Pod plnými plachtami na vlnách věrného zvuku.
19. 12. 2018
Štíhlé sloupky ze severoněmeckého Kielu sice v nové řadě VELA za pozicí vlajkových lodí o jeden model zaostávají, ale to dvouapůlpásmovým soustavám v plavbě na vlnách věrného zvuku nijak nebrání, protože své jméno série odvozuje z latinského jména souhvězdí Plachet (Vela je genitivem z podstatného jména Velorum), jehož nejjasnější stálici představuje čtyřhvězda Suhail, ale opusťme lingvisticko-astronomickou „forbínu“ a podívejme se na novinky z katalogu společnosti ELAC blíže. Soustavy VELA FS 407.2 představují dostupnější volbu ze dvou podlahových modelů, který lze vybírat ze tří provedení klavírního laku. U základní verze za 104 000 Kč (cena je samozřejmě za pár) se nabízí buď černý nebo bílý, případně za 108 000 Kč transparentní na výběrové ořechové dýze. Za další příplatek lze objednat nástřik v libovolném odstínu podle vzorníku barev RAL.

Metrové sloupky se zaoblenými bočními hranami (každý hmotní více než solidních 19,1 kg) mají stěny z MDF desek o tloušťce 18 mm, které jim společně s klavírním lakem a horní deskou z anodizovaného hliníku propůjčují potřebnou tuhost. Bočnice mají tvar lichoběžníku, takže menší počet pravých úhlů rozlaďuje podmínky pro vznik vnitřního stojatého vlnění. Bassreflexová ozvučnice je uvnitř s největší pravděpodobností rozdělena na dvě akustické komory: středobasovému měniči patří vyústění bassreflexového rezonátoru v horní polovině zadní stěny, druhý, kterým disponuje dolní komora podpůrného wooferu, míří víceméně kolmo k zemi. Odchylku určuje akustický „labyrint“ z masivního hliníkového bloku, odvádějící vzduch z komory ozvučnice dozadu a zčásti také do stran, který orientuje kabinety do mírného záklonu, čelní stěny se tak svažují dopředu a vyrovnávají akustické osy soustav vůči uším sedících posluchačů. Stabilitu soustav proto vylepšují dvě kovové desky, které na všech stranách přesahují o několik centimetrů půdorys kabinetů a na dolních stranách mají v rozích vyřezané závity M8 pro čtveřici přibalených odhmotňovacích jehlanů. Soustavy jsou už tradičně osazovány firemními reproduktory. Tweeter JET 5, který je už pátou generací páskového „výškáče“, pracuje na principu AMT (Air Motion Transformer) za ochrannou hliníkovou deskou se čtyřmi horizontálními otvory s membránou, poskládanou z tenké kaptonové fólie do tvaru „harmoniky“, kterou pohání neodymový magnetický obvod. Na pozicích středobasového měniče a podpůrného wooferu najdeme dva stejné kónické měniče AS XR o průměru 150 mm. Akronym AS (Aluminium-Sandwich) si spojujeme s patentovaným „krystalovým“ tvarem membrány, spojujícím papírový konus s vydutým vrchlíkem z černě anodizovaného hliníku, který zpevňují malé plošky, jejichž struktura připomíná otisk obrovské „routy“, neboli oblíbeného rozetového výbrusu drahých kamenů včetně diamantů. Membrány v tomto uspořádání jsou nejenom velice lehké, ale současně odolávají sebemenším rezonancím a nelineární zkreslení zvuku tak ztrácí na významu. Písmena XR, vypůjčená ze slovního spojení „eXtended Range“, informují ještě o speciální konstrukci kmitací cívky, která zasahuje až k hliníkové vrstvě membrány a kmitočtový rozsah měniče tímto konstrukčním řešením získává jednu oktávu „k dobru“. Membrány s koši spojují široké pryžové závěsy, umožňující nebývalý zdvih v rozsahu ±15 mm.
Pasivní elektrické výhybky pracují s hlavním dělicím kmitočtem 2 400 Hz, zmíněné „půlpásmo“ zastupuje dělicí kmitočet 450 Hz, na němž dochází k dělení kompetencí mezi středobasovým měničem a podpůrným wooferem. Značka ELAC sice neobchází úzus většiny německých firem a zmiňuje, že soustavy vyhovují zesilovačům s výstupní impedancí od čtyř do osmi ohmů, ale mezi technickými parametry nezapomíná ani na jmenovitou impedanci 4 ohmy, protože se může současně blýsknout minimální impedancí, jež neklesá pod 87,5 % z jmenovité hodnoty (3,5 Ω na kmitočtu 200 Hz) a potvrzuje tak pečlivou konstrukci elektrických výhybek. Dva páry pozlacených šroubovacích terminálů, na kovovém panýlku v dolní části zadních stěn, umožňují po odstranění zkratovacích propojek bi-wiringové propojení se zesilovačem (resp. bi-ampingové se zesilovači). Charakteristická citlivost 88 dB (2,83 V/m) odpovídá standardu, ale z doporučeného výkonu 40-300 W/kanál je zřejmé, že větší výkonová rezerva se při vybuzení elegantních štíhlých sloupků určitě neztratí. Z trvalé zatížitelnosti 130 W je zřejmé, že nás soustavy při výběru zesilovače z hlediska výstupního výkonu shora příliš nelimitují, pravděpodobnost jejich elektrického poškození je spíše teoretická.

Test se uskutečnil v poslechovém studiu AUDIOEGO v Praze na Žižkově, kde soustavy doplnil highendový AIO systém Majik DSM anglické značky Linn, jehož koncové stupně s firemní technologií Chakra poskytují trvale výstupní výkon až 2x 90 W (8 Ω), odpovídající reproduktorová kabeláž byla „domácí“, AUDIOEGO. Přísun vybraných testovacích nahrávek v CD kvalitě (44,1 kHz/16 bitů) zajišťoval dražší tarif TIDAL HiFi známé streamovací služby. Mimořádně čistý zvuk má oporu ve svižných konkrétních basech, které okrajově zasahují až do nejhlubší subkontraoktávy. Do nejmenších detailů prokreslené pásmo středních kmitočtů ruku v ruce s otevřenými výškami, jež svou lehkostí trumfnou snad už jen „elektrostaty“, dává vyniknout zvláště hudebním nástrojům s vysokým zastoupením alikvótních tónů. Široká hudební scéna a přesná lokalizace jednotlivých nástrojů v nahrávkách odpovídá spíše stojanovým monitorům, což jde na vrub povedené dvouapůlpásmové konstrukce. Soustavy VELA FS 407.2 si poradí s libovolným žánrem, dokáží si „potykat“ s komorním jazzem, stejně jako těžkým rockem i symfonickou hudbou. Podmínku nutnou samozřejmě představuje vyvážený audio řetězec, v němž bude nejbližším „spoluhráčem“ sloupků zesilovač s odpovídající autoritou.
Pavel Víšek
Výrobce: ELAC
Distributor: BaSys CS s.r.o.
Zapůjčil: AUDIOEGO s.r.o.
Hi-Fi studia: AVcenter.cz, Art Audio Video, AUDIOEGO, AVEMAX, ElektroNet, HifiSound Studio, Studio Luxusní elektronika