Subwoofer KC62 klame tělem, nezkoušejte ho nakopnout!
29. 4. 2021
U subwooferu KEF KC62 je v originální reklamě nabízeno přímé porovnání s kopacím míčem. I když by to mohlo svádět, nepokoušel bych se místo míče nakopnout subwoofer, na rozdíl od míče je tvrdý a není úplně nejlehčí, váží totiž 14 kilogramů.
A to není jediná, nejdůležitější zajímavost. U firmy KEF, kterou v roce 1961 založil Raymond Cooke byl základem od počátku vlastní výzkum a vývoj, jehož výsledkem byly vlastní, dokonalé reproduktory-měniče. Ne náhodou byly proslulé BBC monitory LS3/5A vyvinuty a osazovány pouze basovým reproduktorem B110 s bextrenovou membránou a kalotovým reproduktorem T27 bez ohledu na to, která firma monitory dokompletovala. V poslední době se dokonce u stejně označovaných výrobků obtížně hledá náhrada za skvělé originály. Koncem šedesátých let minulého století dokonce Raymond Cooke jako první zavedl u KEF měření a testování reproduktorů a soustav výpočetní technikou, původně určenou pro lékařské účely. V sedmdesátých letech u KEF zahájili vývoj koaxiálního reproduktoru Uni-Q, který je v již dvanácté nebo třinácté generaci v současném výrobním programu osazován do všech Hi-Fi a cinema soustav nebo reprovestaveb. V posledních letech je vývoj a výzkum KEF zakončen opět originálně aktivní Meta technologií, aktivními soustavami a dalšími. Raymond Cooke by byl určitě spokojen.

Konstrukce subwooferů
Subwoofery pro domácí AV prošly postupem času logickým, a ne příliš kreativním vývojem. Basreflexové ozvučnice se ukázaly jako účinné, ale relativně snadno zranitelné, především ve spojení s automatickými nastavovacími systémy AV přijímačů a zesilovačů, a tak má většina současných subwooferů uzavřenou ozvučnici. Tento trend navíc usnadnilo používání výkonových zesilovačů pracujících ve třídě D, s vysokým výstupním výkonem snadno dohánějících nižší účinnost uzavřených ozvučnic (proti basreflexovým). To je aktuální stav ve světě subwooferů.
Vyzařování nízkých kmitočtů (nejen těch, ale u nízkých je to zásadní problém) je závislé na tak zvaném zdvihovém objemu reproduktoru, to je na ploše membrány a její maximální výchylce. Čím větší je průměr reproduktorů, tím menší může být výchylka membrány pro stejnou hlasitost. Proto jsou pro dosažení vysokého výkonu profesionální ozvučovací subwoofery osazovány osmnácti palcovými reproduktory nebo dokonce většími. U domácích subwooferů, kdy je požadován co nejmenší rozměr je to logicky kompenzováno, o co je menší průměr membrány reproduktoru, o to větší musí být její výchylka. Výchylka membrány musí být pro dosažení minimálního zkreslení v celém rozsahu pokud možno lineální. Objem vzduchu je stejnou měrou zvětšován nebo zmenšován i uvnitř ozvučnice, ve které dochází k značným tlakovým změnám, kterými je skříň soustavy mechanicky namáhána.

Čím je subwoofer menší, tím jsou problémy, které je nutné řešit výraznější. Ozvučnice subwooferu KEF KC62 (rozměry 246 x 256 x 248 mm) je proto zkonstruována jako masivní hliníkový odlitek a tím je zaručena její základní mechanická tuhost. Pro zmenšení rozměru ozvučnice a zvětšení ploch membrány jsou použity dvě membrány na protilehlých stěnách subwooferu. Záměrně píšu membrány, ne reproduktory. U KC62 se jedná totiž o nový systém Uni-Core. Dva reproduktory upevněné na protilehlých stěnách soustavy byly u hlubokotónové části ozvučnice použity již u soustav KEF Reference 104/2 (rok 1984) a pro snížení reakčních sil byly jejich magnety pevně propojeny ocelovou tyčí. Tím bylo omezeno mechanické namáhání protilehlých stěn, na kterých byly reproduktory namontovány. Tato zkušenost byla zdokonalena u reproduktoru Uni-Core. Jsou to vlastně dva reproduktory se společným magnetickým obvodem. Častokrát se pro zvýšení citlivosti používaly i u standardních reproduktorů přídavné magnety. U Uni-Core je to dotaženo k dokonalosti, u společného magnetického obvodu jsou použity tři feritové magnety. Protože jednoduše spojené reproduktory by měly velkou konstrukční délku, vyvinuly u KEF společný magnetický obvod, u kterého mají oba systémy rozdílný průměr kmitacích cívek a mechanicky jsou vlastně průnikem. Ve větším magnetickém obvodu je druhý protilehlý menší. Konstrukčně se zmenšil rozměr celého systému a je použit společný, výrazně výkonnější magnetický obvod. Současně jsou oba systémy dokonale mechanicky propojeny-tvoří jeden konstrukční celek a při montáži je ozvučnice namáhána pouze tlakovými změnami uvnitř, ne tak reakčními silami obou systémů, které se kompenzují v samotné konstrukci Uni-Core. Tuhé kovové membrány o průměru 6 a ½“ musí zaručovat velkou lineární výchylku a klasický půlvlnkový závěs jejím na obvodě by zákonitou deformací výrazně zvyšoval zkreslení. Proto byl vyvinut originální závěs P-Flex, který díky „harmonikové konstrukci“ podléhá menší deformaci i při extrémních výchylkách membrán. Konstrukčně je tak zaručeno, že systém Uni-Core je i v malém objemu ozvučnice schopen vytvořit akustický tlak 105 dB. A to stále není všechno…

Bez odpovídající elektroniky by to nebylo ono
Výkonové zesilovače jsou dva, pro každý systém jeden s výkonem 500 wattů (celkem 1000 W). Protože je v signálové cestě logicky zařazen DSP (digitální signálový procesor), je pro něj vytvořena korekce zkreslení, která se zanáší inverzně do signálu a snižuje zkreslení výsledné. Současně je snímán výstupní proud k systémům a ten je zaváděn do zpětné vazby zesilovače. Výsledkem je lineární pohyb membrán ve velkém rozsahu a minimální výsledné zkreslení. Elektronika umožňuje přepínačem volbu pěti korekcí podle umístění v interiéru, volně v prostoru, u stěny, v rohu místnosti nebo vestavěné v nábytku. Samozřejmostí je možnost plynulého seřizování horního mezního kmitočtu a úrovně a přepínání polarity. Vstupy jsou pouze nesymetrické linkové jak na zásuvkách cinch, tak na čtyřpólovém průmyslovém konektoru. Na linkových výstupech je možné čtyřmi DIL spínači nastavit dělící kmitočet pro zbývající zařízení. Poslední možnost je bezdrátová komunikace prostřednictvím modulu KW1, pro který je na ovládacím panelu určena čtyřpólová zásuvka. Subwoofer má pracovní kmitočtový rozsah 11-200 Hz, s nastavením horního mezního kmitočtu v rozsahu 40-140 Hz.

Jak KC62 hraje?
Poslech byl v akusticky upravené poslechové místnosti distributora Perfect Sound Group. Zařízení bylo poskládáno z MacBook Pro 13“, integrovaného zesilovače Musical Fidelity M8xi a reproduktorových soustav KEF Reference 1. Všechno bylo propojeno kabely Nordost. Subwoofer KC62 byl připojen analogově z předzesilovacího výstupu integrovaného zesilovače M8ix. Kompaktní třípásmové reproduktorové soustavy KEF Reference 1 jsou z výrazně vyšší kvalitativní kategorie a sami o sobě hrají basy skvěle. Nicméně po detailnějším nastavení KC62 se basy staly hlubší a masitější. Zkoušel jsem nahrávky Arild Andersen, Mira; Nik Bartsch, Moduly; Miles Davis, Kind of Blue, Diana Krall a další. Nastavení subwooferu nakonec skončilo na dělícím kmitočtu 45 Hz, přepnuta polarita a úroveň signálu 2/5 rozsahu regulátoru. Vzhledem k nízkému dělícímu kmitočtu nebyl subwoofer lokalizovatelný, ale jeho energie byla v každém případně slyšitelná. Subwoofer KC62 se uplatní na dobrých digitálních nebo dobře zremasterovaných analogových záznamech. Na klasickém audio analogu toho moc pod 40 Hz není. Reprodukce byla pohodová a při vypnutí subwooferu byl okamžitě zřejmý jeho přínos, kus energie scházel. Při kontrole membrán subwooferu bylo znát, že Uni-Corn je skutečně všeho schopen. I při decentní reprodukci se jeho membrány pohybovaly určitě kolem centimetru, a to s razancí dotykem neovlivnitelnou, pohyb byl nesmlouvavý.
Optimální a ekonomicky příznivou kombinaci by subwoofer KEF KC62 (cena 39.990 Kč) tvořil ve spojení s aktivními soustavami KEF LS50 Wireless II nebo LSX, a to nejen kvalitou reprodukce, ale také příjemnými kompaktními rozměry.
Miroslav Láb
Výrobce: KEF
Zapůjčil: Perfect Sound Group s. r. o.
Hi-Fi studia: Amarock Studio, AVcenter.cz, RODEL - AUDIO, Elektro Fresh, Hifi Hejhal, Hifi Morava, HIFI Opava, HiFi Studio, HifiSound Studio, HiFiStyl, LEPŠÍ ZVUK, Melodie, PP HiFi Studio, RothAudio, Studio Luxusní elektronika