Velikost poslechové místnosti a velikost repro
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
Boxer zapomněl dát odkaz na pokračování textu, tady je http://www.jblpro.com/pub/manuals/pssdm_2.pdf
-
boxer
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
Nezapomněl.To bylo schválně pro samostudující.
Pokud si ten odkaz někdo bude chtít naštudovat,(jako že bych se vsadil o počet lidí,kteří to udělají,že?= stačilo sledovat počet lidí,kteří tam nahlídli a teprve ty jsi se ozval),tak si logicky pokračování najde.
Pokud si ten odkaz někdo bude chtít naštudovat,(jako že bych se vsadil o počet lidí,kteří to udělají,že?= stačilo sledovat počet lidí,kteří tam nahlídli a teprve ty jsi se ozval),tak si logicky pokračování najde.
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
Ten můj závěr výše je blbost, rozměry místnosti nemusejí být jednoduše celé násobky základní plochy, zejména když nejsou známy konkrétní rozměry z toho výzkumu. Ačkoliv úplně libobovolné ty rozměry také nebudou, spíš nějaké násobky čtvrtin vhodné vlnové délky nebo tak něco.
Ale změřil jsem něco u sebe - jenom ušima! Reprobedny jsou bassreflex s -3dB na 32 Hz a strmým úbytkem, zesilovač má toleranci +0, -0.25 dB do 10 Hz. Zdroj byl mini oscilátor Tesla Bk124 (?), frekvence podle jeho stupnice, tj. velmi přibližně. Místnost je 2.6 x 4.7 x 3.4m (tzn. 1 : 1.81 : 1.31). Zkoušen jen 1 kanál.
Subjektivně: pod 30 Hz není slyšet nic. Při 35 Hz je tu plná hlasitost (pokud to jde ušima posoudit), takže vzhledem k útlumu reprobeden tu bude menší rezonance místnosti. Při 75 Hz díra. Další rezonance při 50 Hz a 70 Hz (drnčí okna). Jinak vše celkem vyrovnané. Ještě při 150 a 200 Hz rezonují (chrastí) elektrody v elektronkách, ale na zvuk to vliv nemá.
Ale změřil jsem něco u sebe - jenom ušima! Reprobedny jsou bassreflex s -3dB na 32 Hz a strmým úbytkem, zesilovač má toleranci +0, -0.25 dB do 10 Hz. Zdroj byl mini oscilátor Tesla Bk124 (?), frekvence podle jeho stupnice, tj. velmi přibližně. Místnost je 2.6 x 4.7 x 3.4m (tzn. 1 : 1.81 : 1.31). Zkoušen jen 1 kanál.
Subjektivně: pod 30 Hz není slyšet nic. Při 35 Hz je tu plná hlasitost (pokud to jde ušima posoudit), takže vzhledem k útlumu reprobeden tu bude menší rezonance místnosti. Při 75 Hz díra. Další rezonance při 50 Hz a 70 Hz (drnčí okna). Jinak vše celkem vyrovnané. Ještě při 150 a 200 Hz rezonují (chrastí) elektrody v elektronkách, ale na zvuk to vliv nemá.
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
petrL
ty Loudenem udávané hodnoty jsem na f-sport dával já. jde skutečně o poměry vhodné/nevhodné pro malé poslechové místnosti a začíná se někde na 13m2 podlahové plochy. výsledky byly získány experimentálně podle dlouhodobých "dojmů" zkušených posluchačů. nejde o to, že by akustika jedněch místností byla lepší než jiných - spíš to vypadá, že na některé kombinace módů vyvolaných rozměry menších místností je člověk citlivější než na jiné.
ty Loudenem udávané hodnoty jsem na f-sport dával já. jde skutečně o poměry vhodné/nevhodné pro malé poslechové místnosti a začíná se někde na 13m2 podlahové plochy. výsledky byly získány experimentálně podle dlouhodobých "dojmů" zkušených posluchačů. nejde o to, že by akustika jedněch místností byla lepší než jiných - spíš to vypadá, že na některé kombinace módů vyvolaných rozměry menších místností je člověk citlivější než na jiné.
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
PetrL
Těch přibližně 35, 70 a 150 Hz (přesně nejspíše 36,72,144) jsou rezonance podél delší strany místnosti.
50 a 200 Hz jsou podél kratší strany místnosti. Možná tam máš i 100 Hz ale třeba ne tak výrazně, tak jsi si nevšiml, taky záleží na nábytku apod., to ty rozměry může trochu změnit.
Pokud má člověk doma parkety a koberec, tak se asi moc neuplatní rezonance mezi podlahou a stropem.
U mne jsou rezonance právě vzhledem k mírně větší místnosti 3,4mx5,5m 51, 62, 102, .... Byly by asi i na 30 Hz (jako u tebe na 35 Hz) ale moje bedny hrají do 35 a pak asi už moc ne, tak prostě od 50 Hz dolů je to u mne špatné.
Pokoušel jsem se hýbat s bednami a zároveň měřit úroveň v místě poslechu, ale nic moc to nepomohlo (mám bedny hodně uprostřed místnosti). Ono je to logické, ať brnknete na strunu na kytaře kdekoli, bude vydávat pořád ten základní tón, jen množství harmonických se bude trochu měnit. A prostor mezi stěnami je takovou strunou. Čím větší místnost, tím je naladěna níž.
Ty jsi mezi 50 a 35 Hz měl nebo neměl hluchou díru?
Těch přibližně 35, 70 a 150 Hz (přesně nejspíše 36,72,144) jsou rezonance podél delší strany místnosti.
50 a 200 Hz jsou podél kratší strany místnosti. Možná tam máš i 100 Hz ale třeba ne tak výrazně, tak jsi si nevšiml, taky záleží na nábytku apod., to ty rozměry může trochu změnit.
Pokud má člověk doma parkety a koberec, tak se asi moc neuplatní rezonance mezi podlahou a stropem.
U mne jsou rezonance právě vzhledem k mírně větší místnosti 3,4mx5,5m 51, 62, 102, .... Byly by asi i na 30 Hz (jako u tebe na 35 Hz) ale moje bedny hrají do 35 a pak asi už moc ne, tak prostě od 50 Hz dolů je to u mne špatné.
Pokoušel jsem se hýbat s bednami a zároveň měřit úroveň v místě poslechu, ale nic moc to nepomohlo (mám bedny hodně uprostřed místnosti). Ono je to logické, ať brnknete na strunu na kytaře kdekoli, bude vydávat pořád ten základní tón, jen množství harmonických se bude trochu měnit. A prostor mezi stěnami je takovou strunou. Čím větší místnost, tím je naladěna níž.
Ty jsi mezi 50 a 35 Hz měl nebo neměl hluchou díru?
Ono taky ne každý má čas to studovat hned, taky to může pomoci někomu, kdo to tu bude číst až někdy za půl roku. Paradoxně pro mne to až takový přínos nemělo, jsou to takové ty základy, zaměřené hlavně na ozvučování větších prostor, i když princip samozřejmě zůstává i u malých, jen důležitost a poměry jednotlivých vlivů se trochu mění.boxer píše:teprve ty jsi se ozval
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
Boxere, vážím si tvého širokého rozhledu a znalostí - ale v tomto případě nemělo ani smysl odpovídat. Nejen ty odkazy na stránky JBL, tak ani odkaz Merhautův nemá co do činění s úvodem tohoto vlákna, protože sostakovic napsal:
Je to tedy vlákno o vyloženě malých místnostech, a JBL jako minimální uvažuje 5x6 m, čili 30 m2 = 2x více a to je znát. Malé místnosti mají jiné akustické vlastnosti než velké, o to nemůže být pochyb. Detailně by nám změnu z malé místnosti na velkou mohl popsat Dadaft, protože on tuto změnu realizoval a to (snad) jako jediný z nás.Často se říká, že do malé místnosti jsou vhodnější malé regálovky, než větší sloupy.
Může to prosím někdo zkušenější vysvětlit? Pomiňme extrémy, kdy se do místnosti bedny sotva vejdou.
Pokud umístím do malé poslechovky (třeba 16m) středně velké sloupy (řekněme 200l), kde vzniká problém?
Z hlediska kupeckého uvažování o akustice by mohlo být jedno, zda 200Hz vyzáří bedny 9l, nebo 200l. Ta zvuková vlna by se měla v daných akustických podmínkách chovat stejně. To je ovšem jen kupecké uvažování zemědělce....
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
no, pokud bych to měl charakterizovat velmi stručně:
nic osobního, ale malé místnosti stojí za h...o.
v oblasti basů se nejde vyhnout místním propadům či hrbům. na středech a výškách se musí hodně tlumit, jestli má být nějaká slušnější lokalizace, ale pak to trochu ztrácí šťávu a člověk potřebuje hodně dobré bedny, aby to trošku slušně hrálo.
ve velké místnosti hrajou dobře i relativní šunky...
nic osobního, ale malé místnosti stojí za h...o.
v oblasti basů se nejde vyhnout místním propadům či hrbům. na středech a výškách se musí hodně tlumit, jestli má být nějaká slušnější lokalizace, ale pak to trochu ztrácí šťávu a člověk potřebuje hodně dobré bedny, aby to trošku slušně hrálo.
ve velké místnosti hrajou dobře i relativní šunky...
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
Dadafte kamaráde, skoro by se chtělo říci BRAVOOOO !
Změřil jsem svou poslechovku. Mikrofon Behringer ECM8000, předzesilovač pro mikrofon Behringer MIC100, pak nějaký NF milivoltmetr Tesla a budil jsem to z NF generátoru Tesla. Pro jistotu vše přes oddělovací trafa a linkové trafo Lundahl i mezi generátor a předzesilovač.
Výsledky mám, je to poměrně zajímavé.
Mám :
- hrb od 90Hz do 160Hz, s maximem na 100Hz (to je špička jako kráva, 100Hz má 5 x vyšší napětí z mikrofonu než 1kHz a 600x vyšší než 20Hz ale to asi není nic vypovídajícího)
- pokles mezi 40Hz a 60Hz s minimem na 48Hz (napětí z mikrofonu šestkrát nižší než 1kHz a 30 x nižší než 100Hz)
- další mírné propady na 400Hz a 800Hz a 1600Hz a mírný vrchol na 700Hz
Závislost na běžné (!) hlasitosti minimální
Velmi se těším na srovnání s výsledky u mých přátel
Změřil jsem svou poslechovku. Mikrofon Behringer ECM8000, předzesilovač pro mikrofon Behringer MIC100, pak nějaký NF milivoltmetr Tesla a budil jsem to z NF generátoru Tesla. Pro jistotu vše přes oddělovací trafa a linkové trafo Lundahl i mezi generátor a předzesilovač.
Výsledky mám, je to poměrně zajímavé.
Mám :
- hrb od 90Hz do 160Hz, s maximem na 100Hz (to je špička jako kráva, 100Hz má 5 x vyšší napětí z mikrofonu než 1kHz a 600x vyšší než 20Hz ale to asi není nic vypovídajícího)
- pokles mezi 40Hz a 60Hz s minimem na 48Hz (napětí z mikrofonu šestkrát nižší než 1kHz a 30 x nižší než 100Hz)
- další mírné propady na 400Hz a 800Hz a 1600Hz a mírný vrchol na 700Hz
Závislost na běžné (!) hlasitosti minimální
Velmi se těším na srovnání s výsledky u mých přátel
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
Dadaft problémy malých místností formuloval, skoro beze zbytku a výstižně - ANO, u malé místnosti VŽDY akustické úpravy. osobně jsem přesvědčen, že to platí i u velkých, ale zde se vyjadřovat nebudu, protože ji již nemám. Trochu bych polemizoval s názorem, že je potřeba hodně utlumit středy a výšky, ale zde nastávají dvě situace: a) Místnost je současně určena pro denní žití - tam nemají smysl, protože běžné zařízení (sedačky, postel, záclony, obrazy, koberce...) ji zatlumují již dostatečně, nebo b) je určena jen a jen k poslechu - pak ano, se zatlumením je nutno počítat. Přesto bych to ale "nepřeháněl" s tlumením, spíše bych se obrátil k opačnému extrému - k použití diffusérů. U malé místnosti je jedním z nepříjemných důsledků malých rozměrů 1. odraz, protože se dostane k posluchači prakticky nezeslaben a jen nepatrně časově posunutý oproti přímému signálu. U velkých místností musí urazit mnohem delší dráhu, takže nejen je zeslaben více, ale též časově více posunut od přímého signálu, a tak začne púsobit maskovací efekt a sestava ucho+mozek si jej odfiltruje. Nemohu-li tedy použít u malé místnosti absorbci (abych nepřetlumil), pak musím použít diffuzi - prostě roztříštit odražený zvuk do všech směrů, protože pak se z tohoto odrazu dostane k posluchači ve skoro stejné intenzitě a s minimálním časovým posuvem jen málo.
K problematice basů v malých místnostech je měření zde: http://www.landtime.com/perm/smallroomdipolebass.htm, reakce na toto měření zde: http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... -room.html.
K problematice basů v malých místnostech je měření zde: http://www.landtime.com/perm/smallroomdipolebass.htm, reakce na toto měření zde: http://www.diyaudio.com/forums/multi-wa ... -room.html.
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
To je docela obxčejná lidská vlastnost nevěřit (dokud se sám nepřesvědčím)...
Není od věci stáhnout si nf generátor, co uvádí noaid. Nejen, že s ním zažijete mnoho srandy, ale dočkáte se také mnoha překvapení. I jen samotný generátor vám přinese mnoho zklamání, co vlastně posloucháte. Nastavte si třeba v okně Level hlasitost -30 dB (kvůli výškáčům) a poté klikejte v okně Frequency na jednotlivé tóny v pravé polovině okna. Ty tóny se dají ovládat i šipečkami (nahoru a dolů). Budete (možná) až nepříjemně překvapeni, jaké jsou rozdíly v hlasitostech jednotlivých tónů. Jednoduchý a relativně laciný SPL metr má na svých stránkách http://shop.conrad.cz/websale7/Hlukom%e ... b%2fmd5%7d. Pominu-li to, že nemá analogový výstup, pak musíte počítat s tím, že měří s nastavenou křivkou C a tedy s tím musíte počítat, nebo použít nf voltmetr jak popisuje Renown.
Ale ten hlukoměr má jednu výhodu: Nastavte si na nf generátoru kmitočet (třeba 1 kHz), pohodovou hlasitost a pohybujte se s ním po místnosti. Doprava, doleva, dopředu, dozadu, nahoru, dolů, okolo místa kde sedíte a v místě kde sedíte - a opět budete překvapeni, jak se ty digitální číslice mohou přetrhnout. Ano - nyní měříte vliv módů místnosti na akustiku vašeho poslechového místa.
Není od věci stáhnout si nf generátor, co uvádí noaid. Nejen, že s ním zažijete mnoho srandy, ale dočkáte se také mnoha překvapení. I jen samotný generátor vám přinese mnoho zklamání, co vlastně posloucháte. Nastavte si třeba v okně Level hlasitost -30 dB (kvůli výškáčům) a poté klikejte v okně Frequency na jednotlivé tóny v pravé polovině okna. Ty tóny se dají ovládat i šipečkami (nahoru a dolů). Budete (možná) až nepříjemně překvapeni, jaké jsou rozdíly v hlasitostech jednotlivých tónů. Jednoduchý a relativně laciný SPL metr má na svých stránkách http://shop.conrad.cz/websale7/Hlukom%e ... b%2fmd5%7d. Pominu-li to, že nemá analogový výstup, pak musíte počítat s tím, že měří s nastavenou křivkou C a tedy s tím musíte počítat, nebo použít nf voltmetr jak popisuje Renown.
Ale ten hlukoměr má jednu výhodu: Nastavte si na nf generátoru kmitočet (třeba 1 kHz), pohodovou hlasitost a pohybujte se s ním po místnosti. Doprava, doleva, dopředu, dozadu, nahoru, dolů, okolo místa kde sedíte a v místě kde sedíte - a opět budete překvapeni, jak se ty digitální číslice mohou přetrhnout. Ano - nyní měříte vliv módů místnosti na akustiku vašeho poslechového místa.
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
s difuzory je ten problém, že se dokážou vypořádat s vysokými kmitočty, ne tak se středy. tím nechci říct, že jsou k ničemu, to ne. a u akustických nástrojů jsou středy důležité. i pro lokalizaci. třeba teprve až ve velké místnosti mi začaly dobře hrát nahrávky KT Tunstall, protože u ní potřebuješ skutečně soundstage min 5x5m, aby sis to dokázal vychutnat v plné palbě - kde stojí bicí souprava, kde jsou kytaristi, bonga atd.
totéž třeba u testovacího cdčka od Chesky - v jedné skldbě tam hrajou dvě velké bicí soustavy - bez reálně velkého zobrazení je to chaos...
p.s. moje poslechovka je úplně na dolní hranici "velkých". větší bych bral všemi 10.
totéž třeba u testovacího cdčka od Chesky - v jedné skldbě tam hrajou dvě velké bicí soustavy - bez reálně velkého zobrazení je to chaos...
p.s. moje poslechovka je úplně na dolní hranici "velkých". větší bych bral všemi 10.
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
dadaft píše:
p.s. moje poslechovka je úplně na dolní hranici "velkých". větší bych bral všemi 10.
Přes řeku do stínu stromů.
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
Renown píše: Změřil jsem svou poslechovku. Mikrofon Behringer ECM8000, předzesilovač pro mikrofon Behringer MIC100, pak nějaký NF milivoltmetr Tesla a budil jsem to z NF generátoru Tesla. Pro jistotu vše přes oddělovací trafa a linkové trafo Lundahl i mezi generátor a předzesilovač.
Výsledky mám, je to poměrně zajímavé.
Mám :
- hrb od 90Hz do 160Hz, s maximem na 100Hz (to je špička jako kráva, 100Hz má 5 x vyšší napětí z mikrofonu než 1kHz a 600x vyšší než 20Hz ale to asi není nic vypovídajícího)
- pokles mezi 40Hz a 60Hz s minimem na 48Hz (napětí z mikrofonu šestkrát nižší než 1kHz a 30 x nižší než 100Hz)
- další mírné propady na 400Hz a 800Hz a 1600Hz a mírný vrchol na 700Hz
Závislost na běžné (!) hlasitosti minimální![]()
Velmi se těším na srovnání s výsledky u mých přátel
Hrb na 100 Hz je příjemný. Pokud se udělá v malé místnosti s malou bednou, je zdůraznění "loudnes" příjemné a u poslechu nevadí. Byl u nás kolega se stejným obývákem a tvrdil, že jeho dvoupásma mají lepší basy.
Zamyslel jsem se nad tím a dal mu za pravdu. Stojanové Tanoy v policích, nebo na zdi, vyrábějí podobný efekt na 100 Hz, který je uchu příjemný. Pak může zdůraznění chybět.
Před rekonstrukcí oken byl v našem obýváku ještě kancelářský kout. Více správně postaveného nábytku prospívalo prokreslení nízkých kmitočtů a jejich násobků. Rád si s Renownem poslechovku změřím. Třeba se před výsledky měření obměkčí má paní a nějakou basovou past povolí.
Takový extrém ne. Dadaft má zcela zbytečnou a nepotřebnou ložnici o pěkných 10metrech čtverečních. Tady se vejde část symfonického orchestru s polovinou píšťal varhan v Smetanově síňi.korys píše:dadaft píše: p.s. moje poslechovka je úplně na dolní hranici "velkých". větší bych bral všemi 10.No jo, Náčelníku, ale to bys musel všecky zbývající nájemníky na 11.patře naházet do výtahové šachty a něžně přikrýt betonem.
![]()

U dirigování Mozartových děl v koupelnovém jádru, mu stěny zcela zbytečně překáží, hudba se musí usilovně prodírat stavebními úpravami. Proč nepustit za Mozartem i Wagnera, Beethovena a Massive Attac? Stačí shodit 2-3 řady cihel a onen kočár s pštrosem, získá velký výběh, překračující možnosti jiných panelových bytů.

Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
pravda, násobné zvětšení poslechového prostoru by se bez jistých "kolaterálních ztrát" neobešlo, ale jednak jsem člověk mírumilovný a jistým podnikatelským praktikám se obloukem vyhýbám, jednak bych pak musel velmi přitvrdit na basech, a potřeboval bych ty opravdu, ale opravdu velké sloupy. a ty nejsou jak známo za hubičku.
na druhou stranu už jsem situaci pořešil po svém (viz. moje osobní vlákno) a s velikostí soundstage potažmo "kvalitou" některých nahrávek už nemám nejmenší problém.

na druhou stranu už jsem situaci pořešil po svém (viz. moje osobní vlákno) a s velikostí soundstage potažmo "kvalitou" některých nahrávek už nemám nejmenší problém.
Re: Velikost poslechové místnosti a velikost repro
a pokud se jedná o efičákem doporučenou úpravu, tedy vybourání koupelny s kuchyní - ano, zcela jistě by to byl zvukový přínos. a každý SPRÁVNÝ hifista by ji s lehkým srdcem podstoupil, a bezvýznamný žvanec si pak připravoval na grilu na balkóně. bohužel, já asi nejsem ten správný hifista, protože tuto oběť na oltář zvuku nejsem ochoten položit...
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 161 hostů

