Falcon Acoustics R.A.M. Studio 10

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 186
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Falcon Acoustics R.A.M. Studio 10

Příspěvek od pixel »

O zvuk jde až v první řadě.
26. 9. 2019

O reprosoustavách anglické společnosti Falcon Acoustics je posledních pět let zase slyšet. Založil ji v roce 1972 ještě pod názvem Falcon Electronics konstruktér Malcolm Jones, který dříve pracoval u velké firmy KEF Electronics, kam nastoupil hned po jejím vzniku v roce 1961. Rodinná společnost byla původně bokovkou, ale brzy už vyžadovala plné nasazení a poslední Jonesovou prací pro původního zaměstnavatele byly velké stojanové třípásmovky KEF Reference Series 104, jež byly v letech 1973-76 oblíbenou položkou katalogu. Produkce Falconu totiž zabírala zeširoka, vlastní reprosoustavy byly zastoupené v menšině, firma vyráběla především měniče a součástky pro elektrické výhybky, zvláště cívky zde odebíralo mnoho značek ze Spojeného království i z kontinentální Evropy. Společnost několikrát změnila sídlo a v roce 2009 i majitele, kterým se stal Jerry Bloomfield, ale Jones zůstal mentorem. Oba se v roce 2013 rozhodli „oprášit“ slavné minimonitory L3/5a, které v roce 1974 vyvinul konstrukční tým BBC, jež následně různým výrobcům udílela licence. Falcon Acoustics tak patří s deseti dalšími britskými značkami (mj. Harbeth, KEF, Rogers a Spendor) do VIP klubu, který kdy tuhle legendu vyráběl. Po modelu Falcon Acoustics BBC L3/5a, který byl uveden na trh během podzimu roku 2014, došlo na další vlastní konstrukce, z nichž zatím v plnoprávnou řadu vykrystalizovala jen série R.A.M. (akronym z výmluvného spojení Reference Audio Monitor), jež měla premiéru loni na High End Show v Mnichově. Zahrnuje tři reprosoustavy, dvě stojanové a jedny sloupové. Pro test dostal přednost základní model R.A.M. Studio 10, který lze s bočnicemi s povrchovou úpravou dýhou z evropského ořechu pořídit za 49 990 Kč/pár, za výběrovou dýhu z ořechové kořenice nebo klavírní lak (černý nebo bílý) je třeba připlatit 5 000 Kč.

ObrázekKdyž forma následuje funkci
Konstruktér Graeme Bridge, jenž už dříve spolupracoval s jinou anglickou značkou ProAc (též Professional Acoustics), se dost možná při návrhu řady R.A.M. inspiroval dnes už bezmála staletým krédem funkcionalistických architektů „forma následuje funkci“. Kabinety zachovávají čisté linie, pouze hrany a rohy dostaly minimální zaoblení. K akustické netečnosti kabinetů dvoupásmovek R.A.M. Studio 10 s rozměry 21 x 31,5 x 28 cm, jež vyrábějí v severoitalské manufaktuře (dodává ozvučnice i nejznámější domácí značce Sonus faber), přispívají tuhé stěny z MDF desek o tloušťce 25 mm, tedy stejného materiálu, na který jinak narazíme i u podlahových soustav R.A.M. Studio 30. Fortelné zpracování jen potvrzuje hmotnost 10 kg, což je na jedinou kompaktní reprosoustavu víc než dost. Kabinety jsou z větší části čalouněné černou polyuretanovou kůží. Toto řešení totiž nabízí nejen efektní povrchovou úpravu, ale kůže na čelních stěnách současně také tlumí nežádoucí odrazy zvukových vln. Bočnice lze vyměnit, protože s kabinety samotnými je spojují rámy suchých zipů. U konzervativně laděných dvoupásmovek jde o designovou úlitbu, při změnách v interiéru je můžeme barevně aspoň trochu sjednotit. V osazení soustav doplňuje tweeter s textilní kalotou o průměru 25 mm, který pro Falcon Acoustics vyrábí na zakázku známá norská firma SEAS, vlastní středobasový měnič o průměru 150 mm s kónickou polypropylenovou membránou. O elektrických výhybkách se výrobce vůbec nezmiňuje, neznáme ani dělicí kmitočet. Bassreflex ústí na zadních stěnách kabinetů, což soustavy mírně hendikepuje v malých poslechových místnostech, pro něž by jinak byly se svými rozměry „jako dělané“ (v tomto ohledu jsou příhodnější vyšší stojanový model R.A.M. Studio 20, kde bassreflexový nátrubek ústí dole pod větším wooferem, ale tato volba celkovou investici navýší o 10 000 Kč). K propojení se zesilovačem slouží pár poniklovaných šroubovacích terminálů vzadu nad základnou, do nichž lze připojit reproduktorové kabely s libovolným zakončením. Kmitočtovým rozsahem 35 – 35 000 Hz malé dvoupásmovky vzbuzují očekávání, které však při absenci tolerančního pásma může potvrdit až vlastní poslech. Soustavy se jmenovitou impedancí 8 ohmů vykazují víceméně standardní charakteristickou citlivost 89 dB (pro 2,83 V a 1 m), takže o minimálním doporučeném výkonu zesilovače 15 W/kanál může každý audiofil bez uzardění pochybovat, neboť tady je otcem myšlenky přání potenciálních zákazníků (k soustavám této třídy si však málokdo pořídí „dýchavičný“ zesilovač).

V malém těle mocný bas
Test se uskutečnil v Ostravě, v poslechové místnosti společnosti HI-FI studio TYKON, akusticky optimalizované za pomoci absorbérů portugalské značka Artnovion Acoustics, kde reproduktorové soustavy doplňovaly komponenty Cambridge Audio, výkonový zesilovač Edge W a předzesilovač se síťovým přehrávačem Edge NQ. Veškeré kabely byly od firmy Acrolink. Jako testovací jsem vybíral skladby z různých žánrů v CD kvalitě z vyššího tarifu streamovací služby TIDAL (HiFi). Soustavy R.A.M. Studio 10 naplňují představu o neutrálním „britském“ zvuku. Hrají věcně, přirozeně a pochválit je třeba výtečnou transparentnost a zobrazení prostoru s odpovídající šířkou i hloubkou včetně neomylné lokalizace jednotlivých nástrojů. Zatímco podlahové třípásmovky R.A.M. Studio 30, které se v poslechovce TYKONu nabízely pro srovnání, vynikají mimořádně vyváženým zvukem, u nejmenších dvoupásmovek v řadě mile překvapí pevné svižné střední basy v až nadstandardním objemu, protože těch je u soustav se srovnatelným vnitřním objemem všeobecně nedostatek. Navíc při vyústění bassreflexu vzadu, můžeme zapomenout na jejich posílení zmenšením odstupu od zadní zdi, který by samozřejmě jinak znamenal jejich „rozostření“. Soustavy neznejistí ani složitější nahrávky, ať už jde o symfonický orchestr anebo jazzový big band, i když na opravdu hluboké basy už musíme samozřejmě rezignovat, protože fyzikální zákony oklamat nejde. S kvalitním zesilovačem vynikne také dynamika, kterou tyhle dvoupásmové monitory nijak nepřehánějí, ale tím víc je uvěřitelná. Referenční audio monitory? Ano, netřeba se však obávat nějakého studiového chladu. R.A.M. Studio 10 jsou povolaným prostředníkem pro poslech hudby a ne její analytickou pitvu.
ObrázekObrázek

Pavel Víšek


Výrobce: Falcon Loudspeakers
Distributor: HI-FI studio TYKON s.r.o.
Hi-Fi studia: HI-FI studio TYKON

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 14 hostů