+++ 3 D +++

Témata nesouvisející s HiFi, offtopic debaty atd. Ovšem žádné osobní souboje, spory a hádky.
Odpovědět
Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6955
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: +++ 3 D +++

Příspěvek od dadaft »

další 3D lahůdka - tentokrát z desky PPOOMMAALLUU kapely Buty.
vždycky jsem si říkal, že v téhle skladbě jsou ty bicí nějak divně nahrané...

Buty - Had

a ono že jo. na začátku slyšíme vpravo vpředu akustickou kytaru a vlevo vpředu Pastrňáka ještě s někým a vzadu vlevo elektrickou kytaru, synťák uprostřed a sbor vpravo. no a bicí se mezi tím vpředu a tím co je vzadu klenou v šíleném oblouku zleva doprava...
když příjde refrén, jsou na svém obvyklém místě úplně vzadu.
s časem se navíc umístění jednotlivých účastníků mírně modifikuje.

nádherná pakárna.
prostě Buty.
:mrgreen:

david
Příspěvky: 351
Registrován: 22 dub 2009 09:43
Kontaktovat uživatele:

Re: +++ 3 D +++

Příspěvek od david »

Ziva nahravka, Wihanovo kvarteto, Smetana, Dvorak. Ve Finale z kvintetu Es Dur mi prave nekdo zakaslal tak zhruba dve rady za mnou a tri mista vlevo. A to jeste sedim z osy a mlatim do notasu. Ohlednul jsem se.


Uživatelský avatar
PMA
Příspěvky: 1915
Registrován: 23 úno 2009 10:47
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: +++ 3 D +++

Příspěvek od PMA »

Jak se pozná, jak má vypadat "správný prostor", když je ve studiu vytvořený čistě elektronicky mnohastopovým mícháním, přidáváním zpoždění, změnou fáze atp.?
Pavel Macura Audio

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6955
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: +++ 3 D +++

Příspěvek od dadaft »

PMA píše:Jak se pozná, jak má vypadat "správný prostor", když je ve studiu vytvořený čistě elektronicky mnohastopovým mícháním, přidáváním zpoždění, změnou fáze atp.?
s tebou je to hrozně těžké PMA. prostor "nevypadá nijak. buď prostě je anebo není.

já věci, o kterých budu psát dále, neumím nijak zdůvodnit. bude to tedy jen popis mé zkušenosti.
už v jiném vlákně jsem se zmiňoval, že jediný způsob jak získat předozadní prostor, je odstup beden od zdí. a uvedl jsem min. 2,5m od zadní. ty s tím nesouhlasíš. v pořádku. je možné, že se dá získat předozadní prostor i s bednama řekněme 1m od zadní zdi. dadaft sice o něčem takovém neví, ale s důvěrou se v tomto obracejte na PMA. dovol ale, abych svou nevědomost použil jako příklad pro srovnání. chtěl bych se pokusit zodpovědět tvou otázku z úvodu a abych mohl demonstrovat ten rozdíl, budu používat představu beden 1m od zadní zdi jako typické ustavení bez předozadního prostoru. prosím, aby si u toho vždy každý uvědomil, že ten 1m je používán v tomto textu jako příklad reprodukce bez předozadního prostoru, a že je dadaft nezkušený a neví, že s bednama metr od zdi jde dosáhnout tohoto prostorového zobrazení a je se nutno v téhle záležitosti neobracet na dadafta, ale na PMA.
to by šlo, ne?
prostě vždy, když budu mluvit o něčem bez p---z prostoru tak je to jen příklad a viz. výše...

na tom, že něco jako prostorové zobrazení v nahrávce existuje se asi shodneme.
i když je známo, že jsou to všechno hlavně studiová kouzla a že zpěvačka nestála přesně na tom místě vlevo a zpěvák vpravo, přesto ve výsledku máme ten pocit, jako by tomu tak bylo. prostě zvukový mistr nahrál hlas zpěvačky a pak ho nějakým způsobem umístil do prostoru nahrávky jako zdánlivý zdroj. spokojme se pro tentokrát s touto představou a nepouštějmese do pitvy. řekněme, že zvukař má před sebou imaginární prostor nahrávky do kterého umisťuje zdánlivé zdroje zvuků a my prostě chceme doma "vidět" totéž.
je to hodně složité? ani ne. něco přece bývá vpravo, něco vlevo. to snad má každý...
ale jak to je např. ve směru zezadu dopředu? jak poznám, že je něco blíže než něco jiného? slyším to, ne? jasně. ale pro jistotu by nebyl špatný nějaký příklad. třeba já byl dlouho naivně přesvědčený, že mám p---z prostor. bicí přece byly vzadu a zpěvačka vpředu, tak vo co go? inu mýlil jsem se, ale štěstěna stála při mě. čistě náhodou jsem při rekonstrukci bytu vyboural nějaké příčky a shodou bláznivých okolností se to tak nějak semlelo, že jsem měl bedny v půlce pokoje skoro 3m od čelní stěny. blahořečím náhodě a své lenosti. málem bych nikdy nepoznal, co zná každý hifista jako své boty. byla to klika...
... najednou jsem uslyšel, vpravdě přímo uviděl, to o čem jsem často důležitě na hififórech žvaníval a přitom vlastně nevěděl nic. ta ostuda! ale co, zkušení hifisté mě vždycky srovnali a jsme jenom lidé, tvorové omylní a nedokonalí. vlastně to dobře dopadlo.pustil jsem si od kt tunstall someday soon a najednou bylo jasné, že jeden z činelů není součástí imaginární bicí soupravy, ale "stojí" asi dva metry před ní a mírně vpravo! tak tohle je ten předozadní prostor!!!??? aha...
a začal jsem se v tom úplně vyžívat. úplně mě uchvacovaly takové hifistické samozřejmosti, jako že místo zcela neplastického hluku, kde jsou všichni hudebníci slisovaní do tenkého igelitového zvuku, jsem v jiné skladbě najednou viděl bicí soupravu postavenou vlevo a bokem ke mně a kde stojí kdo z kapely... bylo to jako bych tam byl s nima! nebo jako by oni dneska přišli sem ke mně a hráli mi do ouška.........
........... nechte bláznům jejich hračky. k čemu to bude říct jim, že nenašli zlatý poklad, něco velice cenného jak se jim zdá, co dělá ze zvuku hudbu, ale prachobyčejný předozadní prostor, kterého jsou všude tuny. a když o tom pak důvěřivě vykládají všude možně, má to cenu říkat jak to doopravdy je?
... nemá. jsou to prostě blázni, to je celé...

k tvé otázce PMA:
nemám žádnou zaručeně správnou teorii. podle mě jsou základem prostorové informace v nahrávce dobře ustavené bedny. na rozdíl od většiny hifistů jsem úplný trotl, takže to nedokážu normálně, ale musím mít něco extra. za ideální bych já považoval poslechovku v poměrech golden cuboidu a zhruba 6m širokou (tj. necelých 10m dlouhou atd.) bedny bych měl tak baj očko 4m od zadní (čelní) a 2m od bočních zdí. jsem přesvědčený, že v tomhle prostoru už bych bez komprese, jakou zažívám dnes a denně ve své stísněné pseudoposlechovce, dokázal uhrát téměř vše. třeba takové watersovo three wishes, které mi doma vymetá zdi už do 6m vejde...
taky porcupine tree, chris jones, a další joo.

pro beethovenovenův sbor zpívající o Kristovi na hoře olivetské (zdravím davida) by to bylo těsné, ale zase: nemusím mít všechno......
..... a kdybych nebyl blbej, mohl jsem si to klidně dopřávat s bednama metr od zadní zdi.

atd. PMA

tak to vidím já.

Uživatelský avatar
PMA
Příspěvky: 1915
Registrován: 23 úno 2009 10:47
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: +++ 3 D +++

Příspěvek od PMA »

Psal jsem to proto, že nahrávek, kde je přirozeně nasnímaný prostor, je jako šafránu. Dociluje se to s minimalistickým uspořádáním mikrofonů, jako používá třeba MA recordings http://www.marecordings.com/
Nahrávky, jako cválající bigbítoví koně apod. jsou čistě studiová umělina (záleží, jak zvukař čistě technologicky zakouzlil), a nikdo neví, jaký "prostor" vykreslují. "Prostor" který vnímáme na svých systémech, je zásadně ovlivněný odrazy v našem domácím poslechovém prostoru, vzniká něco jako "prostor na druhou" :) . To, že někomu běží kůň nějak vůbec neznamená, že jeho systém reprodukuje prostorovou informaci správně.

http://www.marecordings.com/main/about_us.php
Pavel Macura Audio

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6955
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: +++ 3 D +++

Příspěvek od dadaft »

souhlasím s koňem. je to jen jednoduchý příklad jak si ověřit, jestli mám vůbec nějaký p---z prostor. nic víc.

"prostor na druhou" ale podle mě tak prostý zase není. jde odlišit "prostor nahrávky" od "prostoru, který vytváří naše poslechovka"? jsem přesvědčený, že ano. jak?

je ověřeno, že představu o směru odkud přichází nějaký zvuk si vytváří člověk jednak na základě frekvence (25Hz dokáže lokalizovat pouze Bůh) a druhak na základě průběhu v čase. a to je podle mě klíč k úspěchu. mozek analyzuje zvuk z hlediska směru jen prvních pár mikrosekund, pak už to neřeší. důvod je prostý: protože se většinou pohybujeme v složitě zahuštěném světě a ne na mongolských stepích, nemůže se s tím moc párat. zvuk se totiž mrška odráží a kdyby zkoumal delší časový úsek, dopadlo by to tak, že by téměř všechno slyšel odevšad. byli bychom obklopeni totálně nepřehlednou a nestrukturovanou koulí zvuku...
neřešme teď časy a frekvence.
obecně jde tedy o to, jak zabránit poslechovce se míchat do nahrávky. jak se do ní teda vlastně míchá? přece odrazy. když mám bednu 30cm od boční nezatlumené zdi, tak vzhledem k rychlosti šíření zvuku slyším a analyzuji jak přímý zvuk z bedny, tak i jeho odraz od stěny, protože je dost včasný na to, aby se vešel do výše zmíněného limitu. tím pádem neslyším jen dvě bedny, ale dvě bedny a dva odrazy nebo jinými slovy vlastně 4 bedny. já to velmi dobře znám a okamžitě si to díky jisté zkušenosti uvědomím, ale né každý to tak má - je to vlastně takový nenápadný (pseudo)pro1OOr. překvapení?
umístění zdánlivých zdrojů je hrubě deformované a zmatečné. na druhou stranu - když se zadaří je to opravdu "velké". to je na tom to hezké. to méně je, že je to sice "velký" ale nelokalizovatelný STEJNOzvuk. pro mě už nuda...
a když se nezadaří, je to igelit.

ale když je odrazová plocha dostatečně vzdálená, odraz nestihne dorazit do ucha v limitu, kdy je ještě započítáván jako určující směr. takže vlastně i když slyšíš dozvuk, lokalizuješ zdánlivé zdroje čistě jen jako projekci dvou reálných zdrojů - levé a pravé bedny. máš STEREO. poslechový prostor je odříznut od "prostoru nahrávky".

a začnou se dít věci...

********************************************

řekl bych, že tak by to mohlo fungovat. ale nevím to jistě. všechny ty časy a frekvence a tak jdou určitě upřesnit. samozřejmě, že jde rychlému odrazu zabránit nejen oddálením odrazové plochy od zdroje zvuku, ale i jeho rozptýlením nebo pohlcením. problémy (spojené z vlnovou délkou, amplitudou, pohlcivostí a nebo odrazivostí atd.) jsou zcela zřejmé...
myslím.
já volím jistotu - od beden všechno pryč a pěkně daleko...

co ty na to PMA?

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6955
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: +++ 3 D +++

Příspěvek od dadaft »

PMA

tak jsem se díval na ty MA. zajímavé věci - něco určitě objednám. zdá se, že podle toho už by to šlo slušně doladit a taky to bude muzika a ne testovací CD.

ale stejně si myslím, že neexistuje způsob jak prorazit zeď - i když připustím, že největší podíl mají výšky a že nemám dost zkušeností.
nevím, jak to říct - když budou bedny stát špatně, tak to nejde zvládnout jakkoliv zatlumené, protože nejsou výšky a středy a basy atd. ale je jen jedno: hudba, což je tak brutální kvantum velejemných informací a tak náročná souhra, že to prostě nejde vychytat kusem ovčího rouna...

no nic:
ještě dořeším pár maličkostí a zkusím trochu zatlumit. úspěch zaručen...

************************************************
pro milovníky balkánské musiky dobrá zpráva - velmi silná sekce MA:

Milcho Leviev
Dusan Bogdanovic
Vlatko Stefanovski
Miroslav Tadic

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6955
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: +++ 3 D +++

Příspěvek od dadaft »

!!! MÁM TO !!!

! ! ! M-Á-M . T-O ! ! !

mám klíč k třetí dimenzi vy kluci ušatí !!!
PMA píše:Psal jsem to proto, že nahrávek, kde je přirozeně nasnímaný prostor, je jako šafránu. Dociluje se to s minimalistickým uspořádáním mikrofonů, jako používá třeba MA recordings http://www.marecordings.com/
Nahrávky, jako cválající bigbítoví koně apod. jsou čistě studiová umělina (záleží, jak zvukař čistě technologicky zakouzlil), a nikdo neví, jaký "prostor" vykreslují. "Prostor" který vnímáme na svých systémech, je zásadně ovlivněný odrazy v našem domácím poslechovém prostoru, vzniká něco jako "prostor na druhou" :) . To, že někomu běží kůň nějak vůbec neznamená, že jeho systém reprodukuje prostorovou informaci správně.
že nikdo neví PMA? já vím.

představ si, že máš tak kvalitní nahrávku. víš přesně, kde byly umístěné mikrofony, jak daleko a kterým směrem od nich byl ten který nástroj, jak velká a jak akusticky vyřešená byla místnost, kde se nahrávalo. na milimetr.
tuto nahrávku pustíš na svém hi-fi systému a zjistíš, že ti to nesedí. hudebníci jsou mnohem blíž než by měli být a místnost je naopak značně delší, než je v reálu a než jaká by měla být u tebe v poslechovce.
co teď?
co uděláš, aby to odpovídalo?
jak to spravíš?
jak usadíš muzikanty dál?
jak posuneš stěnu blíž?

*jupi*

že to nikdo neví?

já to vím PMA. je to tak neuvěřitelně prosté - stačí se jen podívat a všechno to tady je. je to tak jednoduché, že zůstává rozum stát...

nejdřív si něco vyřídím a pak ti to řeknu...

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6955
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: +++ 3 D +++

Příspěvek od dadaft »

začněme tedy s něčím, co už tady bylo, a s čím si nebudete vědět rady.
PMA píše:To, že někomu běží kůň nějak vůbec neznamená, že jeho systém reprodukuje prostorovou informaci správně.
svatá pravda?
anebo lež jako věž?

podívejme se na to ještě jednou.
PMA píše:Nahrávky, jako cválající bigbítoví koně apod. jsou čistě studiová umělina (záleží, jak zvukař čistě technologicky zakouzlil), a nikdo neví, jaký "prostor" vykreslují.
dobrá, řekněme, že mám systém, který zobrazuje prostorovou informaci správně, tedy tak, že u nahrávky
PMA píše:kde je přirozeně nasnímaný prostor
tuto prostorovou informaci dokáže správně zobrazit. hudebníci jsou stejně daleko a stejně rozmístění jako tomu bylo ve skutečnosti, akustika místa nahrávky je podána bezezbytku. nazvěme tento systém pro příště prostě referenčním.
neboli: referenční systém je systém, který
PMA píše:reprodukuje prostorovou informaci správně.
pustím-li si na tomto systému nahrávku onoho nešťastného imaginárního "bigbítového" studiového koně, jenž pro naši neshodu musí chudák lítat vzhůru dolů jako namydlený blesk, nezískám tím přece koně skutečného běžícího krajinou. pořád to bude rock´n´rollová hajtra. to co ale získám, je srovnávací materiál.
jinými slovy: pokud na neznámém systému bude znít ten kůň stejně jako na systému referenčním, můžu (pokud to ještě ověřím jinak) i tento systém pokládat za referenci. neboli když do něj následně vložím nahrávku s přirozeně nasnímaným prostorem, zobrazí tento prostor správně.

ano?

*******************************************************************************

a pojďme dál.

jako úplný nesmysl jsem uváděl tohle zobrazení dráhy běhu koně:
Obrázek
tvrdil jsem, že skutečný předozadní prostor nejde dosáhnout s bednama blízko zadní zdi.

jiný názor uváděl PMA: Je to samozřejmě nesmysl, protože v menších místnostech by člověk musel sedět za zdí. Vždy jde o poměry v konkrétní místnosti.

jak to tedy je?

jako důkaz pro své tvrzení, že koně neběhají skrze zdi jsem názorně nakreslil, odkud kam kůň poběží při různém ustavení beden.
Obrázek
a teď pozor:
ilustruje ten obrázek tvrzení
PMA píše:"Prostor" který vnímáme na svých systémech, je zásadně ovlivněný odrazy v našem domácím poslechovém prostoru, vzniká něco jako "prostor na druhou"
???
ano. přiznejme mu pravdu. to by přesně odpovídalo.

a podívejme se na ty obrázky a moje tvrzení ještě jednou. tvrdím, že s bednama u zadní zdi nejde předozadní prostor dosáhnout, ale úplně bez předozadního prostoru jsou bedny v ustavení daleko od zadní a blízko bočních zdí (poslední obr.).

jsou ty obrázky pravda?
znamená to tedy, že ten poslední jen potvrzuje mou zmatenost?

co vlastně ten poslední obrázek ukazuje???
jak to že ten kůň běží zrovna takhle???
proč neběží třeba jako na vedlejším obrázku???


chápete co to znamená???
**********************************************************************

a jak spolu tyhle dvě věci souvisí?

Mih
Příspěvky: 772
Registrován: 18 dub 2008 08:45
Kontaktovat uživatele:

Re: +++ 3 D +++

Příspěvek od Mih »

Já z toho všeho včetně obrázků vidím jediné - Dadafte ty neskončíš dobře.

merhaut

Re: +++ 3 D +++

Příspěvek od merhaut »

Co na to Jan Tleskač?

Uživatelský avatar
MB
Příspěvky: 1131
Registrován: 17 dub 2008 13:33
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: +++ 3 D +++

Příspěvek od MB »

Obrázek

*headbang* *headbang* *headbang*

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6955
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: +++ 3 D +++

Příspěvek od dadaft »

jistě. neskončím dobře. díky za informaci. nicméně vraťme se k věci.

znamená ten poslední obrázek, že předozadní lokalizace není závislá na vzdálenosti od zadní zdi? a že je naopak závislá jen na vzdálenosti od bočních zdí popřípadě na rozestupu beden?
to asi ne. takže dadaft je zase a jako vždycky mimo?

potvrzují se zase znova slova PMA, že vlastně Vždy jde o poměry v konkrétní místnosti?
vypadá to tak.
v podobném duchu je popis fungování lokalizace od nejzasvěcenějšího:
Aby bylo jasno, existují dva druhy lokalizace zdroje zvuku. Ten první je v normálním světě, kdy lokalizován je nějaký konkrétní zdroj zvuku. Ten druhý se týká sterea - v tom případě existují nejméně dva zdroje zvuku, které mají za úkol vytvořit iluzi, že linoucí se zvuk pochází odněkud z prostoru mimo ony dva skutečné zdroje (popř. více zdrojů).

Ve světě reálných zdrojů fungují dva hlavní mechanismy lokalizace. Fázová, která je umožněna tím, že máme dva sluchové orgány, které přijímají signál z reálného zdroje s různým zpožděním. A dále intenzitní, která úzce souvisí se směrovými vlastnostmi uší, a to jednak rámcovými, které jsou dány hlavně stíněním hlavou, a dále detailními, které jsou dány vlastnostmi boltců. Díky tomu každé ucho může dostávat signál téhož zdroje v jiné amplitudě a díky tomu tak zjistit polohu zdroje.

Zhruba se dá řící, že fázová lokalizace funguje do frekvence přibližně dvou až tří kilohertzů, a je prokázané, že v oblasti nad cca 3,5 kHz už sluchový orgán fázovou informaci nezpracovává - přinejmenším ne u trvalých tónů. Intenzitní pak nastupuje od přibližně 2 až 3 kHz, kdy se významnější měrou začíná uplatňovat směrovost vnějšího ucha.

Určitou roli při vyhodnocování může hrát časový posuv a deformace tranzientních jevů (i když to samozřejmě úzce souvisí s fázovými a amplitudovými jevy). Bylo totiž zjištěno, že při buzení ucha akustickými impulsy vzniká na příslušném nervovém svazku elektrický potenciál, který do značné míry kopíruje časový průběh budícího zvukového impulsu (příslušný experiment jsem slyšel na vlastní oči a viděl na vlastní uši).

Existuje ještě jedna nejasnost, spočívající v tom, že do vnitřního ucha vede asi dvakrát více motorických drah než senzorických, jinými slovy mozek může do ucha posílat signály a kapacita pro tentu účel je větší než kapacita pro přenos signálů z ucha do mozku. Dokonce bylo zjištěno, že při některých poruchách sluchu ucho může vyzařovat zvuk. Celý sluchový aparát tedy zřejmě funguje jako zpětnovazební systém a může se v něm uplatňovat něco jako holografický princip, na kterém jsou nejspíše založeny schopnosti netopýrů a delfínů.

Při stereofonní reprodukci je zapotřebí vytvořit stav, kdy díky použití dvou zdrojů zvuku vyzařujících různé signály každé ucho dostává něco jiného tak, aby se vytvořila iluze jednoho "fantomového" zdroje někde v prostoru. Nejčastěji se tak děje s využitím intenzitního principu resp. intenzitní stereofonie, kdy každý zdroj hraje s jinou amplitudou a ucho si to nějak přebere. Méně často se používá a hůře funguje fázová stereofonie (např. AB stereofonie), pracující obdobně, avšak s fází. Ovšem takhle jednoduché je to pouze z hlediska vysílání. Uši to slyší poněkud jinak. Dá se totiž celkem jednoduše dokázat, že když dva od sebe vzdálené zdroje vyzařují tentýž signál s různou amplitudou, pak máme-li dva nesměrové přijímače (což jsou uši v oblasti pod 1 kHz celkem spolehlivě), pak oba přijímače dostávají výsledný signál ve stejné amplitudě, avšak s různou fází. To je čistě fyzikální jev daný vlnovými vlastnostmi zvuku, který nijak nezávisí na vlastnostech a přítomnosti či nepřítomnosti přijímačů.

Jinak řečeno, pokoušíme-li se uchu dodat intenzitní informaci pomocí intenzitní stereofonie, pak ve skutečnosti dostane fázovou. Přesně naopak by to u nesměrových přijímačů bylo s fázovou informací - výsledné signály by měly mít stejnou fázi, avšak různou amplitudu. Jelikož uši nejsou u vyšších frekvencí nesměrové, nefunguje to v tomto případě tak jednoduše, přinejmenším zčásti se však tento efekt uplatňuje také.

Teď už je snad každému jasné, jaká je to s lokalizací vlastně džungle, i kdyby tam tygrů nebylo. Bezproblémové lokalizace lze dosáhnout pouze tehdy, když amplitudová a fázová složka prostorové informace nejsou v rozporu. To musí zajistit reproduktorové soustavy v součinnosti s poslechovým prostorem, začíná to ovšem už při tvorbě nahrávky a je jasné, že ať při monitorování ve studiu bude stereofonní obraz sebedokonalejší, v jiných konkrétních poslechových podmínkach to vždycky bude jinak s tím, že výsledek závisí také na tom, jakých švindlů bylo použito při vytvoření onoho dokonalého zvukového obrazu ve studiu.

Nezmínil jsem se zatím o jedné velmi podstatné věci, což jsou tzv. bezděčné pohyby hlavou. V normálních podmínkách posluchač vždy trochu pohybuje hlavou, čímž si jaksi "sonduje" či "propátrává" zvukové pole a získává dodatečné informace. Pokud tyto informace k dispozici nemá, je výsledný sluchový dojem deformovaný, což je nejzřetelnější při poslechu na sluchátka. Zde totiž není žádná možnost jak rozlišit, zdali zvuk přichází zepředu či zezadu. A jelikož sluch má mimo jiné také výstražnou funkci, pak v nerozhodném případě mozek dosahuje tu nebezpečnější variantu, totiž zvuk zezadu, což je u sluchátek všeobecně známé. Existují prostředky jak tento nedostatek odstranit (snímání změny polohy hlavy inerciálním senzorem a tomu odpovídající fázová modulace reprodukovaných signálů), jsou však tak náročné. že se v praxi zatím neprosadily.

shrnuto: Bezproblémové lokalizace lze dosáhnout pouze tehdy, když amplitudová a fázová složka prostorové informace nejsou v rozporu. neboli Vždy jde o poměry v konkrétní místnosti.
výborně.
tohle už vypadá nadějně.
takže prostorová lokalizace existuje a máme tady i stanoveny podmínky pro její pravdivost nebo reálnost či věrnost: To musí zajistit reproduktorové soustavy v součinnosti s poslechovým prostorem - takže zbývá už jen dořešit několik drobností. samozřejmě začíná to ovšem už při tvorbě nahrávky, o tom určitě není sporu a pokud pak reproduktorové soustavy v součinosti s poslechovým prostorem zajistí, že nebude amplitudová a fázová složka prostorové inrormace v rozporu, je jasné, že je nejasné, proč by mělo platit, že ať při monitorování ve studiu bude stereofonní obraz sebedokonalejší, v jiných konkrétních poslechových podmínkach to vždycky bude jinak s tím, že výsledek závisí také na tom, jakých švindlů bylo použito při vytvoření onoho dokonalého zvukového obrazu ve studiu.
a sakra.
nemají v tom kluci trošku hokej?
takže je nějaká bezproblémová lokalizace, taková, která by odpovídala realitě?
nebo je vždy závislá na konkrétním poslechovém prostoru, neboli není?
dokáží ji zajistit reproduktorové soustavy v součinnosti s poslechovým prostorem nebo ne?
jestli ano jak?
jestli ne proč?

v čem to vězí?

***********************************************
MB píše:
*headbang* *headbang* *headbang*
já vím, že to je nejběžnější způsob používání tvé hlavy, ale co to zkusit pro jednou jinak?

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6955
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: +++ 3 D +++

Příspěvek od dadaft »

abyste neřekli, že jsem ras:

co konkrétně znamená to zvýrazněné slovo ve větě: To musí zajistit reproduktorové soustavy v součinnosti s poslechovým prostorem.

co si pod tím představit?

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti