Audiovector R 3 Avantgarde

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 165
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Audiovector R 3 Avantgarde

Příspěvek od pixel » 09 říj 2019 18:42

Nejdostupnější z referenčních sloupků dánské značky.
9. 10. 2019

Společnost Audiovector, se sídlem v dánské Kodani, slaví letos kulaté čtyřicátiny, což byl určitě dobrý důvod pro šéfkonstruktéra Madse Klifotha (syna zakladatele Oleho Klifotha) k inovaci referenční řady. Tou je nyní série R, protože z předchozí SR zbyly jen sloupky SR 6 MK2, jejichž druhá generace v katalogu zatím „nepřesluhuje“. Strategická pozice v nové sérii patří podlahovým dvouapůlpásmovým soustavám R 3, jež představují nepoměrně dostupnější volbu nežli „vlajkové lodě“ R 8 a zvláště R 11 s cenami řádově v milionech korun, které se vyrábějí pouze v nejvyšší verzi Arreté. Ostatní jsou dostupné ještě v kvalitativně odstupňovaných variantách Avantgarde a Signature, když oproti řadě SR zmizela jen (čtvrtá) základní modifikace Super.

Pro výběr soustav pro test posloužil citát římského básníka Horatia o „zlaté střední cestě“. Volba padla na verzi R 3 Avantgarde (pár stojí 204 990 Kč), protože R 3 Arreté vyjdou na 259 990 Kč, zatímco za standard R 3 Signature zaplatíme „jen“ 126 990 Kč. Ale kromě technologických fines verze Arreté pak musíme namísto páskového tweeteru vzít zavděk nejrozšířenějším „kaloťákem“, což samozřejmě zvukový projev ovlivní nepřeslechnutelně. Dodejme však, že značka Audiovector nabízí prostřednictvím autorizovaných prodejců možnost jednoho až dvou „upgradů“ na vyšší verze, které realizuje v domovském dánském závodě. Vybírat lze ze čtyř standardních provedení, tří dýhovaných (italský ořech, černě mořený jasan a africký palisandr), u nichž povrchová úprava zachovává přirozenou texturu dřeva, a polomatného („hedvábného“) bílého. Odnímatelné ochranné rámečky, jež aretují silné magnety, zabírají nadpoloviční plochu čelních stěn a jsou vždy potažené černou průzvučnou tkaninou. Na objednávku lze za příplatek 23 990 Kč soustavy objednat v klavírním laku, černém, případně jiném odstínu podle vzorníku barev RAL.

Přes výšky jsou „harmoniky“
Kompaktní sloupky o rozměrech 23 x 103,4 x 36 cm mají akusticky netečné kabinety (hmotnost soustav Dánové neuvádějí, ale v testech modelu SR 3 Avantgarde se objevovala hodnota 27 kg), jejichž stěny tvoří (podle potřeby tvarované) MDF desky, které jsou proti předchůdkyním SR 3 zesílené. Konstrukci dále zpevňují profil z tlakově litého hliníku, který v zadní části fixuje kapkovitě zaoblené bočnice, jejichž tvar rozlaďuje podmínky pro vznik vnitřního stojatého vlnění, a přední panely ze speciálního laminátu s vysokou pevností, ke kterým jsou teprve uchyceny měniče, což omezuje přenos vibrací z ozvučnice na jejich membrány. Zvláštní zmínku si zaslouží jejich montážní šrouby s hlavami opatřenými atypickými drážkami se třemi prohlubněmi. Společnost Audiovector si totiž při audiotuningu libuje v detailech a k utažení šroubů, spojujících měniče s čelními deskami, užívá přesně stanovenou hodnotu momentu síly. Takto jednoduchým, ale účinným způsobem brání zvědavým audiofilům k jejich demontáži, protože na tento bit v sadách pro univerzální šroubováky narazíme zcela výjimečně.
Obrázek
Nový páskový tweeter R AMT, jehož membránu v podobě „harmoniky“ chrání před poškozením pět horizontálně orientovaných štěrbin, doplňují dva měniče o průměru 165 mm s kónickými membránami z tkaniny z uhlíkových vláken, impregnované syntetickou pryskyřicí, jež oproti předchozí řadě vykazují lepší vnitřní tlumení. K jejich dynamickým vlastnostem přispívají kmitací cívky navinuté na lehkých formerech z titanu, jež současně nabízí tvarovou stálost. Zatímco membrána středobasového měniče má místo středové kopulky pevný plastový difuzor, optimalizující jeho vyzařování ve středním pásmu, podpůrný woofer je klasické konstrukce. Se středobasovým měničem vyzařuje až do kmitočtu 280 Hz, tweeter samotný začíná na vyšším dělicím kmitočtu 3000 Hz, ležícím už dostatečně vysoko nad kritickou oblastí kmitočtového pásma, kdy je sebemenší zvlnění charakteristiky nežádoucí. Bokorys kabinetů má tvar lichoběžníku. Podpůrné woofery totiž v dolní části ozvučnic disponují samostatnou akustickou komorou s bassreflexem, jehož trubice vyzařuje pod úhlem cca 30º vůči základnám z tlakově litého hliníku, opatřeným na dolní straně závity pro kvarteta výškově polohovatelných hrotů z příslušenství. Bassreflexové jsou i komory středobasových měničů, u každé basy vyzařují dvě paralelně řazené trubice, vzadu v horní části zmiňovaného hliníkového profilu. Dole nad základnou najdeme na silném hliníkovém panýlku čtyři pozlacené šroubovací terminály.

Sloupky R 3 Avantgarde svým kmitočtovým rozsahem (25 – 53 000 Hz v pásmu -6 dB) v dolní části zasahují až do nejhlubší subkontraoktávy, aby na opačném konci akustické spektrum s velkou rezervou přesahovaly. Soustavy se jmenovitou impedancí 8 ohmů vykazují solidní charakteristickou citlivost (90,5 dB při 2,83 V na vstupních svorkách), takže si s jejich vybuzením poradí většina zesilovačů.

High-end pro každý žánr
Reproduktorové soustavy Audiovector R3 jsem testoval v poslechovém studiu společnosti AVcenter v pražských Kunraticích, kde je doplnily komponenty anglické značky Chord Electronics: integrovaný zesilovač CPM 2650 v roli předzesilovače, výkonový zesilovač SPM 1050 MKII, D/A převodník Qutest a jako transport CD přehrávač One. Reprosoustavy s výkonovým zesilovačem propojily kabely Chord Epic XL Ohmic, ostatní kabeláž byla značky Nordost. Jako testovací jsem vybíral skladby z CD Jack DeJohnette, Larry Grenadier, John Medeski, John Scofield: Hudson (Motema, 2017), G. F. Händel: Music for the Royal Fireworks / Tafelmusik, dir Jeanne Lamon (Vivarte/Sony Classical, 1998), The Staves: If I Was (Atlantic, 2015), Suede: Singles (Sony Music, 2003), Chris Thile & Brad Mehldau (Nonesuch, 2017) a Tredici Bacci: La Fine Del Futuro (NNA Tapes, 2019).

Soustavy nabízejí transparentní, kmitočtově vyrovnaný zvuk, který má oporu v přesně definovaných basech včetně hlubokých. Pásmo středních kmitočtů je přehledné i do detailu prokreslené a dobrou tradici dánské značky zachovávají rychlé hladké výšky, bez jakéhokoli náznaku agrese. Hudební scéna je vykreslená zeširoka a neomylná lokalizace nástrojů vyniká zvláště u členitějších nahrávek, zvukový obraz neztrácel zřetelné kontury u Händelovy Hudby k ohňostroji ani mladších nahrávek netypického newyorského „big bandu“ Tredici Bacci, jehož tvorba reflektuje aranžérsky košaté italské soundtracky 70. let. Jakýkoli hudební žánr navíc tyhle sloupky zvládají s nenucenou lehkostí. Mezi plusy patří i výborná dynamika, které daly vyniknout výkonový zesilovač Chord SPM 1050 MKII společně s D/A převodníkem Qutest téže značky, kterému se budeme brzy věnovat podrobněji.

Pavel Víšek


Výrobce: Audiovector
Distributor: AUDIO CENTER CZECH s.r.o.
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, RODEL - AUDIO, HiFi Studio, House Of Music, LEPŠÍ ZVUK

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host