Akustické rozsahy hudebních nástrojů
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
To Dadaft: Díky za informaci, kdysi jsem ji četl, ale zapomněl jsem si tu stránku poznamenat. Mimochodem vysvětluje moje problémy (jak říkám módy, módy a stále módy). Ty čtyři by snad byly přepísklé, ale dva ? No nevím, jsem přece dostatečně šílený...
Jo a s tím pseudoprostorem si nelam hlavu. 99 % nahrávek populární hudby vzniká za účelového použití pseudoprostoru. Mistři zvukaři a nahrávací studia se předhánějí, kdo bude mít ten nejlepší software a hardware pro mix nahrávek. Jen vážná hudba a tam kde to skutečně nejde se nahrává klasickým stereomikrofonem a tedy i s přirozeným prostorem. A i tady se nakonec nahrávka upravuje, nebo (u chrámové hudby) se prostorový zvuk nahrává speciálními mikrofony a pak se přimíchává.
Takže když tomu přidáš další pseudoprostor a bude to tvým uším hrát "par excelans", pak nemáš problém.
A jen tak mimochodem, v tom článku se doporučuje nastavení subu pod 80 Hz, proč asi ?
PS: U pana Syrového nemáš pravdu, čerpal pouze z toho co sehnal. Nikde u nás není (nebyl a nebude) výzkum v té oblasti která nás zajímá. To co v té knížce je je souhrn všeho co mu bylo z dostupné literatury známo a udělal to dobře. A to tak dobře, že když příště něco nebudeš vědět, zeptej se a dostaneš odkaz na potřebnou stránku z té knížky.
Jo a s tím pseudoprostorem si nelam hlavu. 99 % nahrávek populární hudby vzniká za účelového použití pseudoprostoru. Mistři zvukaři a nahrávací studia se předhánějí, kdo bude mít ten nejlepší software a hardware pro mix nahrávek. Jen vážná hudba a tam kde to skutečně nejde se nahrává klasickým stereomikrofonem a tedy i s přirozeným prostorem. A i tady se nakonec nahrávka upravuje, nebo (u chrámové hudby) se prostorový zvuk nahrává speciálními mikrofony a pak se přimíchává.
Takže když tomu přidáš další pseudoprostor a bude to tvým uším hrát "par excelans", pak nemáš problém.
A jen tak mimochodem, v tom článku se doporučuje nastavení subu pod 80 Hz, proč asi ?
PS: U pana Syrového nemáš pravdu, čerpal pouze z toho co sehnal. Nikde u nás není (nebyl a nebude) výzkum v té oblasti která nás zajímá. To co v té knížce je je souhrn všeho co mu bylo z dostupné literatury známo a udělal to dobře. A to tak dobře, že když příště něco nebudeš vědět, zeptej se a dostaneš odkaz na potřebnou stránku z té knížky.
-
merhaut
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
Ad "Syrový nešel pořádně do hloubky" - ty jsi dadafte jen takový hloupě domýšlivý trubkoaudiokomik. Kdo to ještě teď - po takových chorých výronech směrem k jedné z největších kapacit oboru - nevidí, je slepej.
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
No, možná že jsem slepej, ale ne hluchej a Dadaftovi to přesto hraje skvěle. Prostě hledá.
-
merhaut
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
Tak hledejte pánové dál, zkuste třebas třetí - přefázovaný - pár beden a sedm subíků k tomu ... ale nechtějte už žádné technické vysvětlení .... znáte to o těch perlách a sviních, že ...
