pro1OOr

Témata nesouvisející s HiFi, offtopic debaty atd. Ovšem žádné osobní souboje, spory a hádky.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Aleska
Příspěvky: 2673
Registrován: 02 kvě 2008 07:07
Kontaktovat uživatele:

Re: pro1OOr

Příspěvek od Aleska »

Mih píše:Aleska - s tím Bose a zařazením do High-endu to myslíš vážně? No to snad ani v legraci. Aniž bych nějak Merhautovi "podkuřoval" má naprostou pravdu co se týče této zn...
Ano, s ústupem Bose z High-endu (v dnešní době) s tebou a s Merhautem naprosto souhlasím. Zase na druhou stranu musím připustit, že v době počátku působení fy Basys u nás, do této oblasti Bose patřil. V té době nebylo DK a slyšel jsem několik instalací v pracovnách kapitánů našeho bankovnictví, kde jim to hrálo velice pěkně a na tu dobu (můj názor) špičkově. Ale to byla jiná doba.
Faktem zůstává, že jejich systém Stereo Everywhere® je až velice nápadně podobný k tomu, k čemu svým vlastním vývojem dospěl Dadaft, tak proč mu tu jeho cestu brát, nebo se nad ní pohoršovat ? Neměli by jsme jej spíše podpořit, když k tomu (jít touto cestou) sami nemáme odvahu ?

Uživatelský avatar
Acon
Příspěvky: 762
Registrován: 17 dub 2008 22:56
Kontaktovat uživatele:

Re: pro1OOr

Příspěvek od Acon »

Aleska píše:
Acon píše:.... Normálne to ale rozhodne nie je a od reality, resp. priblíženie sa k realite, je to na hony vzdialené. Ako cesta k dokonalému stereu je to bočná, tentoraz úplne slepá ulica....


To Acon,

Co firma Bose ? Ta využívá ve svém využití "pseudoprostoru" (jak to výstižně napsal přítel Merhaut) odrazy již dávno a odsuzuje ji někdo ? Naopak její výrobky odjakživa patří mezi High-End a ten, kdo je má doma je odjakživa IN !

Přiblížení k realitě ? Acone, to je možné jedině přímou návštěvou koncertu. Jakékoliv CD, LP (a cokoliv) má od reality hodně daleko. Mnohdy ty zpěváci a skupiny (které zbožňujeme) jsou v reálu pro nás neposlouchatelní, prostě hnus, půltón sem, půltón tam, o okamžicích kdy zpěvák zpívá něco jiného, než skupina hraje raději pomlčím... Pak se nemůžeme divit, že celá řada zpěváků a skupin při veřejném vystoupení používají (mnohdy hromadně) playbek.
BOSE Acustimas 15 má kamoš. Absolútny súhlas s Merhautom. Skvelá vec kamkoľvek okrem domácej hifi aplikácie. Jednoznačne máš pravdu v tom, že ťaží z odrazov.

Návšteva koncertu sa nerovná priblíženiu realite. To JE realita. Akákoľvek reprodukcia je snaha priblížiť sa realite. Tak to vidím ja. Aj koncert je realita do chvíle, kým sa jedná o koncert bez elektroniky. Akonáhle je tam elektronika zasa môžeme realitu zpochybňovať. Vždy je možné realitu a priblíženie sa k nej chápať rozdielne. Ja to chápem takto a zároveň mi je jasné, že pachtenie za reprodukovanou realitou je utópia, lebo nikto nevie, ako to znelo pred mixážnym pultom.

K datafrovmu postaveniu ešte toľko. Keby aj mal rovnaké bedne, výsledok je podobný. Výhybkou sa v jednej bedni musí korigovať akustický stred reproduktorov, pretože ako viem dokonca aj ja, je rozdielny. Toto postavenie by malo zmysel len ak by šlo o jeden pár bení s rozmiestnením meničov podľa datafta a korekciou nastaviť akustické stredy na rovnakú vzdialenosť od poslucháča. Toto postavenie sa môže zvukovo mnohým páčiť. Otázne je, či sa im páči pravda, alebo pekná lož. Padol tu nápad s monitormi na blízky posluch. Myslím, že tým bol trafený kliniec po hlavičke. Dokonca si myslím, že oba dataftove páry sú na to použiteľné. Pre boha, len nie naraz.

Niekde tu bolo spomenuté testovacie CD. Už aj tie frekvencie, čo svojho času uverejnil niekto na f-sporte odhalia nezmysel tohoto postavenia. Stačí si to pustiť a prídu na rad tie, ktoré to nekompromisne odhalia. Ja som si starou zostavou tiež užil kopec experimentov (z dnešného pohladu úsmevných), tiež som "lietal" s bedňami po obývačke, vyrábal akési tlmiace panely z preglejky, molitanu a prepílených PVC rúr... :) Signály z testCD ukázali aj ich účinok aj vplyv postavenia bední... Panely skončili v kontajneri, no naučili ma, že na kolene bez merania to nejde. Dataft môže spraviť jediné, to čo na SK spravili už 3 hifisti s veľmi pozitívnym účinkom - strop OBIFON (prípadne CZ alternatívu). Ušetrí kopec času, nervov, hádok s Merhautom :D a bude sa tešiť z 1 páru dobre hrajúcich bední. Pretože fyzika sa naozaj oklamať nedá. Fyzika vie oklamať človeka a v tomto prípade je jasné, že zvíťazila.

A veľmi podstatná skutočnosť ako poznamenal sám Dataft
na čtyři bedny jeden V7000 nemá
Kameň úrazu jako bejk :D

Mih
Příspěvky: 772
Registrován: 18 dub 2008 08:45
Kontaktovat uživatele:

Re: pro1OOr

Příspěvek od Mih »

Aleska - No ale nebylo technicky čistčí aby si Dadaft zkrátka pořídil něco s Dolby Prologic (nejlépe II) a jednoduše ustavil stejná 4 repro a hrál? Vždyť každá změna hlasitosti na jednom zesíku nutně znamená neznámou změnu na druhém atd. V každém systému DPL lze nastavit spoustu věcí a výsledek je každopádně lepší než co má Dadaft nyní. A není to divné, že se tento systém jednoduše nerozšířil když je to nádhera??? No jednoduše není. Tohle se nedá aplikovat jinde, nehledě na to, že slabší povahy by už byly v Bohnicích a vyprávěly lékařům co že to je pro100r...

Renown
Příspěvky: 2320
Registrován: 18 dub 2008 10:22
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od Renown »

Rád bych to slyšel ......

Mih
Příspěvky: 772
Registrován: 18 dub 2008 08:45
Kontaktovat uživatele:

Re: pro1OOr

Příspěvek od Mih »

Renown - to mám na mysli - bez středového, 4repro, lze to nastavit i bez DPL efektu (stereo ze 4repro) a u každého repro nastavit hlasitost, celková potom přes Master Volume. Je to technicky bez problémů a ten Dadaftův pro100r tam bude. Jen se obávám, že pravda moc ne.
Receiver na to lze koupit za pár šupů...

Uživatelský avatar
Aleska
Příspěvky: 2673
Registrován: 02 kvě 2008 07:07
Kontaktovat uživatele:

Re: pro1OOr

Příspěvek od Aleska »

To Acon : Máš v mnohém jen a jen pravdu. Každý si ale musí vyšlapat tu svoji cestu (před tebou ji také nikdo nezametal). Ať Dadaft dojde kamkoliv, je to jeho rozhodnutí a my všichni ostatní si vezmeme z toho ponaučení. A to ať v dobrém, nebo ve zlém.
I z té cesty, která je (či není) slepá, se dá najít zrnko poznání. Jestliže byla (či nebyla) slepá nemůže rozhodnout nikdo z nás, pouze a jedině Dadaft - a na to je moc a moc brzo. A přesto, že je na počátku, mu přeji cestu bez překážek, ale také bez urážení a pomluv.
Acone, ty jsi na konec cesty také došel (osobně ti ten konec závidím, je to meta) - a přesto kolik se našlo diskutérů co tvoji sestavu v životě neviděli, natož neslyšeli, a přesto tě byli ochotni přesvědčovat, že tvá cesta nebyla ta správná. Je to tím, že každý člověk je jiný - nedokáži si představit, že by všichni měli doma ty moje FB825 = to by bylo jako v dobách HiFi klubu ve Smečkách, kdy každý správný HiFista měl doma bedny z polystyrénu...

Přeji pěkný večer a pohodu s hudbou let sedmdesátých.
Jsem trochu napřed, nyní poslouchám Goldfrap - CD z koncertu v Symphony Hall, Birmingham. Hudba naživo, žádný playbek, prakticky studiová nahrávka (tj. bez chyby).

Uživatelský avatar
Acon
Příspěvky: 762
Registrován: 17 dub 2008 22:56
Kontaktovat uživatele:

Re: pro1OOr

Příspěvek od Acon »

Aleska píše:To Acon : ... Každý si ale musí vyšlapat tu svoji cestu ... ... Ať Dadaft dojde kamkoliv, je to jeho rozhodnutí ................
I z té cesty, která je (či není) slepá, se dá najít zrnko poznání. Jestliže byla (či nebyla) slepá nemůže rozhodnout nikdo z nás, pouze a jedině Dadaft - a na to je moc a moc brzo.
čo dodať. Nič. Povedal si všetko ;)

Uživatelský avatar
Aleska
Příspěvky: 2673
Registrován: 02 kvě 2008 07:07
Kontaktovat uživatele:

Re: pro1OOr

Příspěvek od Aleska »

Mih píše:Aleska - No ale nebylo technicky čistčí aby si Dadaft zkrátka pořídil něco s Dolby Prologic (nejlépe II) a jednoduše ustavil stejná 4 repro a hrál? Vždyť každá změna hlasitosti na jednom zesíku nutně znamená neznámou změnu na druhém atd. V každém systému DPL lze nastavit spoustu věcí a výsledek je každopádně lepší než co má Dadaft nyní. A není to divné, že se tento systém jednoduše nerozšířil když je to nádhera??? No jednoduše není. Tohle se nedá aplikovat jinde, nehledě na to, že slabší povahy by už byly v Bohnicích a vyprávěly lékařům co že to je pro100r...
To Mih : A jsme u "jádra pudla". U nás ve firmě (je nadnárodní, složená z lidí z celého světa, úřední angličtina) to nazýváme jazykové nedorozumnění. Dadaft mluví o pro100ru vzniklém využitím odrazů a módů místnosti, ale Dolby Prologic nemá s odrazy vůbec nic společného, natož s módy.
Zde je místo "neorané" pro techniky (Merhaute pomoz !), pseudoprostor Dolby Prologic vzniká na základě velice složitých fázových posuvů v DSP systému (dnes), v době skalní jsme se o to pokoušeli jednodušeji.

Je tedy Dadaftova cesta něco úplně jiného, než cesta s použitím Dolby Prologicu, mimochodem také neznám nikoho, kdo by jej dnes používal. To je dnes skutečně mrtvá cesta multikanálu.

Přeji pěkný večer.

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6845
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od dadaft »

DPL, ProLogic atd. jsou algoritmy
přepočty nepřepočitatelného
emoce v sítích matric.
ale
nebudu se hádat:

nechte si svou fyziku, já si nechám své dva páry.

děkuji

právě jsem udělal nejlepší obchod svého života...

Mih
Příspěvky: 772
Registrován: 18 dub 2008 08:45
Kontaktovat uživatele:

Re: pro1OOr

Příspěvek od Mih »

Aleska, Dadaft - špatně čtete, psal jsem, že lze DPL vypnout a nechat mod "vícekanálové stereo" (tam žádné algoritmy nejsou), kde se nastaví hlasitost každého reproduktoru a zvlášť celková hlasitost. Bedny si můžeš dát kam chceš a jak chceš - když si tedy hrajete s odrazy.
Je to technicky čisté, žádné seriové nebo paralelní zapojování repro a nevhodná zátěž pro konce zesilovače.
Ale víte co? *headbang* blbněte jak chcete...

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6845
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od dadaft »

rozproudila se tu celkem pohodová diskuse, takže si dovolím co nejstručněji
shrnout mé úvahy a snahy se 2 páry beden a tzv. pro1OOrem. cesta nekončí a je
třeba zjistit, kde nejsem pevný v kramflecích. předem děkuji zkušenějším členům
za laskavost a trpělivost se mnou.
začnu od konce - co mě to včera uvádělo téměř do extáze? uvědomil jsem si, že
ne ten tajuplný pro1OOr, ale to, jak hudba "šlape". ano, to co mi už skoro věčnost
tak strašlivě scházelo, a co mě nutilo pomalu opouštět některé mé oblíbené žánry,
byl nedostatek rytmu!!! konečně mi dnes naplno došlo, jak důležité a jak vzácné
jsou opravdu plné a hlavně rychlé basy! a rytmika vůbec. když se kouzelným kytarovým rifem
rozjelo album toma pettyho "into the great wide open", nechápal jsem, co mě tak
vnitřně rozradostnilo, že jsem zcela spontáně jako nějaký puboš předváděl hru na
imaginární elektrickou kytaru a bubnování na neviditelné bicí soupravě. prostě to
album celé bohovsky šlapalo. a všechny ostatní taky. konečně kromě hifistických
vychytávek cink vlevo břink vpravo přichazí čas na rock´n´roll, co se valí jako
kameny...
proměna přišla s připojením reproduktorového(mikrofonního)kabelu 4x0,5mm2
do kříže. najednou se ukázalo, jak ne tak středovýškáče, kvůli kterých jsem to
kupoval, ale basáky jsou na celestionech k zulíbání. hluboké měniče s malou
kopulkou a vysokým zdvihem. a s malinkým "motorem" (cívkou a magnetem). motxam měl opět pravdu, když tvrdil, že výkonově slabší zesilovače hrajou líp než ty silné. ale musí mít odpovídající připojené přístroje.
já jsem tuto otázku už jednou položil, ale tehdy se nějakým nedorozuměním zvrtla a za motory se chápaly zesilovače. mysleme tentokrát motorem mechanické součásti, které kontrolují pohyb membrány měniče. proč se tyto motory víc a víc zvětšují a je to považováno za dobře? přece vyjdeme li od nuly, tak nějakou dobu výkonnější (těžší) motor líp ovládá membránu. tím také stoupá požadavek na výkon zesilovače. ale od jisté chvíle je víc energie vydáváno na ovládání vlastního motoru (čím těžší, tím větší setrvačnost, tj. tím větší množství síly nutné k zajištění přesného pohybu. neovládáme už spíš monstrózními zesilovači ohromné magnety, které se "trápí" více samy se sebou, než s membránou?
pojďme dál.
Acon píše:Všetko toto a dataftove postavenie nie je nič iné, len "Z núdze cnosť" a to som Cnosť urazil :D Je to možno východisko z nejakej situácie, kedy sa to poslucháčovi jednoducho páči :roll: Normálne to ale rozhodne nie je a od reality, resp. priblíženie sa k realite, je to na hony vzdialené. Ako cesta k dokonalému stereu je to bočná, tentoraz úplne slepá ulica. Ale z môjho pohľadu to nevnímam nijako zle, len je sú to pokusy, ktoré realizovali hifisti, ktorých baví experimentácia ;) Niektorí si uvedomujú, že je to smer mimo a je im to jedno, niektorí žijú v nevedomosti a sú presvedčení, že s TÝM vybabrali. Podstatné je, tak ako vo všetkom, že experimentátor je s výsledkom spokojný *thumbs up*
Acon píše: Niekde tu bolo spomenuté testovacie CD. Už aj tie frekvencie, čo svojho času uverejnil niekto na f-sporte odhalia nezmysel tohoto postavenia. Stačí si to pustiť a prídu na rad tie, ktoré to nekompromisne odhalia. Ja som si starou zostavou tiež užil kopec experimentov (z dnešného pohladu úsmevných), tiež som "lietal" s bedňami po obývačke, vyrábal akési tlmiace panely z preglejky, molitanu a prepílených PVC rúr... :) Signály z testCD ukázali aj ich účinok aj vplyv postavenia bední... Panely skončili v kontajneri, no naučili ma, že na kolene bez merania to nejde. Dataft môže spraviť jediné, to čo na SK spravili už 3 hifisti s veľmi pozitívnym účinkom - strop OBIFON (prípadne CZ alternatívu). Ušetrí kopec času, nervov, hádok s Merhautom :D a bude sa tešiť z 1 páru dobre hrajúcich bední. Pretože fyzika sa naozaj oklamať nedá. Fyzika vie oklamať človeka a v tomto prípade je jasné, že zvíťazila.
neustále je mi jako cíl podsouván přesný opak toho, co mým cílem skutečně bylo a je.
zastavme se nejdříve u slova "realita". dvoukanálové stereo jako systém dvou reprobeden je vydáváno za nástroj k zobrazení (nebo přiblížení se) reality. tento úzus, čili domluva, je vydáván za fyzikální zákon. v době monofonní tomu nebylo jinak. a stereo jako dva systémy reproduktorů je označováno za jarmark. dokazovat nic netřeba. zákon je zákon.
co se myslí tou realitou? třeba aby lidský hlas zněl skutečně jako hlas živého člověka? to by mohlo být, ne?
když jsem tak experimentoval s ustavením beden, přišel jsem na zajímavou věc. poslouchal jsem normálně přes dvě bedny ženský vokál. nebylo to špatné. pak jsem do proti pozice postavil další stejně sfázovanou bednu. takže zpěv ke mě vždy doputoval přímo z beden a pak znovu se zpožděním odpovídajícím asi 6m (odraz od zadní stěny). hifistům se musí zježit všechny chlupy na těle. katastrofa! skandál! pseudoprostor jak vyšitý. jenže místo toho ten hlas najednou začal znít člověčinou. povědomě. když se nad tím chvíli zamyslíme, tak přece v realitě taky neslyšíme hlas sám o sobě, ale vždy také v konkrétním prostoru. s jeho odrazy a dozvuky. zpěvák stojí vedle nás. co je reálnější?
myslím si, že zpoždění signálu odpovídající vzdálenosti do 1,7m jsou špatné a zhoršují lokalizaci místa zdroje. delší zpoždění dodává informaci o prostoru, který nás obklopuje...
jenže odražený zvuk dokáže zamaskovat jiné frekvence signálu. dvě bedny nešly v mé poslechovce uspokojivě ustavit. spousta zůstávala ukryta a zvuk byl chudý.
teď je nesmírně bohatý - ale né nějakou pseudovycpávkou nebo zahuštěním. mám testovací cdčka, vyzkouším. je odkrytý. když jsem se ptal své ženy, jak to hraje, řekla: dobře. čistě.

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6845
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od dadaft »

Mih píše:No ale nebylo technicky čistčí aby si Dadaft zkrátka pořídil něco s Dolby Prologic (nejlépe II) a jednoduše ustavil stejná 4 repro a hrál? Vždyť každá změna hlasitosti na jednom zesíku nutně znamená neznámou změnu na druhém atd. V každém systému DPL lze nastavit spoustu věcí a výsledek je každopádně lepší než co má Dadaft nyní. A není to divné, že se tento systém jednoduše nerozšířil když je to nádhera??? No jednoduše není. Tohle se nedá aplikovat jinde, nehledě na to, že slabší povahy by už byly v Bohnicích a vyprávěly lékařům co že to je pro100r...
Mih píše:to mám na mysli - bez středového, 4repro, lze to nastavit i bez DPL efektu (stereo ze 4repro) a u každého repro nastavit hlasitost, celková potom přes Master Volume. Je to technicky bez problémů a ten Dadaftův pro100r tam bude. Jen se obávám, že pravda moc ne.
Receiver na to lze koupit za pár šupů...
V každém systému DPL lze nastavit spoustu věcí a výsledek je každopádně lepší než co má Dadaft nyní. Receiver na to lze koupit za pár šupů... no, hledal jsem léta zesilovač, který by mě uspokojil, a když ho konečně najdu, tak ho přece nevyměním za receiver za pár šupů...
Je to technicky bez problémů a ten Dadaftův pro100r tam bude.
no právě že asi nebude - na dvdčku sencor a receiveru za pár šupů se pro100r bohužel nekoná. jen bažina. já chápu, že nejde, aby bedny za 7t hrály skvěle. kam bychom kurvadrát došli. a tak je třeba pro100r označit za pseudoprostor a poznamenat, že pravda je jinde. přitom ty bedny jsou nejslabší článek. srdcem prostoru je philips cd960. taky jsem hledal pořád někde jinde. ale už mi došlo, proč se o něm píše, co se o něm píše, a co je to za síla. great player. a pro100r není místo, ani imaginární místo, jak jsem si myslel. pro100r je naladění a sladění.
nejzákladnější postup pro nejjednodušší ustavení (dva páry (vnitřní, vnější) u dlouhé) by se dal popsat takhle:
k tomu umístění beden - ty úhly bych asi bral jako orientační - 2 páry beden jsou mnohem víc svázány nebo provázány s poslechovým prostorem, než jeden. vždy záleží na konkrétním místě a konkrétních bednách - na použité výhybce a z ní plynoucí šířce jejich stereofonní báze. "nejčistší" je asi ustavení u dlouhé. mě se osvědčil tento postup. nejdřív bych ustavil ten vnitřní pár do klasického stereofonního postavení. nejlíp 3.p sloupy. a pak je zapotřebí najít správn odstup a úhel vnějšího páru. nechám si hrát jen třeba levou bednu už ustaveného vnitřního páru a vzhledem k ní hledám správné místo hraící levé bedny vnějšího páru. vzdálenost obou beden je určována poslechovým prostorem - mě to vycházívá kolem 1m a 2m. čím je ta vzdálenost menší, tím jsou bedny víc rovnoběžně (čili průsečík předozadních os je od nich dál), čím větší, tím jsou k sobě víc vytočeny. na 1m mi to momentálně vychází asi 45 stupňů, na 2m 90 atd. při tom hledáš takovou polohu vnější bedny, kdy zvuk přestane být slyšet ze dvou zdrojů, ale stane se jednolitým, jako by vycházel z virtuální bedny na spojnici os. když to máš, vypni vnitřní bedny a pusť obě vnější. teď je třeba k té ustavené levé připasovat pravou tak, aby to hrálo stereo vůči místu poslechu. v symetrickém pokoji to bude víceméně zrcadlově. pak udělám kontrolu pravých beden, jestli hrajou stejně jednolitě jako ty levé. nebudou, leda že bys byl superman. pak už to můžeš pustit všechno a uvidíš, co je. pro tuhle fázi je nejlepší hudba, kterou znáš jako svoje boty. já používám buď kytary (def leppard, theory of a deadman, ozzy...) nebo nějaké trance a tak. no a teď už to musíš nějak doladit. v tom je prostě třeba získat cvik. časem pochopíš, co patří k čemu. tu poslední finální úpravu ustavení je nejlepší dělat na čistě vokálním sborovém zpěvu nahrávaném na jeden mikrofon. třeba spirituál kvintet atd. pro pocit hloubky prostoru se mi osvědčilo nechat stěnu za bednama a boční holé a tlumit za sebou + samozřejmě rohy za bednama...
pro100r je prostě pocit, že to skvěle ladí...
A není to divné, že se tento systém jednoduše nerozšířil když je to nádhera??? není. jak jsem říkal, není to úplně jednoduché a člověk musí dělat vše naopak než je zvyklý

merhaut

Re: pro1OOr

Příspěvek od merhaut »

Cimrman přeci tohle všechno definitivně vyřešil už při dobývání severního pólu ...

Uživatelský avatar
dadaft
Příspěvky: 6845
Registrován: 24 dub 2008 09:50
Kontaktovat uživatele:
Vybavení

Re: pro1OOr

Příspěvek od dadaft »

tak pojďme dál:

když jsem měl rozmístění jako ty
Obrázek
bylo to tak. nijak ˇjinak to vlastně ani postavit nejde. pak jsem proměnil poslechovku na pracovnu, ať můžu u práce poslouchat. a potřeboval jsem mít bedny úhlopříčně nebo na krátké. a tak, aby mi nevadily. když jsem hledal ideální polohu, zjistil jsem, že s těmi vzdálenostmi je to mnohem zajímavější:
lidské ucho je nejcitlivější na hodně krátké impulsy - na stránkách audiophysic je to názorně vidět. odrazy o 1,7 m delší dráze a míň způsobují, že nedokážeme dobře lokalizovat zdroj, mate nás to. je to nepříjemné. odrazy, které musí urazit delší dráhu, už mozek vnímá ne jako informaci o poloze zdroje, ale jako informaci o našem okolí - o okolním prostoru. člověk tyto informace potřebuje - když je nemá, cítí se špatně, jako by visel ve vzduchoprázdnu. proto je poslech v bezdozvukové komoře takový divný, tísnivý. a přitom by to mělo být to nejlepší, ne? jenom přímý zvuk. a není...
no a teď si představ sbor v chrámu - slyšíš nejen přímo jejich hlasy, ale i odrazy (dozvuky), které tě nepřetržitě informují o okolním prostoru.
prostě každý zvuk nám podává zprávu jak o sobě samotném, tak o okolí. a teď si vem: zkoušel jsem, jak se promění lidský hlas, když dám jednu bednu do matrixového ustavení (viz obr 002 a 003) - co bys řekl? (předpokladem je samozřejmě nezatlumený povrch vedle a za bednama) - zlidští. doslova. najednou to není hlas z cédéčka, ale živý člověk. a další věc: basy - když jsi 2m od basáku, není bas ještě "plnotučný". ta vlna vytvářena (bodovým) měničem se potřebuje rozvinout. když se podíváš na obrázek, tak ty dva průchody jsou z praktických důvodů pořád otevřené. všechny basy fuč. ale i tohle ta jedna invertně postavená bedna řeší. basy jsou dospělé... prostě: tyhle "dlouhé" odrazy zpoza beden jsou nesmírně důležité. jsou klíčem k prostoru. k harmonii. normální bedny hrajou jenom dopředu a to není dobré. basreflexy ti dozadu pustí nějaké ty středy. ale protože většinou jsou míň než metr od zdí, tak je ten odraz prznící. když dáš dozadu nejen část středů, ale i výšky, a ty odrazy jsou čisté a mají oproti přímému zvuku mnohem delší dráhu než 1,7m, otevře se ti vesmír. neuvěřitelně hluboký a naprosto přirozený prostor mimo ohraničení poslechovky. odhalený. zbavený masky, čili odmaskovaný, celý, vyplněný... za sebou pak hodně zatlumit. to je hlavní úkol těch vnějších, bočních beden - dostat dozadu a zpět nejen basy, ale i středy a výšky! to proto když je nahradíš subwoofery, tak ti zvuk sice zhoustne, ale taky zplaskne.
a musí to být všechno dobře sfázované - jinak je to mišmaš. jinak souhlas.
když se podíváš na ty obrázky, tak na 002 a 003 vidíš rozdíl mezi výhybkami (nevyznám se) a co z toho pro umístění plyne (hnědé = 002 note commona, 2p sloup,; 003 = celestion c 2p regál - současnost)

Obrázek
Obrázek

- prvotní problém, který se musí v daném prostoru vyřešit, jsou (směrové) středy a výšky. musí zmizet dojem, že hrajou 4 bedny. bedny se musí "vypařit". na basy je času dost.
- bedna by měla s oběma rozdílnýma (s každou zvlášť) hrát stereo. levé (pravé) bedny mohou hrát mono každá jinak (z důvodů konstrukce či umístění), ale levý pár musí mono hrát úplně stejně jako pravý. no a dohromady to musí být prostě 3D stereo.

merhaut

Re: pro1OOr

Příspěvek od merhaut »

V pražské restauraci "Pod Vyšehradem", kam Cimrman rád chodíval na rybí speciality, přisedl k němu jednoho večera majitel hostince a zeptal se ho, zda by pro příští ples ledařů branického pivovaru nesestavil živý obraz "Češi na severním pólu". Cimrman nabídku přijal a rozhodl se, že prostuduje polární tematiku přímo na místě.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti