HD

CD, SACD, HDCD, DVD, DVDAudio, BluRay, streamovaní, formáty, média, online služby, playery, digitální knižnice a vše kolem digitálu
Odpovědět
Uživatelský avatar
noaid
Příspěvky: 1459
Registrován: 11 bře 2009 14:17
Kontaktovat uživatele:

Re: HD

Příspěvek od noaid »

Našel jsem článek na podobné téma, i když z oblasti fotografie. Principiálně je to ale velmi podobné.

http://www.fotoradce.cz/nejvetsi-bludy- ... lanekid171
Největší bludy fotografie: (1) Kinofilm je lepší než digitál


V dnešní době internetu je každý odborník, a tak se lze často doslechnout a dočíst neuvěřitelné bludy o fotografování a fotoaparátech. Co hůř, mnoho lidí je o svých pravdách přesvědčeno tak pevně, že je šíří všude kolem sebe a stávají se z nich zažitá tvrzení.

Je na čase dát pár věcí do pořádku, a tak vám přinášíme sérii článků, ve které se zaměříme na největší bludy a nepravdy fotografování dneška. Dnes se konkrétně zaměříme na tvrzení, že kinofilm je lepší než digitální foťák.

V prostředí českého, ale i zahraničního internetu se laik může často dočíst v různých diskuzních skupinách, že kinofilm je lepší než digitální foťák a že všichni profíci používají stále kinofilm. Jsou to často pouhé názory jednotlivců - jenže oni se ti jednotlivci sdružují a podporují navzájem svá tvrzení. Člověk, který dané tématice nerozumí, tak snadno podlehne takzvané jasné pravdě.

V rámci objektivity a férového přístupu ale zároveň musím uvést i to, že stejně tak je na světě mnoho lidí, kteří tvrdí, že kinofilm je pravěk. A že ti, kdo hájí kinofilm, jsou pozadu a vůbec netuší, o co přichází...

Náš obyčejný človíček pak neví, čemu věřit a k jaké skupině se vlastně přidat. Protože (a to je velmi důležité), málokdy se najde někdo, kdo by řekl, že obojí má svá pro a proti a že není potřeba na to nahlížet tak černobíle.

Výsledkem je to, že jedna nebo druhá skupina si získá nového "člena", který může vesele dál šířit tu jedinou pravdu.

Nebudu dál přehánět a nudit vás filosofickými otázkami - ty se sem ani nehodí. Místo toho se nyní pokusím shrnout fakta, která nakonec ukáží, kdo má vlastně pravdu.

Největším úskalím v porovnání kinofilmu s digitální technikou je srovnávání jablek a hrušek. Jinak řečeno, lidé házejí kinofilmové fotoaparáty do jednoho pytle a nerozlišují, o jakou techniku se jedná. Totéž samozřejmě platí i o digitálních fotoaparátech. A přitom je tak obrovský rozdíl mezi kinofilmovým fotoaparátem na jedno použití a výkonnou zrcadlovkou. Taktéž je velký rozdíl mezi digitálním kompaktem za tři tisíce a digitální zrcadlovkou.

Abychom tedy porovnávali stejné kategorie fotoaparátů, porovnáme kvalitní kinofilmovou zrcadlovku s kvalitní digitální zrcadlovkou. To je myslím férový přístup.

Fakta o kinofilmové zrcadlovce:
Nízká pořizovací cena (oproti kvalitní DSLR).
Drahý provoz (filmy, vyvolávání,...)
Výhoda plného formátu (35mm film).
Možnost pořídit kvalitní objektivy levně.
Je potřeba často měnit film.
Pocit "oldies, retro...".