-
boxer
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
Trocha čtení o basech v recenzi na suby REL.
http://www.golias.cz/index.php?modul=au ... 91d89e4669
Vedle nadšení a chvalozpěvů na pokrok i rostoucí kvalitu reproboxů v posledních 10 letech – především vyšší rozlišení, menší zkreslení a rozšíření reprodukce až nad 50 kHz – se často zapomíná na důležitý aspekt hifi reprodukce, totiž důkladné basy. Pro věrnou reprodukci nesmí chybět, ovšem z módních štíhlých reprosoustav se jich těžko dočkáte. Nejde o tvar, podstatný je pro basy objem skříně, porovnejte dnešní modely s boxy před 20 lety. Fyzikální zákony nelze obejít, pro nejhlubší frekvence prostě reproduktor potřebuje hodně velký objem a nejhlubší neznamená 40, 35 nebo 30 Hz, ale ještě o oktávu nižší, jak známo, nejnižší varhanní tón má 16 Hz. Samozřejmě obří bedny hezké nejsou, zaberou moc místa, poutají příliš pozornost. Často se tvrdí, pomoc přinese subwoofer, ale přesnější výrok zní: může pomoci. Neboť většinou při reprodukci hudby (u filmů tolik nevadí) situaci spíše zhorší, hlavně nevhodným nastavením a umístěním. Optimálně subwoofer sladit s reproboxy v konkrétní místnosti není snadné, většinou se ukáže jeho ideální místo jinde, než bylo plánované, posluchači proto sub dají tam, kde nebude stát v cestě. Většina sub reprodukuje frekvence pod 30 Hz jen výjimečně, minimální dělící kmitočet bývá 40 či 50 Hz, návody ho doporučují nastavit na 60-80 Hz, což způsobí s běžnými podlahovými reproboxy následující problém: boxy samy dobře zvládnou 40-50 Hz, stejné kmitočty bude přenášet i sub, proto bude právě pásmo 40 až 80 Hz příliš zdůrazněné, což bohužel vybudí stojaté vlny místnosti, tím se stane reprodukce ještě nevyrovnanější (rozdíly mezi max a min úrovní dosahují nezřídka 20 i 25 dB), poslech rychle unaví. Hluboké frekvence chybí nejen posluchačům varhanních koncertů, mají totiž důležitou, přesto málo známou roli. Frekvence pod 30, 25 Hz obsahují informaci o velikosti nástroje a prostoru, kde se nahrávalo.
Stačí jediný pokus a pochopíte význam basů: najděte disk obsahující sólo příčné flétny nebo pěveckého souboru bez doprovodu, který samozřejmě žádné basy nevydává. Věrná reprodukce vyžaduje frekvenční rozsah včetně nejhlubších basů, pro reálné zobrazení dozvuku koncertního sálu a řazení zpěváků do řad za sebou, tedy předozadní lokalizaci. Málokde vyváženou reprodukci od nejnižších basů uslyšíte, ale možnosti existují. Kdo nechce doma boxy velikosti telefonní budky, najde řešení u subwooferových specialistů, firem zabývajících se pouze sub. Úzká specializace přináší i zde velké výhody, podobně jako např. u zesilo-vačů nebo reprosoustav. Vyrábí je tisíce firem, výborných výsledků dosahují už léta ale právě specialisti. Kromě americké firmy Velodyne vyrábí pouze sub též britská REL (www.rel.net), její modely lze u nás také koupit.
Zatímco Velodyne sází u nejvyšší řady DD na mimořádně důkladnou a přesnou ekvalizaci, nabízí REL zcela jinou cestu. Místo jednoho sub a následné optima-lizace frekvenčního průběhu – zapojit rovnou 2! Dle zákonů akustiky se uplatní hned několik výhod: dvojice sub není pro vybuzení stojatých vln místnosti zdaleka tolik nebezpečná, než jeden (čím více zdrojů, tím lépe). REL doporučuje umístit sub do protilehlých rohů tak, aby jejich spojnice tvořila nejdelší diagoná- lu místnosti. Dosáhne se tak nejnižší možné frekvence a současně maximální posílení hlubokých basů (tzv. trychtýřový efekt, nárůst až o 8-9 dB), důležité je nastavení dělící frekvence pod 30 Hz (u řady R lze nastavit minimum na 22 Hz). Takto nízko zvolený dělící kmitočet skutečně zajistí nemožnost lokalizace sub, což u vyšší hranice (50-60 Hz) již neplatí. Reproboxům (event. předním u sestavy 5.2) se nemají basy vůbec odřezávat (žádné filtry, v menu zvolit large), jinak hrozí u tohoto nastavení slyšitelná „díra“ – např. mezi 35 a 70 Hz. Výbornou zprávou je, že není nutné použít velmi drahé modely, stačí 2 stejné. Např. s dvojicí modelů R 205 (1 seženete za necelých 27 tisíc) dosáhnete skvělých výsledků. Oba vstupy (pro linkový signál i reprokabel) mají vlastní regulaci, dovolí provoz u stereo i surroundové sestavy, 200 W zesilovač bude při rohovém umístění zcela dostačující. Dělící frekvence na 29 Hz, sub 5 až 10 cm vzdálen od rohu – a zaručeně budete ohromeni. Nejen reprodukcí již od 22 Hz, ale především enormním nárůstem autority a plastičnosti. Dříve jen tušené nebo lehce načrtnuté rozměry koncertních sálů nyní jasně vnímáte, předozadní lokalizace není jen teoretický pojem. Projev sestavy získá na preciznosti, tóny kontrabasu, varhan i bubnů jsou pevné jako skála, s ostrou náběhovou hranou, ukázkové rozlišení jednotlivých úderů či tónů. Předpokladem jsou reproboxy sahající k 40 Hz, kterých je mnoho, nestojí majlant a rozšířením o dva sub REL R 205 posunete kvalitu poslechu alespoň o 2 třídy výše. Takže zhruba investice za 50 tisíc ušetří minimálně dalších 50, srovnatelný výsledek dosáhnou jen skutečně hodně dražší boxy.
http://www.golias.cz/index.php?modul=au ... 91d89e4669
Vedle nadšení a chvalozpěvů na pokrok i rostoucí kvalitu reproboxů v posledních 10 letech – především vyšší rozlišení, menší zkreslení a rozšíření reprodukce až nad 50 kHz – se často zapomíná na důležitý aspekt hifi reprodukce, totiž důkladné basy. Pro věrnou reprodukci nesmí chybět, ovšem z módních štíhlých reprosoustav se jich těžko dočkáte. Nejde o tvar, podstatný je pro basy objem skříně, porovnejte dnešní modely s boxy před 20 lety. Fyzikální zákony nelze obejít, pro nejhlubší frekvence prostě reproduktor potřebuje hodně velký objem a nejhlubší neznamená 40, 35 nebo 30 Hz, ale ještě o oktávu nižší, jak známo, nejnižší varhanní tón má 16 Hz. Samozřejmě obří bedny hezké nejsou, zaberou moc místa, poutají příliš pozornost. Často se tvrdí, pomoc přinese subwoofer, ale přesnější výrok zní: může pomoci. Neboť většinou při reprodukci hudby (u filmů tolik nevadí) situaci spíše zhorší, hlavně nevhodným nastavením a umístěním. Optimálně subwoofer sladit s reproboxy v konkrétní místnosti není snadné, většinou se ukáže jeho ideální místo jinde, než bylo plánované, posluchači proto sub dají tam, kde nebude stát v cestě. Většina sub reprodukuje frekvence pod 30 Hz jen výjimečně, minimální dělící kmitočet bývá 40 či 50 Hz, návody ho doporučují nastavit na 60-80 Hz, což způsobí s běžnými podlahovými reproboxy následující problém: boxy samy dobře zvládnou 40-50 Hz, stejné kmitočty bude přenášet i sub, proto bude právě pásmo 40 až 80 Hz příliš zdůrazněné, což bohužel vybudí stojaté vlny místnosti, tím se stane reprodukce ještě nevyrovnanější (rozdíly mezi max a min úrovní dosahují nezřídka 20 i 25 dB), poslech rychle unaví. Hluboké frekvence chybí nejen posluchačům varhanních koncertů, mají totiž důležitou, přesto málo známou roli. Frekvence pod 30, 25 Hz obsahují informaci o velikosti nástroje a prostoru, kde se nahrávalo.
