Čo to je? Nech sa zorientujeme...Jeden digitální zesilovač co znám je to nejlepší v zesilovačích s čím jsem měl tu čest.
Digitální zesilovače
Re: Digitální zesilovače
Re: Digitální zesilovače
Aleska píše:Proč ?pompo píše:..... a odvahu hned v další větě přiznat přítulnost k lampám.
Já osobně jsem milovník zvuku elektronek KT88 a přitom jsem si v současnosti pořídil nový tranzistorový zesilovač DPA223, což je dítě Kazzatelovo a ten jak známo, zrovna milovník elektronek není...
To není odvaha, to je prostě vývoj a ten může jít jak od elektronek k polovodičům, tak i obráceně. Záleží jen na preferencích každého z nás, a ty mohou (a jsou) být různé a někdy i hrůzné.
No proč. Protože jde také o svým způsobem okrajovou,málo lidmi preferovanou a naopak mnoha zatracovanou odrůdu zes kterýmžto je taktéž často přisuzováno zkreslení nejhrubšího zrna.
PS.nově získaná skutečnost. Kazatel je alias - Pavel D.? To jako fakt?
Re: Digitální zesilovače
A hned další překvápko po lampách přechod k DPA ? V čem vidíš,(ne to je špatně) slyšíš zlepšení ?
Re: Digitální zesilovače
Já jsem poprvé slyšel zesilovač Pavla Dudka kdysi před lety na výstavě v hotelu Don Giovanno v Praze, tehdy hrály na dnes mnohými HiFisty zavrhovanými Xaviany, snad 185, nepamatuji se přesně. Na poslech stála venku fronta, jak na banány. O patro výše kompletní Fejzy, doplněné a vyladěné jejich DG-28 a tam nebyl nikdo.pompo píše:......No proč. Protože jde také o svým způsobem okrajovou,málo lidmi preferovanou a naopak mnoha zatracovanou odrůdu zes kterýmžto je taktéž často přisuzováno zkreslení nejhrubšího zrna.
PS.nově získaná skutečnost. Kazatel je alias - Pavel D.? To jako fakt?
Ano, takto vznikají pomluvy nejhrubšího zrna - zkreslení nejhrubšího zrna mají většinou zesilovače kvalitní obchodní řečí vychvalované - můj má 0,00103% při 0,5W a 0,00286% při 40W - je to málo, nebo hodně ?
Možná, že jsem od roku 1965 (od kdy se věnuji tomuto koníčku) slyšel málo vynikajících elektronkových zesilovačů, kterému by se tomu malému Bobkovi (jak je DPA223 nazývána) vyrovnaly. A když, tak v mnohonásobně dražší kategorii, pro mne ne finančně, ale tak nějak obyčejně, lidsky, nedostupné.
Re: Digitální zesilovače
Tvůj lampáč neznám a poravdě ani 223 DPA. Jak dlouho máš toho dudka? Podle toho co říkáš budeš spokojen,já byl do jistá doby se 440 taktéž,pak jsem si naráz uvědomil 2.věci.Ta první že už nechci hrát přez koncák,dělené zesilovače včetně preamp a různých bi ampingů jsem zavrhnul později.Ta druhá souvisí s timingem a dynamikou a to je nadýl.
Re: Digitální zesilovače
Od 4.9.2010 - od té doby hraje prakticky skoro nepřetržitě
, mám na něj čas ! Nyní zrovna sjíždím diskografii Gary Moora - než těch více než 40 CD přehraje, tak to chvilku trvá !

Re: Digitální zesilovače
Pánové (především BVa), děkuji za odpovědi a za odkaz na článek o class D zesilovačích. Ten článek mi přijde opravdu dobrý pro pochopení základů, které už jsem ale převážně znal. Zádrhel ale vidím v tom, že ten článek pojednává skutečně o těch nejzákladnějších principech a problémech dané třídy zesilovačů, ale vy (odpůrci) se na tyto základní problémy odvoláváte jako na základní charakteristiku této třídy zesilovačů. To mi přijde podobné jako poukazovat na nedostatky nějakého triválního zapojení zesilovače třídy AB postaveného na 3 tranzistorech a na základě toho shazovat celou třídu AB.
Viděl jsem v poslední době několik zesilovačů třídy D, u nichž se THD+N pohybovalo v řádu tisícin procenta, nebo setin procenta při výkonu třeba 300W do 4 ohm, při velmi dobré linearitě 20 Hz -1dB až 60 kHz -3 dB, například. Také IMD bylo velmi nízké.
Nechci se dohadovat, protože tento spor se tu probírá donekonečna a každá strana má dost logicky znějících argumentů. Rozhodují stejně nakonec osobní preference posluchačů. Jak jsem slyšel od jednoho prodejce v hifi studiu - mnoho jejich zákazníků si nakonec vybere jeden typ zesilovače (stojí mírně pod 30 tisíc), který hraje velmi slušně a hlavně dobře vypadá (což je prý pro mnoho zákazníků velmi důležitá vlastnost hifi komponent).
Reproduktory mají řádově větší zkreslení než zesilovače, mnohdy dosti nevyrovnanou frekvenční charakteristiku, poslechové prostory mají často obludné akustické vlastnosti, a nakonec i náš sluchový aparát je velmi individuální a technicky nedokonalou záležitostí. Není pak divu, že upřednostňujeme různě nedokonalé články akustického řetězce, když v tom řetězci není dokonalé prakticky nic.
Některé nahrávky je zábavnější poslouchat na mono tranzistoráku - chrchláku než na hifi aparátu...
Mysím, že v tomto vláknu zaznělo mnoho dobrých argumentů na obou stranách a že jednoznačně je rozsoudit je nemožné. Každý si stejně zvolí to, co mu vyhovuje. Když jsem se ale před cca 1/2 rokem začal víc zajímat o hifi a četl začátek této diskuse o "digitálních" zesilovačích, tak jsem z kategorického odsuzování mnohými místními členy nabyl dojmu, že ty "digitály" musí být fakt pěkné shity, a že soudný člověk, který není úplně hluchý, by si o ně ani kolo neopřel. Teď když už jsem si ledacos přečetl a i něco poslechl, tak bych byl s takovými soudy přinejmenším opatrný. Jestli ty digitály i jsou objektivně horší než "lineární" zesilovače, tak rozhodně ne tak zásadně, jak by si člověk myslel po přečtení většiny tohoto vlákna. A zvuk některých digitálů je minimálně v některých aspektech řekněme velmi atraktivní, tedy aspoň pro mě.
Viděl jsem v poslední době několik zesilovačů třídy D, u nichž se THD+N pohybovalo v řádu tisícin procenta, nebo setin procenta při výkonu třeba 300W do 4 ohm, při velmi dobré linearitě 20 Hz -1dB až 60 kHz -3 dB, například. Také IMD bylo velmi nízké.
Nechci se dohadovat, protože tento spor se tu probírá donekonečna a každá strana má dost logicky znějících argumentů. Rozhodují stejně nakonec osobní preference posluchačů. Jak jsem slyšel od jednoho prodejce v hifi studiu - mnoho jejich zákazníků si nakonec vybere jeden typ zesilovače (stojí mírně pod 30 tisíc), který hraje velmi slušně a hlavně dobře vypadá (což je prý pro mnoho zákazníků velmi důležitá vlastnost hifi komponent).
Reproduktory mají řádově větší zkreslení než zesilovače, mnohdy dosti nevyrovnanou frekvenční charakteristiku, poslechové prostory mají často obludné akustické vlastnosti, a nakonec i náš sluchový aparát je velmi individuální a technicky nedokonalou záležitostí. Není pak divu, že upřednostňujeme různě nedokonalé články akustického řetězce, když v tom řetězci není dokonalé prakticky nic.
Některé nahrávky je zábavnější poslouchat na mono tranzistoráku - chrchláku než na hifi aparátu...
Mysím, že v tomto vláknu zaznělo mnoho dobrých argumentů na obou stranách a že jednoznačně je rozsoudit je nemožné. Každý si stejně zvolí to, co mu vyhovuje. Když jsem se ale před cca 1/2 rokem začal víc zajímat o hifi a četl začátek této diskuse o "digitálních" zesilovačích, tak jsem z kategorického odsuzování mnohými místními členy nabyl dojmu, že ty "digitály" musí být fakt pěkné shity, a že soudný člověk, který není úplně hluchý, by si o ně ani kolo neopřel. Teď když už jsem si ledacos přečetl a i něco poslechl, tak bych byl s takovými soudy přinejmenším opatrný. Jestli ty digitály i jsou objektivně horší než "lineární" zesilovače, tak rozhodně ne tak zásadně, jak by si člověk myslel po přečtení většiny tohoto vlákna. A zvuk některých digitálů je minimálně v některých aspektech řekněme velmi atraktivní, tedy aspoň pro mě.
Re: Digitální zesilovače
Hádej. Dám ti nápovědu. Minule jsi poznal podle tvých konstrukcí které stavíš, že toto stojí za hovno. Přístroj jsi popsal podle obrázku a bez jakéhokoli měření nebo měření ve světě jsi napsal, že to má zkreslení jako prase. A ještě bych dodal, že jsi to nikdy neslyšel, ale napsal jsi, že to hraje na hovno. Už si vzpomínáš?BVa píše:Čo to je? Nech sa zorientujeme...
Re: Digitální zesilovače
Toto je ale tvoj štýl vyjadrovania, takže si niečo pletieš.že to hraje na hovno

Re: Digitální zesilovače
KUA hoši tuhle vysvětlivku jsem předtím fakt přehlédnul tak se omlouvám. Je to tak polopaticky řečeno že lépe už to nejde pokud je to teda pravda,tak to i odpovídá grafům ostatních zdejších techmajstrů. Jen je divné, že by si tolik testerů tohoto nedostatku na vyšších kmitočtach nevšimlo,Vím že tahle vzdušnost nebo jak bylo řečeno (luft) je doménou těch lepších zes.makajících bez skreslení (v širším nadakustickém pásmu) tj. do vyšších než běžně slyšitelných tudíž teoreticky potřebných kmitočtů a na některých repro to ani nemusí být slyšet, nebo to zabije nějaký blbý kabel. Vím jak příjemně takto zahrané výšky obohatí celkový poslech ale to tu asi znají všichni. Pokud toto Déčka opr.neumí a nebudou toho ani v budoucnu schopny tak už minimálně 1mínus fakt mají.kazzatel píše:Stupeň odbornost, Ramonesi, není dán počtem světových patentů ( na jejichž už pouhou registraci by asi většina z nás těžko měla, rozuměj finančně ), nýbrž zkušeností v daném oboru. Mají-li někteří z nás námitky proti aplikaci PWM ve výkonovém stupni, není to proto, že bychom byli staří páprdové, kteří nepřejí novým a progresívním principům, nýbrž proto, že na rodíl od vás máme dostatek zkušeností, abychom si uvědomili ( a slyšeli ! )úskalí tohoto principu. Tato úskali lze popsat a vysvětlit, ovšem ne předpojatému plénu zaslepených nadšenců. Ideální by samozřejmě bylo, doplnit vše i praktickými ukázkami, ale to je těžko realizovatelné, takže by zbývalo věřit, že nekecáme, respektive že máme dostatek zkušeností, aby se nám dalo věřit. Mnohé z vás popuzuje rčení " vidím něco a vím předem, jak to hraje " - ano, je to tak, protože se v tomto oboru pohybujeme už desítky let, mnoho věcí jsme si prakticky ověřili a UDĚLALI JSME MNOHO CHYB...vidíš-li pak na schematu nebo v konstrukci stejnou nebo podobnou chybu, není těžké odhadnou její důsledky. To se ale těžko vysvětluje laikům, neboť to přesahuje jednak jejich odbornost a druhak by to potřebovalo neúměrně času. Taktéž se něco těžko vysvětluje někomu, kdo jaksi " sežral hada ", má tu věc doma ( to platí obecně ) a kdo si pochopitelně myslí, kterak dobře učinil, že není vše zlato, co se třpytí...ale to je samozřejmě běžná psychologie....
Slyšel jsem už několik " digitálů " a všechny měly společnou vlastnost, absenci toho, co se běžně popisuje jako " luft ", tj. dostatečné rozlišení na nejvyšších výškách. To je pochopitelně dáno principem, protože hodinový kmitočet je zatím příliš nízký, takže se s tím nedá nic dělat. Protože podobný " luft " chybí i spoustě běžných zesilovačů, nezkušený posluchač si to ani nemusí uvědomit, takže mu podvědomě ani nic nechybí a může se za tento princip bít. Je zajímavé, že poslední dobou se tento princip začíná uplatňovat i v nástrojových zesilovačích, ale tam je to zdůvodnitelné, protože reproduktory používané v kombech stejně ultravysoké kmitočty nepřenášejí a ani přenášet nemusejí.
