Uši-hlasitost vs. sluch
Uši-hlasitost vs. sluch
Přemýšlíte při poslechu hudby nad svým sluchem?Já až od té doby,co můj děda začal špatně slyšet.Vždy jsem např. AC/DC pořádně osolil do únosné hladiny a užíval si fyzických nárazů zvuku na mé tělo.Poslední dobou si takto hlasitě pustím tak 2-3 písně denně a pak to ztlumím tak,aby hudba byla v poměru k hlasitosti ještě dost detailní.Pak mě ale přepadnou dny ,kdy to vůbec neřeším a utěšuji se,že někdo je zase celý život vystaven podobnému hluku ,a přitom slyší pořád obstojně.Jak to máte vy?Bojíte se o své uši?Jak o ně pečujete?Jste na ně "hodní" ?
Re: Uši-hlasitost vs. sluch
Doporučuji ti aby jsi si sehnal dB meter. Jeden významný doktor který dělá na uším MUDr. Jakub Dršata, Ph.D a je z Hradce Králové dělal rozhovor pro AVmanii.
Překopíruji to sem.
Jak moc je nebezpečné vystavovat sluch nadmíru hlasitému zvuku? Mohou časté návštěvy koncertů a dlouhodobý pobyt v hlučném prostředí působit problémy?
Na otázku „jak moc“ lze těžko odpovědět přesně číslem. Poškození sluchu hlukem skýtá mnoho faktorů. Citlivost sluchu na poškození hlukem je též individuálně a možná i geneticky podmíněná.
Speciální špunty do uší vhodné i pro zvukaře,plánuji si je koupit.
Etymotic ER-20 EtyPlugs dokáží snížit hluk až o 20 dB při údajném zachování frekvenční charakteristiky. Jsou výborná do prostředí se zvýšenou intezitou hluku, kde ale potřebujete slyšet všechny frekvence. Například na živý koncert, fotbalový zápas atp.
V zásadě však platí, že trvalý hluk o hladině vyšší než 70dB je pokládán za poškozující (WHO uvádí limity od 73dB/12h). Koncerty populární hudby (zejména rockové) přitom vytvářejí u reproduktorů hluky dosahující až hodnot startujícího letadla a není vzácností, když po takovém vystoupení potkáváme účastníky v našich ambulancích. I ve filharmonických orchestrech přesahuje hudba limitní hladiny, odborníky byla popsána asymetrická nedoslýchavost houslistů v souvislosti s výkonem povolání.
Ochrana sluchu od Etymotic
Hlasitost (dB) Producent zvuku Nechráněný sluch Při použití EtyPlugs
60 Konverzace BEZPEČNÉ -
80-85 Běžná továrna,
¨ hlučná restaurace 40 hodin BEZPEČNÉ
88 Hlasitá párty, motocykl 20 hodin BEZPEČNÉ
94 Metro 5 hodin BEZPEČNÉ
97 Živé vystoupení 2,5 hodiny 40 hodin
100 Motorová pila
sportovní akce 1,25 hodiny 20 hodin
112 Rockový koncert 5 minuty 1,25 hodiny
115 Siréna 2,5 minuty 36 minut
140 Výstřel, prodouvý motor OKAMŽITÉ POŠKOZENÍ NETESTOVÁNO
Bohužel celkově pozoruji trend hlasitého provozu hudby (i vážné – a to pokládám za obzvláště nepochopitelné), což v kontextu s dalším každodenním hlukem např. dopravním dotváří celkovou zátěž sluchu, kterou denně podstupujeme. Nejlépe
propracovanou zůstává problematika hlukové zátěže a ochrany sluchu před hlukem v zaměstnání
, kde existují limity a výpočty pro pracovněprávní a medicínskoprávní rozhodování a posudky.
vlastní zkušenost
Měl jsem zde přístor Behringer který se chová i jako SPL metr a pak ještě jeden SPL metr jako takový. Měření probíhalo tak že jsem postupně zvyšoval hlasitost a díval se na hodnotu hluku. Když jsem naložil co to šlo tak jsem naměřil hodnotu 85-86 dB více už přidat nešlo protože to bylo na limitu schopností
reproduktorů a hlavně na limitu mého sluchu takto hlasitý poslech mi už připadal nepříjemný a žasnu nad tím že v tabulkce se uvádí 88dB a poškození až po
20 hodinách !!! Nedokázal bych takhle hlasitě poslouchat ani dvě hodiny.
Překopíruji to sem.
Jak moc je nebezpečné vystavovat sluch nadmíru hlasitému zvuku? Mohou časté návštěvy koncertů a dlouhodobý pobyt v hlučném prostředí působit problémy?