Stačí jediný pokus a pochopíte význam basů: najděte disk obsahující sólo příčné flétny nebo pěveckého souboru bez doprovodu, který samozřejmě žádné basy nevydává. Věrná reprodukce vyžaduje frekvenční rozsah včetně nejhlubších basů, pro reálné zobrazení dozvuku koncertního sálu a řazení zpěváků do řad za sebou, tedy předozadní lokalizaci. Málokde vyváženou reprodukci od nejnižších basů uslyšíte, ale možnosti existují. Kdo nechce doma boxy velikosti telefonní budky, najde řešení u subwooferových specialistů, firem zabývajících se pouze sub. Úzká specializace přináší i zde velké výhody, podobně jako např. u zesilo-vačů nebo reprosoustav. Vyrábí je tisíce firem, výborných výsledků dosahují už léta ale právě specialisti. Kromě americké firmy Velodyne vyrábí pouze sub též britská REL (www.rel.net), její modely lze u nás také koupit.
Zatímco Velodyne sází u nejvyšší řady DD na mimořádně důkladnou a přesnou ekvalizaci, nabízí REL zcela jinou cestu. Místo jednoho sub a následné optima-lizace frekvenčního průběhu – zapojit rovnou 2! Dle zákonů akustiky se uplatní hned několik výhod: dvojice sub není pro vybuzení stojatých vln místnosti zdaleka tolik nebezpečná, než jeden (čím více zdrojů, tím lépe). REL doporučuje umístit sub do protilehlých rohů tak, aby jejich spojnice tvořila nejdelší diagoná- lu místnosti. Dosáhne se tak nejnižší možné frekvence a současně maximální posílení hlubokých basů (tzv. trychtýřový efekt, nárůst až o 8-9 dB), důležité je nastavení dělící frekvence pod 30 Hz (u řady R lze nastavit minimum na 22 Hz). Takto nízko zvolený dělící kmitočet skutečně zajistí nemožnost lokalizace sub, což u vyšší hranice (50-60 Hz) již neplatí. Reproboxům (event. předním u sestavy 5.2) se nemají basy vůbec odřezávat (žádné filtry, v menu zvolit large), jinak hrozí u tohoto nastavení slyšitelná „díra“ – např. mezi 35 a 70 Hz. Výbornou zprávou je, že není nutné použít velmi drahé modely, stačí 2 stejné. Např. s dvojicí modelů R 205 (1 seženete za necelých 27 tisíc) dosáhnete skvělých výsledků. Oba vstupy (pro linkový signál i reprokabel) mají vlastní regulaci, dovolí provoz u stereo i surroundové sestavy, 200 W zesilovač bude při rohovém umístění zcela dostačující. Dělící frekvence na 29 Hz, sub 5 až 10 cm vzdálen od rohu – a zaručeně budete ohromeni. Nejen reprodukcí již od 22 Hz, ale především enormním nárůstem autority a plastičnosti. Dříve jen tušené nebo lehce načrtnuté rozměry koncertních sálů nyní jasně vnímáte, předozadní lokalizace není jen teoretický pojem. Projev sestavy získá na preciznosti, tóny kontrabasu, varhan i bubnů jsou pevné jako skála, s ostrou náběhovou hranou, ukázkové rozlišení jednotlivých úderů či tónů. Předpokladem jsou reproboxy sahající k 40 Hz, kterých je mnoho, nestojí majlant a rozšířením o dva sub REL R 205 posunete kvalitu poslechu alespoň o 2 třídy výše. Takže zhruba investice za 50 tisíc ušetří minimálně dalších 50, srovnatelný výsledek dosáhnou jen skutečně hodně dražší boxy.
-
merhaut
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
Ten sub článek není recenze, ale PR od stolu.
Navíc obsahuje fyzikální nesmysly, o to více je legrační, že se fyzikálních zákonů dovolává ... uvedu jen jeden dva příklady, za víc to nestojí:
- 10 palcový basák zahraje něco pod 22Hz (když jde dělička na ně nastavit)?
- a kdo vyplní tu mezeru mezi takovouto děličkou (22Hz) a spodkem předního páru (v přiměřené cenové relaci)? Fantomas?
A takových bludů je tam hromada ...
Navíc obsahuje fyzikální nesmysly, o to více je legrační, že se fyzikálních zákonů dovolává ... uvedu jen jeden dva příklady, za víc to nestojí:
- 10 palcový basák zahraje něco pod 22Hz (když jde dělička na ně nastavit)?
- a kdo vyplní tu mezeru mezi takovouto děličkou (22Hz) a spodkem předního páru (v přiměřené cenové relaci)? Fantomas?
A takových bludů je tam hromada ...
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
napsal jsem, že proti panu Syrovému nic nemám, jen že si myslím, že nešel dostatečně do hloubky. nazvat toto "chorým výronem" je ze stejného soudku jako tvé "fatální rozpory" či paolovské "propastné rozdíly". ničení jazyka a znemožnění smysluplné diskuse. do toho pak šoupneš nějaký ten citát prošpikovaný lateralizacemi a pseudoprostory a na závěr připojíš nějakou povýšenou sprostotu. cílem je utvrzení hierarchie moci. a ty si myslíš, že jsi na ní nahoře...merhaut píše:Ad "Syrový nešel pořádně do hloubky" - ty jsi dadafte jen takový hloupě domýšlivý trubkoaudiokomik. Kdo to ještě teď - po takových chorých výronech směrem k jedné z největších kapacit oboru - nevidí, je slepej.
chvíli se mi zdálo, že se věci obracejí k lepšímu, ale byl to jen sen. dveře mé poslechovky jsou dokořán. pseudoprostory a trubkoaudiokomiky za nimi nenajdete. jen mne a hudbu...
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
To Merahaut: Zcela s tebou souhlasím, s vyjímkou že ne všechno je blud. Minimálně jedna věta je pravdivá:
Uvědom si, že to celé je reklamní blábol prodejce, snažícího se prodat výrobek jemu svěřený do prodeje. Faktem zůstává, že cesta RELu, tj. použití více než jednoho SUBu má své opodstatnění (a je velice dobře popsáno v těch http://www.harman.com stránkách, co sem vložil Dadaft). To měření co Harman dělal dalo jeden závěr: 2 Suby proti sobě a to ve středu protilehlých stran, nebo optimum: 4 SUBy ve středu protilehlých stran. A s módy místnosti to má velmi mnoho společného (ne s vybuzením stojatých vln v místnosti).
PS: Ten závěr výzkumného úkolu od Harman.com není žádné házení perel sviním, naopak otevřeně přiznávají, že jsou ekonomicky optimální pouze 2, kvalitativně 4, těch 7 dle tvého doporučení by skutečně byla hloupost.
Optimálně subwoofer sladit s reproboxy v konkrétní místnosti není snadné, většinou se ukáže jeho ideální místo jinde, než bylo plánované, posluchači proto sub dají tam, kde nebude stát v cestě.
Uvědom si, že to celé je reklamní blábol prodejce, snažícího se prodat výrobek jemu svěřený do prodeje. Faktem zůstává, že cesta RELu, tj. použití více než jednoho SUBu má své opodstatnění (a je velice dobře popsáno v těch http://www.harman.com stránkách, co sem vložil Dadaft). To měření co Harman dělal dalo jeden závěr: 2 Suby proti sobě a to ve středu protilehlých stran, nebo optimum: 4 SUBy ve středu protilehlých stran. A s módy místnosti to má velmi mnoho společného (ne s vybuzením stojatých vln v místnosti).
PS: Ten závěr výzkumného úkolu od Harman.com není žádné házení perel sviním, naopak otevřeně přiznávají, že jsou ekonomicky optimální pouze 2, kvalitativně 4, těch 7 dle tvého doporučení by skutečně byla hloupost.
-
merhaut
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
Dadafte, já proti tobě nic nemám. Jsi blbec. Pochopils?
P.S. Pro jistotu po lopatě. Nemůžeš - ze svého dětského audiobrouzdaliště - pokřikovat směrem k oborovému profesorovi Syrovému dehonestace, že nešel ve své knize do hloubky, uvést to protimluvem, "já proti němu nic nemám" a myslet si jak jsi na to vyzrál ... to je tak blbé až to bučí.
Kup si třetí pár beden.
P.S. Pro jistotu po lopatě. Nemůžeš - ze svého dětského audiobrouzdaliště - pokřikovat směrem k oborovému profesorovi Syrovému dehonestace, že nešel ve své knize do hloubky, uvést to protimluvem, "já proti němu nic nemám" a myslet si jak jsi na to vyzrál ... to je tak blbé až to bučí.
Kup si třetí pár beden.
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
Dadafte,
na tuto provokaci prosím tě neodpovídej, počítej do deseti a zachovej dekorum.
na tuto provokaci prosím tě neodpovídej, počítej do deseti a zachovej dekorum.
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
nikoho jsem nesnižoval. ta kniha je dávno překonána. to není nic hrozného.
že proti mě nic nemáš je pravda. nebudu ti doporučovat, aby sis přečetl první větu svého posledního příspěvku.
Aleska
díky za radu. ne vždy musíme s přáteli souhlasit.
že proti mě nic nemáš je pravda. nebudu ti doporučovat, aby sis přečetl první větu svého posledního příspěvku.
Aleska
díky za radu. ne vždy musíme s přáteli souhlasit.
-
merhaut
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
"ta kniha je dávno překonána" pravila nicka ...
-
boxer
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
Merhaut
Dal jsem to tam proto,aby bylo vidět,co a kde jsou schopni napsat "odborníci".
Proto se zbytečně čílíš,když napíše ne třeba úplně technicky korektní příspěvek laický uživatel fóra.
Co mají dělat začínající hifisti,když podobných (viz REL) pindů vidí a slyší hafo kam se podívají.
Dadaft má velkou snahu to pochopit,přijít věci na kloub a své úsudky sem dává tak, jak je cítí.
Vím,že ho nemusíš,ale netrefuj se do něj alespoň tak agresivně.
Dík.
Dal jsem to tam proto,aby bylo vidět,co a kde jsou schopni napsat "odborníci".
Proto se zbytečně čílíš,když napíše ne třeba úplně technicky korektní příspěvek laický uživatel fóra.
Co mají dělat začínající hifisti,když podobných (viz REL) pindů vidí a slyší hafo kam se podívají.
Dadaft má velkou snahu to pochopit,přijít věci na kloub a své úsudky sem dává tak, jak je cítí.
Vím,že ho nemusíš,ale netrefuj se do něj alespoň tak agresivně.
Dík.
-
merhaut
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
Takže dadaftovy zhovadilosti typu, že Hudební akustika (2003) od vysokoškolského profesora Syrového je dávno překonaná a že v ní tento přední český odborník na akustiku nejde do hloubky - to je výsledek velké dadaftovy snahy pochopit a přijít věcem na kloub? Kuš.
Vzpamatujte se pánové, takovejhle snaživej sebestřednej outsider vám tady z toho udělá ochotnické kašpárkové divadlo dřív než se nadějete.
P.S. A z čeho měl boxere začínající hifista poznat, žes tam ten neokomentovaný odkaz a past dal proto, aby bylo vidět, co a kde jsou schopni napsat "odborníci"?
Vzpamatujte se pánové, takovejhle snaživej sebestřednej outsider vám tady z toho udělá ochotnické kašpárkové divadlo dřív než se nadějete.
P.S. A z čeho měl boxere začínající hifista poznat, žes tam ten neokomentovaný odkaz a past dal proto, aby bylo vidět, co a kde jsou schopni napsat "odborníci"?
Re: Akustické rozsahy hudebních nástrojů
Dadaft
Merhaut kašli na to, nemá to cenu.
Merhaut kašli na to, nemá to cenu.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host

