Vivid Audio KAYA 25

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 149
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Vivid Audio KAYA 25

Příspěvek od pixel » 11 úno 2019 11:59

Vnučky legendárních Nautilů.
11. 2. 2019

High-endová značka Vivid Audio je rozkročená mezi dvěma kontinenty. Původně začínala v Jihoafrické republice, jako distributor repoduktorových soustav Bowers & Wilkins, ale na začátku třetího tisíciletí „zlanařila“ šéfkonstruktéra této anglické společnosti Laurence Dickieho, jehož portfolio zahrnuje rovněž legendární model B&W Nautilus. Nekompromisní ozvučnice vznikají s ohledem na levnější cenu práce na jihu Afriky, ale měniče vyrábějí v anglickém Partridge Green, kde soustavy také kompletují. Nejmladší řada KAYA měla premiéru vloni na mnichovské výstavě High End Show, ale rozběh sériové výroby si vyžádal několik dalších měsíců. Z pěti modelů, jež umožňují sestavit ozvučení špičkového domácího kina, nejsou stále dostupné dva nejmenší modely (surroundové satelity a centr). Ze tří sloupových reprosoustav si v testu představíme nejdostupnější dvoupásmovky KAYA 25 (259 000 Kč za pár), o jejichž velikosti zevrubně informuje typové číslo, odpovídající vnitřnímu objemu kabinetů. Ty se vyrábějí ve třech odstínech laku s metalickým podtónem: černém (Piano), bílém (Pearl) a šedém (Oyster Matte), ale za příplatek lze objednat libovolný odstín ze vzorkovníku RAL.

ObrázekAkusticky netečné kabinety
Soustavy KAYA 25 využívají technologie z referenční série GIYA, ale kompaktnějšími rozměry se blíží spíše řadě OVAL, ostatně jedinému dvoupásmovému modelu s integrovaným stojanem OVAL V1.5 (216 000 Kč za pár) zčásti odpovídají svým konceptem, i když komplexní design je už tentokrát dotažený do nejmenších detailů. To ostatně evokuje samotný název řady KAYA, což v “domácím” jazyce jihoafrického národa Zuluů znamená domov. Vedle zvukové kvality tentokrát značka kladla zvýšený důraz na to, aby soustavy optimálně zapadly do moderních interiérů, kde na sebe navíc při rozměrech 26,3 x 116 x 34 cm zbytečně neupozorňují. Laurence Dickie má pověst maximalisty, což zjistíme hned při poklepání kloubem ukazováku na akusticky zcela netečné ozvučnice. Ty totiž tvoří dvě tvarované vrstvy kompozitu na bázi plastu zpevněného skelnými vlákny, jež dále zpevňuje vakuová technologie, kdy je vzduch mezi vrstvami odčerpán. U štíhlých kabinetů soustav, které váží každá 24 kg, nenarazíme na ostré hrany, přímé linie a víceméně ani pravé úhly. Jediný vlastně svírá svislá osa soustav s masivní základnou z tlakově litého hliníku, protože směrem dolů ztrácejí kabinety na hmotě a postupně sdílejí funkci integrovaných stojanů (ty jsou však u dvoupásmovek OVAL V1.5 vizuálně oddělené). Každá základna je opatřena pěti lůžky se závity pro odhmotňovací „spiky“.

Soustavy jsou osazeny bez výjimky firemními reproduktory, které navrhuje Dickie. Vysokotónový měnič D26 představuje pojítko napříč celým katalogem značky Vivid Audio. Jeho hliníkovou kalotu o průměru 26 mm, jejíž zaoblení je odvozené z tvaru řetězovky (tedy křivky, kterou mezi dvěma body vytvoří homogenní vlákno s dokonalou ohebností), pohání vysoce účinný magnet ze slitiny neodymia, železa a bóru. Akustickou energii vyzářenou zadní stranou kaloty tlumí podlouhlá kuželová trubice, v principu podobná té, kterou poprvé využily tweetery soustav Bowers & Wilkins Nautilus (a dodnes zůstávají typickým prvkem všech modelů této anglické značky). Následuje středobasový reproduktor C125D o průměru 125 mm, jehož kónickou hliníkovou membránu s košem z litého kovu, jehož štíhlá žebra kladou proudícímu vzduchu minimální odpor, spojuje pryžový závěs s velkým zdvihem. Její pohon zajišťuje robustní magnetický obvod s přesnou geometrií. Měniče chrání hustě perforované vrchlíky se zanedbatelnou akustickou impedancí (u středobasových reproduktorů jsou kovové, magneticky aretované i odnímatelné, u tweeterů s choulostivým uchycením kalot jsou hliníkové, instalované napevno).

Elektrické výhybky v zapojení 4. řádu (se strmostí -24 dB/oktávu) pracují s dělicím kmitočtem 3000 Hz a vzhledem k vyššímu počtu součástek jsou osazené bez výjimky svitkovými kondenzátory a vzduchovými cívkami, jež způsobují minimální posuny fáze signálu, ale kromě toho vykazují i další pozitiva. Otvor bassreflexového rezonátoru ústí na zadní stěně. Kousek nad ním objevíme hlavy imbusových transportních šroubů, které je třeba po ustavení soustav v poslechové místnosti uvolnit: oba měniče jsou totiž k čelním stěnám kabinetů pružně uchyceny. Pár robustních šroubovacích terminálů se ukrývá v zadní části kovové základny.

Hudební scéna jde do hloubky
Soustavy KAYA 25 s kmitočtovým rozsahem 40 – 25 000 Hz v tolerančním pásmu -6 dB v basech pokrývají větší část druhé nejhlubší kontraoktávy. Nižší charakteristická citlivost 85 dB (2,83 V/1 m) však připomíná, že k optimálnímu vybuzení budou potřebovat zesilovač s větší výkonovou rezervou. Dokumentace sice doporučuje zesilovače s výstupním výkonem od 25 do 125 Wattů na kanál, ale dolní hodnota tohoto intervalu představuje spíše přání výrobce. Na druhou stranu osmiohmové soustavy nabízejí mimořádně vyrovnaný průběh impedance, která neklesá pod 7,5 Ohmů, tedy 93,75 % ze jmenovité hodnoty, což musí každému zesilovači imponovat.

Test se uskutečnil v Ostravě v poslechové místnosti distribuční společnosti RP audio, kde soustavy Vivid Audio doplňovaly komponenty francouzské značky Advance Acoustic z řady Smart Line, a to dva monobloky BX2, předzesilovač PX1 a univerzální přehrávač UX1 (dohromady v ceně 103 960 Kč), kabeláž byla značky XSymphony a jako zdroj signálu posloužil vyšší tarif streamovací služby TIDAL HiFi, nabízející bohatou škálu nahrávek v CD kvalitě napříč různými hudebními žánry.
Obrázek
Soustavy KAYA 25 upoutají šířkou i hloubkou hudební scény s neomylnou lokalizací jednotlivých nástrojů a hodně prozradí o akustice sálu či studia, v němž konkrétní nahrávka vznikala. Tady se povedená dvoupásmová konstrukce nezapře. V superlativech lze hovořit zvláště o pásmu středních kmitočtů (kam zasahuje velká část vyšších harmonických akustických hudebních nástrojů), které je prokreslené do nejjemnějších detailů. Zvuk je čistý a transparentní přes celé přenášené pásmo. Co se basů týče, jsou přesné a rychlé, ale jejich zastoupení v hlubších oktávách má své limity dané fyzikálními zákony, nabízí se však možnost posílit jejich reprodukci některým z audiofilských subwooferů (namátkou z nabídky značky Wilson Benesch). Kontury zvukového obrazu však soustavy zachovávají i při vysoké hlasitosti a z míry je nevyvedou ani členité orchestrální nahrávky, ať už symfonické hudby nebo jazzových big bandů. Rozumí si ale stejně dobře také s řízným rockem nebo elektronickou taneční hudbou.

Pavel Víšek


Výrobce: Vivid Audio
Distributor: RP audio
Hi-Fi studia: RP audio

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host