Mytek Brooklyn DAC+

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 147
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Mytek Brooklyn DAC+

Příspěvek od pixel » 19 úno 2019 19:20

Inovovaný D/A převodník americké společnosti Mytek.
19. 2. 2019

Kompaktní digitálně analogové převodníky se sluchátkovým výstupem jsou dnes nedílnou součástí portfolia skoro každé firmy zabývající se vývoje a výrobou audio komponentů. Vývoj v této oblasti je doslova překotný a firmy se předhánějí v tom, kdo nabídne lepší podporu formátů jako DSD512 nebo PCM 768. Trendy novinkou je v tomto případě MQA, které nyní bývá marketingovým tahákem mnohých produktů. Nutno ovšem podotknou, že takové počínání je z hlediska firem nutností, protože jakkoli je DAC s podporou PCM do 192/24 dostačující, tak z prodejního hlediska by bylo uvedení podobného produktu zřejmě sebevraždou, byť by hrál sebelépe.

Testovaný Mytek Brooklyn DAC+ je produktem, který toho za danou cenu nabízí opravdu hodně. Krom zmiňované podpory MQA, kterou propaguje například TIDAL nabízí také podporu PCM do samplovací 384 kHz a rozlišení 32 bitů. DSD je podporováno až do tzv. Quad-DSD (256) a výrobce myslel také na exotické DXD (v podstatě PCM o vysokém rozlišení). Širokou podporou všech současných formátů si Mytek vytvořil základ k úspěchu.

Z hlediska podpory nejde do extrémů, což je ostatně zbytečné, ale podporuje všechny podstatné formáty tak, abyste ani v blízké budoucnosti nemuseli být smutní, že vám některé z oblíbených alb nepůjde přehrát. Většina masterů je stejně v tak žalostném stavu, že výhody hi-res formátů jsou stále spíše v teoretické rovině. Proto mě také bude zajímat, jak si Mytek poradí s běžným standardem 16/44,1, který je v našich diskografiích asi nejrozšířenější.

Šéf Myteku a konstruktér, pan Jurevicz, má dlouholeté zkušenosti ze světa profesionálního audia, avšak produkty Mytek pro běžného spotřebitele jsou ještě poměrně mladou záležitostí. Jejich výroba započala teprve v roce 2011 a od té doby přišlo na trh několik generací kompaktní stolních převodníků se sluchátkovým zesilovačem. Brooklyn DAC+ je posledním z nich.
Obrázek
Nezajímavější vlastností testovaného Myteku je z mého pohledu jeho široká funkcionalita. První devizou je velmi kvalitní gramofonový předzesilovač (pro MC/MM přenosky). Pokud vlastníte analogové řešení zhruba v ceně Myteku, tak vřele doporučuji vyzkoušet Broonklyn DAC+ před koupí samostatného předzesilovače. Možná zjistíte, že je toto integrované řešení pro vás více než dostačující. Brookyn DAC+ jsem měl šanci slyšet v roli gramofonového předzesilovače s gramofonem JR Audio a přenoskou Miyajima Labs Kansui. Zdánlivě nesmyslná kombinace opravdu špičkové přenosky a integrovaného gramofonového předzesilovače ani v nejmenším nezklamala.

Brooklyn DAC+ mě rovněž zaujal možností regulovat výstupní hlasitosti jak v analogové, tak i digitální doméně. Analogovou regulaci považuji za mnohem lepší řešení, než se spolehnout na funkcionalitu DA čipů ESS Sabre, které tou funkcí disponují také, ale kvalitativně se té analogové nevyrovná i přes tvrzení o 32bitové regulaci, který by měla zajistit „teoreticky“ zanedbatelný dopad na kvalitu signálu.

Brooklyn DAC+ může krom funkce D/A převodníku se sluchátkovým zesilovačem a gradovaného předzesilovače zastávat také funkci analogové linkového předzesilovače. Jedná se skutečně o velmi univerzální zařízení s širokou funkcionalitou. Výčet vstupů a výstupů je zřejmě jasně patrný z ilustračních fotografií, avšak rád bych poukázal na jednu velmi zajímavou vlastnosti, kterou je možnost připojení vlastního DC zdroje. Díky tomu je možné vyřadit poměrně levný spínaný zdroj uvnitř převodníku. Kvalitní lineární zdroj je pro Mytek poměrně snadno dostupný z dílen třetích stran a celkovým výkonům výrazně prospívá. Mytek doporučuje Sbooster, ale možností je na trhu vícero a pravděpodobně i kvalitativně lepších než je proklamovaný Sbooster.
Obrázek
Výrobce tvrdí, že proti starší verzi (non plus) zapracoval u evoluční verze DAC+ právě na analogové regulaci, který by měla mít nižší šum a být podstatě transparentnější. Vylepšení je také v oblasti analogových vstupů a sekce gramofonového předzesilovače. Bez povšimnutí nezůstal ani sluchátkový zesilovač. Výrobce sice neuveřejnil konkrétní výsledky, což by bylo bezesporu průkaznější, avšak kdo to dnes krom Accuphase (v omezné míře) dělá?

Pokud se podíváme dovnitř převodníků, tak nás pohled vcelku potěší. Kvalitní plošný a kvalitní součástky reprezentují snahu výrobce přinést spotřebiteli produkt, s nímž mohou ve spokojenosti žít i dlouhé roky. Mytek krom moderního D/A čipu ESS Sabre 9028 vsadil také na kvalitní „hodiny“ Crystek, což se v této kategorii často nevidí. Dominantou předního panelu je pak velký barevný multifunkční displej, který zobrazuje všechny podstatné funkce, ale naštěstí se dá po několika vteřinách uspat, aby vám nesvítil od prostoru po celou dobu přehrávání.

Jak to hraje?
Mytek Brooklyn DAC+ jsem zkoušel v domácích podmínkách na koncovém zesilovači Accuphase A-47 předzesilovači Leben RS-28CX a reprosoustavách Harbeth SHL5 Plus. Pro srovnání zde bylo Audio Research CD6. Jako zdroj posloužil streamovací transport Lumin U1 Mini. Vše bylo propojeno kabely Acoustic Revive Triple C. Test probíhal ve středně zatlumené místnosti bez speciální akustických úprav.

První co na projevu převodníku Brooklyn DAC+ zaujme je velmi dobrý basový fundament a celková otevřenost reprodukce, což vytváří velmi dobré navození prostoru zachyceného v nahrávce. Mytek umí hrát basy i ve srovnání s tak drahým CD přehrávačem jako je Audio Research CD6. V prvních chvílích vás má tendenci Mytek zneklidnit tím, že začnete pochybovat, zda mělo smysl investovat do digitálního zdroje hudby podstatně více. Po delším poslechu je zřejmé, že Mytek je přeci jen o něco málo digitálně „drsnější“ než Audio Research CD6.
Obrázek
Mytek mě velmi mile překvapil při přehrávání z TIDAL v módu MASTER, kdy byla alba zakódovaná v MQA velmi příjemně poslouchatelná. Nic to ovšem nemění na tom, že alba uložená na lokálním disku ve vysokém rozlišení zní lépe než jejich alternativy přes TIDAL. Brookyn DAC+ nezahlazuje problémy špatných nahrávek a s tím je potřeba počítat, pokud posloucháte starší rok nebo současnou produkci pop music, tak vám bude naservírována přesně tak, jak je udělána. Občas to dokáže být mírně iritující, ale v tom Mytek prostě své profesionální kořeny nezapře. Pokud hledáte převodník s „lahodným“ promíjejícím zvukem (a není to špatně), tak hledejte v trošku jiným vodách.

Brooklyn DAC+ ovšem není zcela nekompromisní zvuková lupa a nedostatky v nahrávkách přehnaně nevyzdvihuje. Je to pěkný mix, který se tvůrcům podařilo udržet v mezích vhodných pro spotřební audio. Je lhostejné, čím Mytek zaúkolujete, může to být hi-res nebo jen obyčejná CD kvalita, protože z toho vždy vyjde se ctí a to není na takto cenově položený převodník málo. Mytek si lépe rozumí s nahrávkami o vysokém rozlišení, alespoň pokud chcete vymáčknout z převodníku maximum.

Finální třešničkou na dortu je možnost přidat externí lineární zdroj, kterým nahradíte interní spínaný zdroj, který přeci jen otisk na reprodukci nechává. Výsledkem jsou pak hladší střední a vyšší frekvence, které přijdou o svou „digitální“ zrnitost, jestli to tak lze obrazně napsat. Celkový projev se stane výrazně dospělejším a klidnějším. Pokud si tedy Mytek Brooklyn DAC+ pořídíte, tak rozhodně zauvažujte o externím lineárním zdroji jako o vhodné „uprgade“ již tak velmi slušného převodníku. S tímto upgrade pak bude Mytek Brooklyn DAC+ konkurovat i výrazně dražším převodníkům.

A co sluchátka?
Ze zvuku Brooklyn DAC+ v roli převodníku jsem byl namlsaný na možnost sluchátkového poslechu. Brooklyn DAC+ mě nezklamal, ale troufám si říci, že vhodnějšími partnery než AKG k němu budou dynamická sluchátka Sennheiser. Projev přes sluchátka reflektuje více méně stejné vlastnosti, jako v případě čistého převodníku. Rozhodně tedy není konejšivý nebo hřejivý, ale prostě upřímný a energický. V roli převodníku na stůl se sluchátky se určitě nemusí Brooklyn DAC+ stydět před žádnou podobně cenově postavenou konkurencí.

Brooklyn DAC+ vás přes kvalitní sluchátka zaskočí množstvím informací z nahrávek a opět platí, že se nesnaží vůbec nic maskovat. Základem je stále dobrý bas, ale není už tak prominentní jako v momentu, kdy Brooklyn DAC+ využijeme jako čistý převodník. To může mít samozřejmě souvislost s použitými sluchátky. Opět platí stejný závěr jako v předchozí kapitole. Dokoupit lineární zdroj napájení a vybrat sluchátka alespoň na úrovni Sennheiser HD 660S. Vyplatí se ovšem experimentovat i s méně známými značkami jako Final Sonorus, nebo naopak známi Audeze.
Obrázek
Brooklyn DAC+ jako předzesilovač
Testovaný převodník má rovněž možnost pracovat jako analogový předzesilovač. Vyzkoušel jsem ho krátce jako zástup za lampový Leben RS-28CX, který rovněž nijak neoplývá přehnanou eufoničností a výsledek byl poměrně slušný, avšak je nutné říci, že si svou cenu Leben bez problému obhájil. Už je fakt, že mě tato funkcionalita dovedla ke srovnání těchto dvou produktů jako předzesilovače, je pro Mytek velmi dobrá známka.

Leben měl proti Myteku lépe rozvržený prostor, frekvenční extrémy byly čistější (čitelnější) a zvuk plastičtější. Vzhledem k faktu, že se v případě Myteku jedná o doplňkovou funkcionalitu, tak je výsledek více než dobrý. Mytek nabízí i malý koncový zesilovač ve třídě D, který disponuje výkonem 300 W na kanál. Tento kompaktní konec velmi pravděpodobně využívá některé z osvědčených modulů Hypex nebo Ncore.

Závěr
Mytek Brooklyn DAC+ můžeme bez uzardění prohlásit za kvalitní přístroj, který se neztratí ani v záplavě další podobně koncipovaných zařízení. Mytek bojuje především zcela vyčerpávající funkcionalitou, která zahrnuje digitální vstupy USB, AES či S/PDIF a také analogové vstupy gramofonového předzesilovače. Boduje rovněž přítomností velmi slušného sluchátkového zesilovače a gramofonového předzesilovače. Podpora formátů je rovněž příkladná, takže je lhostejné, zda máte plný disk záznamů v DSD či DXD nebo obyčejných CD ripů ve formátu 16/44.

Brooklyn DAC+ myslel i na podporu MQA, která vám sice automaticky nezajistí lepší reprodukci ze streamovaných zdrojů jako TIDAL, ale její přítomnost se u nových modelů stává poslední dobou tak nějak standardem. Na téma smysluplnosti MQA by se dala napsat esej, ale to není (bohudík) předmětem tohoto článku. Doplňkem pro hračičky je pak možnost připojit k Myteku externí taktovací signál hodin, což pro běžného konzumenta asi nebude zcela využitelná vlastnosti.

Provedení převodníku je solidní a nelze k němu být větších výhrad. Zaujme především čelní panel zařízení, který se svou plastickou texturou, který poznávacím znamením nový zařízení Myteku. K převodníku vřele doporučují využít externího lineárního zdroje, se kterým výrobce tak nějak počítá, neboť nechal spotřebiteli možnost využít konektor pro 12V stejnosměrné napětí. A takovýto upgrade katapultuje Mytek rázem o třídu výše. V dané cenové relaci nebude mít Mytek mnoho konkurentů. Luxman DA-150 nemá ani zdaleka takovou funkcionalitu, ale může kontrovat provedením a zvukovou kvalitou. Další může být třeba RME ADI-2 Pro FS Black Edition, které je blíže profesionálnímu světu audia podobně jako Mytek. Tak či onak, je Brooklyn DAC+ zatraceně dobrou volbou.

Petr Štefek


Výrobce: Mytek
Distributor: Hifi Studio Panský Dvůr
Hi-Fi studia: Hifi Studio Panský Dvůr

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host