Fakta o digitální zrcadlovce:
Vyšší pořizovací cena (oproti SLR).
Extrémně levný provoz.
Full-frame DLSR jsou stále drahé.
Možnost ihned shlédnout pořízené fotografie.
Lze kdykoliv měnit parametry (vyvážení bílé, citlivost ISO,...).
Na paměťovou kartu se vejde třeba to, co na 20 filmů.
Vyšší rychlost při fotografování.
Celkově daleko lepší možnosti nastavení.
Jednodušší úpravy fotografií.
Použité moderní technologie.
Vyšší dynamický rozsah (ano, opravdu ano).

Příznivci kinofilmových materiálů často argumentují tím, že kinofilm poskytuje vyšší dynamický rozsah a že digitální fotoaparáty daleko víc šumí. Nechci nikomu brát iluze, ale toto již dávno není pravda. Dynamický rozsah velmi kvalitních filmů nedosahuje na rozsah poloprofi a profi digitálních zrcadlovek. A že digitální zrcadlovky šumí? To je samozřejmě pravda, ale zkuste si porovnat zrno z filmu o citlivosti ISO 1600 a z aps-c nebo dokonce full-frame CMOS snímače. Myslím, že budete překvapeni až uvidíte daleko lepší obraz u digitálního snímku.

atd. ......
Příště, až se vás někdo bude ptát, jestli je lepší kinofilm nebo digitál, zkuste odpovědět takto: "jestli umíš fotit, tak digitál, ale jestli neumíš, tak je to jedno - kup si jojo a říkej ostatním, že je to nový typ foťáku." Třeba se tak za pár měsíců vytvoří nová třetí skupina odborníků :)
To, že při kopírování kinofilmu dochází k degradaci, je desítky let všeobecně známá věc, Merhaute, to není třeba nijak dokazovat. Dostuduj si optiku, hlavně části o lomu paprsků na rozhraní dvou prostředí. Brali jsme to v 9.třídě ZŠ. Jako pomocný materiál může sloužit obal od Dark Side Of The Moon.

merhaut

Re: HD

Příspěvek od merhaut »

Nikde nevidím ty úbytky kvality v desítkách procent:-) Čekám...

durgo
Příspěvky: 170
Registrován: 18 dub 2008 17:41
Kontaktovat uživatele:

Re: HD

Příspěvek od durgo »

no, už sme ani nedúfali...

Uživatelský avatar
noaid
Příspěvky: 1459
Registrován: 11 bře 2009 14:17
Kontaktovat uživatele:

Re: HD

Příspěvek od noaid »

Hellboy píše:Merhaute a co to teda je?
Napřed odpověz na tohle - kolikátá kopie z originálu jde do kin. A dolož to odkazem na zdroj.

merhaut

Re: HD

Příspěvek od merhaut »

Ministerstvo kultury ČR (DIGITALIZACE KIN V ČR Informace o přechodu na digitální projekci obrazu a zvuku 2009): Prvním způsobem, zatím v ČR nejvíce používaným, je digitalizace analogového filmové obrazu metodou tzv. scanu. Klasický filmový materiál (35mm originální negativ nebo u starších filmů duplikační pozitiv) je nascanován (převeden do digitálního formátu ve vysokém rozlišení) a dále počítačově zpracováván. Většina současných filmů, které jsou pak distribuovány do kin na 35mm pásu, je také scanována, neboť postprodukční práce se provádějí digitálně na PC, takže až do této fáze se prakticky nic nemění. Film je pak na PC sestříhán, jsou dodány triky a efekty, film je ozvučen. Je vyroben digitální master, tedy již výsledný film v digitální podobě se vším, co k filmu patří (titulky, zvuk) a tento je pak přepsán (nejčastěji laserovou technologií) na 35mm pás, který pak slouží jako negativ k výrobě filmových distribučních kopií, které známe ze současných kin.

A teď bych prosil ty desítky procent úbytku kvality...

merhaut

Re: HD

Příspěvek od merhaut »

Full HD na osobně přesně barevně kalibrované plasmě, s originál HD zvukem ve 4 kanále (2x stereo zesilovač) s titulky. Obraz i zvuk neskonale lepší než v kině – prosil bych toto tvrzení doložit v měřitelných jednotkách.

Uživatelský avatar
noaid
Příspěvky: 1459
Registrován: 11 bře 2009 14:17
Kontaktovat uživatele:

Re: HD

Příspěvek od noaid »

merhaut píše:Ministerstvo kultury ČR (DIGITALIZACE KIN V ČR Informace o přechodu na digitální projekci obrazu a zvuku 2009): Prvním způsobem, zatím v ČR nejvíce používaným, je digitalizace analogového filmové obrazu metodou tzv. scanu. Klasický filmový materiál (35mm originální negativ nebo u starších filmů duplikační pozitiv) je nascanován (převeden do digitálního formátu ve vysokém rozlišení) a dále počítačově zpracováván. Většina současných filmů, které jsou pak distribuovány do kin na 35mm pásu, je také scanována, neboť postprodukční práce se provádějí digitálně na PC, takže až do této fáze se prakticky nic nemění. Film je pak na PC sestříhán, jsou dodány triky a efekty, film je ozvučen. Je vyroben digitální master, tedy již výsledný film v digitální podobě se vším, co k filmu patří (titulky, zvuk) a tento je pak přepsán (nejčastěji laserovou technologií) na 35mm pás, který pak slouží jako negativ k výrobě filmových distribučních kopií, které známe ze současných kin.
Tím jsi jen potvrdil to, co jsem říkal já tady:
noaid píše:Nehledě na to, že pokud se nepletu, tak dnes se už filmy pro kina možná množí digitálním osvitem, podobně jako fotky v minilabu.
Ovšem takto se dělají jen nové filmy v posledních několika letech, když je už dostupná výkonná technika. A to jen ty, které jsou k dispozici v digitální podobě. Donedávna se to dělalo a u starších filmů pořád dělá optickým překopírováním z filmu na film. A tam ke ztrátám dochází.
A dochází k nim i při tom digitálním osvitu na film. Dochází k nim při každé konverzi.

Na měřitelné jednotky kašlu, je to vidět na první pohled. V kině vidím ty čtverečky pixlů. Já na filmy koukám, neměřím je. Nejsem úchyl, nestojí mi pták při pohledu na údaj denzitometru. :D

Já jsem neustále znovu a znovu překvapován, když vidím doma film, který jsem viděl v kině, jaký to byl v kině průšvih oproti bluray. Dokonce i ten plně digitální Avatar se mi doma líbil víc, než v kině. Taky proto, že v kině byl ořezán nahoře a dole, kdežto na bd je v plném formátu, a je to poznat i na kompozici obrazu.

merhaut

Re: HD

Příspěvek od merhaut »

Takže zase nic, jen dojmy:-) Příznačné...

AM
Příspěvky: 325
Registrován: 02 bře 2010 01:08
Kontaktovat uživatele:

Re: HD

Příspěvek od AM »

rozdil mezi plasmou a platnem je i v projekcnim mediu. je to podobne jako u fotek, kdyz se pouzije leskly papir nebo specialni matny fine art je vysledny dojem uplne nekde jinde. na leskle plasme nebo lcd to bude vzdycky vypadat jinak. trochu se platnu priblizil uplne prvni full hd samsung s matnym displayem, hd king kong na nem vypadal neskutecne, ale zpravy nebo nedoefektovane reportazni video byly pri stejnem nastaveni hrozne.

kdyz jsem byl naposledy v imaxu na predposlednim potterovi, tak mi to celkove prislo pomerne neostre a ani kontrast me oproti hd projektoru jvc d-ila 750 zrovna nenadchl. s novym 3d projektorem uz asi imax priste vzdam.

oproti kinu mi zase obraz na 55" 3d sony HX-800 prijde neskutecne prirozeny http://clanky.katalogmonitoru.cz/monito ... l-55hx800/ kdyz jsem si poustel imax se Space shuttle, tak mi to pripadalo, ze bych si s nima mohl dat placaka. ostrost obrazu me taky docela dostala, pri srovnani se starsim Zkovym modelem nebo jinou tv s mensi uhloprickou, takze technologie se taky rapidne vylepsuji.

co se tyce dopocitavani snimku, tak me to neskutecne stvalo na sestkovem samsungu, pri mluveni to vypadalo, jak bych si film poustel zrychlene, ale u nove sonky jsem uz nechal vsechno v podstate na defaultu.

Uživatelský avatar
Hellboy
Příspěvky: 609
Registrován: 18 led 2010 23:57
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: HD

Příspěvek od Hellboy »

Merhaute, umíš číst a počítat? Protože to na co se ptáš tady už dávno je. TEORETICKÉ MAXIMÁLNÍ rozlišení 35mm filmu je 3700x2700 pixelů což je 10 megapixelů. Kopie udělaná z tohoto originálu (který v reálu nebude mít takhle ideální rozlišení) a promítaná v kině dosáhne 1600x850 a to ještě jen v některých kinech. To je 1,36 megapixelu. Pokud umíš počítat procenta, tak si spočítej, kolik je to sám. Hodně co?

merhaut

Re: HD

Příspěvek od merhaut »

3700x2700 a 1600x850 – doložil a změřil kdo?

Zkus to třebas takhle:

Pár názorů z netu:
The very short answer is that there are around 20 million "quality" pixels in a top-quality 35mm shot. (Zdroj: http://pic.templetons.com/brad/photo/pixels.html)
About 3-4 years ago, Pop Photo Mag said that ISO 100 color negative film had about the same content as a 24 megapixel digital image. (Zdroj: http://www.tomshardware.co.uk/forum/383 ... -35mm-film)
The very short answer is that there are around 14 million "quality" pixels in a high-quality 35mm shot. (Zdroj: http://www.luminous-landscape.com/essay ... film.shtml)

merhaut

Re: HD

Příspěvek od merhaut »

Film Fuji Velvia = 160 lines/mm (35mm film = 24mm x 160 x 36mm x 160 = 22,118,400 pixels) Zdroj: firemní materiály Fuji a http://www.vrphotography.com/data/pages ... panos.html)
atakdále atakdále... vesměs tedy uvádějí mé zdroje 5-12x více bodů u 35mm filmu než HD 2K

Uživatelský avatar
zero
Příspěvky: 317
Registrován: 21 dub 2009 18:19
Kontaktovat uživatele:

Re: HD

Příspěvek od zero »

Nee že bych se chtěl míchat do debaty, ale ať už máte merhauta rádi nebo ne, tak v tomhle má samozřejmě pravdu:
merhaut píše:
Zopakuju své základní tvrzení: kvalitní filmová kopie je vždy parametrově lepší, než jakákoliv z ní digitalizovaná.

merhaut

Re: HD

Příspěvek od merhaut »

O 3700x2700 a 1600x850 35mm píše na celém širém webu jediný "expert": Brian Bonnick, zástupce Imaxu, v odpovědi jakémusi bloggerovi:-) Proč asi, že... "Similarly, an IMAX 15/70 frame has a limiting resolution of close to 12,000 horizontal pixels" (Zdroj: http://www.tristanpipo.com/blogger/2005 ... unday.html) Když si odmyslím účelový marketing pro Imax (pomíjející, že celuloid jak celuloid), tak limity "celuloidu" jsou podle Bonnicka ještě výše než jsem uváděl:-)

AM
Příspěvky: 325
Registrován: 02 bře 2010 01:08
Kontaktovat uživatele:

Re: HD

Příspěvek od AM »

tak treba primo imax si dela pocitacovy upscale 35mm na 70mm

http://www.imaxpraha.cz/dmr.asp

navic si oriznou format 2.35:1 na svuj

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host