Pitrs - neupustil, nicméně mám ty bi-poláry umístěné daleko od zdí v malém poslechovém trojúhelníku a naprosto převažující je přímý zvuk, podobně jako to mají správně umístěné monitory...
A wide-stereo není založeno na zkreslení odrazy, ale na míchání...................... nech to být.
Zajímavé, že na Atkinsonovo prohlášení, že jsou LS50 jeho referenční bedny, nereagoval nikdo. Ale co...
Ještě jsem chtěl napsat krátký text, proč je u klasických sloupovek správně, když na poslechovém místě hlasitost mezi 400Hz a 15kHz postupně klesá o 5 či 6 dB, jak to popisuje Atkonson zde
https://www.stereophile.com/content/mea ... ree-page-8 (samozřejmě by šla řeč o směrovém vyzařování, zatlumení prostoru a zvukovém poli, ne o frekvenční nevyrovnanosti beden, ony hrají rovně) a proč je naopak u minimonitorů poslouchaných v blízkém poli správný vyrovnaný frekvenční průběh,,,,,,,,,,,, ale kašlu na to, nemá to žádný smysl zde.
Tohle vlákno se jmenuje "klub přátel (mini)monitorů" a mělo to být místo, kde si můžou pokecat lidi, kteří mají s monitory zkušenosti a ví, co dokážou a jak skvělý to může být systém, který někomu může být bližší než ty velké a dospělé,,,,,,,,,,,,,,,,,, ale bohužel se stalo, co je obvyklé - je zničené.
Takže posledních pár slov ode mě, "dráťáka", který by měl brát prášky a ptát se maminky, jestli si může jít hrát s klukama, co je maj velké, fantasty a žvanila, který se pro všechno nadchne, ale přitom nemá šajn, jak hraje skutečné hi-fi:
V místnostech tak 15 - 25 m2, když se blízko jejího středu vytvoří menší poslechový trojúhelník (bedny tak 1,5 - 1,8 m od sebe), použijí se kvalitní, olovem vysypané stojany a menší bedny, zvané monitory, které jsou frekvenčně velmi vyrovnané a umí hrát od nějakých 50, 55 Hz výš (dnes už běžná realita), je možno vytvořit fantasticky hrající systém, kterému pocitově skoro nic neschází pokud jde o plnorozsahovost, ale je rychlý, brilantní, věrný, neutrální a NESMÍRNĚ ZÁBAVNÝ na poslech, se stereo-scénou, která vyráží dech.
K novým monitorům, které už zvládnou těch 50Hz (a pocitově to jde ještě níž), se výborně hodí nejmodernější pulzní zesilovače, pro svůj velký výkon (ty monitory mívají velmi nízkou citlivost) a vysoce dynamický projev, který tomu všemu hodně pomůže a celý ten systém opravdu posune do první zvukové ligy.
Zde několik mých doporučení toho, co znám (kromě Primare, ale budou vhodné, si dovolím odhadnout):
monitory: Dynaudio Excite X14, KEF R100, ELAC BS244
zesilovače: Primare I22 / I32, NAD C 368 / C 388 (BluOS)
Je čas se definitivně stáhnout do vláken o hudbě...
Na závěr ještě pár citací lidí, které bohužel nejde označit za fantasty a nezkušené snílky, takže to zřejmě budou zjištní lháři, zkorumpovaní firmami, jejichž otřesné malé a levné pseudohifi pro neználky tak vychvalují. Nic jiného než korupce od Rogers, KEF a Quadral to být nemůže, to je jasné, zadarmo a z vlastní vůle by přece takhle neblábolili:
"Judging by their size, one's first thought is likely to be that these will work just dandy up on the wall, right below the ceiling and toward the room corners, where standing-wave resonances in the room will help augment the speakers' thin bass. But their size is very deceptive. These are not thin-sounding. In fact, they produce an overall balance similar to that of a pair of large systems when they (the Rogers) are located on 30"-high stands, right out near the center of the floor. (This bass-balance design is consistent with the BBC's recent research findings which showed that the smoothest bass response is obtained when a speaker is as far as possible from room boundaries.)
The reproduced sound seems, much bigger than its source, yet the angular localization of sounds across the "stage" between the speakers (ie, the imaging) is dramatically improved. In fact, the apparent audible size of these tiny speakers is almost laughable; we had the feeling that it just could not possibly be.
Adding to the illusion of a large speaker system, is the remarkable low-end performance, which is not really all that deep (subjectively flat to a bit below 57Hz in our rooms) but sounds deeper than it is because the response is actually pretty flat down to there (rather than drooping), and the bass detail is astonishing from 5" woofers. The speakers gave such a startling account of themselves at the low end that we were not acutely aware of the lack of deep bottom until deeper notes (as from bass drum or the bottom range of the string bass) that we knew were on the recording failed to come through."
J Gordon Holt
"Despite its intended use as a nearfield monitor close to a boundary (the studio mixing console), the LS3/5a proved equally effective used as a conventional stand-mounted speaker in free space. Not only did the rise in its upper-bass response give the impression that there was more bass than there actually was, it also provided a degree of baffle-step compensation that resulted in a neutral in-room midrange balance.
It is a cliché to describe a minimonitor as "sounding larger than it looks," but that was the case with the LS50 once I'd optimized their setup. With classical orchestral music—I've been listening to a lot of Sibelius recently, the Barbirolli/RPO Symphony 2 in particular (Apple Lossless, ripped from the Chesky reissue CD of the original Reader's Digest LP)—the little KEFs produced a big sweep of sound, but without the lack of low-frequency definition so typical of the LS3/5a and some of its descendants.
At the start of the review period, I was in Los Angeles producing the vocal sessions for the opera Cooperstown, composed by Positive Feedback Online contributor Sasha Matson. At the end of the review period, Sasha sent me a CD with some test mixes. Listening to our two sopranos, Julie Adams and Carin Gilfry, and comparing what I was hearing through the KEFs with my memory of what I'd heard live at Bill Schnee Studio, I would go so far as to say that the LS50 is one of the finest speakers at reproducing female voices that I have heard—for less than what you can pay for a set of high-end interconnects!
It is rare to find a loudspeaker that offers this combination of clarity and neutrality. For KEF's LS50 Anniversary Model to do so for a penny under $1500/pair makes it even more remarkable. This thoroughbred both shows a clean pair of heels to the venerable LS3/5a and, within its limits of dynamic range and bass extension, will provide Class A sound for those with small rooms. Recommended. Highly."
John Atkinson
"Nečekaně přehledný a současně vitální zvuk zkoumaných minimonitorů mne zaujal natolik, že během zhruba čtyř týdnů, kdy bylo možné je průběžně poslouchat, jsem vůbec netoužil po zvuku drahých high-endových přístrojů. Jednak mě fascinovalo, jak znělý zvuk se skoro neuvěřitelným rozlišením detailů dokážou produkovat maloobjemové monitory z finančně úsporné kategorie a zároveň mne poslech živě znějících BREEZE Blue XL jednoduše řečeno velice bavil, a to bez ohledu na cenovou kategorii. Občas jsem nevěřícně kroutil svou lehce olysalou hlavou s otázkou, jak je možné, že hudba zde zní tak záživně, s vtahujícím drajvem a zároveň neobyčejně přehledně, někdy až s nepochopitelně plastickým a sugestivním zobrazením prostorové scény."
Lubomír Vlk