Dirac - poznatky a zkušenosti
- overgrounder
- Příspěvky: 456
- Registrován: 26 říj 2015 11:59
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Dirac - poznatky a zkušenosti
Zdravím,
pokud by se někdo pobavit o digitálních korekcích Dirac, ať již v jakémkoli zařízení, nechť píše sem. Prosím jen ty, kteří s tím mají osobní zkušenost či věcné dotazy a tipy, popřípadě doporučení. Pokud kdokoli nesouhlasí s tímto (nebo podobným) akustický řešením, toto téma může v klidu ignorovat. Děkuji.
pokud by se někdo pobavit o digitálních korekcích Dirac, ať již v jakémkoli zařízení, nechť píše sem. Prosím jen ty, kteří s tím mají osobní zkušenost či věcné dotazy a tipy, popřípadě doporučení. Pokud kdokoli nesouhlasí s tímto (nebo podobným) akustický řešením, toto téma může v klidu ignorovat. Děkuji.
- overgrounder
- Příspěvky: 456
- Registrován: 26 říj 2015 11:59
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Dirac - poznatky a zkušenosti
Vlastním streamer NAD C658, který má Dirac nativně. Dirac pro toto zařízení byl však uvolněn poměrně nedávno, od té doby proběhlo několik aktualizací. V základu je Dirac (Live) dostupný pro frekvence do 500Hz, za 100,- USD lze dokoupit plnofrekvenční rozsah v doživotní licenci. V tuto chvíli tuto licenci vlastním, dále se čeká na uvolnění Dirac Bass Managment, který by měl poskytnout výkonnější správu subwooferů.
Vyčtené názory a zkušenosti jsem čerpal především z fóra o C658:
(https://www.avsforum.com/forum/90-recei ... hread.html)
O Diracu samotném pak zde:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... s-no.6033/ či zde: https://www.audiosciencereview.com/foru ... orst.7305/
Pokračování bude následovat...
Vyčtené názory a zkušenosti jsem čerpal především z fóra o C658:
(https://www.avsforum.com/forum/90-recei ... hread.html)
O Diracu samotném pak zde:
https://www.audiosciencereview.com/foru ... s-no.6033/ či zde: https://www.audiosciencereview.com/foru ... orst.7305/
Pokračování bude následovat...
Re: Dirac - poznatky a zkušenosti
Zajímavé téma
Před cca 2 lety jsem koupil mikrofon UMIK-1, týral repro i své uši "hvízdáním" při měření, prolézal fóra a hledal návody a zkoušel si hrát s úpravou signálu - softwarové řešení od DIRACu jsem zkusil taky (v časově omezené verzi, tehdy existovalo jen pro Windows, teď nevím). Měl jsem pro to konkrétní motivaci, mám repro umístěné v obdélníkové místnosti hodně asymetricky, tak jsem zkoušel, zda tím zlepším primárně prostor nahrávek.
Celkově je to časově nákladná záležitost a v mém případě skončila tak, že jsem to zavrhl. Tímto neříkám, že to je a priori špatná věc, v tomto předsudky nemám. Jen se mi nepovedlo vytvořit takový filtr, abych po jeho odstranění a návratu k reprodukci bez něj nepocítil při poslechu úlevu.
Přirovnal bych to asi k tomu, jako když si zapnu v autě surround efekt a ten první dojem je obvykle docela zajímavý, hlavně u zvuku nástrojů ... a pak to vypnu a najednou je všechno tak nějak příjemně normálnější.
Edit: Zapomněl jsem jasně napsat, že hraji z audio PC a všechny filtry jsme řešil výhradně softwarově na PC.

Před cca 2 lety jsem koupil mikrofon UMIK-1, týral repro i své uši "hvízdáním" při měření, prolézal fóra a hledal návody a zkoušel si hrát s úpravou signálu - softwarové řešení od DIRACu jsem zkusil taky (v časově omezené verzi, tehdy existovalo jen pro Windows, teď nevím). Měl jsem pro to konkrétní motivaci, mám repro umístěné v obdélníkové místnosti hodně asymetricky, tak jsem zkoušel, zda tím zlepším primárně prostor nahrávek.
Celkově je to časově nákladná záležitost a v mém případě skončila tak, že jsem to zavrhl. Tímto neříkám, že to je a priori špatná věc, v tomto předsudky nemám. Jen se mi nepovedlo vytvořit takový filtr, abych po jeho odstranění a návratu k reprodukci bez něj nepocítil při poslechu úlevu.
Přirovnal bych to asi k tomu, jako když si zapnu v autě surround efekt a ten první dojem je obvykle docela zajímavý, hlavně u zvuku nástrojů ... a pak to vypnu a najednou je všechno tak nějak příjemně normálnější.
Edit: Zapomněl jsem jasně napsat, že hraji z audio PC a všechny filtry jsme řešil výhradně softwarově na PC.
-
- Příspěvky: 747
- Registrován: 28 čer 2019 14:38
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Dirac - poznatky a zkušenosti
Zdravím,
v obecnější rovině bylo téma DRC diskutováno ve vlákně "Digital Room Correction - liecba audioneurozy?"
Já sám používám Audyssey, ale diskuzi o Dirac budu se zájmem sledovat.
v obecnější rovině bylo téma DRC diskutováno ve vlákně "Digital Room Correction - liecba audioneurozy?"
Já sám používám Audyssey, ale diskuzi o Dirac budu se zájmem sledovat.
Re: Dirac - poznatky a zkušenosti
Používám mini DSP DDRC-22D https://www.minidsp.com/products/dirac- ... e-summary a to jede
na programu Dirac Live.V současnosti mám verzi 2.2.Funguje to jako mezičlánek mezi digitálním zdrojem a externím převodníkem.
Nejdřív musím mikrofonem změřit poslechové místo(pro jednoho,či dva posluchače),dirac měří každou bednu zvlášť,čili pro jednoho posluchače na 9 pozicích po 3 měření a z těchto 27 měření ti navrhne křivku 20-20 000 Hz.Tu si potom můžeš sám upravit i zmenšit
rozsah upravovaného pásma,nebo ji zcela ignorovat
a vytvořit si vlastní.
To,co jsem vytvořil v Diracu,jsem ještě nezávisle kontroloval v REWu.
Takhle to vypadá při měření na 1 pozici(to není moje měření,je to z manuálu

A toto je moje měření,filtr zhruba do 1 kHz

na programu Dirac Live.V současnosti mám verzi 2.2.Funguje to jako mezičlánek mezi digitálním zdrojem a externím převodníkem.
Nejdřív musím mikrofonem změřit poslechové místo(pro jednoho,či dva posluchače),dirac měří každou bednu zvlášť,čili pro jednoho posluchače na 9 pozicích po 3 měření a z těchto 27 měření ti navrhne křivku 20-20 000 Hz.Tu si potom můžeš sám upravit i zmenšit
rozsah upravovaného pásma,nebo ji zcela ignorovat

To,co jsem vytvořil v Diracu,jsem ještě nezávisle kontroloval v REWu.
Takhle to vypadá při měření na 1 pozici(to není moje měření,je to z manuálu

A toto je moje měření,filtr zhruba do 1 kHz

- overgrounder
- Příspěvky: 456
- Registrován: 26 říj 2015 11:59
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Dirac - poznatky a zkušenosti
Asi se shodneme, že nejdůležitější pro zajištění správné funkčnosti celého Dirac systému jsou následující věci:
- Finální ustavení beden a poslechového místa
- Vhodně umístěné akustické prvky, s nimiž se již potom nehýbá
- Precizní provedení samotné měření
Pokud si můžeme odškrtnout první dvě položky, jde hlavně o měření. Na netu jsem se setkal s několika doporučeními vesměs vycházející z návodů jak to správně provést. Ono totiž nejde jen o to změřit to podle nápovědy v samotném průvodci, prý je dobré zkoušet různé umístění mikrofonu (včetně optimální citlivosti), jak daleko, v jak velké "kouli" kolem hlavy. V doporučení na stránkách Dirac se píše o průměru min 1m, což je do každého směru od sweat spotu 1/2 metru. Mně se to zdá málo. Dělal jsem měření s cca 2 násobnou vzdáleností, což se mi zdálo lepší. Zkoušel jsem jít i trochu dál, ale to už musím snižovat citlivost mikrofonu, protože se dostávám blízko beden. Zkrátka, kladu si otázku, zda velikost a tvar místnosti ve vztahu k umístění beden a sweat spotu nějak souvisí s průměrem měřené "koule".
A tuto otázku si kladu pro to, že ať měřím jak měřím, výsledky při aplikaci základní doporučené Dirac křivky nejsou dobré. Ztratí se mi prostor a mikrodynamika scény, celé se to slije a já se v tom nemůžu orientovat. Zkoušel jsem i jiné křivky, například NAD target curve, ale kromě monstrozních basů se výsledek podobá cca tomu navrhovanému od Diracu. Stáhl jsem si i nějaké křivky z netu, zkoušel jsem upravovat svoje - vycházející ze základní navrhované Dirac křivky, ale stále stejné. V podstatě nyní jsem ve fázi, kdy mi vlastně vyhovuje nepoužívat Dirac vůbec, NAD zní takto v mém systému nejlépe. Myslím si ale, že je to škoda, že "to" tam prostě někde je, jen přijít na to, kde nebo co dělám špatně.
Dirac se neustále aktualizuje, ale přijde mi to trochu moc obecné, jakože univerzální nástroj, u jehož nastavení nikdo nemusí moc přemýšlet. Názor a poznatek, jako mám já, má více uživatelů, stejně jako je mnoho uživatelů NADu, kterým Dirac poskytl zásadní zlepšení reprodukce. Je tam prostě příliš proměnných, takže bych chtěl zjistit, jak to vnímají jiní uživatelé, zda někdo nepřišel na něco, co ho v laborování posunulo dál, protože jak správně píše FS, je to dost časově náročné a hlavně, víc hlav víc ví.
- Finální ustavení beden a poslechového místa
- Vhodně umístěné akustické prvky, s nimiž se již potom nehýbá
- Precizní provedení samotné měření
Pokud si můžeme odškrtnout první dvě položky, jde hlavně o měření. Na netu jsem se setkal s několika doporučeními vesměs vycházející z návodů jak to správně provést. Ono totiž nejde jen o to změřit to podle nápovědy v samotném průvodci, prý je dobré zkoušet různé umístění mikrofonu (včetně optimální citlivosti), jak daleko, v jak velké "kouli" kolem hlavy. V doporučení na stránkách Dirac se píše o průměru min 1m, což je do každého směru od sweat spotu 1/2 metru. Mně se to zdá málo. Dělal jsem měření s cca 2 násobnou vzdáleností, což se mi zdálo lepší. Zkoušel jsem jít i trochu dál, ale to už musím snižovat citlivost mikrofonu, protože se dostávám blízko beden. Zkrátka, kladu si otázku, zda velikost a tvar místnosti ve vztahu k umístění beden a sweat spotu nějak souvisí s průměrem měřené "koule".
A tuto otázku si kladu pro to, že ať měřím jak měřím, výsledky při aplikaci základní doporučené Dirac křivky nejsou dobré. Ztratí se mi prostor a mikrodynamika scény, celé se to slije a já se v tom nemůžu orientovat. Zkoušel jsem i jiné křivky, například NAD target curve, ale kromě monstrozních basů se výsledek podobá cca tomu navrhovanému od Diracu. Stáhl jsem si i nějaké křivky z netu, zkoušel jsem upravovat svoje - vycházející ze základní navrhované Dirac křivky, ale stále stejné. V podstatě nyní jsem ve fázi, kdy mi vlastně vyhovuje nepoužívat Dirac vůbec, NAD zní takto v mém systému nejlépe. Myslím si ale, že je to škoda, že "to" tam prostě někde je, jen přijít na to, kde nebo co dělám špatně.
Dirac se neustále aktualizuje, ale přijde mi to trochu moc obecné, jakože univerzální nástroj, u jehož nastavení nikdo nemusí moc přemýšlet. Názor a poznatek, jako mám já, má více uživatelů, stejně jako je mnoho uživatelů NADu, kterým Dirac poskytl zásadní zlepšení reprodukce. Je tam prostě příliš proměnných, takže bych chtěl zjistit, jak to vnímají jiní uživatelé, zda někdo nepřišel na něco, co ho v laborování posunulo dál, protože jak správně píše FS, je to dost časově náročné a hlavně, víc hlav víc ví.
Re: Dirac - poznatky a zkušenosti
Ja pouzivam TRINNOV, co je trochu ina filozofia (hlavne iny typ mikrofonu)
Ale niektore veci maju vsetky DRC podobne.
Ja som vzdy velmi vela meral a posuval, tak aby DRC malo co najmenej prace, a skoncil som s rozostavenim repro, uplne inac , ako ked som zacinal. To iste aj akusticke doplnky- premeistnovat, pridavat, uberat a stale merat.
Az ked nekorigovane repro hralo dobre, tak zacinam s DRC a nastaveniami.
TRINNOV odporuca, naopak merat v co najuzsom priestore, v principe z jedneho miesta.
Je to ale zabava na cely vikend.
Ale niektore veci maju vsetky DRC podobne.
Ja som vzdy velmi vela meral a posuval, tak aby DRC malo co najmenej prace, a skoncil som s rozostavenim repro, uplne inac , ako ked som zacinal. To iste aj akusticke doplnky- premeistnovat, pridavat, uberat a stale merat.
Az ked nekorigovane repro hralo dobre, tak zacinam s DRC a nastaveniami.
TRINNOV odporuca, naopak merat v co najuzsom priestore, v principe z jedneho miesta.
Je to ale zabava na cely vikend.
Re: Dirac - poznatky a zkušenosti
To u Diracu toho doporučují víc

to overgrounder:
a můžeš u toho NADu nějak zmenšit šířku pásma toho filtru.Obecně uživatelé Diracu píší na netu tak maximálně do 300 až 500 Hz,
rozhodně nefiltrovat výšky.

to overgrounder:
a můžeš u toho NADu nějak zmenšit šířku pásma toho filtru.Obecně uživatelé Diracu píší na netu tak maximálně do 300 až 500 Hz,
rozhodně nefiltrovat výšky.
Re: Dirac - poznatky a zkušenosti
Používať max. do 300-500Hz (podľa veľkosti miestnosti..) a nesnažiť sa "zaplniť" diery, poklesy chrakteristiky, ale len odrezať prevýšenia, rezonancie.
- overgrounder
- Příspěvky: 456
- Registrován: 26 říj 2015 11:59
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Dirac - poznatky a zkušenosti
Vzhledem k tomu, že poslouchám v obýváku, nemám moc šancí a prostoru ke všem těm dlouhodobým manévrům. Já zase nakonec vždycky skončím tam, kde jsem v podstatě začal - tedy v bodě, kdy mi M.Vitvar naladil boomkillery. Faktem je, že od té doby přibylo x metrů2 absorbčních panelů a tlustý koberec. A hlavně, ženě už se nechce moc ustupovat

to Tomáš:
jasně, to nemá s NADem co dělat, v aplikaci Dirac si mohu hýbat se vším, co potřebuju. Včera jsem zkusmo oříznul filtr taky na cca 1khz, trošku si pohrál s basy a zdálo se to docela dobrý takhle na první dobrou. Vlastně základní DiracLive je omezený jen do 500hz... že bych vyhodil 100USD zbytečně?

Koukám ještě na ten tvůj obrázek s měřícími body pro jednoho posluchače, ten u tebe je rozšířen o ty stranové, mimo krychli, já mohu nastavit buď sofa pro dva nebo klasické křeslo. Poslouchám v křesle.
Re: Dirac - poznatky a zkušenosti
On ten Dirac Live existuje v mnoha modifikacích,záleží,pro jaký hardware je určenej.Já mán verzi 2,27 určenou-viz výšeKoukám ještě na ten tvůj obrázek s měřícími body pro jednoho posluchače, ten u tebe je rozšířen o ty stranové, mimo krychli, já mohu nastavit buď sofa pro dva nebo klasické křeslo. Poslouchám v křesle.
- overgrounder
- Příspěvky: 456
- Registrován: 26 říj 2015 11:59
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Dirac - poznatky a zkušenosti
Tak po delší době a nespočtu experimentech jsem se s Diracem posunul úplně do jiné dimenze. Konečně mohu říct, že to začalo fungovat, a to dokonce v celém frekvenčním pásmu. Základem bylo správně provedené měření. Nebo jinak, mikrofon ve té jediné správné vzdálenosti. Provedl jsem několik projektů (lze uložit) měření, od "Sofa" rozložení, které se měří ještě v dalších 4 bodech v ose uší posluchače směrem ven, až po velmi úzkou (někdo na netu doporučoval) krychli. Mezi tím několik různých modifikací a více či méně průserových pokusů. Nakonec mi vyšlo nejlépe cca 75cm od SP do každého rohu, výška nahoru/dolů od osy uší +-30cm. Protože jsem provedl mnoho porovnání, toto měření jako jediné poskytlo již při aplikaci základní křivky nejlepší výsledek. Vynikající separace nástrojů, předozadní prostor jaký jsem u sebe nikdy neslyšel, celkové zklidnění a zpřesnění reprodukce i na vyyších hlasitostech. Další upravování křivky je již ryze subjektivní záležitostí, takže to popisovat nemá v tomto obecném pojetí smysl.
Píši to proto, že jsem už jsem skoro (hlavně díky lenosti) celou aktivitu v Diracu vzdal. Nicméně poté, co vyšla pro NAD aktualizace 2.4.1. hodně lidí psalo, že se výsledek dramaticky zlepšil, jsem tomu věnoval celý víkend. Jen měření jsem prováděl celý den.
Je velmi důležité si ukládat všechny projekty a printscreeny. A k nim popis všeho, jak a co bylo ustaveno. Mám například v místnosti niku se dřevem do krbu. Stačí, aby byla nika jen poloprázdná, a už je to znát. Jsou to docela laboratorní podmínky, nedá se to ladit jakože na střed, protože to funguje jen přesně v takových podmínkách, jak to bylo změřeno. Člověka to svádí k úvahám, že jde vlastně přece jen o finální křivku nezávislou na měření, ale není to tak. Jakkoli ty hrátky s filtry vypadají jak omalovánky pro děti, uvnitř jsou velmi sofistikované algoritmy pracující opravdu poctivě. Jinými slovy, pohrát si s tím při odpoledním kafíčku žádný alespoň informativní výsledek nepřinese. Jako u všeho v hifi se chce tomu věnovat opravdu důkladně.
Píši to proto, že jsem už jsem skoro (hlavně díky lenosti) celou aktivitu v Diracu vzdal. Nicméně poté, co vyšla pro NAD aktualizace 2.4.1. hodně lidí psalo, že se výsledek dramaticky zlepšil, jsem tomu věnoval celý víkend. Jen měření jsem prováděl celý den.
Je velmi důležité si ukládat všechny projekty a printscreeny. A k nim popis všeho, jak a co bylo ustaveno. Mám například v místnosti niku se dřevem do krbu. Stačí, aby byla nika jen poloprázdná, a už je to znát. Jsou to docela laboratorní podmínky, nedá se to ladit jakože na střed, protože to funguje jen přesně v takových podmínkách, jak to bylo změřeno. Člověka to svádí k úvahám, že jde vlastně přece jen o finální křivku nezávislou na měření, ale není to tak. Jakkoli ty hrátky s filtry vypadají jak omalovánky pro děti, uvnitř jsou velmi sofistikované algoritmy pracující opravdu poctivě. Jinými slovy, pohrát si s tím při odpoledním kafíčku žádný alespoň informativní výsledek nepřinese. Jako u všeho v hifi se chce tomu věnovat opravdu důkladně.
Re: Dirac - poznatky a zkušenosti
Michale,díky za upozornění,už jsem si novější verzi stáhl taky,večer vyzkouším.


- overgrounder
- Příspěvky: 456
- Registrován: 26 říj 2015 11:59
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Dirac - poznatky a zkušenosti
Poměrně zajímavá a přínosná recenze Diracu v.2. včetně definic jednotlivých funkcí, vše přehledně a na jednom místě.
https://audiophilestyle.com/ca/reviews/ ... ough-r884/
https://audiophilestyle.com/ca/reviews/ ... ough-r884/
Re: Dirac - poznatky a zkušenosti
Ahoj. Dirac mě začíná dost zajímat. Atkinson ho považuje za "návykový", Březina z Hi-Fi Voice pod jeho vlivem napsal dětsky nadšenou recenzi na NAD M33, Kal Rubinson ze Stereophile na stránkách Diracu označuje Live(R) za "delicious" a jeho říjnová recenze M33 zřejmě nebude o nic méně nadšená, než ta Březinova, ty taky píšeš, že se to nakonec po mnoha pokusech poddalo a popisuješ příznaky do puntíku stejně jako ctihodní pánové -- mimořádné zlepšení čitelnosti zvuku, vynikající separace a parádní předozadní prostor. Výborná dynamika, přitom paradoxně je zvuk celkově jakoby hladší, kultivovanější...overgrounder píše: ↑22 úno 2020 10:15Tak po delší době a nespočtu experimentech jsem se s Diracem posunul úplně do jiné dimenze. Konečně mohu říct, že to začalo fungovat, a to dokonce v celém frekvenčním pásmu. Základem bylo správně provedené měření. Nebo jinak, mikrofon ve té jediné správné vzdálenosti. Provedl jsem několik projektů (lze uložit) měření, od "Sofa" rozložení, které se měří ještě v dalších 4 bodech v ose uší posluchače směrem ven, až po velmi úzkou (někdo na netu doporučoval) krychli. Mezi tím několik různých modifikací a více či méně průserových pokusů. Nakonec mi vyšlo nejlépe cca 75cm od SP do každého rohu, výška nahoru/dolů od osy uší +-30cm. Protože jsem provedl mnoho porovnání, toto měření jako jediné poskytlo již při aplikaci základní křivky nejlepší výsledek. Vynikající separace nástrojů, předozadní prostor jaký jsem u sebe nikdy neslyšel, celkové zklidnění a zpřesnění reprodukce i na vyyších hlasitostech. Další upravování křivky je již ryze subjektivní záležitostí, takže to popisovat nemá v tomto obecném pojetí smysl.
Píši to proto, že jsem už jsem skoro (hlavně díky lenosti) celou aktivitu v Diracu vzdal. Nicméně poté, co vyšla pro NAD aktualizace 2.4.1. hodně lidí psalo, že se výsledek dramaticky zlepšil, jsem tomu věnoval celý víkend. Jen měření jsem prováděl celý den.
Je velmi důležité si ukládat všechny projekty a printscreeny. A k nim popis všeho, jak a co bylo ustaveno. Mám například v místnosti niku se dřevem do krbu. Stačí, aby byla nika jen poloprázdná, a už je to znát. Jsou to docela laboratorní podmínky, nedá se to ladit jakože na střed, protože to funguje jen přesně v takových podmínkách, jak to bylo změřeno. Člověka to svádí k úvahám, že jde vlastně přece jen o finální křivku nezávislou na měření, ale není to tak. Jakkoli ty hrátky s filtry vypadají jak omalovánky pro děti, uvnitř jsou velmi sofistikované algoritmy pracující opravdu poctivě. Jinými slovy, pohrát si s tím při odpoledním kafíčku žádný alespoň informativní výsledek nepřinese. Jako u všeho v hifi se chce tomu věnovat opravdu důkladně.
Otázky na tělo (oběma) -- pořád posloucháte hudbu s Diracem?
A co ty nové aktualizace? V konečné verzi se měří v 9 bodech. Je to OK?

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host