pro1OOr

Témata nesouvisející s HiFi, offtopic debaty atd. Ovšem žádné osobní souboje, spory a hádky.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Aleska
Příspěvky: 2673
Registrován: 02 kvě 2008 07:07
Kontaktovat uživatele:

Re: pro1OOr

Příspěvek od Aleska »

Fidasi,
nenadávej, klídek !
Slyšeli - a hraje mu to !
Někdo s odrazy bojuje, někdo je využívá, protože k cíli vede vždy více cest.
Kdo nic nedělá, nic nezkazí,
a lečí si své ego pomlouváním toho,
kdo se někam novou, nevyšlapanou cestou brodí...

Uživatelský avatar
noaid
Příspěvky: 1459
Registrován: 11 bře 2009 14:17
Kontaktovat uživatele:

Re: pro1OOr

Příspěvek od noaid »

Fidasi, Dadaft si tím zapojením před každou bednu zařadil těžko definovatelnou sadu RLC filtrů (tu druhou bednu v kanále). Laicky řečeno - neznámo jak nastavený nekvalitní vícepásmový ekvalizér.
A co to ustavení beden dělá, vím taky velmi dobře. Maje 4 bedny, doma jsem to zkoušel. Je to sice na první pohled velmi efektní, ale podle mne ne pravdivé. Takové pseudo. Lokalizace obsažená v nahrávce jde do háje.

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6479
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od dadaft »

Aleska píše:Slyšeli - a hraje mu to !
musím tě zklamat - neslyšeli. to co jsem měl v obýváku byla proti tomu patlanina. basáky hrály do stejného objemu, boční střeďáky neměly vlastní uzavřenou komoru, takže hrály úplně jinak než ty přední, jeden z výškáčů byl přiškvařený, každý pár výhybek byl jiný. zvuk tomu odpovídal.
noaid píše:
dadaft píše:proto je dobré zapojení kabelů tak, že vedou ze zesilovače např. do levé přední bedny, z ní do pravé boční a z ní zpět do zesáku. pro druhý kanál totéž
Ty to máš fakt zapojené takhle?
no momentálně ne. nemám na to kabely. ale kdysi jsem to zkoušel ještě na nedodělaném systému a bylo to dobré. řekněme tedy, že tohle tvrzení je (jediné) s malinkým otazníkem.
noaid píše:Lokalizace obsažená v nahrávce jde do háje.
právě že ne. ale v podstatě na tom nezáleží.
potíž téhle diskuse je, že vy na rozdíl ode mě nemáte nejmenší tušení, o čem je řeč. já ze sebe nechci dělat nějakého chytráka a vizionáře. odjakživa mě zajímá, jak se věci mají, ne jak vypadám nebo co si o mě myslí jiní. nejlepší bude se o tom už dál nebavit. z důvodu, který jsem uvedl.

pokusím se to naposledy nějak přiblížit.
jediný způsob, který v takových případech připadá v úvahu, je analogie.
představ si, že stereo je černobílý film. nic jiného než černobílé filmy není známo. to tvoje
noaid píše:Maje 4 bedny, doma jsem to zkoušel. Je to sice na první pohled velmi efektní, ale podle mne ne pravdivé. Takové pseudo
je jako tenhle film nějak kolorovat. určitě si tyhle pokusy už někdy viděl. souhlasím - není to ono.
to o čem mluvím já, je barevný film.
když ten boční pár zapneš na B svorky zesáku a zapínáš a vypínáš, je to jako přechod mezi černobílým a barevným filmem.
všechno je na svých místech, pokud jde o lokalizaci nic se nezmění. jen je to prostě mnohem podobnější skutečnosti.
hm. tohle mi stejně neuvěříte.
je zkrátka obrovský rozdíl mezi tím postavit za sloupovky nějaké regály a tím, o čem mluvím já. o totožných bednách.

je vhodné pro demonstraci tohoto použít nějaké kvalitní nahrávky, pokud možno nahrávané v reálném prostoru na dva mikrofony. ne nějaké studiové kejkle. například spirituál kvintet v divadle.
po zapnutí bočního páru se stane tohle:
první a nejsilnější pocit je úleva. chtěl jsem napsat obrovská úleva, ale nebudu provokovat :lol: . lidský hlas se stane plným a velice reálným. tohle vysvětlit nejde. a tohle ocení ti, kteří se vyžívají v barvách nástrojů a tak.
pak zjistíš, že pocit ze sterea, že zpěváci stojí v určitém konkrétním prostoru s konkrétními vlastnostmi tak nějak v půlkruhu, se změní. prostor zůstane stejný, jen to jak zpěváci stojí se neskutečně zpřesní. na lidských hlasech je to slyšet výborně. není to čistě půlkruh. stojí tak trochu cik-cak. tohle taky nevysvětlím. ale garantuju, že milovníci přesné lokalizace budou vzrušením skákat do stropu.

