Tvými slovy dojmy a pojmy. 4K znamená 4000 bodů horizontálně. Pleteš si to s megapixely, které jsou násobek horizontálního a vertikálního rozlišení. 8K znamená 8000 bodů horizontálně. To je na 25m plátně v Imaxu 3mm na pixel. Viděl jsem první hvězdné války v IMAXU v Universal Studios v LA den po premiéře (to říkám proto, že to nejspíš byla lepší kopie, než to co se promítá v Praze po měsíci a ano, skutečně jsem tam tehdy byl). Ty ještě byly točené na film. Viděl jsem druhé točené digitálně ve full hd taky v Imaxu. Nepřišlo mi, že by to byla změna k horšímu. Protože ze dvaceti metrů je centimetrová kostička naprosto nepatrná tečka.
Opět říkám, že čísla cos tu uvedl jsou vycucané z prstu. Nikdo se nemůže pořádně dohodnout na tom jak digitál a celuloid srovnat. Navíc při kopírování celuloidu dochází k obrovské degradaci a k další dochází při promítání. Většina moderních trikových filmů točených na digitál je točená jen ve FullHD čili 2K a vzhledem k tomu, že mají ještě širší formát než 16:9 tak většinou na výšku nemají ani 1000 pixelů. Avatar, což je asi největší výkřik moderní filmové technologie je 2K. Výhodou digitálu taky je, že nešumí, nepoškrábe se a nezrní. To je v kině docela důležitý detail.
Ale nepochybně teď udělám všem velkou radost, když to tady rozseknu jednou a provždy, protože jsem našel skutečnou perlu. Nějakej maník měl stejnej problém jako my a tak nelenil a napsal do IMAXU jak to je. Překvapivě mu odpověděl víceprezident pro technologie a napsal mu toto:
Nejmenší velikost zrna negativu je 6 mikronů. To znamená, že limitující rozlišení 35mm filmu je okolo 3700x2700 pixelů.
Dovolím si doplnit, že to je číslo čistě virtuální za ideálních podmínek u ORIGINÁLNÍHO negativu, který se dále kopíruje a samozřejmě ve skutečnosti zrno neznamená pixel, ale spíš šum. Pán to taky hned potvrzuje:
Poslední dokumenty Society of Motion Picture and Television Engineers dokládají, že reálné rozlišení, které může vidět divák v kině u vysoce kvalitního 35mm filmu je asi 1600x850...
Teoretická limitní hodnota u Imaxu je 12000 bodů horizontálně... Odhadujeme, že divák nedokáže rozeznat více než 4500 řádků z kvalitní kopie IMAX...(to znamená 6,120 × 4,500)
Inu, co dodat? Snad jen originál pro angličtináře...
A málem bych zapomněl. Taky bych očekával, že se mi Merhaute omluvíš za všechny urážky a uznáš, že ses naprosto pletl
The smallest resolve power of neg film is about 6 microns. As a result, the limiting resolution on a 35mm negative frame is around 3700×2700 pixels. This means a maximum of 2000 lines of vertical resolution for an image with a 1.85 aspect ratio and even less for a 2.35:1 aspect ratio (1570 lines).
The resolution on a 35mm release print is much lower due to MTF generation loss in the film process. A recent paper from SMPTE journal reported that the real resolution that audience can discern in a high-quality 35mm cinema is about 1600 horizontal pixels, which translates to about 850 lines for 1:85 and less than 700 lines for 2.35. Most 35mm cinemas fair even worse than those numbers.
Similarly, an IMAX 15/70 frame has a limiting resolution of close to 12,000 horizontal pixels. For an aspect ratio of 1.36:1, there are about 8700 lines of vertical resolution on each 15/70 negative frame. Because the release print for a typical IMAX documentary is printed directly from the negative, the geneartion MTF loss will be reduced. It is estimated that audience can discern no less than 4500 lines of vertical resolution from a good IMAX release print. So as you can see there exists quite a difference between the image quality of an IMAX image vs that of a 35mm image.
Best Regards,
Brian Bonnick
_________________________________________
Brian Bonnick, P.Eng.
Sr. Vice President, Technology