Na otázku „jak moc“ lze těžko odpovědět přesně číslem. Poškození sluchu hlukem skýtá mnoho faktorů. Citlivost sluchu na poškození hlukem je též individuálně a možná i geneticky podmíněná.
Speciální špunty do uší vhodné i pro zvukaře,plánuji si je koupit.
Etymotic ER-20 EtyPlugs dokáží snížit hluk až o 20 dB při údajném zachování frekvenční charakteristiky. Jsou výborná do prostředí se zvýšenou intezitou hluku, kde ale potřebujete slyšet všechny frekvence. Například na živý koncert, fotbalový zápas atp.
V zásadě však platí, že trvalý hluk o hladině vyšší než 70dB je pokládán za poškozující (WHO uvádí limity od 73dB/12h). Koncerty populární hudby (zejména rockové) přitom vytvářejí u reproduktorů hluky dosahující až hodnot startujícího letadla a není vzácností, když po takovém vystoupení potkáváme účastníky v našich ambulancích. I ve filharmonických orchestrech přesahuje hudba limitní hladiny, odborníky byla popsána asymetrická nedoslýchavost houslistů v souvislosti s výkonem povolání.
Ochrana sluchu od Etymotic
Hlasitost (dB) Producent zvuku Nechráněný sluch Při použití EtyPlugs
60 Konverzace BEZPEČNÉ -
80-85 Běžná továrna,
¨ hlučná restaurace 40 hodin BEZPEČNÉ
88 Hlasitá párty, motocykl 20 hodin BEZPEČNÉ
94 Metro 5 hodin BEZPEČNÉ
97 Živé vystoupení 2,5 hodiny 40 hodin
100 Motorová pila
sportovní akce 1,25 hodiny 20 hodin
112 Rockový koncert 5 minuty 1,25 hodiny
115 Siréna 2,5 minuty 36 minut
140 Výstřel, prodouvý motor OKAMŽITÉ POŠKOZENÍ NETESTOVÁNO
Bohužel celkově pozoruji trend hlasitého provozu hudby (i vážné – a to pokládám za obzvláště nepochopitelné), což v kontextu s dalším každodenním hlukem např. dopravním dotváří celkovou zátěž sluchu, kterou denně podstupujeme. Nejlépe
propracovanou zůstává problematika hlukové zátěže a ochrany sluchu před hlukem v zaměstnání
, kde existují limity a výpočty pro pracovněprávní a medicínskoprávní rozhodování a posudky.
vlastní zkušenost
Měl jsem zde přístor Behringer který se chová i jako SPL metr a pak ještě jeden SPL metr jako takový. Měření probíhalo tak že jsem postupně zvyšoval hlasitost a díval se na hodnotu hluku. Když jsem naložil co to šlo tak jsem naměřil hodnotu 85-86 dB více už přidat nešlo protože to bylo na limitu schopností
reproduktorů a hlavně na limitu mého sluchu takto hlasitý poslech mi už připadal nepříjemný a žasnu nad tím že v tabulkce se uvádí 88dB a poškození až po
20 hodinách !!! Nedokázal bych takhle hlasitě poslouchat ani dvě hodiny.
Re: Uši-hlasitost vs. sluch
Ty špunty nejsou špatný nápad,ale pochybuji,že propustí všechny frekvence a nezmění barvu zvuku,jak píší v textu.Na takový zápas,nebo výlet do nočního města by se to mohlo hodit.
Re: Uši-hlasitost vs. sluch
Pro měření jsem si pořídil analogový SPL metr. Jaké bylo moje překvapení, když jsem zjistil, že poslouchám hodně potichu, asi na 60 - 66 dB. A jak již napsal Mike: Když to vybudím že se okna třesou a nevydržím v tom kraválu, tak dosáhnu maximum také jen těch max. 90 dB. Takže když čtu řeči o dosažení "koncertní hlasitosti" doma, tak jsem přesvědčen o blábolu (spíše nevědomosti) píšícího. Nelze srovnávat koncertní hlasitost kde je zapotřebí ozvučit mnoho stovek (až tisíců) m3, s ozvučením běžného obývacího pokoje (40 m3). A o "koncertní hlasitosti" budu referovat po koncertu Eagles v O2 aréně, SPL si pro srandu beru ssebou. Akustika poslechovky je svinstvo a obrovskou kubaturu koncerrtního sálu nelze srovnávat s poslechem v běžné místnosti, kde tě mlátí zvukové odrazy ze všech stěn místnosti (doslova tě fackují). Ale to by bylo téma pro techniky s razítkem, ale ti, jak je obvyklé, tradičně mlčí.
Re: Uši-hlasitost vs. sluch
Ad akustika miestnosti...inymi slovami - treba pocuvat (resp. pocut) hudbu a nie hluk:-(
Re: Uši-hlasitost vs. sluch
ako tech. antitalent sa pýtam: Čo znamená, resp. či nasledujúci údaj vypovedá o dosiahnuteľnej hlasitosti danej reprobedni - "Max. dlhodobý akustický tlak:114 dB SPL (@ 1m)"
Čo sa týka hlasitosti, myslím, že tiež nepatrím k tým, čo počúvajú extrémne nahlas. Väčšinou pri hudbe relaxujem a keďže moja zostava hrá detaily aj pri nízkej hlasitosti, uprednostňujem oddychovú hlasitosť. Samozrejme sú "veci" ktoré potrebujem počuť hodne nahlas a občas si hudbu vychutnávam vo vyšších hlasitostiach. Do akej miery mi to poškodzuje sluch neriešim. Keď vezmem do úvahy, že na polovačkách si užijem výstrelov, že mi ešte doma píska v ušiach, tak počúvanie hudby je pohládzanie ušných bubienkov. A potom, užívajte si pokial to pôjde. Nachuja Vám je Ferrari, keď sa bojíte ísť rýchlo.
Čo sa týka hlasitosti, myslím, že tiež nepatrím k tým, čo počúvajú extrémne nahlas. Väčšinou pri hudbe relaxujem a keďže moja zostava hrá detaily aj pri nízkej hlasitosti, uprednostňujem oddychovú hlasitosť. Samozrejme sú "veci" ktoré potrebujem počuť hodne nahlas a občas si hudbu vychutnávam vo vyšších hlasitostiach. Do akej miery mi to poškodzuje sluch neriešim. Keď vezmem do úvahy, že na polovačkách si užijem výstrelov, že mi ešte doma píska v ušiach, tak počúvanie hudby je pohládzanie ušných bubienkov. A potom, užívajte si pokial to pôjde. Nachuja Vám je Ferrari, keď sa bojíte ísť rýchlo.
Re: Uši-hlasitost vs. sluch
To Acon :

Krásně řečeno !...Nachuja Vám je Ferrari, keď sa bojíte ísť rýchlo....
Re: Uši-hlasitost vs. sluch
Acon,
pravdu mas
, ale k tomu aby si si na tom Ferrari vychutnal, resp. zazil tu rychlost, este potrebujes dobru cestu - a tou je akustika miestnosti:-)
pravdu mas
Re: Uši-hlasitost vs. sluch
Dobrých ciest je habadej, akustiku nerieš. Ak sa bojíš ohluchnutia v presklenej zimnej záhrade, bojíš sa aj v upravenej posluchovke.Tony píše:Acon,
pravdu mas, ale k tomu aby si si na tom Ferrari vychutnal, resp. zazil tu rychlost, este potrebujes dobru cestu - a tou je akustika miestnosti:-)
Re: Uši-hlasitost vs. sluch
Říká to jaký tlak je bedna schopná vytvořit (a přežít) ve vzdálenosti 1m od repro. Jedná se o tlak ve vztahu k referenčnímu tlaku 1uPa (resp. 20uPa). Hodnota je závislá na frekvenci, takže to, co je uvedeno je nevážená hodnota. Realita se bude lišit podle frekvence. Hodnota tlaku klesá se vzdáleností od repro.Acon píše:ako tech. antitalent sa pýtam: Čo znamená, resp. či nasledujúci údaj vypovedá o dosiahnuteľnej hlasitosti danej reprobedni - "Max. dlhodobý akustický tlak:114 dB SPL (@ 1m)"
Čo sa týka hlasitosti, myslím, že tiež nepatrím k tým, čo počúvajú extrémne nahlas. Väčšinou pri hudbe relaxujem a keďže moja zostava hrá detaily aj pri nízkej hlasitosti, uprednostňujem oddychovú hlasitosť. Samozrejme sú "veci" ktoré potrebujem počuť hodne nahlas a občas si hudbu vychutnávam vo vyšších hlasitostiach. Do akej miery mi to poškodzuje sluch neriešim. Keď vezmem do úvahy, že na polovačkách si užijem výstrelov, že mi ešte doma píska v ušiach, tak počúvanie hudby je pohládzanie ušných bubienkov. A potom, užívajte si pokial to pôjde. Nachuja Vám je Ferrari, keď sa bojíte ísť rýchlo.
Re: Uši-hlasitost vs. sluch
Akustický tlak je jednoznačně určitelný pro danou frekvenci a vzdálenost od zdroje. Koncertní hlasitost (akustický tlak) lze doma dosáhnout (vztaženo k místu poslechu).Aleska píše: Takže když čtu řeči o dosažení "koncertní hlasitosti" doma, tak jsem přesvědčen o blábolu (spíše nevědomosti) píšícího. Nelze srovnávat koncertní hlasitost kde je zapotřebí ozvučit mnoho stovek (až tisíců) m3, s ozvučením běžného obývacího pokoje (40 m3). A o "koncertní hlasitosti" budu referovat po koncertu Eagles v O2 aréně, SPL si pro srandu beru ssebou. Akustika poslechovky je svinstvo a obrovskou kubaturu koncerrtního sálu nelze srovnávat s poslechem v běžné místnosti, kde tě mlátí zvukové odrazy ze všech stěn místnosti (doslova tě fackují). Ale to by bylo téma pro techniky s razítkem, ale ti, jak je obvyklé, tradičně mlčí.
Re: Uši-hlasitost vs. sluch
Aleska ví že já se toho rozhodně nebojím
Dle mého názoru poškození sluchu je v domácích podmínkách s nějákou "hifi" sestavou nemožné. Jedině kdyby to byl nějáký PA systém co mají na koncertě. Znám spoustu hudebníků které když si pozvu domů a pustím jim svůj aparát tak pozoruji že spoustu detailů neslyší a říkájí mi "si vymejšlíš píčoviny". Takže tam asi nějáké poškození sluchu od vysoko výkonových aparatur bude.
Re: Uši-hlasitost vs. sluch
Ano, o hlasitosti dost přemýšlím. Když potkám cvoka, co si do uší ze sluchátek pere hudbu tak hlasitě, že to slyší všichni kolem, jsem si jistý, že to zanechá následky (včetně nevratného poškození sluchu). To samé platí o hlasité hudbě v autě.vince píše:Přemýšlíte při poslechu hudby nad svým sluchem?Já až od té doby,co můj děda začal špatně slyšet.Vždy jsem např. AC/DC pořádně osolil do únosné hladiny a užíval si fyzických nárazů zvuku na mé tělo.Poslední dobou si takto hlasitě pustím tak 2-3 písně denně a pak to ztlumím tak,aby hudba byla v poměru k hlasitosti ještě dost detailní.Pak mě ale přepadnou dny ,kdy to vůbec neřeším a utěšuji se,že někdo je zase celý život vystaven podobnému hluku ,a přitom slyší pořád obstojně.Jak to máte vy?Bojíte se o své uši?Jak o ně pečujete?Jste na ně "hodní" ?
Re: Uši-hlasitost vs. sluch
By si bol prekvapený, ako jednoduché je poškodiť si sluch doma všetkým, čo má schopnosť vytvoriť v oblasti najväčšej citlivosti ucha (500-4000Hz) tlak nad 80dB. Mysliac záťaž povedzme 3 hodiny denne typom hudby, ktorá má prakticky konštantnú hladinu - teda nielen v špičkách, medzi ktorými má ucho čas oddýchnuť si. 80dB v mieste posluchu - teda nie v blízkom poli - je už slušný kravál a keď sa k nemu ešte pridá nejaké to skreslenie, tak je "úspech" zaručený.To dokáže aj priemerná aparatúra s "regálkami".Mike píše:Aleska ví že já se toho rozhodně nebojímDle mého názoru poškození sluchu je v domácích podmínkách s nějákou "hifi" sestavou nemožné. Jedině kdyby to byl nějáký PA systém co mají na koncertě. Znám spoustu hudebníků které když si pozvu domů a pustím jim svůj aparát tak pozoruji že spoustu detailů neslyší a říkájí mi "si vymejšlíš píčoviny". Takže tam asi nějáké poškození sluchu od vysoko výkonových aparatur bude.
Ucho odchádza - podobne aj oko - postupne a subjektívne to vôbec nemusíme pozorovať, vadí to až vtedy, keď stratíme schopnosť lokalizácie zdrojov vyšších frekvencií, zvukový obraz sa zdeformuje a zmení sa jeho koherencia. Prakticky to znamená úbytok viac ako 20dB pod 8000Hz. Hlasitosťou, prípadne ekvalizáciou sa to dá úspešne korigovať, avšak to značí len ďalšiu likvidáciu sluchu. Opakujem, je to postupný proces. A proti hovorí aj prax, že niektoré štýly potrebujúce svoju fyziológiu sa potichu počúvať jednoducho nedajú.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti

