weiron

Představení jednotlivých členů fóra, jejich aparatur, oblíbené muziky atd.
Odpovědět
Uživatelský avatar
weiron
Příspěvky: 648
Registrován: 27 dub 2014 16:46
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: weiron

Příspěvek od weiron »

Tak pár postřehů k Sabě a tangenciálu obecně:
Prvně musím uznat že je to velmi složitý stroj a vyrobit něco takového dnes, vážně musí být velmi drahé. Gramofon jsem pořídil z Německa a byl téměř v nefunkčním stavu. Všude zaschlá vazelina a posuv ramene se zadrhával. Takže následovala rozborka celého pojezdu a čištění, mazání. Po otestování s původní přenoskou se mi gramofon celkem líbil tak sem se rozhodl ho trochu zvukově vylepšit/posunout. Když jsem nasadil na gramofon přenosku Vasari Gold. Hned jsem měl problém protože byla s headshellem moc těžká. Někde v návodu jsem četl že rameno unese celkem 16g. Já sem se dostal nejméně na 17g a to už bylo příliš. S originálním závažím se bude dát použít set tak do 13 gramů. Což je teda velmi limitující. Proto sem si musel vyrobit nové závaží. Abych docílil podobné velikosti a větší váhy zvolil jsem měděnou pásovinu a s konečnou váhou 190 gramů. Což je tak akorát kdy je závaží uprostřed ramene. Další problém byl ve výšce talíře. Přenoska byla příliš nízko a to o 3mm. Takže sem ještě pořídil kožený slipmat. Pak následovalo předrátování ramene do nové mědi. Raménko je opravdu dost složité. Je seskládáno ze spousty dílů a byla to hrozná práce. Překvapilo mě že je jen na rameni celkem 6 míst pro uzemnění. A jedna z nich má ještě přidaný další odpor v cestě. Účel vůbec nechápu ale zachoval sem to tak. Nové dráty jsem vyvedl na cinche a tím výrazně zkrátil původní cestu. Rameno mělo veliké vůle na ložiskách a špatně nastavený azimut. Nakonec spodní výztuhu ze 3mm hliníkového plechu a na něm nové nohy s magnetickým tlumením.

Tak a jak to tedy se zvukem a jak technicky funguje:
Samotný posuv je velmi přesný. Musím uznat že to mají zmáknuté velmi dobře i ve střední třídě. Změřil jsem na měřící šabloně že se zapne posuv ramene v rozmezí 0,5-1mm což odpovídá 0,23-0,45° chyba snímání v plusu. Myslím že je to takto posunuté dopředu naschvál. Aby byla dostatečná rezerva pro excentrické desky.Protože je zde posuv jen dopředu. Buhužel je tento posuv dost slyšet během hraní. Zvuk je hlavně ve středech málo zaostřený a takový rozechvěný.
DD pohon, nechápu ale na tomto gramofonu je to zatím jeden z nejhorších jaké sem měl možnost testovat. Vůbec to nedrží otáčky. Mohl bych je přenastavovat u každé písničky. Kolísání jsem zatím neměřil. Ale je slyšet že se to na vedlejší gramofon nechytá. Jinak je pohon relativně tichý stejně tak ložisko talíře.
Zvukově je to pak docela dobré. Zkreslení je pěkně od začátku do konce stejné. Nemá sice snímání s nulovou chybou ale na neházivé desce to bude okolo 0,3%. A to mám v průměru i na rameni Signature.
Jako největší problém který bude myslím u všech tangenciálů je problém v souběhu kanálů. Ať dělám co dělám tak hraje leví kanál o cca 0,8db hlasitěji. Myslím že je to právě tím tlačením hrotu drážkou. Takže sice zde není dostředivá síla ale to táhnutí ramene za hrot sahá do zvuku opravdu dost. Bohužel je to přesně jak jsem si myslel. Jediná možnost jak toto řeším je posunutí stereobáze na korekcích.
Jinak to hraje celkem dobře, zařadil bych ho zvukem (po tuningu) někam do třídy 30-50tkč nových gramofonů. Slabé je to drnčivé střední pásmo. Vyšší basy jsou více tlumené, stejně tak výšky. V příštích dnech budu mít na další testování přenosku Rega Ania. Tak na něj zkusím dát i MC. To jsem zvědav jaký bude dopad na zvuk když je gramec plný elektroniky.

Přeji pěkný víkend. Já jdu dál poslouchat. *2thumbsup*

Uživatelský avatar
weiron
Příspěvky: 648
Registrován: 27 dub 2014 16:46
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: weiron

Příspěvek od weiron »

Po delším čase opět drobná aktualizace stavu:
Jako první bych napsal o výměně zesilovače v hlavní sestavě na T+A PA1260R místo Accuphase E-213. Původně to měl být jen další kus na testování hlavně pro druhou sestavu k horně Fostex. Tam jsem vyzkoušel řadu zesilovačů a asi rok jsem zůstal s DIY lampovým dělencem s hlavní lampou GU50. S tímto zesilovačem to mělo opravdu moc pěkný charakter a hlavně ohromně mocné basy(byly velmi fyzické). Jen mě u něj vadilo velké množství šumu v pozadí. Proto jsem se rozhodl pro další kolo testování. A T+A jsem chtěl vždy doma vyzkoušet. Tento kousek jsem koupil ze Švédska v top stavu. Je to model z roku 2013, předchůdce R2000. V té době to bylo to nejlepší co T+A dělaly. Následující vyšší řada HV je tu od roku 2014. Zesilovač jsem musel jako první vyzkoušet v hlavní sestavě. Abych zjistil jaký má charakter. A musím říct že mi po pár hodinách opravdu spadla čelist z toho co dokáže. Ze začátku byl pro mne zvuk trochu zklamáním. Protože je jeho hlavní charakter velmi klidný a detailní. Působí dost nezábavně. Oproti fejsu je zvuk více vyrovnaný a nepůsobí tak barevně a dynamicky. Ale po delším poslechu zjišťuji že slyším mnohem více detailů v pozadí. Všeho je mnohem více. Nástroje i hlasy působí velmi přirozeně. Každý tón má přesně své místo v prostoru a je tak čistý že i při velké dynamické špičce je stále přesně na svém místě. A hlavně dozvuky každého tónu jsou neuvěřitelné. Přitom to není vůbec suchý ostrý přednes, ale vše je krásně jemné/hebké. A tak díky těmto nekonečným dozvukům si mě zesilovač získal a už zůstal v hlavní sestavě. Vždycky jsem chtěl tuto značku vyzkoušet protože na německém fóru jsem se dočetl že to je u nich je hlavní konkurence pro Accuphase. Kdy tam 2 lidí píší že je pro ně 1260ka lepší než E-560. Samozřejmě to je Áčko které bude více medové. Ale šlo hlavně o detaily a zaostření reprodukce. Takže za mě, kdo hledá velmi přesný zvuk Déček ale nesnese tu jejich suchou ostrost, je toto cesta. A pak taková PA1230R se prodává do směšných 20k.

Další obrovská změna je přestěhování do druhého domku. Kdy samostatná poslechovka má být zase v podkroví. Ale to nechávám až jako jednu z posledních stavebních věcí na které je čas. Proto mám teď hlavní sestavu v kuchyň-obýváku s 49m2. Druhá sestava musela jít do ložnice s 24m2. Hlavní sestavu jsem umístil napříč abych omezil co nejvíce odrazy. A pak díky krbu tu nemám moc prostoru jak to jinak udělat. A je to stále obývák. Poslech je z rovnoramenného trojúhelníku asi 3.8m. Mám tedy zvuk spíše pódiový, hodně před sebou než kolem sebe. Upřímně se mi sestava nechtěla ani dlouho zapojovat. Když jsem věděl jak tu hrály horny. Ale výsledek není až tak hrozný jak bych si myslel. Potenciál je sice jinde. Ty drobné detaily jsou utopené v dlouhém dozvuku. Zato mám mohutné cihlové stěny tak konečně hrají Elacy v basech naplno že nemám ani moc potřebu pouštět k nim subwoofer. Pak mi ale s příchodem T+A do sestavy nastaly další problémy. Potřebuji vyřešit propojovací kabely, delší reprokabely a hlavní phono předzesilovač. Takže mě následující rok čeká řada testování. Kabelaž i phono nejprve vyzkouším opět od T+A. Ceny mají celkem dobré.
PXL_20241220_105446382.MP.jpg
A ještě pěkný koš na dřevo *sunglases*

Ve druhé sestavě která je v menší místnosti. Jsem si hlavně pohrál s umístěním. Pak jak je vidět, tak jsem si dělal drobné úpravy v prvním zvukovodu co směřuje nahoru. A pak při výdechu z té tlamy. Úprava hlavně tlumení, abych omezil zesílení v oblasti 150-400Hz. Takto již vůbec nepotřebuji MiniDSP a poslal jsem ji do světa. Do sestavy přešel Accuphase a gramofon Saba. Kdy tato kombinace zní opravdu velmi zajímavě. Fejs svou větší hutností a hlavně schopností protlačit svůj charakter přes jakoukoliv bednu. Dokázal krásně dostat takový ten barevný japonský zvuk ke mě domů. Horny mě teď hrozně baví, není to tak detailní jako hlavní sestava. Ale zvuk je obrovský i při velmi tichém poslechu. S přenoskou Vasari to má krásně hřejivý charakter. Poslechové místo je opět 3,5m. Ale sedím blízko zadní stěny, takže basů je opravdu dostatek. Tuto sestavu poslouchám hlavně ke starým jazzovým nahrávkám. Takový Miles Davis je tu opravdu lahůdka poslouchat.
A i když jsem zde se zvukem spokojen stejně chci udělat výměnu zesilovače. Hlavní důvod je zbytečné hraní se silným zesilovačem. Normálně poslouchám kolem 0.009 ve špičkách až 0.5W :D Při takto nízkém výkonu má tento zesilovač nejhorší zkreslení. Proto bych chtěl změnu na nejlépe dělené řešení kdy budu mít tranzistorový předzesilovač se slušným dac a phonem a jako koncový zesilovač bych chtěl něco s lampou 300B nebo 2A3. Něco jako Tsakiridis Achilles.
1000000832.jpg
Pokud by měl někdo zájem se stavit, poslechnout a pokecat o hudbě klidně se ozvěte. Pozvání samozřejmě platí i pro ty kterým jsem to dříve slíbil a ještě se to nestihlo.
Vlastně se mi stala ještě jedna nepříjemnost. Během stěhování sem měl vypuštěnou pračku AudioDesk. Bylo to asi 2 týdny. A opět další čerpadlo je po smrti. Když jsem ho vytáhl tak to vypadá na zarezlé ložiska, vůbec se s tím nedálo pootočit. Dlouho jsem hledal náhradu a nic lepšího než zase Comet jsem nenašel. Musel bych přikoupit ještě silnější trafo. Abych měl více šťávy. Comet dnes přišel a kompletní výměna mi zabrala jen asi 20 minut. Už to dělám po 3 tak to mám zmáknuté. :mrgreen: Čerpadlo vydrželo cca 2 roky, vypralo tak 300lp. Cena opravy asi 350kč. Takže žádná hrůza.

Uživatelský avatar
fox
Příspěvky: 2320
Registrován: 07 črc 2008 10:03
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: weiron

Příspěvek od fox »

U těch kamen to musí být zvuková Nirvana.
Přístroje ti za teploučko a prach z kamen asi jednou pořádně poděkuji.

Uživatelský avatar
weiron
Příspěvky: 648
Registrován: 27 dub 2014 16:46
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: weiron

Příspěvek od weiron »

V domě mám všude podlahovku. Toto je záložní zdroj tepla když nepůjde elektrika a nepojede TČ. A taky sem měl strach. Zkoušel jsem pořádně zatopit a žádná hrůza se nekoná. Přístroje jsou studené. Jen ten prach. To je fakt hrůza. Nějaký čas takto vydržím, než udělám poslechovku.

Uživatelský avatar
Mike_Czech
Příspěvky: 384
Registrován: 09 říj 2017 19:20
Kontaktovat uživatele:

Re: weiron

Příspěvek od Mike_Czech »

Zdravím weirone,
na to, že je to dočasný stav než bude poslechovka to vypadá dobře *palec* .
Jak jsi na tom teď se zvukem?
Na první pohled bych řekl podle fotky, že tam bude ozvěna, ale nevidím samozřejmě celou místnost, takže se to těžko odhaduje.

Uživatelský avatar
weiron
Příspěvky: 648
Registrován: 27 dub 2014 16:46
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: weiron

Příspěvek od weiron »

Ahoj Miku,
ano ozvěna/dlouhý dozvuk tady je. Místnost je trochu zabydlená. I tak to bude určitě okolo 0.5s. Ještě sem si to neměřil. Ale je toto rozmístění lepší než když sem tu měl jen horny. V klasickém umístění podél kratší stěny. Toto měření jsem sem dával do tématu - jaký zesilovač k Fostex 206. A tak to bylo celkem hrozné.

Uživatelský avatar
Mike_Czech
Příspěvky: 384
Registrován: 09 říj 2017 19:20
Kontaktovat uživatele:

Re: weiron

Příspěvek od Mike_Czech »

To chápu.
Jsem na tvou poslechovku zvědavý, kdy plánuješ první rozeslání pozvánek na poslech :D ?

Uživatelský avatar
weiron
Příspěvky: 648
Registrován: 27 dub 2014 16:46
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: weiron

Příspěvek od weiron »

Tam to mám dost složité. Musím ještě hodně věcí nachystat než to budu moci začít dělat (výměna střešní krytiny, střešní okna, předělat přívod elektriky ze střechy do země atd.). Takže plán je asi tak za 3 roky. Ale uvidíme jak to půjde, hlavně kolik budu mít peněz navíc.
Jinak už mám vše vymyšlené. Přední stěna bude jako jeden velký dřevěný difuzor. Za mnou pak přes celou stěnu regál s deskami. Strop bude zaklopen dvěma SDK deskami na velmi hustém rastru. Třetí deskou pak chci udělat zase difuzor. Který bude zešikmený do stran. Kvůli odrazům. Nakonec v půlštokách bych chtěl mít basstrapy. Tak aby nebyli vidět. To ale budu ladit až s bednama na místě. A po změření budu buď přidávat nebo ubírat absorpci. Velikost je 6x7.5m. Už aby to bylo *jupi*

Uživatelský avatar
weiron
Příspěvky: 648
Registrován: 27 dub 2014 16:46
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: weiron

Příspěvek od weiron »

Abych to trochu upřesnil pro větší představu. Na čelní stěně něco v tomto stylu: Jen to chci udělat pod sklonem 45°. Tak že bude uprostřed jedno prkno rovnoběžně se stěnou a pak následně do stran pod sklonem postupně do strany. Za tímto rastrem nějakou tkaninu a pak trochu tlumící vaty.
Obrázek
Pro představu asi takto. Jen svisle a na každou stranu obráceně. Na čelní hraně nějakou ozdobu. Možná i trochu vlnitý tvar jako ve videu.

A na stropě a v rozích něco v tomto stylu:
obrázek_2024-12-21_204050124.png
Jen ještě pod mírným sklonem aby to trochu rozbilo stojaté vlnění.
Nechci to zase přehnat takže to bude tak 50/50% absorbce/difuze odrazových ploch.

Uživatelský avatar
Mike_Czech
Příspěvky: 384
Registrován: 09 říj 2017 19:20
Kontaktovat uživatele:

Re: weiron

Příspěvek od Mike_Czech »

Máš dobře našlápnuto, a i když to bude na dlouho,
věřím, že se dílo podaří.
Držím palce *2thumbsup*

Fidji99
Příspěvky: 1186
Registrován: 19 srp 2018 01:33
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: weiron

Příspěvek od Fidji99 »

3 roky je dost dlho. Aspon nejake akusticke prvky by som tam dal aj teraz.

Uživatelský avatar
weiron
Příspěvky: 648
Registrován: 27 dub 2014 16:46
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: weiron

Příspěvek od weiron »

Uvidím podle měření, zatím nějaký závažný problém nevnímám. Jen je to dost živé díky tomu dozvuku. Ale koberec bych dát mohl. To by dost pomohlo s prvními odrazy.

koudy42
Příspěvky: 1775
Registrován: 06 srp 2015 15:23
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: weiron

Příspěvek od koudy42 »

Teda to je zmen, jak jsi narazil zrovna na T+A? Jinak drzim palce pri budovani hifi "trucovny", solo mistnost je vzdy super! Ohledne lampace, zalezi na konstrukci, me monobloky jsou mrtvolne tiche, ale je pravda, ze nemam zkusenost s Fostex, ale jen repro kolem 93-95dB.

Uživatelský avatar
weiron
Příspěvky: 648
Registrován: 27 dub 2014 16:46
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: weiron

Příspěvek od weiron »

T+A R2000 jsem slyšel několikrát. A třeba s jejích Criterion 2200 nebo Fischer a Fischer 270AMT to hraje velmi dobře. Jedna z těchto kombinaci by se mi doma líbila.
Ale zase ve spojení s Tannoy to znělo tak nudně, že jsem ani nechápal jak tohle může někdo prezentovat na výstavě. A tak to dopadlo jak jsem psal výše. Původně to měl být jen další zesilovač na test. Ale ten zvuk je tak dospělí, nikam se netlačí, přesný, detailní a přitom neagresivní že jsem ho musel mít. Určitě to není pro každého. Na první poslech to zní celkem obyčejně, bez efektů. A stále mě taky baví barevné horny. Proto jsem si řekl že si udělám dva odlišné zvuky. Jeden co nejvíce přesný a druhý zase veliký, zábavný a s lampou.
To moje lampové kombo nebylo moc dobře udělané. Zesilující elektronky byly dost blízko vstupnímu trafu. Tak si myslím že to chytalo šum hlavně z něj. A tento šum byl větší než v hlavní sestavě u gramofonu. A to mi prostě vadilo.

Uživatelský avatar
weiron
Příspěvky: 648
Registrován: 27 dub 2014 16:46
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: weiron

Příspěvek od weiron »

U mě opět celá řada novinek. Dlouho jsem se snažil doladit hlavní sestavu v obyváku. Ale i přesto, že už to hrálo slušně, mě více bavil poslech druhé sestavy v ložnici. Proto jsem se rozhodl ložnici zrušit. Postel přesunout do zbytečně velké šatny. A místo ložnice budu mít dále poslechovku. Nejspíš už natrvalo. I když tam nemám celou řadu věcí co jsem chtěl dělat, hlavně samostatný přívod(i když ten by se dal ještě natáhnout z horního rozvaděče), akustický sádrokarton a zešikmený strop,atd. Mohu si tam dovolit vše co v obyváku nešlo (ideální rozmístění, akustické panely) nejsem omezen ničím. Zatím si tam pár měsíců hraji s rozmístěním beden vs. sub a neustálé měření. Těch už bylo určitě víc jak tisíc. Ale stále ještě nejsem na 100% spokojen. Pak si vyrábím velké akustické panely na přední a boční stěny. Strop už mám téměř hotov pomoci melaminu. O tom všem až příště. Přidám i fotky jak to bude na 100% hotové.
Další z novinek jsou signálové a repro kabely od T+A. Musím říci že mě zvukově velmi překvapily. Hlavně reprokabely hrají velmi podobně jejich zesilovači. Takže velmi klidný zvuk, respektující dynamiku. Opatrný bas kterého je na první poslech spíše méně. Ale díky tomu obrovské množství informací ve středech ale hlavně ve výškách. Bývalý Kimber 12TC byl o trochu více přibarvený. A pak měl méně výšek. Kvůli velké kapacitě. Signálové jsou na tom podobně. Hlavně mě baví to velmi dobré rozlišení a nezabarvenost. Je to první koax co jsem zkoušel. Při pohledu na info od výrobce. Nenajdete tam v podstatě žádnou voodoo omáčku jako u řady ostatních výrobců. I konstrukce je vlastně zcela obyčejná. Ale fungují opravdu skvěle. Tak jsem do sestavy krom repro, pořídil i dva RCA signálové.
A nakonec jsem si nechal test SPU přenosky. S nákupem hornů, jsem začal objevovat jazz. Do té doby mě tato hudba příliš nebavila. A tak poté jsem začal s nákupy těch starých jazzových alb ze šedesátých let od Prestige, Blue Note, Verve, Pablo, Capitol, Fontána nebo Chess. A musím říct že je velká řada těch věcí neuvěřitelně dobrých. I když je to tak staré a v monu. Ta dynamika se může nechat řadě moderní tvorbě jen zdát. Tak jsem dospěl k názoru že potřebuji pořídit přenosku která z těchto desek dostane maximum. I když jsem původně chtěl pořídit nějakou mono přenosku. Dopadlo to tak že jsem na Ebay koupil Ortofon SPU Classic G. Bez domečku (G-Shell) a se sférickým hrotem. Starou asi 40 let. Ale v opravdu slušném stavu, jak hrot tak hlavně nevyosenou chvějku. Pak se mi nechtělo čekat na adaptér pro použití na normálním headshellu. A šel jsem si ho vyrobit sám ze dřeva. Práce na pár minut. Nastavení na Signature bylo strašně jednoduché. A jak tedy hraje? Dokonale! Fakt tomu nevěřím jak takto stará, parametrově slabá přenoska, co dokáže ze sebe vydat. I když jsem četl řadu popisů jejího charakteru. Já to vidím trochu jinak. Základní charakter je spíše světlí né hutný jak se často popisuje. Asi jako nové MC přenosky. Kdy dominuje hlavně střední pásmo. Které je velmi dynamické. Asi zatím nejvíce ze přenosek co jsem měl možnost vyzkoušet. Následně basy i výšky jsou trochu v pozadí. Rozlišení je na velmi dobré úrovni. U výšek je rozlišení opravdu velmi vysoké úrovni i s kulovým hrotem. Jako z těch výšek jsem vlastně velice překvapen. Už jsem zkoušel hrát s kde čím. Ale takto výborně hrající výšky s kulovým hrotem? Fakt Ortofonu *palec* Rozlišení z pohledu dnešních přenosek je určitě kategorie kolem 25tisíc/nových. Jinak je zvuk takový svěží a hladký. Nikde nic netrčí, a nic mi na něm nevadí. Sonata 3 je oproti SPU hutnější a mnohem více barevnější. S horším rozlišením i dynamikou. Pak je dost znát lepší souběch kanálů i jejich separace. Naopak jako největší slabinu SPU vidím ten ne-souběh kanálů. Běžně ve starých specifikacích je rozdíl 0-2dB. U této konkrétní to jsou 3dB. Kdybych neměl na zesilovači vyvážení kanálů tak je to pro mě neposlouchatelné. Bohužel, i u nových SPU přenosek je tento ne-souběh dost velký, až 1,5dB. Na co jsem já velmi háklivý. Jinak je dost náchylná na kvalitu desek. Vlastně jakékoli jemné vlásečnice hrot vytáhne do poslechu v tichých pasážích. Nové desky jí moc nesedí. Pak se mi mnohem více líbí ve spojení s horny. Tak nějak to má k sobě symbiózu. A vlastně se ten požitek z dynamiky násobí. Vůbec se nedivým že je v Japonsku tato kombinace tak oblíbená. Pak jsem slyšel že je tento zvuk podobný Denonu 103R. No mohu v klidu říci že toto staré SPU je zvukem, na míle daleko :D
Tak na závěr. Mám velké dilema. Potřeboval bych další dvě ramena pro SPU a mono přenosku. Nebo ji nechat na Signature a Zyx dát na S-shape. Ten ji myslím zvukově zabije. A pro SPU je zase nevhodný. I závaží je na něm moc lehké. No uvidíme jak toto dopadne. *2thumbsup*

To jsem toho zase vypotil. Pohodoví víkend! *palec*

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti