DUBEN 2019
ALICE COOPER – Trash – 1989 a trefa do černého. Spousta hostů (Lukather, Sambora, Perry a mnoho dalších) a návrat na velkou scénu. Dostatečně tvrdé a melodické albu jak si doba žádala. Z dnešního hlediska na heavy rock výborný zvuk. Za mě top songy „Bed Of Nails“ a „Hell Is Living Without You“.
SEAL – System – 2007 – skvělý otvírák „If It´s In My Mind, It´s On My Face“ postupně rozhýbe toto vesměs taneční album. Elektronické hudební plochy otevírají svou náruč, která unáší tančícího posluchače prostorem, zvláště když se k hudebnímu prožitku přidá výhled z oken na sluncem osvětlenou krajinu. „Loaded“
SEX PISTOLS – Never Mind The Bollocks …rok 1977 a Bozi punku se ukázali světu. Anglický důchodce se při zaslechnutí jen úryvku z jejich repertoáru křižoval, aby se s nimi nemusel nikdy setkat. Tahle deska je sice ukrutně zmedializovaná, ale musím říct, že bych nečekal, že banda takových problémových týpků „Problems“ stvoří celkem slušnou desku, která má i dneska co říct (nejen svým ne/věřícím) „E.M.I.“
BOSTON – Boston – 1976 – americká partička kolem Toma Scholze vytvořila prvotinu, která šla doslova na dračku. Melodicky chytlavé a zároveň chlapácké album se střípky progrese, kterému vévodí mistrovský kousek „More Than A Feeling“. A třeba svižná rock n´ rollová skladba „Smokin´“ zaujme podobnou kytarovou linkou jakou lze slyšet u ZZ Top.
DREAM THEATER – Metropolis, Pt.2: Scenes From A Memory – 1999 – na této nahrávce se poprvé objevuje klávesák Jordan Rudess, který nahradil Dereka Sheriniana a borci po předchozím albu přitvrdili. Lehký rozjezd a poté přichází úderná nakládačka plná skvělých rifů. Zajímavá je např. orientálně laděná „Home“, ve které je podobný kytarový rif jako ve skladbě „Forty Six & 2“ od Tool.
DANIEL LANDA – Best Of 2 – u Landy bych ty starší řadovky neocenil, tak proto výběr. Na druhou stranu tenhle „kouzelník Žito“ dokáže vykouzlit songy, které mě dostanou. Po zádech mrazivá „Ona“ nebo dojemná „Tajemství“ a to zklamání ve „Vltavě“ je prostě uvěřitelné. Celkově je nahrávka zvukově OK.
DEEP PURPLE – Who Do We Think We Are – 1973 – poslední album v klasické sestavě. Na výběrech či koncertech se objevuje pouze skladba „Woman From Tokyo“, ale to neznamená, že ostatní je odpad. U takové „Rat Bat Blue“ ozubená kolečka stroje DP dokonale zapadají do sebe v typickém rytmu kapely, aby je posléze rozběhlo a rozkutálelo divoké Lordovo klávesové sólo a poté se zase vše dokonale spojilo a stroj dokončil bezchybně své dílo. Bluesmeni si šmáknou u takové „Place In Line“.
EMERSON, LAKE & PALMER – Tarkus – druhé album z roku 1971. Obal s pásovcem v podobě tanku s klokaní hlavou napovídá, že nepůjde o nějaké jednoduché a laciné písničky. Nahrávka je zcela v režii geniálního klávesisty Keitha Emersona, který na svém speciálně upraveném Moog systému vytváří různorodé hudební sci-fi scény, aby se na konci mohl soustředěný posluchač uvolnit a odreagovat u rock n´rollové „Are You Ready Eddy?“
MIKE OLDFIELD – Crisis – 1983 – po deseti letech vydal teprve 27 letý Oldfield už své osmé album a možná nejlepší. Tímto materiálem zaujal širokou základnu posluchačů různých stylů. Nesmrtelnou „Shadow On The Wall“ s hlasem Rogera Chapmana uznávají dodnes i Heavy metalisti. Yesáci zase můžou slyšet Jona Andersona ve „Foreign Affair“ a zastánce středního proudu potěší např. „Moonlight Shadow“ s hlasem Maggie Reilly. Když k tomu přičtu zkušeného studiového bubeníka Simona Philipse tak si většina hudebních fandů přijde na své.
T.A.S.S. – Maniafesto – 1994 – americko německé industriální trio staví na podobných hudebních základech jako např. KMFDM. Tvrdé elektronické zvuky podpořené kytarou, na kterou si tady zahrál jako host ve velmi dobré skladbě „Seven Deadly Sins“ Waldemar Sorychta. Předělávku své vlastní skladby „California Über Alles“ (Dead Kennedys) si zase odzpíval sám Jello Biafra.
MOONSPELL – Sin/Pecado – 1998 – banda z portugalska nahrála album, na kterém se nebála použít samply a syntenzátory. Deska není tak metalově zatažená jako předchozí Irreligious. Je vzdušnější a zábavnější aniž by ztratilo na dramatičnosti. Ve své době a ve svém stylu moderní album, které u mě reprezentuje skladba „EuroticA“.
OZZY OSBOURNE – Blizzard Of Ozz – psal se rok 1980 a sabbatisti nevěděli kam dřív skočit. Ozzy se odešel vzpamatovat a nahrál svůj první sólový počin s geniálním Randy Rhoadsem a naproti tomu se BS pod praporem Iommiho vytasili se superdeskou Heaven And Hell. Ozzy se tady hodně snažil a vznikly songy jako „Crazy Train“ , „Mr. Crowley“ a za mě třeba „Revelation (Mother Earth)“ s krásným vygradováním a plynulým přechodem ve „Steal Away (The Night)“.
KING´S X – King´s X – 1992 – tyhle nenápadné amíky mám rád, protože dokáží z obyčejných rockových písniček vytvořit hudební (minimálně) polodrahokamy. Žádné hity či nosné rify, ale jen přidaná hodnota ve formě hráčského umění a invence. Správně zvolený start „The World Around Me“ a pak už si jen souhlasně pokyvuju až do konce. Vše umocňuje chlapský sound s dostatečně definovaným spodkem.
MOTÖRHEAD – Bastards – 1993 – mé nejoblíbenější porevoluční album od Motorové hlavy. Lemmy tady má dva kytaristy a spoustu nápadů. Za všechny našlápnutá „I Am The Sword“ nebo ve středním tempu s hitovým ambicemi „Born To Rise Hell“ a pak pozor – Lemmyho ploužák nejploužákovatější emotivně pedofilní „Don´t Let Daddy Kiss Me“. A to je (jak by řekl teenager) fakt hustý!
KISS – Carnival Of Souls – 1997 – nevím nakolik ovlivnila sound kapely přítomnost kytaristy Bruce Kulicka (hrál na pěti albech), ale tohle album patří asi k těm nejzemitějším. Podladěné kytary s někdy až noise rockovým zvukem „zastraší“ nejednoho kovaného fanouška této mega skupiny. Toto karnevalové období bez masek mi naprosto vyhovuje. „I Will Be There“ nebo „Jungle“.
PINK FLOYD – A Momentary Lapse Of Reason - 1987 – připlouvající loďka přináší komerčně velice úspěšné album z konce tvůrčího období PF. Těžko říct, co tomu tenkrát říkal obtížně uchopitelný Syd Barrett, ale na této desce „s postelemi“ musím uznale přikyvovat u takových songů jako je např. až hrůzu nahánějící „Dogs Of War“ nebo dojemně nostalgická „Yet Another Movie“ a celé představení pak uzavírá „Sorrow“, kde zvuk kytary připomínající lodní sirénu zavelí k odjezdu a parník PF pomalu odšlape kamsi do dáli na další štaci.
NINE INCH NAILS – Year Zero – 2007 – Trent Reznor je ideálním umělcem pro ty, kteří nemají vyhraněný styl a jsou připraveni překračovat hudební hranice. Na této desce se snoubí jemnost a agresivita podobně jako na starší „Downward Spiral“. Nastartovanou melodičnost a pohodu si po celou dobu udrží snad jen „The Good Soldier“. A třeba v podobně přehledné „The Great Destroyer“ však v závěru nečekaně nastoupí splašená elektronická kladiva, aby nepřipravenému účastníku tohoto představení provedly lobotomii mozku. Pro psychicky labilního posluchače tato deska opravdu není.
KARNIVOOL – Sound Awake – dvojka z roku 2009 a jako milovník Tool jsem musel na tuhle partu z Austrálie narazit. Inspirace američanů je evidentní. Dobrá deska, ale originál je o něco hutnější, temnější a s lepším timingem. Tool jsou prostě více cool. Typická je „New Day“ nebo prorocky plynoucí „All I Know“.
LVMEN – Mitgefangen Mitgehangen – 2017 – zatím poslední výtvor jedné z mých nejoblíbenějších kapel křižujících ve vodách hardcore na české nezávislé scéně. Hlas Miroslava Krobota nastartuje opakované kytarové rify se změny temp, které se valí z beden jako tsunami. Minimum zpěvu, občasné výkřiky a úryvky z filmů pro doplnění atmosféry, která se prolíná vesmírem. Pěkně rozjetá je třeba skladba „XXV“.
HALFORD – Resurrection – 2000 – když Halford zjistil, že je lepší Metalovým Bohem býti, tak přišlo Vzkříšení. Od začátku má frontman našlápnuto jakoby chtěl dohonit to, co dosud zameškal. Sólovka má obsahově velmi silný potenciál, a když bych si domyslel typická kytarová sóla Tipton/Downing, tak toto album mohlo klidně vzniknout pod hlavičkou Judas Priest (a to by teprve skalní fans jásali). Tvrdě a nekompromisně odpíchnutá „Made In Hell“, krásně mělodický doják s rozjezdem „Silent Creams“, rozštěkaný duet s Bruce Dickinsonem „The One You Love To Hate“ nebo kytara evokující drtičku v „Drive“.
BILLY IDOL – Happy Holidays – 2006 – drsňák s punkovým přístupem chtěl světu ukázat, že jeho rebelské srdce je zároveň velmi citlivé a zvláště o Vánocích. Nazpíval tedy 17 vánočních písní a chtěl nám a hlavně asi sobě udělat radost. Ovšem z těchto verzí nelze vánoční atmosféru vykopat ani krumpáčem. Billy to myslel možná dobře, ale tentokrát měl zůstat u svého „fuckrocku“, který mu skvěle padne. Poslouchat se dá snad jen tradicionál „God Rest Ye, Merry Gentlemen“ a rock n´rollová „Run Rudolph Run“. Naopak katastrofální je Tichá noc „Silent Night“. Cédo není běžně k mání, ale to nevadí, protože si jej koupí jen Billy Idol´s Ultras jako jsem já.
THE CRANBERRIES – No Need To Argue – 1994 – v pořadí druhá a nejznámější deska irské kapely, kterou přivedla na výsluní hudební scény díky svému hlasu zpěvačka Dolores O´Riordan (budiž jí země lehká). Z rockového písničkaření tady vyzařuje velká vážnost a pokora, která nutí posluchače k zamyšlení. Všechno nakonec uzavírá titulní „No Need To Argue“ jako modlitba za celý znesvářený svět. Album také obsahuje dnes už hodně ohranou „Zombie“.
MADONNA – Confessions On A Dance Floor – 2005 – pro mne Madonnin vrchol v tomto tisíciletí. Asi nejlepší popová hvězda současnosti si půjčila pasáž od nejlepší popové kapely minulosti ABBY, aby skladbou „Hung Up“ roztančila celý svět, který se zastaví až po odcvaknutí CD přehrávače na konci alba. Všechny skladby se vznáší v mracích podobně jako kdysi na albu Ray Of Light. Jediná skladba sestoupí na Zemi a tou je „I Love New York“, která se (škoda, že jen v koncetní podobě) změní na rockovou. Madonna zde vlastnoručně použije kytarový rif, který jí musel poradit sám Iggy Pop.
SCORPIONS – Lonesome Crow – prvotina z roku 1972 kde exceluje především mladší z bratrů Schenkerových, teprve 16letý kytarista Michael. K písni „I´m Goin´ Mad“ lze najít i klip, na kterém je zpěvák Klaus Maine k nepoznání. Pro současné vyznavače novodobého Scorpions soundu to sice není, ale milovníci raných sedmdesátek si přijdou na své. Na svou dobu velmi dobře technicky zahrané album. Krásná gradace na konci v „In Search Of The Piece Of Mind“.