Repro na metal, hardcore a tvrdý rock
Repro na metal, hardcore a tvrdý rock
Ve vedlejším vlákně o kvalitních rockových a metalových nahrávkách padl názor, že na tvrdý rock a metal, je nákup hifi sestavy vlastně nevhodný, protože velká část těch nahrávek je nekvalitní a na high end sestavě se nedá poslouchat, protože ta odhalí její chyby. Padlo tam taktéž, že u žánru který je založen na zkreslení kytar se vlastně bude i těžko posuzovat jestli to zkreslení je zkreslené tak jak bylo zamýšleno, nebo už je to projev špatné nahrávky. S podobnými názory jsem se setkal i v řadě hifi studií - jakmile se z mého zkušebního CD začal ozývat death/black metal řada prodejců nasadila kyselý ksicht a začali prohlašovat něco ve stylu: "...tak na tohle vám bude stačit tohle..." S tím bych si dovolil poměrně zásadně nesouhlasit i když se přiznám, že po létech hledání mým uším vyhovujících beden jsem už mu začínal sám věřit.
Až doposud jsem mému uchu nejvíce lahodící metalový zvuk slyšel z laciných beden od Pioneeru koupených někdy začátkem devadesátých let. Čím dražší bedny jsem od té doby měl, nebo slyšel, tím horší to bylo. I bedny v ceně okolo 50 tisíc, což byl můj osobní strop na nákup, zněly při poslechu ploše, plechově, uječeně, málo dynamicky a doslova tahaly za uši. Hledal jsem na netu rady co koupit, ale nic moc jsem nenašel, na některých fórech se našli lidé, kteří řešili podobný problém a nakonec radši skončili u sluchátek, protože se jim nepodařilo sehnat bedny odpovídající jejich požadavkům ani v cenách okolo 200 tisíc. Jestliže ovšem dokážou nějakou nehrávku zahrát hezky hifi sluchátka, proč by ji neměli dobře zahrát hifi bedny?
Osobně považuju (na rozdíl od mnoha hifistů) metal za opravdový prubířský kámen beden. Když si vezmete třeba Dimmu Borgir - Puritanical Euphoric Misantrophia - album otevírá velice dobře nahranou čistě symfonickou skladbou a pak nastane peklo na zemi. Zběsile rychlé bicí, dva kopáky šílenou rychlostí, činely a hajtky se prakticky nezastaví, do toho zreslené kytary, basa, nějaké elektronické zvuky, zpěv normální i řev a na pozadí pořád jede živý symfonický orchestr. Všechno najednou. Něco takového už připomíná pink noise a v podání velké časti repro je to strašlivá zkreslená koule hluku bez basů. Vyleze z toho jen zkreslená středová část spektra.
Nakonec jsem zkusil Quadral Wotan, protože jsem zjistil, že je vlastní pár lidí s podobným vkusem jako mám já a nemůžou si je vynachválit. Výsledek byl nad očekávání dobrý. Bedny jsou čtyřpásmové, mají dva velké basáky, každý v jiném pásmu a hrají od 25Hz. V dnešní době by patřily do kategorie do 200 tisíc, ale dají se sehnat za desetinu ceny. Při přímém srovnání s dnešními bednami za 40 tisíc hrajícími od 35Hz se dvěma basáky v jednom pásmu třetinových rozměrů je rozdíl nebetyčný. Při přehrávání zremasterované verze alba Death - Symbolic nové bedny sice něco basují, ale je to jen takové hučení na pozadí, basa není prakticky slyšet, kopáky jsou jen takové klepání do stolu a středy doslova tahají za uši. Při přepnutí na Wotany je najednou slyšet basa zcela konkrétně a pořádně hluboko, kopáky správně duní a středy jsou mnohem jemnější. všechno jde od sebe krásně rozeznat. Je radost sledovat basáky, jak si každý jede to svoje ve zcela odlišném rytmu. Podotýkám, že u jiných žánrů si nové bedny vedou velice dobře a třeba jazz podávají velice hezky a hluboko, jenom ten metal jim nejde.
Naopak v podání Wotanů se i v poměrně bídných undergroundových nahrávkách black metalu, kde jsou zmiňované problémy asi největší, vynoří basy a všechno se pěkně srovná, takže tvrzení, že na špatně nahraný metal je hifi k ničemu zcela padá.
Jako laika by mě zajímalo čím to je. Moje (hodně) amatérské vysvětlení je, že malé basáky a středobasy prostě nezvládnou kmitat dostatečně rychle a přehrát ten zběsile rychlý nával zvuků ze všech částí spektra a ani nemají dostatečnou plochu aby při rozumné hlasitosti dokázaly přehrát středobasy a opravdu hluboké basy zároveň.
Jediným problémem je, že reprosoustavy s velkými basáky a ještě třeba ve čtyřech pásmech (a za rozumnou cenu) je dnes docela velký problém sehnat.
Jen podotknu, že bych nerad zase spustil nějakou hádku, ale spíš aby se ostatní metalisti podělili se svými zkušenostmi, nebo ti co řeší podobný problém měli čeho chytnout.
Až doposud jsem mému uchu nejvíce lahodící metalový zvuk slyšel z laciných beden od Pioneeru koupených někdy začátkem devadesátých let. Čím dražší bedny jsem od té doby měl, nebo slyšel, tím horší to bylo. I bedny v ceně okolo 50 tisíc, což byl můj osobní strop na nákup, zněly při poslechu ploše, plechově, uječeně, málo dynamicky a doslova tahaly za uši. Hledal jsem na netu rady co koupit, ale nic moc jsem nenašel, na některých fórech se našli lidé, kteří řešili podobný problém a nakonec radši skončili u sluchátek, protože se jim nepodařilo sehnat bedny odpovídající jejich požadavkům ani v cenách okolo 200 tisíc. Jestliže ovšem dokážou nějakou nehrávku zahrát hezky hifi sluchátka, proč by ji neměli dobře zahrát hifi bedny?
Osobně považuju (na rozdíl od mnoha hifistů) metal za opravdový prubířský kámen beden. Když si vezmete třeba Dimmu Borgir - Puritanical Euphoric Misantrophia - album otevírá velice dobře nahranou čistě symfonickou skladbou a pak nastane peklo na zemi. Zběsile rychlé bicí, dva kopáky šílenou rychlostí, činely a hajtky se prakticky nezastaví, do toho zreslené kytary, basa, nějaké elektronické zvuky, zpěv normální i řev a na pozadí pořád jede živý symfonický orchestr. Všechno najednou. Něco takového už připomíná pink noise a v podání velké časti repro je to strašlivá zkreslená koule hluku bez basů. Vyleze z toho jen zkreslená středová část spektra.
Nakonec jsem zkusil Quadral Wotan, protože jsem zjistil, že je vlastní pár lidí s podobným vkusem jako mám já a nemůžou si je vynachválit. Výsledek byl nad očekávání dobrý. Bedny jsou čtyřpásmové, mají dva velké basáky, každý v jiném pásmu a hrají od 25Hz. V dnešní době by patřily do kategorie do 200 tisíc, ale dají se sehnat za desetinu ceny. Při přímém srovnání s dnešními bednami za 40 tisíc hrajícími od 35Hz se dvěma basáky v jednom pásmu třetinových rozměrů je rozdíl nebetyčný. Při přehrávání zremasterované verze alba Death - Symbolic nové bedny sice něco basují, ale je to jen takové hučení na pozadí, basa není prakticky slyšet, kopáky jsou jen takové klepání do stolu a středy doslova tahají za uši. Při přepnutí na Wotany je najednou slyšet basa zcela konkrétně a pořádně hluboko, kopáky správně duní a středy jsou mnohem jemnější. všechno jde od sebe krásně rozeznat. Je radost sledovat basáky, jak si každý jede to svoje ve zcela odlišném rytmu. Podotýkám, že u jiných žánrů si nové bedny vedou velice dobře a třeba jazz podávají velice hezky a hluboko, jenom ten metal jim nejde.
Naopak v podání Wotanů se i v poměrně bídných undergroundových nahrávkách black metalu, kde jsou zmiňované problémy asi největší, vynoří basy a všechno se pěkně srovná, takže tvrzení, že na špatně nahraný metal je hifi k ničemu zcela padá.
Jako laika by mě zajímalo čím to je. Moje (hodně) amatérské vysvětlení je, že malé basáky a středobasy prostě nezvládnou kmitat dostatečně rychle a přehrát ten zběsile rychlý nával zvuků ze všech částí spektra a ani nemají dostatečnou plochu aby při rozumné hlasitosti dokázaly přehrát středobasy a opravdu hluboké basy zároveň.
Jediným problémem je, že reprosoustavy s velkými basáky a ještě třeba ve čtyřech pásmech (a za rozumnou cenu) je dnes docela velký problém sehnat.
Jen podotknu, že bych nerad zase spustil nějakou hádku, ale spíš aby se ostatní metalisti podělili se svými zkušenostmi, nebo ti co řeší podobný problém měli čeho chytnout.
Re: Repro na metal, hardcore a tvrdý rock
Řečnická otázka. Kolik je v metalu čehokoliv pod 35Hz? Nula.
Re: Repro na metal, hardcore a tvrdý rock
Dobrá řečnická. Jak se ptá R. Barletta>>>Kolik je toho v klasice slyšet nad 10 khz?
Re: Repro na metal, hardcore a tvrdý rock
amatérské vysvětlení je, že malé basáky a středobasy prostě nezvládnou kmitat dostatečně rychle
..jo? 15" basák kmitá jak o život,8" se sotva pohne?
..jo? 15" basák kmitá jak o život,8" se sotva pohne?
Re: Repro na metal, hardcore a tvrdý rock
"Jestliže ovšem dokážou nějakou nehrávku zahrát hezky hifi sluchátka, proč by ji neměli dobře zahrát hifi bedny?"
Protože sluchátka nejsou ovlivněna kvalitou poslech. prostoru, takže i více či méně zprasené nahrávky dokážou podat rel. přijatelnou formou. Momentálně to řeším také tak, i když metal (téměř) neposlouchám.
Jinak doporučuji pohledat něco na netu o problematice šíření nízkých kmitočtů v uzavřených prostorech (všesměrovost resp. kulová vyzařov. char. etc..) a dostaneš (alespoň částečnou) odpověď..
P.S. Pokud ti ty Quadraly vyhovují, tak nic neřeš, kup je a máš vymalováno...
Protože sluchátka nejsou ovlivněna kvalitou poslech. prostoru, takže i více či méně zprasené nahrávky dokážou podat rel. přijatelnou formou. Momentálně to řeším také tak, i když metal (téměř) neposlouchám.
Jinak doporučuji pohledat něco na netu o problematice šíření nízkých kmitočtů v uzavřených prostorech (všesměrovost resp. kulová vyzařov. char. etc..) a dostaneš (alespoň částečnou) odpověď..
P.S. Pokud ti ty Quadraly vyhovují, tak nic neřeš, kup je a máš vymalováno...
Re: Repro na metal, hardcore a tvrdý rock
máš rád Wotany, máš rád black metal - jsi šťastný člověk.
určitě je fajn mít čtyřpásma s 12". podle mě je ale základní problém takovýchhle beden, že jsou dimenzované do úplně jiných prostor než má většina hifistů k dispozici. podívej se na měření takových a podobných sloupů - na basech min. +3dB. pak je doma postavíš blízko koutů, takže + dalších pár dB. ano, hudba má váhu, nástroje mají tělo atd., jen škoda, že všichni zpěváci zápasí sumo a viola je spíš violončelo...
do toho se přidají limity poslechovky...
a slabčák zesák...
trochu si dělám srandu, ale když ty basy jsou tak strašně fajn. a velký basák tak příjemně mazlí náš pajšl. že si člověk ani nevšimne, že to má všechno tak nějak celé ujeté...
určitě je fajn mít čtyřpásma s 12". podle mě je ale základní problém takovýchhle beden, že jsou dimenzované do úplně jiných prostor než má většina hifistů k dispozici. podívej se na měření takových a podobných sloupů - na basech min. +3dB. pak je doma postavíš blízko koutů, takže + dalších pár dB. ano, hudba má váhu, nástroje mají tělo atd., jen škoda, že všichni zpěváci zápasí sumo a viola je spíš violončelo...
do toho se přidají limity poslechovky...
a slabčák zesák...
trochu si dělám srandu, ale když ty basy jsou tak strašně fajn. a velký basák tak příjemně mazlí náš pajšl. že si člověk ani nevšimne, že to má všechno tak nějak celé ujeté...
Re: Repro na metal, hardcore a tvrdý rock
No tak se to zase zvrhává přesně tam, kam jsem nechtěl.
Pro ty, kteří nepochopili můj dost dlouhý příspěvek bych to shrnul krátce:
Jaké repro je vhodné na metal a proč?
Nezajímá mě to ani pro moji osobní potřebu, jelikož to mám pro mě uspokojivě vyřešené, ale čistě teoreticky a jako návod pro ostatní.
O tom jak hluboko které nástroje hrají něco vím a tak nemíním polemizovat s řečnickými otázkami jak hluboko hraje která nahrávka. Faktem je, že ty Quadraly hrají basy tam, kde se to jiné repráky ani nesnažily předstírat. Takže jsem dospěl k názoru, že problém nebude až zas tak v metalu (jak se často traduje), jako spíš ve velké části beden, které ho nedokáží zahrát.
Dadafte: Neposlouchám jenom black metal a neposlouchám ani moc nahlas a nemám pocit, že bych to měl nějak přebasované (při běžném poslechu mi doma nic nevibruje ani necítím žádné tlakové vlny), prostě nahrávky kde nebyly basy žádné najednou basy mají a zní to tak SPRÁVNĚ, jelikož předtím to znělo příšerně.
Pro ty, kteří nepochopili můj dost dlouhý příspěvek bych to shrnul krátce:
Jaké repro je vhodné na metal a proč?
Nezajímá mě to ani pro moji osobní potřebu, jelikož to mám pro mě uspokojivě vyřešené, ale čistě teoreticky a jako návod pro ostatní.
O tom jak hluboko které nástroje hrají něco vím a tak nemíním polemizovat s řečnickými otázkami jak hluboko hraje která nahrávka. Faktem je, že ty Quadraly hrají basy tam, kde se to jiné repráky ani nesnažily předstírat. Takže jsem dospěl k názoru, že problém nebude až zas tak v metalu (jak se často traduje), jako spíš ve velké části beden, které ho nedokáží zahrát.
Dadafte: Neposlouchám jenom black metal a neposlouchám ani moc nahlas a nemám pocit, že bych to měl nějak přebasované (při běžném poslechu mi doma nic nevibruje ani necítím žádné tlakové vlny), prostě nahrávky kde nebyly basy žádné najednou basy mají a zní to tak SPRÁVNĚ, jelikož předtím to znělo příšerně.
Re: Repro na metal, hardcore a tvrdý rock
zdar,merhaut píše:Řečnická otázka. Kolik je v metalu čehokoliv pod 35Hz? Nula.
ja bych byl s tim recnenim opatrny, treba takovy Korn - album Korn mi doma nehraje. Chybi tomu basa.
Jinak hodne kvalitne nahrana CD maji TOOL, je to skoro freq. analyzator na sestavy

Kdyz u neceho nemuzu poznat jak to hraje, tool pomohou zcela spolehlive...
Re: Repro na metal, hardcore a tvrdý rock
Edit: To P.S. ignoruj.. Nepozornost...

Re: Repro na metal, hardcore a tvrdý rock
No tak položme si otázku: Co zahraje basovou část nahrávky líp? Jeden (nebo klidně dva) 6" basáky hrající všechno v jednom pásmu, nebo dva basáky 12'' hrající jeden 25-120Hz a druhý 120-350Hz?boxer píše:amatérské vysvětlení je, že malé basáky a středobasy prostě nezvládnou kmitat dostatečně rychle
..jo? 15" basák kmitá jak o život,8" se sotva pohne?
Když se na ty dva basáky při poslechu koukám jak každý lítá tam a sem ve zcela jiném rytmu, nějak mi hlava nebere jak by jeden mohl zvládat to samé. V nějakém šukacím jazzu, kde basy hraje jen basa to bude možná znít krásně, ale když se k té base přidají ještě bubny, varhany a klavír, tak to začne docela dost kulhat.
Re: Repro na metal, hardcore a tvrdý rock
vzhledem k tomu, že za ideální stereo se považují dva bodové zdroje zvuku, tak jsou ty tvoje basáky lítající v jiném rytmu opravdu trochu na palici. ale zapomeň na to, co jsem říkal. mám prostě rád bedny, co hrajou rovinu - sám bych potřeboval jít doma kousek níž. jen jsem chtěl říct, že basy jsou hodně těžká disciplína, a není to tak, že čím větší dekl, tím líp (ani čím menší, tím lepší).Hellboy píše:Když se na ty dva basáky při poslechu koukám jak každý lítá tam a sem ve zcela jiném rytmu, nějak mi hlava nebere jak by jeden mohl zvládat to samé.
jinak pokud jde o metalové bedny, říká se, že nahoře by měly být syrovější...
Re: Repro na metal, hardcore a tvrdý rock
Co jsem měl možnost tak se mi zdálo že bedna se dvě špičkovými osmi palci hrála lépe než s jedním desetipalcem. Ovšem třeba Velký bobo na slovanetu psal že dva basové měniče menšího průměru budou nepatrně horší než jeden velký. Pokud by to někdo z konstuktérů dokázal více osvětlit byl bych rád.
Re: Repro na metal, hardcore a tvrdý rock
Dadaft: Tak mě je vcelku jasné, že kdyby tohle byla pravda na 100%, tak by třeba dvoupásmový Tannoy za půl mega asi musel být hrozný krám, což není, ale bavme se tady o řešení za přijatelný peníz, které bude schopné přehrát i něco tak náročného jako metal. Nejsem sám kdo s tím měl docela velký problém a rady většiny prodejců/hifistů si vzájmně odporovaly, nebo jejich názor byl, že metal dobře přehrát nejde, protože není dobře nahraný. Moje osobní zkušenost je zcela opačná, ale chce to ty správné bedny. Nemyslím si totiž, že by si Wotany vymýšlely zvuky basové kytary včetně drnčení strun, které se na většině jiných repro vůbec nevyskytovalo. A nemám rád bum cink zvuk pokud narážíš na tohle. Jen prostě má dojem, že u extrémně rychlého a zvukově "našlapaného" metalu řada beden nezvládá hrát všechno tak jak má.
Když bych měl trochu rozvést svoji zkušenost, tak bedny se dvěma menšíma basákama v jednom pásmu hrály docela masivně, ale někde měly prostě díru a část basů tam vůbec nebyla. Já to přisuzoval nahrávce, ale na Wotanech se najednou ve stejné nahrávce objevilo něco co tam dřív vůbec nebylo a byla to zrovna pro metal docela dost důležitá složka basa/bicí, která to všechno pojí dohromady. Nejde o nějakou sílu těch basů, nehraje to víc basově, jen to prostě hraje všechno. Teď jsou i nekvalitní nahrávky mnohem poslouchatelnější, zatímco dřív se nedaly poslouchat ani některé dobré.
Tu otázku pokládám jako naprostý laik. Pokud někdo na tohle téma ví a je ochotný o tom něco napsat, aniž by nás odkazoval na odbornou literaturu (zas tak do hloubky mě to nezajímá), byl bych velice rád a vděčný.
Když bych měl trochu rozvést svoji zkušenost, tak bedny se dvěma menšíma basákama v jednom pásmu hrály docela masivně, ale někde měly prostě díru a část basů tam vůbec nebyla. Já to přisuzoval nahrávce, ale na Wotanech se najednou ve stejné nahrávce objevilo něco co tam dřív vůbec nebylo a byla to zrovna pro metal docela dost důležitá složka basa/bicí, která to všechno pojí dohromady. Nejde o nějakou sílu těch basů, nehraje to víc basově, jen to prostě hraje všechno. Teď jsou i nekvalitní nahrávky mnohem poslouchatelnější, zatímco dřív se nedaly poslouchat ani některé dobré.
Tu otázku pokládám jako naprostý laik. Pokud někdo na tohle téma ví a je ochotný o tom něco napsat, aniž by nás odkazoval na odbornou literaturu (zas tak do hloubky mě to nezajímá), byl bych velice rád a vděčný.
Re: Repro na metal, hardcore a tvrdý rock
ale dyk jo. jasně, že s basama je to všechno lepší. a věřím ti, že ti to hraje skvěle. s čím nesouhlasím je, že všechno vyřeší bedny, které chodí níž, které mají větší basák atd. - prostě máš štěstí, že to tvoje poslechovka utáhne. víš, co by se stalo, kdybys ten svůj aparát přivezl ke mně? třetí den bys už to neměl chuť ani pouštět...
co chci říct: když to s objemem basů přepískneš, tak jsi v knedli. a nehneš s tím.
co chci říct: když to s objemem basů přepískneš, tak jsi v knedli. a nehneš s tím.
Re: Repro na metal, hardcore a tvrdý rock
Nemůžeš přece chtít od dvouMike píše:...... Ovšem třeba Velký bobo na slovanetu psal že dva basové měniče menšího průměru budou nepatrně horší než jeden velký. .........








Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 2 hosti