Highendová bokovka pro znalce.
19. 3. 2019
Značku Pathos Acoustics ze severoitalské Vicenzy, jež si letos připomíná pětadvacet let od svého založení, si vybavíme hlavně díky vyhlášeným zesilovačům s patentovaným obvodem InPol, který zvyšuje účinnost zapojení v čisté třídě A o více než čtvrtinu. To je také „rodinné stříbro“ na firemním webu, kde reproduktorové soustavy vůbec nenajdeme, ale italská značka je v omezeném sortimentu vyrábí na objednávku. Protože se „prostřední“ ze tří highendových modelů, kterým jsou třípásmové podlahovky bipolární konstrukce Frontiers Prime (v základním provedení v dýze zebrano za 429 990 Kč, za černý či bílý klavírní lak se připlácí 10 000 Kč), na letošním ročníku Audio Video Show Praha objevil v expozici tuzemského distributora, byl to vítaný důvod k poslechovému testu.
Točny s repoduktory
Urostlé soustavy, které měří včetně odhmotňovacích hrotů 138 cm, dodává značka Pathos v páru, ale samozřejmě balené jednotlivě v obalech vyrobených ze silné laťovky. Ty mají důmyslnou „dvojmužnou“ konstrukci, protože ke čtyřicetikilové reprosoustavě přidávají dalších 38 kg. Po sejmutí fortelného poklopu však už ustavení soustavy v poslechové místnosti zvládne i fyzicky obdařený jednotlivec, který ji po instalaci příček z litého kovu k základně a našroubování odhmotňovacích hrotů z polstrovaného lůžka jednoduše „vyklopí“. Bassreflexové ozvučnice mají stěny ze silných MDF desek, které jsou na bočnicích vypouklé, aby tak narušení pravoúhlé geometrie rozladilo podmínky pro vznik vnitřního stojatého vlnění. Tuhost ozvučnic je velmi dobrá, ale nikoli náhodou má ještě malé rezervy, protože Pathos nabízí ještě asi o třetinu dražší verzi Frontiers Reference, rozměrově shodnou, ale s lepšími měniči i robustnějšími kabinety, jež hmotní každá o 10 kg víc.

Zřídka vídané finesy však představují otočná horní část ozvučnice se středovýškovou sekcí, která je v identickém osazení zdvojena na zadní stěně kabinetu, kde vyzařuje vzhůru pod úhlem cca 60° vůči zemi. Jde o bipolární konstrukci, která není úplně výjimečná (patří třeba mezi libůstky americké společnosti Von Schweikert), protože slyšitelně rozšiřuje hudební scénu. Co se otočné části ozvučnice s tweeterem a středobasovým reproduktorem týče, tady se nabízí paralela s geometrií RLX (right-left crossed), kterou jiná italská značka Chario svého času propagovala u reprosoustav z řady Academy, kde zvukový obraz uvažoval křížení směrových charakteristik měničů v prostoru před posluchačem. Ale obecně se tak otevírá prostor pro experimenty s optimálním poslechem, protože jemnější natáčení už poměrně těžkých podlahových soustav by jinak dalo každému audiofilovi pořádně zabrat.


Soustavy Froniters Prime nabízejí kmitočtový rozsah 27-30 000 Hz, který už v basech zasahuje do nejhlubší subkontraoktávy, což ocení speciálně příznivci varhanní hudby. Charakteristická citlivost soustav se jmenovitou impedancí 8 ohmů je sice nadprůměrná (91 dB/m), ale výkonovou rezervu zesilovače nelze podceňovat, protože šest měničů potřebuje pořádně „nakrmit“. Při výběru vhodného modelu je proto z doporučovaného výkonu zesilovače 30-200 wattů na každý kanál zapotřebí (podobně jako v krasobruslení) nejnižší hodnotu škrtnout.
Pravdohrajné sloupy
Test se uskutečnil v poslechové místnosti pražské společnosti High-End Audio Studio v Belgické ulici na Vinohradech, kde soustavy Pathos Frontiers Prime na sestavu doplnily plně symetrický integrovaný zesilovač Pathos InPol² s elektronkovou vstupní částí, který pracuje v čisté třídě A, a CD přehrávač C.E.C. CD-5 s mechanikou poháněnou pryžovým řemínkem. Kabely byly značky Van den Hul, signálové The Sea Hybrid – 3T a reproduktorové Air Hybrid – 3T. Jako testovací jsem využil skladby z desítky kompaktních disků napříč různými hudebními žánry.

Soustavy Pathos Frontiers Prime nabízejí komplexní přirozený zvuk, který sahá víceméně přes celé akustické pásmo. Jeho pevný základ tvoří konkrétní plné basy. Barvotvorné pásmo středních kmitočtů je prokresleno opravdu excelentně, což jenom podtrhuje široká hudební scéna, sahající hodně do hloubky. U členitějších nahrávek symfonické hudby registrujeme rozesazení jednotlivých nástrojových sekcí orchestru, ale i spoustu dalších informací o akustice sálů, ve kterých vznikaly – zvláště tady se bonus bipolární konstrukce nezapře. Sloupy se ale se ctí zhostí i rockového nářezu, který nám servírují jako ve studiové zvukové režii, ale žádné chladné analytičnosti se netřeba obávat, dokážou postihnout energii nahrávek, jejich basy mají téměř fyzický rozměr. Jinou kapitolu zase představují sólové recitály, jež dají naplno vyniknout všem záznějům i doznívajícím tónům. Společným jmenovatelem italských třípásmovek je pravdivost, nic nepřikrášlují, takže věrný zvuk limituje víceméně jen technická kvalita té které nahrávky, ale to u správného highendového audia představuje nepsané pravidlo.
Pavel Víšek
Výrobce: Pathos Acoustics
Distributor: High-End Audio Studio s.r.o.
Hi-Fi studia: High-End Audio Studio