lokalizace toho, co je blízko posluchače je famózní. a na lidských hlasech (na čem jiném, že? ;) ) zdá se mi dokonale průkazná.
ale cokoliv, jakákoliv hudba, hraje o poznání líp.
nechci říkat, že přichází revoluce. ale věnoval jsem tomu pár let a podle mě by to stálo za mnohem podrobnější průzkum, než na jaký mám síly a možnosti sám.
bohužel vy tady jak koukám na rozdíl ode mě přesně víte o co jde. takže je to jedno.

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6479
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od dadaft »

ještě snad dodám:
jisté kouzlo tohoto systému spočívá i v tom, jak důsledně vyžaduje (tedy pokud má skutečně hrát"), aby byly dodržovány obecně uznávané principy, které se ale v praxi běžně (a zdánlivě bez následků) porušují.
je důležité, aby měly bedny vyrovnaný průběh. je důležité, aby velikost a rozsah beden odpovídal velikosti místnosti atd.

všechny ty basreflexy, dipóly, bipóly, omnipoláry a ostatní věci jsou jen hledáním tohohle. slepými cestami. bych řekl. :D
a myslím, že by se na tomhle daly vydělat peníze. obrovské peníze. stačí to jen doladit a rozjet. (snad mi tahle poznámka pomůže :lol: ).

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6479
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od dadaft »

sakra. tvářím se, že mi je to jedno, ale není. zhruba měsíc už poslouchám systém, který se dost přibližuje ideálu, o kterém mluvím. za ty roky už jsem zkoušel všechno možné. seru na skromnost. výměny komponentů, to je jako měnit na trabantu gumy nebo přidávat přítlačné křídlo. já se bavím o svezení v porsche.

pokusím se dát námět k přemýšlení i technikům. upozorňuji, že se teď budu pohybovat za hranicí svých možností.

http://www.harbeth.co.uk/uk/index.php?s ... etail&id=6
konstruktér od Harbethů v tomhle článečku hovoří o kritickém místě sterofonního zobrazení, o tzv. phantom mono image, které se nachází v tzv. mrtvém centru mezi bednama. stručně řečeno - můj systém hraje i v tomhle místě skutečně stereo. zkuste si to nějak přebrat. já nevím, jak líp to ještě říct.

p.s. ale skutečná podstata, ten základ základů, podle mě je, že tyhle "moje" bedny vstupují do nějaké symbiózy s poslechovým prostorem.

no a teď se trochu stydím a připadám si jako blb. za pár dnů mě to přejde.

Uživatelský avatar
Fidas
Příspěvky: 750
Registrován: 17 dub 2008 16:44
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od Fidas »

Zdravím, jen se chci optat, jak se v tomto případě chová monofonní nahrávka? Podobně jako při klasickém stereu, tedy je slyšet uprostřed mezi bednami, nebo se roztáhne víc do prostoru? Možná hloupá otázka ... :-)

merhaut

Re: pro1OOr

Příspěvek od merhaut »

To s tím bw/cv filmem není analogie, ale přímo análogie...

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6479
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od dadaft »

co jsem vlastně čekal?

Fidas
bude to hrát mono, tj. přímo zprostředka. nic se nikam neroztahuje. ve výborně akusticky vyřešené poslechovce se při stereu taky nestane v podstatě nic. jen to hraje o něco hlasitěji (zcela dle prof. Syrového). ale v betonové ratejně s nevhodně umístěnýma bednama je změna k lepšímu výrazná.

*********************************************************

to není análogie. to jen tobě tečou z huby sračky merhaute.

merhaut

Re: pro1OOr

Příspěvek od merhaut »

Jasně, dolaď, rozjeď, balík čeká:-)

Uživatelský avatar
PMA
Příspěvky: 1915
Registrován: 23 úno 2009 10:47
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od PMA »

Určitě, též bych si někdy rád vyslechl dadaftovu veřejnou prezentaci. Papír a web snesou všechno :)
Pavel Macura Audio

Peer
Příspěvky: 2633
Registrován: 17 dub 2008 14:43
Kontaktovat uživatele:

Re: pro1OOr

Příspěvek od Peer »

Dadafte, držím palce ať ti to hraje a ty jsi spokojený!

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6479
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od dadaft »

Peer
díky. *klanimse*
subjektivní spokojenost je už dost dlouho skvělá. to je základ. objektivně je to vždy relativní. cíl se dá vždy posunout, takže hotovo není, ale časy kdy jsem o aparátu věděl, že ho tvoří cdčko, zesilovač a bedny a ty se kupují v obchodě, jsou taky dávno pryč.
dneska už třeba vím, že hifi je o penězích.
a i jiné věci.
sem tam něco přečtu.
pokrok.
takže nakonec se to snad i objektivně poddá.
dík. *2thumbsup*
merhaut píše:Jasně, dolaď, rozjeď, balík čeká:-)
přesně, merhaute.
nic menšího nepadá v úvahu.
to je snad už jasné.
čekat se dá dlouho nebo míň, když už se čeká.
nikoho nenutím, ať si to ňák přebírá, takže za podporu taky dík. tys byl koneckonců vždycky dříč vlákna pro100r. bez tebe by se nehlo z místa. furts pálil ostrejma... :lol:

jasně, byla to jen nabídka. nic víc.
už je fuč.
ta další bude poloviční, tak to chodí...

ve volnu po vánocích jdu do beden. o tom tohle přece celé je. máš pravdu. netřeba se trápit, nikdo mi to vymluvit nemůže.
zatím je jistý jen středobas Monacor SPH-170.
http://www.monacor.cz/catalogue-product ... SubKtg=512
ne že by nebyly lepší, to asi budou, ale tenhle jsem kdysi asi rok používal, takže vím co dostanu. je moc dobrý a to teď stačí.

do té doby mám čas vykecávat.
tys mě tím svým neustálým pseudoprostorem přiváděl k šílenství. *headbang* :D
a to je nejlepší motor.
jako poděkování příště napíšu pár slov na téma: vytvářejí bi-pólové bedny pseudoprostor?
... ať víš, jestli to tehdá vůbec k čemu bylo...

to má být jako dárek? zase nějaké další kecy?
šašek přece zůstává šaškem, i když o sobě tvrdí, že není.
nebo žeby ne?
musí být šaškem nutně šašek?

a podobně.

********************************
tož vlákno pro100r je od začátku takové trochu zmatené.

takže jsem rád i za
PMA píše:Určitě, též bych si někdy rád vyslechl dadaftovu veřejnou prezentaci. Papír a web snesou všechno :)
jak si všiml nejen boxer, PMA má vždycky aspoň v jedné větě pravdu. takže proto rád vyhovím. nejen proto, že papír a web snesou všechno a že se mi to hodí.

bude to o bednách. to je asi jasné.

začnu ale trošku víc zeširoka nebo možná oklikou, jak je tady v pro100ru někdy zvykem.

už brzy.

boxer

Re: pro1OOr

Příspěvek od boxer »

musí být šaškem nutně šašek?


Ne. Nemusí. Může z něj být v horším případě blázen,v lepším KLAUN.Ale klaun je velmi nedostakové zboží. Léta.


Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6479
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od dadaft »

mám několik hodin čas. tak to pojďme probrat hifisté.

co je to vlastně ten pseudoprostor?
merhaut se s ním tak rád ohání, ale slyšeli jste od něj někdy CO konkrétně vlastně ten pseudoprostor je?
jak se projevuje?

abychom to pochopili, musíme se začít zabývat mnohem méně sofistikovanými a hájendovými věcmi jako je věrnost nebo pravda.
musíme se vrátit k samotným základům - a tím je STEREO.

stereo de facto pomocí dvou mikrofonů zaznamenává a následně pomocí dvou zdrojů zvuku znovu rekonstruuje zaznamenaný zvuk. a to včetně prostorových a směrových informací.

klasické zobrazení sterea je notoricky známé. rovnoramenný trojúhelník s vrcholy tvořenými bednami a posluchačem.
ale je to skutečně všechno?
?
?
?

jistě že ne. je to jen speciální zobrazení jisté limitní hodnoty - případu, kdy jsou zdroje zvuku (bedny) absolutně směrové.
ve skutečnosti ale bedny takhle směrové nejsou. vemme si opačný příklad. pokud by zdroje byly všesměrové (omnipolární), tak TOHLE je úplné zobrazení sterea:

Obrázek

chápete? použití dvou zdrojů zvuku k vytvoření iluze jediného zvuku má své důsledky, které prostě musíme respektovat. v pravo-levém smyslu je to jasné a nikdo se o nich nedovolí přít. musíme být mezi bednama. každý prostě uznává, že když sedím metr nalevo od levé bedny, žádné stereo neposlouchám. musím být uprostřed, že?

ale jak je to v předozadním smyslu? co je vidět z toho obrázku???
no přece, že použití všesměrových zdrojů má za následek rozdělení zvuku. když poslouchám zvuk "zepředu", je všechno v pořádku. co je vpravo, je vpravo, co vlevo vlevo.
když ale budu poslouchat totéž z druhé strany, tak to co má být vpravo bude vlevo a naopak!!!
rovina, která rozděluje zvuk na reversní v pravolevém smyslu protíná obě bedny.
jak prosté.

nyní menší poznámka: pokud bychom poslouchali bedny ve volném prostoru, nic z toho nás nemusí trápit. je jedno, jestli budou bedny úzce směrové nebo všesměrové. zvuk směřující směrem od posluchače prostě zmizí v nenávratnu a no problema.
ale co se stane, když bedny umístíme do poslechovky?

Obrázek

reversní zvuk směřující dozadu od beden se nám od čelní stěny odráží zpět a mísí se s odrazy ne-reversního zvuku.
a to je ten slavný pseudoprostor.

přibližme si to ještě jinak.
orchestr hraje nejen směrem k posluchači ale i od něj. ten zvuk se odráží od zdí zpět a my ho slyšíme. můžeme určit velikost a vlastnosti prostoru, ve kterém se koncert odehrává. není to jen nutné zlo, je to doslova hifisticky žádoucí. patří k tomu.
ale co nás rajcuje u orchestru, to nás u beden nasírá. to co přece nejmíň chceme jsou nějaké vlastní nepatřičné odrazy mezi bednama a poslechovkou, které MASKUJÍ ty žádoucí v nahrávce!!!

když se podíváme na ten druhý obrázek, je jasné, že je jen jedno skutečně čisté řešení: bedny ve zdi.
v okamžiku, kdy je vysuneme do uzavřeného (poslechového) prostoru, máme tady problém jménem pseudoprostor.
pokud použijeme omnipolární bedny, je ten problém velký, u směrových beden téměř žádný. TÉMĚŘ.

proč téměř?
to, co bezpochyby poskytují nesměrové bedny je krásně shrnuto např. zde:
http://www.audiodrom.cz/mirage_omni150.html
tyto věty ho charakterizují přesně:
* Prostor je v podání Mirage naprosto fantastický.
* Plasticita a přirozenost prostorového obrazu je u OMNI 150 nesmírně vtahující.
* Muzika doslova ožije, začne osvobozeně dýchat a kapela se nastěhuje do vašeho obýváku v plné parádě. Je to opravdu silná zkušenost, podobný efekt najdete až v hladině vysoko nad 100 tisíc.
* Každopádně doporučuji si přes Mirage poslechnout dobře nahranou zpěvačku nebo zpěváka a pochybuji, že zůstanete chladní - je to tak reálné…

ano. to je přesně ono.
proto jsou bedny hrající do prostoru tak žádoucí.
je to nenahraditelná vlastnost. když jednou uslyšíte lidský hlas, není cesta zpět.

v čem se ovšem autor hluboce mýlí je tohle:
* A pozor, nejde o uměle vytvořený prostor, ale o skutečnou informaci tak, jak je zaznamenána na nahrávce.
a dále se tenhle svůj omyl pokouší nějak okecat.
kecy kecy kecy.

už jen stručně: dá se problém pseudoprostoru nějak elegantně vyřešit?
no jistě!!!
když se podíváte na ten můj původní obrázek, tak pochopíte, že v tom uspořádání ty bedny hrajou dopředu i dozadu STEJNĚ.
otázkou pak zůstává pouze správná vzdálenost vůči hranicím poslechového prostoru. tyhle bedny nemůžou stát jako omnipoláry "kdekoliv". musí stát správně. když je toto dodrženo je problém pseudoprostoru vyřešen.
bedny stejně jako poslechovka zmizí.
zvuk je obrovský, reálný, neuvěřitelně věrný (lidský hlas je prostě mňam) a přitom bodově přesně lokalizovatelný.
*hura* *hura* *hura*

omnipoláry, dipóly, bipóly - to všechno je špatně.
co vy na to akademici?

p.s. mé osobní svědectví: nikdy v životě už nechci jiné bedny než ty, které hrajou dozadu do kříže...

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti