Wharfedale EVO 4.4

Odpovědět
Uživatelský avatar
pixel
Příspěvky: 287
Registrován: 04 led 2016 19:59
Kontaktovat uživatele:

Wharfedale EVO 4.4

Příspěvek od pixel »

Sloupky evoluční v nejlepším slova smyslu.
31. 1. 2020

Britská značka Wharfedale se profiluje na cenově dostupnější reprosoustavy a dlouhodobě klíčová je pro ni řada Diamond, která se z celé její produkce dočkala nejvíce generací i verzí. Ta je však v posledních měsících ve stínu série EVO4, nové inkarnace řady Evolution. Konstrukční tým měl totiž šťastnou ruku a evoluci pojal jako třídění z hlediska stability, což není definicí Charlese Darwina, nýbrž našince Jaroslava Flegra. Zjednodušeně řečeno, Flegr evoluci vnímá jako „proces hromadění stabilních struktur v čase“ a to platí právě pro sérii EVO4, ať už jde o páskové tweetery AMT nebo kalotové středotónové měniče, které se objevovaly v osazení reprosoustav častěji v 70. letech minulého století. Nové měniče využívají osvědčené konstrukce na platformě moderních technologií a tenhle koncept podle všeho slyšitelně funguje. Vlajkové lodi, kterými jsou třípásmové sloupy EVO 4.4 (pár za 38 890 Kč), ve výročních cenách britského měsíčníku What Hi-Fi? Awards 2019 zabodovaly v kategorii pro nejlepší podlahové reprosoustavy v ceně 1000-1500 liber. Na výběr máme tři provedení s povrchovou úpravou přesvědčivou vinylovou imitací dřevěné dýhy (ořech, jasan černě mořený, resp. bíle lakovaný). Odnímatelné rámečky jsou u všech verzí potažené černou průzvučnou tkaninou. Ty aretují šest silných magnetů, takže čistý design nenarušují žádné nadbytečné otvory.

Slovo vibrace neznají
Stěny tuhých kabinetů se zaoblenými bočnicemi tvoří MDF desky o tloušťce 18 mm, ale jejich konstrukci dále zpevňují tři přepážky, dvě otevřené a jedna plná, která odděluje měniče v samostatných komorách středovýškové a hlubokotónové sekce. Důvěru u soustav s rozměry 25 x 106 x 35 cm (včetně terminálů) ostatně budí i hmotnost 25,6 kg. Podmínky pro vznik vnitřního stojatého vlnění sice v ozvučnicích rozladila redukce pravých úhlů, ale tlumící syntetické rouno konstruktéři použili kvůli optimální odezvě basů. Bassreflexové „výfuky“ směřují kolmo k základnám z černě nastříkaných MDF desek, u nichž potřebnou štěrbinu po stranách vytvářejí dva podlouhlé profily v blízkosti čel a zadních stěn, přesahující půdorys kabinetů po stranách lůžky pro výškově stavitelné odhmotňovací jehlany aretované kontramatkami, jež navíc vylepšují stabilitu více než metrových sloupků (příslušenství obsahuje také silné kovové podložky, které zabrání poškození choulostivějších podlah jejich hroty). Řešení štěrbinového bassreflexu je originální, vzduch může proudit jen do stran a nároky na odstup kabinetů jsou tak minimální, určený jen ohebností reproduktorových kabelů (samozřejmě jen v případech, že končí banánky).
Obrázek

Technologie vyšších sérií
V osazení soustav se sešly firemní měniče nejmladší generace. Páskový tweeter AMT (Air Motion Transformer) o rozměrech 30 x 60 mm, který technologicky vychází z měniče nové highendové řady Elysian, má membránu s opravdu minimální hmotností, poskládanou z tenké pokovené plastové fólie do tvaru „harmoniky“, která se pohybuje do stran v poli silného magnetického obvodu. Středotónový měnič s poddajnou kalotou o průměru 50 mm je rovněž odvozený, tentokrát z většího typu, který loni na podzim britská značka představila v urostlých stojanových třípásmovkách Linton Heritage. V basech to jistý dvojice hlubokotónových reproduktorů o průměru 165 mm, jež mají kónické membrány z kevlarové tkaniny a namísto středových „prachovek“ pevné kovové fázové difuzory ve tvaru kužele, které optimalizují vyzařování v měniče v pásmu středních kmitočtů. To úzce souvisí s pasivními elektrickými výhybkami, jež v jednotlivých větvích kombinují zapojení 2. a 3. řádu. Jejich dělicí kmitočty 1400 Hz a 4700 Hz jsou vzhledem k nestandardním měničům nasazeny nezvykle vysoko, což umožňují mimořádné parametry středotónového měniče, který má lineární odezvu v intervalu od 800 do 5000 Hz. Na oba woofery tak připadá i nemalá část středního pásma. Dva páry šroubovacích terminálů na vertikálně orientovaném panelu nad základnou umožňují po odstranění zkratovacích propojek bi-ampingové (či bi-wiringové) propojení se zesilovačem, problém není ani s kabely zakončenými banánky. Kmitočtový rozsah mají soustavy 44 – 22 000 Hz v pásmu ±3 dB, ale obávat se nemusíme ani o basy z velké části druhé nejhlubší kontraoktávy, protože bassreflex je laděný na kmitočet 38 Hz. Charakteristická citlivost 89 dB (při 2,83 V/1 m) je víceméně standardní. Trochu nejasná je jmenovitá impedance, která činí „kompatibilních 8 ohmů“. Ve skutečnosti je zřejmě nižší, což majitelům zesilovačů s omezenou výkonovou rezervou vadit zcela jistě nebude (minimální impedance je 4,3 ohmu). Doporučovaný výkon zesilovačů je 30 až 200 wattů na kanál.

Hrají s lehkostí a skvěle
Test se uskutečnil v Ostravě v poslechové místnosti společnosti RP audio, kde soustavy Vivid Audio doplnily komponenty německé značky Audionet, konkrétně CD přehrávač Planck, předzesilovač DNP a výkonový zesilovač AMP I V2. Signálové, reproduktorové i silové kabely byly značky Ansuz Acoustic. Jako testovací posloužila CD Leonard Cohen: You Want It Darker (Columbia, 2016), Jack DeJohnette, Larry Grenadier, John Medeski & John Scofield: Hudson (Motema Music, 2017), Igor Stravinsky: Le sacre du printemps – L’oiseau de feu, The Cleveland Orchestra/Chicago Symphony Orchestra, dir. Pierre Boulez (Deutsche Grammophon, 1992-1993) a Rob Wasserman: Trios (GRP, 1994).

Wharfedale EVO 4.4 nabízejí přirozený, kmitočtově vyvážený zvuk s nebývale muzikálním projevem, který posluchače vtáhne dovnitř hudby a odosobněná analytičnost zůstává stranou. Sloupy hrají s lehkostí a grácií, basy jsou přesné a živé, brilantní výšky se otevírají směrem vzhůru. V dané kategorii snese přímo superlativy pásmo středních kmitočtů, klíčové zvláště pro verifikaci akustických nástrojů, stejně jako výtečná dynamika. Hudební scénu soustavy pojímají zeširoka, s přesnou lokalizací jednotlivých nástrojů. Členité nahrávky symfonické hudby vyznívají v jejich podání stejně přesvědčivě jako energický rock nebo moderní jazz. Zřetelné kontury zvukového obrazu nemizí ani při vysokých úrovních hlasitosti.

Pavel Víšek


Výrobce: Wharfedale
Distributor: RP Audio
Hi-Fi studia: Audiofriend, Fonodis studio, Hi-Fi Studio FM, HIFIpartner, HifiSound Studio, Melodie, RP audio, Studio Luxusní elektronika

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 hostů