná, je jestli je dobře zfázovaná (pozná se i bassreflex-záškodník, není nad uzavřené bedny!). to první se dá řešit drobnou úpravou umístění, to druhé znamená velký problém s lokalizací zdánlivých zdrojů. s tím souvisí i kvalita zbytku aparátu, obzvláště zdroje. když jsem zkoušel poslouchat KT Tunstall na levném dvdčku, bylo to na mašli. Drastic Fantastic je totiž bez dobré lokalizace totální humus. holt angličani... (a i ten můj mizerný gramec je vážně těžká jízda)
taky by měly být bedny dobré hlavně na středech, než dnes typicky jen razit spodek a horek (a to je důvod, proč miluju nejen bedny uzavřené, ale rovnou uzavřené třípásma). a kabeláž musí být co nejpřesnější - žádné nafukovací signální kabely nebo vykosťovací repropletýnky.
suma sumárum - zvuk je nebývale "analogový".
když jsem u toho - dobrá lokalizace znamená, že je všechno na svém místě. a člověk to pozná - to buďte bez obav. jednu dobu jsem si třeba říkal: není to vlastně jen roztržený zvuk? není to místo kompaktního celku hudby jen vytržení rozdílných frekvencí a jejich zdánlivé umístění do prostoru? NENÍ. ale může to tak někdy připadat. kdy? při nedobrém ustavení beden. např. výšky (stejně jako cokoliv jiného) jsou ovlivněny nejen natočením beden, ale i vzdáleností od zadní/čelní zdi. prakticky to vypadá tak, že zvuk se při nesprávné předozadní vzdálenosti beden na výškách jakoby roluje od zadní zdi směrem dopředu, tj. např. činely bicí soupravy se místo vzadu začnou ozývat přímo vpředu z beden (správně bedny vůbec neexistují - zvuk s nimi nejde nijak spojit, vše se odehrává mimo). je možné je pootočit více rovnoběžně neboli míň nasměrovat na posluchače nebo dát víc od sebe (nezapomínejte - jde o malé vzdálenosti a maličkosti) - pak se činely vrátí zpátky k bicím. ALE. ale rozhodí se tím něco jiného... neboli začne být problém jinde (ano přátelé, v 3D je přesně lokalizovaná stejně jako v reálu např. akustická basa).
ještě jinak řečeno - když budu mít vhodnou známou nahrávku obsahující jen středy a výšky a ustavím bedny tak, že to bude odpovídat, budou takto ustavené bedny hrát skvěle i na basech. třeba...
- - - možná právě začínáte tušit, co jsem ty tři roky měl na práci. je to prosté, ale ne úplně jednoduché, abych tak řekl.
to je všechno co vím. tímto to uzavírám a už se k tomu (k úlevě mnohých) nebudu vracet.
k tomu konstatování: ano, je to bezpochyby jiná liga.
už jsem k tomu nechtěl nic říkat a nedělat ze svého vlákna nějakou netovou peepshow, ale je pravda, že jsem tím teď absolutně pohlcený. prostě to musí ven. jedinou omluvou budiž naděje, že to někomu k něčemu bude. včera jsem se dokopal dát bedny cvičně zase ke stěně. dlouho jsem se pohyboval v takových nedomrlých prostorových kompozicích, takže jsem si chtěl ověřit, jestli z toho nejsem na palici. zkoušel jsem to u zdi různě - natočit na posluchače, nenatočit, blíž k sobě, dál atd. samozřejmě jsem našel takové to klasické "stereo" (snad se někdo nebude za ty úvozovky zlobit) - ne, tohle už je pro mě navždy pasé.
prostě vyklopím všechno, co bych k tomu chtěl říct, a mám to z krku. není to ověřená vědecká teorie. je to shrnutí mé zkušenosti. spousta souvislostí mi uniká, v lecčems budu trochu svérázný a obávám se, že některé technické pojmy budu používat jak se mi zachce, ale výsledek je natolik přesvědčivý, že prostě řeknu, jak to momentálně vidím i s tím rizikem, že to ve spoustě věcí bude haprovat. berte to s nadhledem.
zkusím popsat rozdíly.
klasické ustavení. blízkost zdí způsobuje že zvuk je (i když to nevypadá, pamatujte, že hudba je mocná čarodějka) placatý. může být bohatý, velkolepý, nesmírně detailní, věrný v barvách nástrojů, plnorozsahový, ale vždy plochý. natočení beden přímo na posluchače vytváří známý "hot" nebo "sweet spot" - jediné vhodné poslechové místo. to je podle mě dáno fázovým chaosem panujícím všude jinde mimo tento bod. to je rovněž důvod, proč je vhodné místnost zatlumovat. zatlumování se týká hlavně výšek a středů a daří se tím tento jev značně potlačit. v podstatě je to ale zametání problému pod koberec (v některých případech doslova).
ustavení beden v hloubce prostoru nabízí za prvé toto: 3D.

teď bych chtěl upozornit na jednu věc: při nedotaženém umístění beden je volný (skutečný) prostor za bednama místo, kde mohou být nástroje (nebo lépe zdánlivé zdroje zvuků) lokalizovány jak v pravolevém, tak předozadním smyslu. od hranice (zdi) už se zvuk chová "běžně" - skutečná lokalizace přechází v pocit, že je něco dále než třeba něco jiného, zvuky na předozadní ose se slijou (je zajímavé, že zvuky zleva nebo zprava můžeme bez problémů vnímat jako "za zdí", ale ty přímo zepředu ne (a bude to jistě vysvětlitelné)). mohlo by se to zdát nic moc výhra, ale věřte, že jakkoliv malé otevření předozadního prostoru je naprostá pecka. v tom "jakkoliv malé" je právě ten háček. nefunguje to totiž tak, že když mám bedny metr od zadní, mám předozadní prostor metr hluboký! jde o celkové ustavení beden vůči místnosti. v mé poslechovce 6,6m dlouhé to začne trošku fungovat při ustavení beden s kratší čelní zdí nejdříve tak ve vzdálenosti 2,5m! a to musí být bedny hodně blízko u sebe. protože platí, co už jsem tady několikrát říkal (a co pro mě osobně bylo skutečně to průlomové zjištění): vzdálenost beden od bočních zdí (a od sebe navzájem) určuje nejen lokalizaci zdánlivých zdrojů v pravolevém smyslu, ale i samotnou hloubku předozadního prostoru, a stejně tak vzdálenost beden od čelní a zadní zdi určuje nejen lokalizaci v předozadním směru, ale i samotnou šířku pravolevého prostoru. co z toho vyplývá?
(a to je vlastně shrnutí všeho a tak mně to momentálně připadá): stereo (prostorový zvuk) je víc než jen dvoukanálový zvuk. je to vzájemný vztah mezi bednama a poslechovým prostorem (lépe jeho hranicemi). v každé (pravidelné, obdélníkové, větší než malé) místnosti existují 4 nejvýhodnější body pro umístění (ideálních) beden. těmto čtyřem bodům odpovídá 6 nejvýhodnějších poslechových os. 4 kolmé ke stěnám a 2 uhlopříčné, přičemž u těch kolmých je správně to, které má za bednama víc místa (např. já mám bedny 3,4m od čelní zdi (a půjdou ještě kousek dál, ale zatím mi vadí stůl (jinými slovy - oželel jsem kapku basů, už v tom umím chodit)) a 3,2m od té za mnou). tyto body leží na spojnicích rohů místnosti se středem protější zdi (ale tady si nejsem jistý - mám doma ve dvou rozích sloupy, v dalším ústí chodba atd., je u mě prostě docela složité říct, kde je vlastně roh...) a stejným směrem jsou bedny směrovány (co nejširší účinnost výškáče vítána), tj. jejich osy se protínají ve středu stěny za posluchačem (u úhlopříčného nevím, nebyl čas, ale teď mě napadá, že asi budou skoro k sobě kolmě a tohle ustavení by se mohlo hodit do místností menších než malých).
umístění v těchto bodech nabízí nejen 3D zobrazení, ale zároveň je ideální z hlediska frekvenčního průběhu a fáze.
zní to stupidně? je to nesmysl?
to už nechám na vás...
co je ještě třeba říct:
ve výsledku je to neskutečný nářez - pro mě je návrat beden do klasického ustavení naprosto nepředstavitelné - to raději opravdu nic. tyhle věty už tady někdo použil a říkám je zcela záměrně - ano, skutečně taková je to síla. nejde jen o to, že to je 3D. vyrovnaná frekvenční charakteristika (za předpokladu rovných beden) taky dodává poslechu ono milované "rozechvění". už někde od středů začínají tělem prostupovat lahodné vibrace (např. při poslechu písně Maximum Joy od F.G.T.H. přichází první orgasmus nejpozději v třetí vteřině této povedené skladby

taky by měly být bedny dobré hlavně na středech, než dnes typicky jen razit spodek a horek (a to je důvod, proč miluju nejen bedny uzavřené, ale rovnou uzavřené třípásma). a kabeláž musí být co nejpřesnější - žádné nafukovací signální kabely nebo vykosťovací repropletýnky.
suma sumárum - zvuk je nebývale "analogový".
když jsem u toho - dobrá lokalizace znamená, že je všechno na svém místě. a člověk to pozná - to buďte bez obav. jednu dobu jsem si třeba říkal: není to vlastně jen roztržený zvuk? není to místo kompaktního celku hudby jen vytržení rozdílných frekvencí a jejich zdánlivé umístění do prostoru? NENÍ. ale může to tak někdy připadat. kdy? při nedobrém ustavení beden. např. výšky (stejně jako cokoliv jiného) jsou ovlivněny nejen natočením beden, ale i vzdáleností od zadní/čelní zdi. prakticky to vypadá tak, že zvuk se při nesprávné předozadní vzdálenosti beden na výškách jakoby roluje od zadní zdi směrem dopředu, tj. např. činely bicí soupravy se místo vzadu začnou ozývat přímo vpředu z beden (správně bedny vůbec neexistují - zvuk s nimi nejde nijak spojit, vše se odehrává mimo). je možné je pootočit více rovnoběžně neboli míň nasměrovat na posluchače nebo dát víc od sebe (nezapomínejte - jde o malé vzdálenosti a maličkosti) - pak se činely vrátí zpátky k bicím. ALE. ale rozhodí se tím něco jiného... neboli začne být problém jinde (ano přátelé, v 3D je přesně lokalizovaná stejně jako v reálu např. akustická basa).
ještě jinak řečeno - když budu mít vhodnou známou nahrávku obsahující jen středy a výšky a ustavím bedny tak, že to bude odpovídat, budou takto ustavené bedny hrát skvěle i na basech. třeba...
- - - možná právě začínáte tušit, co jsem ty tři roky měl na práci. je to prosté, ale ne úplně jednoduché, abych tak řekl.
to je všechno co vím. tímto to uzavírám a už se k tomu (k úlevě mnohých) nebudu vracet.
Re: dadaft
**************************************************************
Re: dadaft
v poriadku Dadaft-e, kde to bývaš?
Re: dadaft
počtem slov na příspěvek asi překonáváš starého dadafta....
škoda.
škoda.
Re: dadaft
Dalo by se to možná shrnout i takto:
Mám celkem nezatlumenou místnost s dlouhým dozvukem a mnoha odrazy, tak musím mít bedny co nejdál od všech zdí, aby se to příliš neprojevilo. Zároveň ty odrazy do zvuku přidávají i trochu zdánlivého prostoru k tomu, co je nahráno na cd. Bedny mám umístěné dokonale už několik měsíců, ale ještě s tím pořád experimentuji a to "dokonalé" je z nějakého důvodu pořád jinak, včera 2.5 m od zdi, dnes 3.4m, to ještě musím doladit. Příští týden oznámím další "definitivní" stav. Od teď (února,března,dubna,května,června) už bude jen hudba.
Forma se změnila, to je Dadafte moc dobře (více se to přiblížilo tomu, jak tě znám z reálu, kdy to s tebou je fajn), obsah zůstal ale stejný. To by chtělo ještě doladit. Třeba neustále neopakovat dokola, jak je u tebe vše dokonalé a že máš přesný recept jak na to, když to skoro každý den měníš. Že ti to hraje lépe než předtím, to ti klidně věřím. Že je to "konečná" a best of the best, to ne. Těch už bylo hodně.
Mám celkem nezatlumenou místnost s dlouhým dozvukem a mnoha odrazy, tak musím mít bedny co nejdál od všech zdí, aby se to příliš neprojevilo. Zároveň ty odrazy do zvuku přidávají i trochu zdánlivého prostoru k tomu, co je nahráno na cd. Bedny mám umístěné dokonale už několik měsíců, ale ještě s tím pořád experimentuji a to "dokonalé" je z nějakého důvodu pořád jinak, včera 2.5 m od zdi, dnes 3.4m, to ještě musím doladit. Příští týden oznámím další "definitivní" stav. Od teď (února,března,dubna,května,června) už bude jen hudba.
Forma se změnila, to je Dadafte moc dobře (více se to přiblížilo tomu, jak tě znám z reálu, kdy to s tebou je fajn), obsah zůstal ale stejný. To by chtělo ještě doladit. Třeba neustále neopakovat dokola, jak je u tebe vše dokonalé a že máš přesný recept jak na to, když to skoro každý den měníš. Že ti to hraje lépe než předtím, to ti klidně věřím. Že je to "konečná" a best of the best, to ne. Těch už bylo hodně.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti