Cambridge Audio CXA61 a CXC

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 190
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Cambridge Audio CXA61 a CXC

Příspěvek od pixel »

Britská klasika ve druhé generaci.
17. 3. 2020

V evropské premiéře představila anglická značka Cambridge Audio inovovanou prostřední řadu komponentů CX Series 2 už loni v září na veletrhu IFA v Berlíně, ale rozběhnutí sériové výroby nějaký čas zabralo a na trh se komponenty před Vánoci dostaly jen ve Spojeném království a dalších třech zemích, kde má značka vlastní zastoupení. Většina světa včetně České republiky přišla na řadu až během ledna.

Nejdostupnější sestavu tvoří integrovaný zesilovač CXA61 a CD transport CXC. Ten se pod stejným typovým číslem objevil už v první generaci, ale záměna s vylepšeným modelem nehrozí. Všechny komponenty jsou totiž dostupné v jediném provedení, odpovídajícímu odstínu lunární šedé, kterou po referenční sérii Edge dostala také základní řada AX a nově i druhá generace CX. Design jinak zůstal víceméně zachovaný. Čelní panely z anodizovaného hliníku u základny obou komponentů se stolní bází 430 mm přecházejí ve výrazný profil, jenž s pryžovým páskem na dolní hraně supluje přední přístrojové patky. Na svém místě zůstal jen zadní pár pryžových patek a tuhá šasi tak získala na stabilitě.
Obrázek

S novým D/A převodníkem zase o kus dál
Vlastní zapojení zesilovače vychází z oblíbeného modelu CXA60. Napájecí zdroj má k dispozici mírně předimenzovaný toroidní transformátor a usměrněného napětí filtrují dva válcové elektrolytické kondenzátory s celkovou kapacitou 9400 μF. Důvěru budí už hmotnost komponentu 8,3 kg, je zřejmé, že šasi ani transformátor konstruktéři nijak neošidili Vnitřní uspořádání odpovídá dvěma monoblokům v jednom šasi, výkonové zesilovače obou kanálů jsou zrcadlově uspořádané, s vlastními desky plošných spojů i žebrovanými chladiči, o které se vždycky dělí komplementární dvojice výkonových tranzistorů Sanken STD03N a STD03P (každý obsahuje dva tranzistory v Darlingtonově zapojení v témže výkonovém pouzdře). Symetricky zapojený zesilovač pracuje ve třídě AB a do osmiohmové zátěže dodává trvale výstupní výkon až 2x 60 W.

Mezi důležité inovace patří přepracovaný D/A převodník, kde obvod Wolfson WM8740 nahradil podstatně mladší Sabre32 ES9016K2M z výrobního programu kaliforsnké firmy ESS Technology. Oproti CXA 60 nově přibyl port USB-B, který podporuje signály PCM do 384 kHz/32 bitů a jednobitové streamy DSD až po DSD256 (Quad-DSD). U tří digitálních vstupů (dvou optických a jednoho koaxiálního S/PDIF) si musíme vystačit se signály PCM 192 kHz/24 bitů, což v případě spojení s CD transportem CXC (na obou výstupech 44,1 kHz/16 bitů) představuje rezervu více než bohatou. Konektivitu nově rozšiřuje vestavěné bezdrátové rozhraní Bluetooth s nadstandardní podporou kodeků aptX a aptX HD (s rozlišením 48 kHz/24 bitů), nad kterým už přimhouří oko i tolerantnější hifista.

Audiofilové ocení, že z čelního panelu zmizely knoflíky tónových korekcí basů a výšek i vyvážení kanálů (byť většinou nevyužité, zatlačené na úroveň čelního panelu, kde připomínaly běžná tlačítka) a odpadla tak potřeba přemosťovat je přepínačem Direct, „zanášejícím“ do proudové dráhy signálu zbytečný přechodový odpor svých kontaktů. Na čelním panelu jinak nejde přehlédnout velký kovový knoflík, který na hřídeli dvojitého potenciometru ALPS (doplněný kvůli dálkovému ovládání motorickým servem) reguluje hlasitost. K přímé volbě vstupů slouží osm tlačítek na centrálním černém subpanýlku. Po zapnutí se zde bíle rozsvítí kontrolky ve čtyřech sloupcích po dvou vstupech: levá indikuje čtyři analogové přípojky (A1-A4), pravá tří vstupy digitálních (D1-D3) a port USB-B v alternaci s rozhraním Bluetooth. Zařazený vstup následně zmodrá. Ve střední části subpanelu najdeme tlačítko spínače Speaker, jenž aktivuje až dva páry výstupních terminálů, a související kontrolky A a B. Dvě čelní přípojky pro stereofonní jacky o průměru 3,5 mm patří linkovému vstupu osobních přehrávačů a sluchátkovému výstupu.
Obrázek
Na zadním panelu převažují pozlacené konektorové zdířky pro konektory cinch, jež vesměs náleží zmíněným vstupům, navíc jsou zde dva výstupy, z předzesilovače a pro aktivní subwoofer. Nabídku digitálních vstupů vedle koaxiálního (S/PDIF) a dvou optických, limitovaných signály PCM se vzorkovací frekvencí 192 kHz a hloubkou 24 bitů, rozšiřuje port USB-B, jež podporuje signály PCM až do 384 kHz/32 bitů a jednobitové streamy DSD po DSD512. Vedle dvou párů izolovaných šroubovacích terminálů, které zvládnou i reprokabely s banánky, a zásuvky pro napájecí kabel zde najdeme ještě systémovou sběrnici Control Bus a sériové rozhraní RS-232C pro implementaci CXA61 do systémů chytrých domácností. Výbava zahrnuje vedle silového a systémového kabelu ještě dálkový ovladač, který poslouží i v sestavě s dalšími komponenty z řady CX Series 2, konkrétně streamerem CXN V2 a právě CD transportem CXC.

CD transport se omezuje na přesné čtení dat
Designově vyladěný CXC má tuhé antivibrační šasi o 30 mm nižší a i když jeho půdorys CXA61 mírně přesahuje, vytváří ve firemním tandemu pevný základ audiofilské „věže“ (váží 4,7 kg). Konstrukce využívá přepracovanou centrální CD mechaniku, doplněnou dnes už vyhlášeným servem S3, řízeným 32bitovým mikroprocesorem s architekturou ARM, který v reálném čase v optické hlavě optimalizuje zaostření polovodičového laseru, jeho výstupní úroveň a sledování stopy kompaktního disku, takže tichá mechanika pracuje přesně, což je důležité, protože jakékoli chyby při čtení dat z CD už sebesofistikovanější D/A převodník opravit nedokáže. Zkreslení typu jitter je menší než 140 pikosekund, což je v této třídě více než uspokojivé.

Tuhý plastový „šuplík“ podavače disků vyjíždí prakticky nadoraz, dole s ním lícuje monochromatický inverzní LCD displej, zobrazující do jediného řádku velké, dobře čitelné znaky, které v případě potřeby „roluje“ (jas lze regulovat ve dvou stupních, popřípadě celý displej vypnout). CXC podporuje samozřejmě i datovou nadstavbu CD Text. Kromě tlačítka vypínače s bílou kontrolkou na čelním panelu najdeme už pouze malá tlačítka základních funkcí, vyšší uživatelský komfort pro obsluhu nabízí dálkový ovladač z příslušenství - stejný jako u CXA 61, v sestavě obou komponentů tak máme jeden „do rezervy“.
Obrázek
Vnitřní uspořádání CD transportu je efektivní. Napájecí zdroj je osazený toroidním transformátorem s malým rozptylovým polem, takže ke vzniku nežádoucích interferencí nedochází. Oboustranné desky plošných spojů eliminují drátěné propojky na minimum, krátké jsou i proudové dráhy signálu. Veškeré přípojky soustřeďuje zadní panel, kde kromě dvou digitálních výstupů (koaxiálního S/PDIF a optického TOSLINK) najdeme ještě systémovou sběrnici Control Bus, vstup pro externí infračervené čidlo dálkového ovládání a třípólovou zásuvku pro napájecí kabel. Stejně jako u CXA 61 jsou všechny zdířky pro konektory cinch pozlacené.

Zvuk pro každý žánr
Komponenty Cambridge Audio, propojené optickým kabelem Cable4 Optilink Grey, doplnily dvouapůlpásmové podlahovky Acoustic Energy AE309, jako reproduktorové kabely posloužil set XSymphony Omega Hybrid (2x 2 m). Jako testovací jsem zvolil nahrávky z CD Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016), G. F. Händel: Music for the Royal Fireworks / Tafelmusik, dir. Jeanne Lamon (Sony Classical, 1998), Jaromír Honzák feat. Sissel Vera Pettersen: Blood Sings / The Music of Suzanne Vega (Animal Music, 2012) a Lou Reed: Set The Twilight Reeling (Warner Bros., 1996).

Britský tandem nabízí muzikální, kmitočtově vyvážený zvuk s velmi dobře kontrolovanými, jistými basy, který za svou čistotu vděčí z nemalé části CD transportu CXC, u něhož lze hodnotit „jen“ přesné čtení dat, což však není vůbec snadný úkol. Široká hudební scéna s větší hloubkou i jemnějším prokreslením detailů jde na vrub inovovaného D/A převodníku: několikaletý rozestup mezi obvody Wolfson a ESS Technology je slyšet. V nižší střední třídě jsou nadprůměrné jak lokalizace nástrojů v nahrávkách, tak i jejich oddělení. CXA 61 představuje „allrounder“, který se zhostí se stejným zaujetím reprodukce rockových čísel s ostře naboostřenou elektrickou kytarou nebo moderní jazzové „komořiny“ jako složitějších orchestrálních nahrávek pořízených na dobové nástroje, jež zde vyznívají korektně subtilněji nežli moderní akustický instrumentář symfonických těles. Výkonová rezerva zesilovače je solidní, ale spojení s citlivějšími reprosoustavami lze určitě doporučit.

Pavel Víšek


Výrobce: Cambridge Audio
Distributor: HI-FI studio TYKON s.r.o.
Hi-Fi studia: HI-FI studio TYKON, RODEL - AUDIO, Audiofriend, Avitsmart, EXCELIA HIFI, Hifi Hejhal, HIFI Opava, HiFi Safír Olomouc, HifiSound Studio, House Of Music, Melodie, Navratil Audio, PP HiFi Studio, RothAudio, Studio BRITEK, Studio Eso, Studio Luxusní elektronika, TELSAT Benešov

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host