Velodyne SPL-1200 Ultra

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 198
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Velodyne SPL-1200 Ultra

Příspěvek od pixel »

Basová výpomoc i pro stereo.
14. 8. 2020

Muzikantské rčení „basa tvrdí muziku“ lze rozšířit na basy obecně, ale v audiu si musí jejich kvantita rozumět s kvalitou. To platí zvláště mimo kategorii domácího kina, kdy je dobré aktivní subwoofer vybírat z nabídky specializovaných firem. Mezi renomované značky patří hlavně REL Acoustics, Sunfire a Velodyne Acoustics, kterou loni v listopadu koupila hamburská společnost Audio Reference. S novým majitelem se změnila i distribuční síť a ke katalogu firmy, kterou založil David Hall v roce 1983 v kalifornském městě Morgan Hill, máme na našem „starém kontinentě“ najednou blíž. Ze střední části nabídky vyčnívá série SPL-Ultra (SPL je akronym ze slovního spojení Small Plays Loud, tedy v překladu „malý, co hraje nahlas“), v současnosti už vlastně pouze největší model SPL-1200 Ultra, který lze pořídit ve dvou provedeních vícevrstevného laku (černý nebo bílý) za 59 990 Kč. Tuhá ochranná mřížka, kterou aretuje šest kolíků, je potažená podle barevného provedení černou, resp. světle šedou průzvučnou tkaninou.
Obrázek

Woofer těžké váhy
Dlužno poznamenat, že kalifornská značka jednotlivé generace subwooferů z řady SPL-Ultra nijak nerozlišovala, takže aktuální model SPL-12000 Ultra už nemá pravoúhlou uzavřenou ozvučnici, ale její bočnice se směrem dozadu mírně svažují, což rozlaďuje podmínky pro vznik vnitřního stojatého vlnění. Její konstrukci samozřejmě nadále tvoří silné MDF desky s vnitřními výztuhami. Stabilní pozici komponentu o rozměrech 38 x 39,4 x 47 cm zajišťují čtyři nízké kužely v rozích základny. Hlubokotónový reproduktor o průměru 30 cm (aktivní průměr membrány je 24,6 cm) vyzařuje na čelní stěně. Vydutou membránu, kterou tvoří několik vrstev kevlarové tkaniny, spojuje s tuhým košem z tlakově litého hliníku robustní závěs z etylpropylenového kaučuku (EPDM), který ve srovnání s běžnou pryží vykazuje vyšší odolnost vůči stárnutí i okolním podmínkám. Pohon membrány zajišťují dvouvrstvá kmitací cívka o průměru 7,6 cm s velmi dobrým odvodem balastního tepla a velký feritový magnetický obvod, který hmotní 9,8 kg, což představuje menší polovinu z celkové hmotnosti SPL-1200 Ultra (22 kg). Jako budič subwoofer využívá výkonový zesilovač v osvědčeném firemním zapojení ERS (Energy Recovery System), který pracuje ve vysoce účinné třídě D; do wooferu dokáže trvale dodávat výstupní výkon 1200 W, v dynamických špičkách pak až 2400 W. Kmitočtový rozsah 13-240 Hz se v tolerančním pásmu ±3 dB zúží na 21-135 Hz, takže máme v basech pokryté celé akustické pásmo. Schopnost zvládat infrazvukové rázy je sice pozoruhodná, ale bez praktického významu. Zmínku si však zaslouží fakt, že celkové harmonické zkreslení nikdy nepřevýší hodnotu 5 %, což je v pásmu hlubokých basů více než dobrý výsledek. Součástí zapojení je digitální signálový procesor (DSP) na čipové platformě společnosti Texas Instruments, který subwooferu sekunduje v různých pracovních režimech.
Obrázek
Vysoký uživatelský komfort
Pro obsluhu je důležitý úzký panel vestavěný pod horní hranou čelní stěny. Modrý alfanumerický displej má pouze dvě pozice, ale zobrazuje znaky, které jsou dobře čitelné i z většího odstupu. Kromě vypínače zde najdeme ještě dvě malá tlačítka pro nastavení úrovně hlasitosti (v rozsahu 0 až 80, po zapnutí defaultně 30) a zdířku vstupu měřicího mikrofonu, který je včetně praktického stojánku součástí příslušenství. Subwoofer totiž disponuje automatickou kalibrací, která z vestavěného generátoru během minuty „propískne“ poslechovou místnost dvanácti tóny v rozsahu 20 Hz až 150 Hz a podle odezvy nastaví sedmipásmový parametrický ekvalizér „na míru“ její akustiky. Nastavení je jednoduché, po zapojení a umístění měřicího mikrofonu stačí na dvě sekundy přidržet tlačítko EQ na malém, ale víceméně nezastupitelném dálkovém ovladači. Ten umožňuje volbu fáze (0°, 90°, 180° a 270°) i některé ze čtyř přednastavených křivek (Movies, R&B-Rock, Jazz-Classical a Games), jež pracují s různým nastavením ekvalizéru, subakustického filtru i výstupní úrovně. Z „dálky“ jsou přístupné také (de)aktivaci displeje (Light) nebo omezení maximálního dynamického výkonu při večerním poslechu (Night).

Většinu přípojek soustřeďuje zadní panel. Knoflíky Subwoofer Volume a Low-Pass Crossover slouží k nastavení výstupní úrovně, resp. horního kmitočtu zpracovávaného subwooferem, zde v intervalu 40 až 135 Hz (přesnou hodnotu zobrazuje displej, nad 100 Hz si musíme počáteční jedničku odmyslet). Páčkovým přepínačem volíme automatické vypnutí, kdy subwoofer po několika minutách nečinnosti přechází do pohotovostního režimu Stand-by. Základní konektivitu zajišťují dva vstupy, linkový a LFE pro domácí kino, vyvedené na pozlacené zdířky pro konektory RCA stejně jako pár výstupu, jemuž sekunduje filtr typu horní propust s kmitočtem 80 Hz. Nechybí zde ani vysokoúrovňové vstupy na dvou párech izolovaných šroubovacích terminálů, jež mohou zpracovávat signál z výstupních terminálů stereo zesilovače. NA zadním panelu zbývá zmínit ještě zásuvku pro napájecí kabel a kolébkový síťový vypínač v sousedství indikační LED diody.
Obrázek

Pro domácí kino je subwooferu škoda
Test se uskutečnil v nové větší poslechové místnosti společnosti AV Center na pražských Vinohradech, kde subwoofer doplnily stojanové soustavy Audiovector R1 Arreté, integrovaný zesilovač Primare I25, SACD/CD přehrávač Accuphase DP-560 a síťový filtr AudioQuest Niagara 5000. Kabely byly vyjma reproduktorového setu Cardas Clear Reflection Speaker z vyšších sérií značky Oehlbach. Jako testovací jsem vybíral skladby z CD Michael Brook: Cobalt Blue (4AD, 1992), Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016), Dr. John: In A Sentimental Mood (Warner Bros., 1989), Propellerheads: Decksandrumsandrockandroll (Wall Of Sound, 1998) a P. I. Tchaikovsky: „1812“ Overture, Op. 49 / Cincinnati Symphony Orchestra, dir. Erich Kunzel (Telarc, 1979, reed. 2001). Ekvalizační křivky DSP nebyly při kritickém poslechu aktivované.

Aktivní subwoofer SPL-1200 Ultra s vynikající dynamikou splňuje audiofilské ambice i na prahu highendové kategorie. Basy zpevní, zpřesní a minimálně o nejhlubší subkontraoktávu prohloubí. Mimo to při optimální volbě dělicího kmitočtu citelně uleví středobasovým měničům monitorů Audiovector, pro něž jsou při průměru 16,5 cm hlubší basy spíše nutné zlo. Vynikne tak zvláště reprodukce nižších středů, ale zpřesnění lze zaregistrovat u celého středního pásma. Každý, kdo má na hudbu čas hlavně ve večerních hodinách, ocení tichý poslech členitých nahrávek v celém akustickém pásmu, ať už jde o symfonický orchestr nebo třeba jazzový big band.

Pavel Víšek


Výrobce: Velodyne Acoustics
Distributor: AUDIO CENTER CZECH s.r.o.
Zapůjčil: AVcenter.cz
Hi-Fi studia: High-End Audio Studio, AVcenter.cz, HiFiStyl, PP HiFi Studio

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host