pro1OOr

Témata nesouvisející s HiFi, offtopic debaty atd. Ovšem žádné osobní souboje, spory a hádky.
Odpovědět
Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6845
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od dadaft »

BVa
dadaft píše:Stačí si uvedomiť, že na vstupe do "čarovania" je dvojkanálová informácia, kde sú pevne dané všetky časové, fázové amplitúdové a iné informácie. Súčtami ,rozdielmi, kmitočtovo závislými fázovými posuvmi (je jedno, či fázovacím obvodom, digitálnym alebo analógovým oneskorením, na elektrickej strane alebo ďaľšími reproboxami a ich posúvaním) a ich kombináciami vytvoríš novú, v pôvodnej nahrávke neexistujúcu a "vymyslenú" informáciu. Ak to vnímaš ako prínos, OK, je to tvoja vec. A odrazy a iné nedostaky miestnosti pridanými boxami neodstrániš, len maskuješ vymyslenou informáciou, čo je ešte horšie.
věř mi, ničeho se neděsím víc, než vytváření v původní nahrávce neexistujících a vymyšlených inforrmací.

představ si třeba, že je ta dvojkanálová informace, kde jsou pevně dané všechny časové, fázové a amplitudové informace, černobílá fotka, natažená mezi bedny klasického rovnostranného poslechového trojúhelníku. nejčernějšímu a nejbělejšímu odstínům téhle fotky přiřaďme nějaké orientační hodnoty, nejčernějšímu třeba 20Hz, nejbělejšímu třeba 20000Hz. a teď si představ, že se ta fotka rozdělí na dvě překrývající se části - tmavší, určenou hodnotami 20 až řekněme 1700Hz, a světlejší, od 1700 do 20000Hz. no a teď tu tmavší část o něco zuž a tu světlou roztáhni o něco do stran --- co na té fotce potom uvidíš? ............ zdaleka ne původní ostrou scenérii, ale zkreslený a rozmazaný obrázek.
a přesně tohle s dvojkanálovou informací dělá stereo uspořádané jako rovnostranný trojúhelník. převody rozdílů času na rozdíly intenzit zkrátka neprobíhají dobře.
(to není nic proti ničemu, ale fakt - zkrátka časové a intenzitní informace v nahrávce nejsou s to vyvolat v našem mozku představu, která by odpovídala tomu, co mělo být zaznamenáno)
jak to budeš řešit? asi nijak, prostě si budeš dál říkat, že je všechno OK.........

já třeba vím, že takhle nahrávku zdeformovanou nemám.
taky vím, že sice nevím, jaké fázové a amplitudové vztahy panují v libovolném místě poslechového prostoru, ale že je jedno významné místo, kde to naopak vím úplně přesně - to místo leží přímo mezi bednama a říká se mu fantómové mono. když si na něj stoupnu, neslyším odkud hudba přichází, neslyším bedny, ale hraje mi to přímo uvnitř hlavy. ;) - jako kdybych měl nasazená sluchátka.
to je tzv. splývání neboli binaurální fúze. a binaurální fúze říká, že v daném místě jsou signály ze dvou zdrojů naprosto jistě v časové a fázově-intenzitní shodě ( - ukážeš mi taky ve své poslechovce aspoň jedno takové nebo jinak zajímavé místo?)

korýš
jj, od dvou ke čtyřem a zase zpátky....... 8-)
(i když - zpátky asi ne)

Fidas
Fidas píše: ... čekám na stojany pod budky, abych je mohl správně umístit.
Linkwitz má 20 metrů dlouhou poslechovku, kdyby mu někdo metr za křesílkem postavil betonovou zeď, je možné, že by se mu ta přesná čísla malinko zhroutila - možná to bude třeba chytit podle sluchu - - -ty bedny zkrátka musí zmizet - a to doslova - dokud si nešáhneš na pohybující se membránu, nesmí jít poznat, že hrají... :shock: :)

boxer

Re: pro1OOr

Příspěvek od boxer »

naopak vím úplně přesně - to místo leží přímo mezi bednama a říká se mu fantómové mono. když si na něj stoupnu, neslyším odkud hudba přichází, neslyším bedny, ale hraje mi to přímo uvnitř hlavy.
No to snad je u všech stereosestav. Aspoň já to tak mám.

taky vím, že sice nevím,

No to je taky pravda.

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6845
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od dadaft »

svatá pravda boxere. :D
v podstatě vím kulové, ale je čas to zase trochu rozjet, ať to potom nevypadá jako náhoda...

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6845
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od dadaft »

boxer píše:naopak vím úplně přesně - to místo leží přímo mezi bednama a říká se mu fantómové mono. když si na něj stoupnu, neslyším odkud hudba přichází, neslyším bedny, ale hraje mi to přímo uvnitř hlavy.
No to snad je u všech stereosestav. Aspoň já to tak mám.
mno, v tvém případě v tom bodě posloucháš bedny, které hrajou stereo, tj. každá trochu jinak, takže ne tak úplně mono. slovy pana prezidenta nemono.
u mě hrajou tím směrem obě bedny úplně stejně, jejich vnitřní hrany jsou de facto zdroje součtového signálu - je to skutečné fantómové mono.
*dejte mi pevný bod a pohnu vesmírem* :P :P --- najít potom místo (místa), kde jsou naopak rozdíly mezi bednama zaručeně největší v celé poslechovce, už není tak těžké...

BVa
Příspěvky: 2994
Registrován: 11 srp 2008 11:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od BVa »

časové a intenzitní informace v nahrávce nejsou s to vyvolat v našem mozku představu
Časová a intenzitná informácia je to jediné,na základe čoho náš mozog získava priestorovú informáciu pri počúvaní reálnych zvukov, a ide mu to celkom dobre. Že pri reprodukcii je to zdeformované vplyvom posluchovéhom priestoru (odrazy, pridanie nových informácií, "fantómových" zdrojov zvuku) a prenosovej charakteristiky hlavne boxov (fázová aj amplitúdová deformácia), teda aj priestorová informácia je zmenená, čo nemôže následne zachrániť žiadne čarovanie s pridanými reproboxami (alebo reproduktormi do existujúcich dvoch boxov) a vytvorením nových "informácií" pre tieto reproduktory z existujúcej pôvodnej dvojkanálovej informácie. Je to len "prikrášlenie", ale nie rekonštrukcia originálu. Jediná možnosť je minimalizovať tú deformáciu.

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6845
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od dadaft »

naprosto a bezvýhradně souhlasím.

poslechovka je mrška.
a nejhorší jsou první odrazy. ty mají ještě velkou sílu.

když se podívám na tenhle obrázek:
Obrázek
vidím neštěstí.
lepší je si navíc představit směrovou bednu. zatímco první odrazy basů přicházejí z pravé bedny 3x z prava a jednou z leva (to ještě slaběji, protože po dlouhé dráze), odrazy výšek dorazí jednou zleva. představme si, že v nahrávce v jeden okamžit nějaký plnorozsahový nástroj vpravo přestane hrát a nějaký jiný vlevo začne. v bezodrazivém prostředí by se tahle změna udála skokově. v místnosti ne. v okamžiku, kdy je v přímém zvuku signál z pravé bedny nahrazen signálem z levé, ještě odrazy putují světem.
a protože je stereo otázkou intenzity, u nízkých frekvencí je fázový rozdíl mezi ušima vytvářen rozdílnou amplitudou mezi bednama:
Obrázek
levá bedna hraje stejný signál s větší amplitudou než pravá a hlava si to přebere tak, že jde skutečně o jeden signál (a ten na nízkých frekvencích obtéká hlavu bez ztráty hlasitosti) a odpovídajícímu rozdílu amplitudy přiřadí odpovídající fázový posun.
dva totožné signály, jeden silnější z levé bedny a jeden slabší z pravé, jsou tedy nakonec považovány za jeden jediný, jdoucí z leva. hojojoj. :D , část zdánlivého zdroje zvuku máme pohromadě!!! *thumbs up*
u výšek samo není co řešit. silnější amplituda z levé bedny přitáhne výšky na svou stranu.
v ideálním případě by se směr, který jsme získali pro basy a pro výšky, měl shodovat, a my bychom uslyšeli nástroj jako zdroj umístěný vlevo před námi v prostoru.
taková krása.

jenže idylku kazí ty odrazy - v momentě, kdy by už měl převládat levý kanál, ještě pořád pravý přičítá intenzivní odrazy na basech, a je tedy zdánlivě silnější a tím pádem je fázový posun na nízkých frekvencích do leva menší, než by měl být, a zároveň se na výškách k levému přičítá i odraz z leva, a tím pádem se posouvá víc vlevo, než by měl.
než se situace uklidní, tak se nám ten krásný nástroj tak nějak tranzientně rozpoltí, nebojím se říci rozmázne...

jó, první odrazy jsou mršky. a nejhorší jsou ty z boku. jak říká profesor Syrový: "Postřehnutelnost či dokonce rušivost prvních odrazů souvisí s rozdílem jejich hladin vůči přímému zvuku, dále s jejich zpožděním vůči přímému zvuku a se směrem, odkud přichází. Binaurální vjem je citlivější na odrazy od bočních stěn, které způsobují větší interaurální rozdíl..."
zpoždění, které je u prvních odrazů vnímané (pokud nejsou zpožděné míň, než by odpovídalo vzdálenosti 1,7m), je určováno geometrií prostoru. jinými slovy, díky prvním odrazům víme, kde jsme a jak je to místo velké a členěné - slyšíme ho.

celá motanice se řeší zatlumováním poslechového prostoru. hlavně na výškách, protože s tím není práce.

tím se ovšem dráždí jiný démon poslechovek - dozvuk. pokud je doba dozvuku pro různé frekvence příliš rozdílná, vytváří dozvuk svou frekvenční závislostí filtr s proměnnou účinností, který ničí naděje na pohodový poslech. kdo by neznal dutě, suše, dunivě či jinak znějící poslechovky...

ale sám o sobě dozvuk tak strašlivý není. dejme ještě na chvíli slovo profesoru Syrovému: "Dozvuk komplexně obohacuje zvukovou informaci, v první řadě přispívá k zvýšení hladiny hlasitosti vnímaného signálu, což dovoluje snížit energetickou náročnost jeho produkce např. hudebním nástrojem. Dozvuk také prodlužuje délku zvukové informace, čímž umožňuje překročit časové prahy sluchového vjemu a přesněji se orientovat ve vlastnostech, zejména pak ve výšce, hlasitosti i barvě krátkých tónů či zvuků. V případě rychlého i pomalého sledu tónů a zvuků podporuje dozvuk jejich splývání a napomáhá tak ke vzniku zdánlivého souzvuku a s ním spojených harmonických vztahů." (zvýrazněno autorem)

takže BVa bojuje s odrazy a dozvukem. geroj. nic ve zlém.
(ale hifisté jsou vůbec hrdinné typy - obětují svému koníčku hodně 8-) )

jenže dadaft je starý lenoch a bojovat se mu nechce. chtěl by, aby za něj vše vybojovali jiní. chce "přikrášlovat" a ničit "původní dvojkanálovou informaci".
podívejme se, jak na tom jsou pokud jde o první odrazy ty jeho pseudoprostorové pseudobedny:
Obrázek

prý, první odrazy jsou nejhorší - - - a tady jich máme požehnaně...
lehce jsem v obrázku naznačil i stojaté vlnění (basy). ono s prvními odrazy souvisí, ale jenom energeticky, je z nich napájeno - ale samozřejmě že když pohnu zdrojem zvuku a struktura prvních odrazů se změní, se stojatým vlněním to ani nehne, tvrdošíjně bude na svých pozicích. anžto se mu už nebudu věnovat.
(pozn. "prvními odrazy" se myslí sled prvních odrazů, které už vykazují jak intenzitní, tak spektrální změny - čili: jdou slyšet - viz. Syrový, Hudební akustika, 390)
a protože mám rád rozdílové stereo, mrkněme na rozdíly:

stejně jako u prvního obrázku vezměme pravý kanál (podle mě je to ale v tom prvním případě pravá bedna, která reprodukuje čistě pravý kanál. což té bedně jistě nechce nikdo zakazovat) - tady, v pro1OOru, pravý kanál reprodukují klidně obě bedny. přece se nebudem žinýrovat....
"Postřehnutelnost či dokonce rušivost prvních odrazů souvisí s rozdílem jejich hladin vůči přímému zvuku, dále s jejich zpožděním vůči přímému zvuku a se směrem, odkud přichází. Binaurální vjem je citlivější na odrazy od bočních stěn, které způsobují větší interaurální rozdíl...", víme od profesora Syrového.
jinými slovy - zvuk, který dokážeme sluchem určit, který byl součástí nahrávky v pravém kanále, se nám výše díky odrazu od protější (levé boční stěny) slyšitelně vracel a předával nám tím informaci, že (a kde) tam ta stěna je - - - první odrazy nám ukázaly poslechovku..............

co když ale uši dostanou informace, které budou rozporné? co když do uší vždy dorazí současně zvuk z obou kanálů a z protilehlých stran, zepředu i zezadu nebo z leva i z prava zároveň???
co uslyším BVa???

chvíle napětí:

stěny i celá poslechovka zmizí.

vítejte v matrixu
držte si klobouky
tohle bude jízda...


všechno se bude míchat se vším a vypukne naprostý zmatek. stěny se stanou propustnými a dovolí jinému světu, světu hudby, vstoupit... :)

ty bys to BVa spíš formuloval takhle: všechno bude všude a nafouklé, tady, tady, tady... všude byl, "původní dvojkanálová informace" je ztracena, vítejte v pseudopro1OOru. :P
i kdyby odrazy zmizely, stejně ten zpožděný signál (a navíc ještě, matko boží, opačného kanálu), který fázově i amplitudově przní přímý zvuk z obou beden, všechno nafoukne a zdeformuje........

žerty stranou - tak to není...
sluchový systém má jistý časový práh, za kterým až pozná změnu zvukového signálu. jsou to 2msec, pro binaurální slyšení je tato hodnota ještě trochu nižší. v kratším čase ucho není schopno postřehnout nic.
slovy NIC.
0,002 sekundy není věru moc času pro člověka, ale zvuk za tu dobu urazí 60 centimetrů. co když bude zvuk levého kanálu, který je "přimíchán" do pravé bedny, za přímým zvukem pravého kanálu z pravé bedny vzhledem k posluchači opožděn třeba o 0,00058msec????? co se stane?
(- to máme zhruba 20cm - jistý chlápek jménem Blumlein kdysi o takovém podobném čísle mluvil... :) )
stane se to, že ten opožděný zvuk bude nerozeznatelný, neslyšitelný a nikdy neuslyšitelný, zamaskovaný do nicoty. jako celek ta bedna bude hrát hlasitěji, ale z poslechového místa bude slyšet jen přímý zvuk pravého kanálu...
(testováno na lidech)

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

abych to už nenatahoval - tohle není nějaké nafouklé stereo. tohle není poslech poslechovky za poslechu hudby.
tohle je matrix.

(ovšem nic pro bubuxina - symfonický orchestr je docela velký - na něj určitě *sunglases* :D )

BVa
Příspěvky: 2994
Registrován: 11 srp 2008 11:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od BVa »

Ako hovorí dr. Sýkora, je tam toľko "asfaltu", napr.
u nízkých frekvencí je fázový rozdíl mezi ušima vytvářen rozdílnou amplitudou mezi bednama:
presne naopak, fázový rozdiel medzi kanálmi na basoch vytvorí rozdielnu výslednú amplitúdu (vlnová dĺžka basov nie je zanedbateľná proti rozmerom "normálnej" hlavy, takže tie dve fázovo posunuté informácie na basoch, do každého ucha rovnaká amplitúda ale rozdielna fáza, sú nezmysel..), stačí prefázovať jeden basový reproduktor,
alebo
když pohnu zdrojem zvuku a struktura prvních odrazů se změní, se stojatým vlněním to ani nehne, tvrdošíjně bude na svých pozicích.
, s čím sa nedá polemizovať,že to vzdávam,ja nežijem v matrixe ale v realite.

Uživatelský avatar
PMA
Příspěvky: 1915
Registrován: 23 úno 2009 10:47
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od PMA »

Že se na to nevy....te. Diskuse o pro100RU je už opravdu priveľa.
Pavel Macura Audio

Uživatelský avatar
korys
Příspěvky: 823
Registrován: 18 dub 2008 12:08
Kontaktovat uživatele:

Re: pro1OOr

Příspěvek od korys »

BVa
počkat, počkat, počkat. Jak přefázovat jeden reproduktor??? Repráky jsou přece sfázované. :? Pokud hovořil o pohnutí zdrojem zvuku, chápu, že měl na mysli reprobednu.

Ale nebuďme hnidopiši. Jeden profesor matematiky při výkladu teoretického problému udělal chybu v jednoduchém výpočtu, a když ho student s pýchou opravil, jen se povzneseně ohradil, že násobení není úkol hodný matematika, ale účetního... :)
Takže zpět k pointě. Pokud jsem to správně pochopil, mělo by to fungovat na bázi částečné vzájemné anulace prvních odrazů?
To je hodně odvážné.
Přes řeku do stínu stromů.

bubuxin
Příspěvky: 452
Registrován: 27 čer 2008 23:56
Kontaktovat uživatele:

Re: pro1OOr

Příspěvek od bubuxin »

dadaft, ďakujem. Moja šmikňa (čítaj posluchovka) je dosť malá na poriadny pro100r, tak by som bol nerád keby mi kontrabasy hrali na balkóne a trúbky na susedovej streche.

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6845
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od dadaft »

korýš

těžko říct, jak to funguje úplně přesně.
na každý pád je to řekněme "matrixový" systém.

jak stereo "matrixy" fungují?
první, který byl kdy vymyšlen, je Blumleinův M-S mikrofon.
jiný je třeba slavný Decca tree,

Obrázek

který se dnes v podstatě výhradně používá na nahrávání symfonických orchestrů.
omnipolární mikrofony jsou vynikající. kdybys ale použil pouze dva v konfiguraci AB, řekněme dva metry od sebe (tj. na obrázku pouze L a P), tak se ta nahrávka nedá poslouchat. naprosto NEDÁ - přímo uprostřed budeš mít slavnou "díru ve středu".
když do systému přidáš C, kvalita nahrávky se dramaticky zlepší. slovy Rona Streichera "guaranteed that this central image would be strongly focused and clear. This resulted in a significant improvement over earlier spaced microphone configurations which often exhibited poor or diffused central imaging."
nejlepší samozřejmě je, pokud je C na vrcholu pravoúhlého trojúhelníka - definuješ tím přesně tzv. orchestra angle a Q systému je pak 0,707. ten úhel je jakoby "V" vepsané do toho obrázku. vrchol má uprostřed spojnice L a P a ramena procházejí spojnicí L a C a P a C - když C přiblížíš k L, P, úhel se rozšíří, když ho oddálíš, zúží se. na vrcholu pravoúhlého trojúhelníka je 90° (+ 45°). neboli, když si představíš signál přicházející z levé strany pod úhlem 45°, tak v současnou chvíli dorazí k L a C a s nejvyšším možným zpožděním k P (tomu zpoždění odpovídá vzdálenost - vzdálenost C-P je 0,707 vzdálenosti L-P).
(pí, polovina odmocniny ze dvou a vzdálenost mezi ušima je Svatá trojice sterea ;) )

abych to zkrátil - ty bedny přináší v podstatě totéž, jako použití Decca tree - jen musíš vědět co a jak. například bedna o základně 15 x 15 cm rozhodně nebude "mizející" bedna, že... :lol:
ale na tom nesejde. rozhodující je (a vždy bude) poslech.
desky Ivy Bitové tě ohromí, symfonický orchestr naprosto sejme. *hura*
uvidíš...

Uživatelský avatar
Patmann
Příspěvky: 619
Registrován: 17 dub 2008 20:53
Kontaktovat uživatele:

Re: pro1OOr

Příspěvek od Patmann »

Dadafte,asi těžko vysvětlovat,když kluci nemají CD960,dle mne je o neuvěřitelná mašina,která vše ovládá,prostě to nedovedu popsat,je třeba to slyšet...

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6845
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od dadaft »

sakra, mám spoustu restů, musím sem chodit zase častěji.

příběh pro100ru se uzavírá.

dovolím si malé shrnutí:

Když na začátku 30. let Blumlein patentoval "binaurální zvuk", známý dnes jako intenzitní stereo, byl si on a jeho kolegové vědomi některých nedostatků, který tento systém má.
Jeden z nich lze snad nazvat úhlovým zkreslením a už jsem tady o něm mluvil - ukázalo se, že standardní poslechové rozestavení posluchač - bedny (rovnostranný trojúhelník) nedokáže lidskému sluchu na frekvencích cca 150 - 800 Hz dodat potřebnou "forsáž" 8-) . (experimentálně prokázáno v 50. letech, taktéž o tom zde již šla řeč)
Basy se zkrátka při tomhle rozestavení pro lidské ucho "drží" spíše uprostřed mezi bednama, kdežto výšky to "táhne" do beden.
Obrazně se to většinou popisuje takto - představte si, že "stereofonní hudební scéna", to, co slyšíme, tedy např. to, že kytara je vlevo a housle vpravo před náma, je černobílá fotografie - výšky jsou světlejší tóny barev, středobasy tmavší. kraje fotografie jsou bedny...............
...................... a teď v nějakém photoshopu oddělme světlejší tóny barev od tmavších a tu plochu, kterou tvoří tmavší odstíny, trochu "smrskněme", takže její okraje už nejsou bedny, ale blíž k sobě. "Vidíme" pořád ještě "kytaru", ale jasné kontury se nám jaksi trošku impresionisticky "rozpily".
(to, že jsou na to všichni zvyklí a připadá jim to jako normální, ba co víc, někdy dokonce i "holografické", je druhá věc)

Míra tohoto "rozpití" a "ztráty forsáže" pro frekvence mezi cca 150 - 800 Hz je ovšem na rozdíl od zjednodušijícího vizuálního příkladu frekvenčně závislá.
Tudíž nejde řešit tak, že to prostě víc "osolím" na středobasech.

Blumlein navrhl řešení. Říká se mu "shuffling" neboli "míchání".
Jeho smyslem je "poroztáhnout" "scvrklé" basy víc "do beden".
Odpovídá tomu slovo "width", neboli "šířka". (vím, že tady BVa začne zase něco plantat o wide-stereu a podobné báchorky, alo co už s tím člověk nadělá, že...)
A praktická realizace probíhá pomocí součtových a rozdílových kanálů (M/S matrixu) a jistých úprav (například na nejnižších basech).

Hifistickými slovy řečeno by měl shuffling dodat nástrojům tělo a zpřesnit lokalizaci zdánlivých zdrojů.

Symbolický zápis "shufflingu":
Obrázek

Symbolický zápis M/S matrixu:
M = 0.7071(L + R)
S = 0.7071(L - R)

A zde, milí a pozorní čtenáři, kvůli nimž jsem dokonce začal psát velká písmenka na začátku vět, se už dostáváme do kalných vod.

Sám Blumlein shuffling nikdy nerealizoval - pouze ho vymyslel a připojil jednu poznámku - shuffling by měl být prováděn co nejblíže reprodukci.

(A proto se, milí zlatí, SICE v nahrávacích konzolách ve studiích Abbey Road koncem padesátých let objevil a dost výjimečných nahrávek nese jeho stopu... - ale nevydržel).

Pokud jde o reproduktorový systém, píše se se v závěrečné, čistě spekulativní pasáži Blumleinova patentu zhruba toto (nechce se mi to hledat) - zkreslení je možno odstranit přidáním dalšího páru beden. Vzájemné umístění by mělo být vždy dvě reprobedny blízko u sebe.
((((((((((((( !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ))))))))))))))

Vím, že takovému BVa tohle nic neříká, ale mně to příjde vcelku zajímavé.
Rozhodně by bedny podle téhle Blumleinovy vize byly tak trošku "jiné" bedny, ne?

Co by asi měl takový systém splňovat???
Vzhledem k tomu, že se jedná o čistě intenzitní stereo, by například asi bylo velmi vhodné, kdyby u mono nahrávky (1 mikrofon) poměr mezi hlasitostí levého a pravého kanálu přesně určoval umístění mezi bednama ve stereu.
Třeba.
(a chodí to zleva doprava a zpět vážně fantasticky!!!)
Ale je toho mnohem víc, co by měl nabízet... - a netřeba být skromný...

Zkrátka a bez vytáček: mám takový menší, zato poměrně velice konkrétní návrh. :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Světová premiéra 29. června 2013. Lepší datum si sotva lze představit.
Několik pozvánek zanedlouho přijde.

Stereu zdar. *thumbs up*

BVa
Příspěvky: 2994
Registrován: 11 srp 2008 11:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od BVa »

Malý citát:
From time to time, shuffling (or processes achieving identical results to shuffling) has been revived – for example, various domestic hi-fi products under the Realistic name have shuffler stereo 'enhancement' circuits built in
zdroj :)

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6845
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od dadaft »

jsem rád za tvou reakci BVa.

ale tak klidně to nazývejme obohaceným stereem, wide-stereem, kurvítkem, jak je libo. nikdo nikomu nic nechce brát, ať si každý poslouchá co chce.

jsem rád za tvou reakci, protože bych tě chtěl o něco požádat.
vyznáš se v elektrice zhruba milionkrát líp než já.
potřeboval bych navrhnout odporový dělič - tedy asi. :D

na každý pád nic složitého, pokusím se vysvětlit, jak by to mělo fungovat a tobě už obvod určitě dojde.

podívej se na tenhle obrázek (a prosím na chvíli zapomeň na svou zášť vůči "obohacování")

Obrázek

ty bílé obdélníčky znázorňují jakýsi "width controler" (dovolím si držet se Blumleina ;) )
když je uprostřed, "přední" i "zadní" pár hraje stejně hlasitě, když je tak jako na obrázku z centrální pozice vychýlený, hraje víc jeden nebo druhý pár (na obrázku znázorněno změnou velikostí šipek).
doufám, že je jasné, jak je to myšleno.

pokud jde o výhybky - vycházej prosím (nebo kdokoliv, kdo má schopnosti a měl by zájem) z nejjednodušších dvoupásmových sériových výhybek (tzn. jedna cívka a jeden kondenzátor, nic víc), na kterých jsou paralelně zapojeny vždy dva výškáče a dva basáky.

když se podíváš na ten obrázek, tak (dvě) výhybky jsou umístěné MEZI bednama, a z každé z nich vedou "dráty" do levé i do pravé bedny (zkrátka jiný systém (nemusíš tomu věřit)).

snad je to jasné...
dík.

na světové premiéře 8-) bedny "width controler" mít nebudou, ale to znamená jen to, že budou muset být pečlivě ustaveny v poslechovém prostoru.
kvůli zvuku jsem boural zdi, tohle nebude problém.............

*********************
ještě mě napadlo - ten controler by měl zkrátka fungovat obdobně, jak funguje centrální mikrofon u nahrávací techniky Decca tree, o dva příspěvky výše - v jejím případě je hlasitost centrálního mikrofonu taky regulovatelná - a zvukový mistr její úpravou vlastně správně "vyplňuje" či "vyvažuje" prostor mezi bednama, stereopanorama.

********************
jinak světová premiéra nebude nic světoborného, jen tři skladby.
nějaké vokály (asi Spirituál kvintet nebo něco takového hodně efektního)
část symfonie (tady je naprosto jasno, Bartók od RCA Living Stereo - tohle ukáže pravou sílu)
a něco z Watersova Amused to Death (to aby bylo jasno, jak je to s tou stabilitou zdánlivých zdrojů - všechny ty kapky tu za jedním, tu za druhým ramenem atd. jsou taktéž velmi přesvědčivé...)

to máme nějakých patnáct dvacet minut.

následovat bude afterpárty, kde ať si každý poslouchá, co chce...
(snad prosadím kousek Novosvětské, je úchvatná...)

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host