v těchto dnech dodělávám svůj první síťový kabel. Vychází ze zkušeností, konzultací, tu a tam jsem něco zkopíroval. Přečetl si nápady, poznámky jiných na netu. Spoustu věcí, třeba 50%, ale na netu nenajdete a je třeba se jimi prokousat sám. Což samozřejmě stojí peníze a čas. Hodně času. Proto všechny detaily konstrukcí zveřejňovat nebudu.

Následovat pak bude reprokabel. (USB a signálový už čekají jen drobné změny

Cílem je mít pohromadě komplet kabeláž. Sestavenou s nějakým záměrem na výsledný zvuk. Jeden kabel vždycky znamená jednu kostičku do mozaiky výsledného zvuku. Čím méně neznámých, protože kabely spolu vytvářejí synergie, tím lépe a snadněji se k tomu zvuku dostanu. Když někdo řiká, že ten jeho kabel nemá signaturu, či charakter, má. Každý kabel ji má.
Proč jsem se do toho pustil? Protože jsem přesvědčený, že to za "pár peněz" udělat jde. Dobře. A není třeba utrácet obří částky. Téměř všechno se dá totiž už koupit, popř. podobná náhražka, popř. někdy dokonce i kvalitnější, než co si dávají výrobci do svých miláčků.
Tak tedy poslední stav nap. kabelu:
- V posledních dnech jsem levné Rh koncovky nahradil lepšími zlacenými. Jednoznačně posun ve zvuku. Na konektorech se nedá ušetřit. Blbý konektor bude slyšet. Viz nedávný test kabelů u Dasty, kde dominoval paolův s Furutech na koncích. Všichni ostatní hráli na levnou čínu. Koncovky udělají odhaduji 50% zvuku kablu. Taky tady ty Furutechy mám, taky jsem je zkoušel. Najít slušný konektor za slušnou cenu. O to jde.
- Zkusil jsem kabel na konektory letovat. Nevýhoda - žere to hodně pájky (drahé). Kromě toho se mi zdálo, že to nikoliv vždy bylo k lepšímu zvuku. Asi slepá cesta. A konektor obětujete.
- Dodělávat budu ještě stínění. Tady se několikrát řešilo 2x, 3x násobné stínění. Dle mého názoru, 3x násobné stínění může být slyšet, jako určité zklidnění. Ale nelze vyloučit faktor, že další vrstva pracuje ve prospěch kabelu v jiné věci, tzn. chrání kabel např. před mikrovibracemi.
Proto ve svým kabelu budu mít jen 2x stínění. Měděnou štrampli a i folii, která by si měla poradit s vysokými frekvencemi. Co je ale velký problém, je sehnat dostatečně ohebnou a pevnou folii, aby se při manipulaci s kabelem netrhala, což je časté. 3M dělá takovou pásku, ale není úplně levná. Nechci jít cestou tlustého, neohebného kabelu, který mi někde bude trčet a budu na něj muset koukat. Při dvou, třech takových už by to vypadalo divně.
- Tloušťka kabelu. Už teď je celkem přijatelná. Tlustý kabel se prodražuje na materiálu. Není flexibilní, atd. atd. Vyvinul jsem postup a přípravky, jak tloušťku zredukovat a kabel doslova uplést. Je to pracné. Ale výsledek je naprosto uspokojivý a kabel drží a je i velmi odolný manipulaci.
- Materiál kabelu. Kov.
Podle mně naprosto zásadní faktor je kvalita vodiče. Jako minimum beru OFC, OCC, UP OCC, kvalitní stříbřenou měď, stříbro. I u napájecího kabelu! Řada českých výrobců, garáží i větších tam dává bláto. On totiž dobrý drát něco stojí, a ne zrovna málo. Materiál drátu ve svých kabelech nezveřejňuje v Čechách nikdo...
Bohužel s dražším drátem uvnitř a ještě obvyklou marží konstruktéra z Čech se na cenu 6.000 za kabel nedostanete. Drát samotný může vyjít klidně na 1500-2500. Přitom tady by se šetřit nemělo. Jako na základu u baráku.
- vodič, licna či solid?
určitě solid core, zatím testuji alespoň 3 prameny pro fázi, nulák, zkouším 4, 5. Bohužel víc pramenů zvyšuje celkový průměr a cenu.
Materiál dielektrika, zkouším PTFE, PVC. Nemá dle mne tak zásadní vliv, možná mnohem menší, než materiál z kterého drát je vyroben.
U kvalitního drátu, když ho cvičně zapojím, už to hraje celkem přijatelně, s přivřeným uchem i když dráty nejsou spletené do kabelu a jen volně plandají. Dělám si vždy takový malý test, abych si ověřil, že jdu dobrou cestou. Samozřejmě spletený kabel hraje mnohem líp, a to i bez stínění.
- Země/ground si dělá každý po svém, co jsem si všiml. Někteří nedbají norem?
např. Nordost 3+3+1(země)??. Někteří zem naopak maximalizují, např. ansuz. Držím se spíš toho ansuzu, tzn. určitě na zem větší průřez, než má fáze/nula
