Hifi vývoj ve zkratce
Vezmu to od nejnudnější části, od začátků. Jsem zde na fóru s 33 lety asi spíše z těch nejmladších členů, takže jsem nezažil spoustu technických vychytávek minulosti ani nástrah hifismu za bolševika jako většina z Vás. Zkrátka jsem začal s hudbou až v první polovině 90. let na magneťáku Roadstar ze supermarketu. Hudbu jsem sháněl tak, že jsem jí „nelegálně“ nahrával na audiokazety z rádia. Asi jako všichni v mém věku. Mělo to něco do sebe. Člověk musel mít často puštěné rádio a číhat až začne nějaký hit a pak rychle zmáčknout tlačítko record. Každá ukořistěná dobrá písnička byla hodna chlubení se před kamarády. Pak přišlo období CD půjčoven, kdy moje generace stahovala obsah cd do PC či vypalovala doma půjčená hudební CD ve velkém. Ovšem většina rovnou do mp3. Následně se stahovalo z p2p sítě DC++, pak přišel spásný torrent a nakonec se začalo s dospělostí i nakupovat
Skutečně kvalitní poslech jsem začal řešit až nedávno, roce 2008. Tehdy jsem to vzal od sluchátek, nejlevnější cesty, jak se dostat ke kvalitnímu zvuku. V té době to začalo jít rychle, jak tomu propadneš, není cesty zpět. Začal jsem Sennheiserů HD595, pak hned HD600, AKG K701, různá další půjčená sluchátka a skončil u Sennů HD800. Samozřejmě jsem hodně řešil sluchátkové zesilovače a různé d/a převodníky, které se tehdy začínaly dostávat do módy. Těch jsem měl či zkoušel nepočítaně. Už tehdy jsem řešil kabely a napájení. Asi nikdy nezapomenu na ten šok, když jsem zklamaný z toho, že různé sluchátkové zesilovače hrají skoro stejně (např. diskrétní tranzistor vs. elektronkový) zkusil prvně místo výrobcem dodaného kabelu pouhou dobře udělanou RG62 metráž. Najednou byly rozdíly extrémně slyšitelné a všechny výměny a upgrady začaly dávat úplně jiný smysl. Zároveň díky tomu také naprosto chápu všechny ty skeptiky, kteří se někde zasekli ve vývoji či chápání hifi a highendu. Prostě sestava bude vždy tak dobrá jako její nejslabší článek. A ten slabý článek může být i detail. V té době jsem nakazil i některé kamarády a ti pak následně také začali utrácet dosti peněz za podobné hračky. Vznikla tehdy na avmanii celkem fajn komunita sluchátkových hifistů. Ať už se na to díváte s pošklebkem skrze prsty či ne, tak faktem je, že nám to hrálo lépe než většině hifistů s repro. Byly i nějaké srazy. Jeden byl velký, přišly tam i lidi vedle z highend fóra. Čas však plynul a každý šel od té doby svojí cestou.
Nějaké "kapesní" sestavy z minulosti


Nebudeme si však nic nalhávat, sluchátka jsou sluchátka a bedny jsou bedny. Z toho druhého je poslech plnohodnotnější a baví víc. Už v mezidobí mezi jednotlivými sluchátky jsem koupil na doma nějaké spíše dostupnější aktivní i pasivní monitory na stůl a celkem mě to nadchlo. Chtěl jsem však už toto také finalizovat. Bylo mi doporučeno zkušenými hifisty hned na začátku nakoupit vše co možná nejlepší dříve, než budu řešit kočárky apod. Tehdy jsem stále ještě hodně dal na měřáckou část hifi komunity a různé racionální názory. Bylo mi doporučováno vzít staré poctivé repro z doby, kdy to ještě nebylo ošizené a předražené případně nějaké české či slovenské diy. Takže jsem zakoupil B&W 801 Matrix SII. Studiovou i hifi referenci konce 80.let a začátku 90. let. K tomu zesilovač DPA a střídal různé české diy předzesilovače, dacy atd. Spokojenost v rámci mezí a zákonů se vcelku i konala, ale něco mi tam chybělo – rozlišení, na které jsem byl zvyklý ze sluchátek. Po letech s tou sestavou jsem skoro zanevřel na hifi, už mě to prostě přestávalo bavit. Naštěstí mě probudilo z tohoto, dnes už klidně napíšu zlého snu, navštěvování hifistů, studií a poslech jiných sestav s moderními komponenty a repro. Hned bylo jasné, že to jde i mnohem lépe a začal jsem si malovat budoucnost.
Po pauze na založení rodiny a vybudování zázemí, kdy šla moje vlastní hifi sestava do pozadí, jsem do toho nekompromisně šlápnul a současnou sestavu vybudoval z nuly za něco málo přes rok. Tady už se rozepíšu detailněji.
Další historie...


Místnost
Mám nyní štěstí na vlastní poslechovku. Jde o místnost 20m², tedy ani málo ani hodně. Akustické dveře a nosná zeď oddělující od zbytku domu zaručuje velmi dobrou vzduchovou neprůzvučnost, takže tomu můžu nakládat co hrdlo ráčí. Byť jde o podkroví RD se šikminami, už od prvních chvil, kdy jsem repro dal do úplně holé místnosti, bylo jasné, že potenciál je velký. Důvod je rozmístění repro a poslechového místa, které jsem zvolil takřka ideální, viz. nákres. Věřte nevěřte, středy a výšky jsou opravdu velmi vychované, podání prostoru nahrávky rozhodně dosti uspokojující. Na druhou stranu takto umístěné poslechové místo má vždy problém s basy, jejich silným útlumem na jistých frekvencích, ale o tom později. Po zabydlení místnosti nábytkem, tlustými závěsy, knihovničkou apod. jsem s akustikou natolik spokojen, že neplánuji řešit nějaké speciální akustické úpravy, pouze další zabydlování běžným nábytkem. Hlavně boční stěny. Za repro je možno vidět jediný trochu nestandardní akustický prvek, jakousi kombinaci difuzoru a pohltivého materiálu od polské společnosti Mega Acoustic. Toto se projevilo především možností poslouchat o něco více nahlas. Pro zajímavost, měl jsem původně tyto panely 3. Jeden byl uprostřed. Ale zvuk byl horší než s holou stěnou. Naštěstí asi po 10-ti minutách poslechu se tento prostřední panel, přilepený provizorně jen oboustrannou lepicí páskou, odlepil a spadl na zem. Přesně v ten okamžik to začalo hrát dobře
Místnost

Repro
Zjistil jsem, že pro mě prioritou v poslechu nejsou megalomanské basy, ani super cinkavé výšky ani pleťové středy, ale jen a pouze rozlišení. Chci mít co nejvyšší rozlišení, co jen lze dosáhnout, a to při, pokud možno, vyrovnané frekvenční charakteristice. Nemohl jsem si nevšimnout, že nejlépe z tohoto hlediska hrají různá high-endová repro, jak jinak že?
Nakonec jsem zcela neplánovaně skončil u českého výrobku z diy scény. Ale nemohl jsem si pomoct, zcela mě poslech u autora v Brně dostal. Mám tak nyní PKAudio Ghibli. Jsou to repro, kde není nic podceněno, nejde o žádný poměr cena/výkon a je to slyšet. Výškáče jsou Scan Speak Iluminator, nejvyšší „hadráky“ z portfolia firmy. Výše než oblíbené Revelatory. Středobasy pak zcela špičkové SB Acoustics Satori MW16-P4. Výhybka je osazena vzduchovými cívkami a kondenzátory Jantzen pro středy a basy a Mundorf Mcap EVO Aluminium Oil pro výšky. Výsledek je tolik chtěné rozlišení ve všech pásmech. Přitom to není žádná atomová věda, jen dvoupásmo běžné koncepce, byť s 12kg/kus možná o trošku masivnější, s kvalitními drahými součástkami a nepochybně dobře vyladěnou výhybkou.
Subwoofery
Pro doplnění basového spektra jsem experimentoval s různými subwoofery s větším či menším úspěchem. Zjištění bylo takové, že hrají dobře jen ty highendové. Ach jo, už zase. Ale ani nevím proč mě to překvapilo. A to jsem prosím nezkoušel žádné lowendy ani subwoofery s BR, to bych snad ani raději nechtěl slyšet. Zakotvil jsem u 2 kusů B&W 825 z řady Nautilus. Doporučení od Paola zde z fóra, díky. Předchůdce současné nejvyšší řady DB1/DB1D. 1kw zesilovače mají bas opravdu pod kontrolou podle mého gusta. 2 kusy jsou navíc téměř ideální řešení, zde asi není moc nad čím diskutovat. Lepší by byly až 4 kusy, což už by však bylo moc kabelů v místnosti a to by nevypadalo dobře.
Někdo se mě ptal, jestli by nebylo lepší finančně a zvukově rovnou vzít plnohodnotné tří a vícepásmo bez subů. Dle mě nebylo, takto je to lepší. Je třeba si uvědomit, že velmi výkonné zesilovače v aktivu mají basáky pod absolutní kontrolou na což by již integrovaný Audionet u nějaké monstr bedny nestačil. Musel bych tedy zainvestovat i do jiného krmení. Suby už nedám z ruky, je to obrovský rozdíl. Těch posledních pár desítek Hz dělá snad čtvrtinu hudby. Jediné lepší řešení tedy je plnohodnotné tří a více pásmo se subwoofery, jak ostatně napovídají zkušenosti mnoha lidí na zahraničních diskuzních fórech.
Zesilovač
Byť jsem měl původně léta dělené řešení DPA 330mkIV a HYPA 1 předzesilovač, tak jsem již delší dobu cítil, že to není žádná konečná. Zariskoval a po zvláště dobrých recenzích hovořících o referenci v dané třídě, zkušenostech uživatelů apod. jsem skončil (po eskapádě s předchůdcem SAM V2) u integráče Audionet SAM G2. Rozdíl k lepšímu byl opravdu přesvědčivý. Mohl bych použít i známé klišé s manželkou…. Proč ne? I ona byla ze změny k lepšímu velmi zaskočena. Výkon 200W do 4Ohm, co mají repro, je tak akorát. Nepochybuji však, že třeba 400W by bylo lepších. Výhodou je pro mě nicméně preout pro subwoofery. Dělené řešení nezavrhuji, určitě ano, ale jedině zase od někoho, kdo to opravdu umí, žádné polovičaté řešení.
Zdroj signálu
Hodně důležité téma. Jedu výhradně digitál z počítače, kde mám naripovaná všechna alba z CD a následně přes usb do převodníku Chord Qutest. Převodníků jsem už měl a asi ještě budu mít…. Podle mě je to nejméně výhodná koupě, protože strašně rychle zastarávají. Fakt stačí 3, 4 roky a je za zenitem. Pak ty vypláznutý peníze celkem bolí. Lidi vždycky hýkají nadšením z nových modelů, jaká je to pecka a za pár let je přehraje kdejaký lowend s novým Sabrem a Xmosem. Takový je tam technický vývoj. Nezbývá to než přijmout. Dříve jsem hodně řešil i různé usb/spdif transporty, vliv na zvuk byl dramatický. Naštěstí usb už je dnes snad nejlepší z digitálních propojení a není to třeba již tolik hrotit. Pořešil jsem i počítač. Mám ho výhradně na přehrávání hudby a je tomu podřízeno vše ať již po hw. tak sw. stránce. Tohle taky strašně pomohlo rozlišení. Vůbec si už nedovedu přestavit použít třeba obyčejný notebook. Napájení převodníku i počítače je z baterie. Žádná powerbanka se step-up trafem, ale li-ion baterie 12V do pc a jedna větev baterie skrze lineární zdroj do dacu (5V). Napájení je tedy absolutní co se týče kvality. Tohle byl pro mne též skok a to i oproti povedým zdrojům Ifi ipower zvlášť do pc a dalšímu do dacu.
Co mě v hifi úplně minulo je analog. Částečně je to věkem a částečně děsem, když občas pročítám vlákna o ramínkách, jejich seřizování a dalších problémech. Opravdu dobrovolně bych do toho nešel. Úplně stačí ty problémy v digitálu, toho mám taky plnou hlavu
Stejně tak mě minul i streaming. Všechnu hudbu, co poslouchám, již dávno mám. Jen málokdy mě osloví něco nového. Žiju hudebně v 70., 80. a 90. letech a tam jsem to prošmejdil dost. Streaming beru jako něco pro nové hifisty, kteří ještě nejsou vyprofilovaní, nemají vybudovanou sbírku, neví co je vlastně baví. Takhle na to snadno přijdou. V neposlední řadě mě nenadchla ani kvalita zvuku ze streamerů jako transportů oproti mému pc, ale to už je jen můj problém. Většině stačit bude.
Současnost
Pohled z poslechového místa
Ekvalizace místnosti
Jak jsem uvedl v kapitole místnost, poslechové místo má velký propad na basech. A to mezi 60 až 90 Hz. Naopak byla boule mezi 20-30Hz a hlavně mega boule okolo 50Hz. Popravdě zvuk byl velice zajímavý. Hlavně ta boule na 50Hz dělala zábavný zvuk a umělo to zamaskovat, že je někde propad. Jenže měřicí mikrofon a software REW ukázaly holou pravdu. V první řadě pomohly subwoofery, díky propadu jsem je mohl dělit výše, na 65Hz a trochu propad korigovat a v druhé řadě přišla na řadu ekvalizace ve foobaru. Bylo potřeba až nepříjemně silně hýbat s jezdci na některých dotčených frekvencích, ale výsledek je velmi dobrý. Basy již nezní nepřirozeně.
Káble a voodoo
Řešení káblů do detailu schválně vynechám, aby mě tu nikdo z ničeho neobvinil. Každopádně mám vyřešeno a určitě nedělají pár % zvuku sestavy nebo dokonce nic, jak někteří s oblibou píšou, to ani náhodou. I jeden přiblblý 10cm napájecí usb kablík z baterie do převodníku umí při rozlišení sestavy totálně zazdít zvuk. Takových zkušeností bych tu mohl napsat spousty. Jinak, kdo mě zná, ví, že jsem velký příznivce všech „podvodných šamanismů pro lidi, kteří by neměli mít volební právo“. Mám tu špalky pod kabely, noise stopery, mám tu různé rezonátory a nožičky a věci, které tu ani nebudu vypisovat. Všechno má pro mě přesvědčivý vliv a už teď se těším až vyzkouším nějaké další věci z říše bludů. Třeba pojistky a pojistkové odpojovače místo jističe, ty jsem ještě nezkoušel. Kdybych tuhle část smazal a řešil vše jen racionálně, měl bych zvuk odhadem tak na 70%. Ano, je to číslo vycucané z prstu, ale tak nějak to cítím. A pocity stačí, mě tedy ano. Celý ten koníček je jenom o nich.
Jestli to někdo dočetl až sem, tak klobouk dolu. Abych shrnul zvuk sestavy – plnotučný zvuk od podlahy, vysoké rozlišení. Spokojenost je ovšem vždy jen chvilku, pak už hlodá červík co zas dokoupit či změnit. Všichni to známe, je to nekonečnej boj...