Oblíbenosti napomáhá i příznivá cena, neboť relace výkon/cena je velmi dobrý ( vše je vyráběno podobnou technologií jako masová počítačová prdukce, takže se nelze divit ). Tolik jen na úvod případné rozumné a věcné diskusi....
Re: Digitální zesilovače
to kazzatel:
Niekoľko rokov dozadu riešim výber zosilňovačov zásadne porovnávaním vedľa seba. Je to hlavne z dôvodov náročnosti mojich reprosústav, pretože sebekvalifikovanejší odhad sa nechytá. Tak som vyberal aj súčasnú amplifikáciu. A pre istotu (nie pre reklamu!!!) som pozval ľudí, čo majú už niečo napočúvané. Výsledok? Digitálny silič sa v mojich podmienkach bez problémov vyrovnal (okrem výkonu za hranicou ľudských možností) ultimatívnemu ABčkovému koncovému zosilňovaču nemenovanej značky - nebudem ju tu uvádzať, aby som ju nebodaj nepoškodil, pretože je to vynikajúci silič. Proste bolo to rozhodnutie z rozumu, nijaká špekulácia, alebo šetrenie za každú cenu. Nikto z prítomných nebol schopný jednoznačne povedať, že digitál, alebo AB, ale keďže bola vec postavená, že jeden musí odísť, všetci "hlasovali" pre digitál.
Netrepte tu niektorí, že sme fanatici po prvom počutí Dčka NuForce - je to silič ako každý iný, v niečom lepší, v niečom horší. Ale suma sumárum highend bezdebaty, aj keď vyvrátiť to niekto pokladá za boj za zachovanie civilizácie.
Jediný, ktorý tu premýšľa nestranne a veľmi rozumne je blok, nemôžem si pomôcť,z jeho pohľadu na vec treba začínať, aby sme sa k niečomu dopracovali.
Niekoľko rokov dozadu riešim výber zosilňovačov zásadne porovnávaním vedľa seba. Je to hlavne z dôvodov náročnosti mojich reprosústav, pretože sebekvalifikovanejší odhad sa nechytá. Tak som vyberal aj súčasnú amplifikáciu. A pre istotu (nie pre reklamu!!!) som pozval ľudí, čo majú už niečo napočúvané. Výsledok? Digitálny silič sa v mojich podmienkach bez problémov vyrovnal (okrem výkonu za hranicou ľudských možností) ultimatívnemu ABčkovému koncovému zosilňovaču nemenovanej značky - nebudem ju tu uvádzať, aby som ju nebodaj nepoškodil, pretože je to vynikajúci silič. Proste bolo to rozhodnutie z rozumu, nijaká špekulácia, alebo šetrenie za každú cenu. Nikto z prítomných nebol schopný jednoznačne povedať, že digitál, alebo AB, ale keďže bola vec postavená, že jeden musí odísť, všetci "hlasovali" pre digitál.
Netrepte tu niektorí, že sme fanatici po prvom počutí Dčka NuForce - je to silič ako každý iný, v niečom lepší, v niečom horší. Ale suma sumárum highend bezdebaty, aj keď vyvrátiť to niekto pokladá za boj za zachovanie civilizácie.
Jediný, ktorý tu premýšľa nestranne a veľmi rozumne je blok, nemôžem si pomôcť,z jeho pohľadu na vec treba začínať, aby sme sa k niečomu dopracovali.
Re: Digitální zesilovače
Zajímavý...a jak bys Palipole přesně fyzikálně definoval termín " náročnost mojích beden "? Respektive v čem jsou náročnější než druhý ? Pokud možno přesně, na hifitickej newspeak neslyším...
Re: Digitální zesilovače
Kdybych sem uměl vkládat fotky, ukázal bych vám pár průběhů, co leze z jednoho špičkovýho digitálu za hnusy...
Re: Digitální zesilovače
to kazzatel:
To ten môj príspevok je tak nezrozumiteľný, alebo ma ideš skúšať z akustiky, z ktorej doktorát samozrejme nemám. Moje sústavy hodnotíš ako házení hovna na stan, takže čokoľvek napíšem, budem na ostudu nielen s posraným digitálom, ale aj s reprákmi.
Priebehy mi pošli. Rád ti s tým pomôžem. Nech už mám tú korunováciu za idiota čím skôr za sebou...
To ten môj príspevok je tak nezrozumiteľný, alebo ma ideš skúšať z akustiky, z ktorej doktorát samozrejme nemám. Moje sústavy hodnotíš ako házení hovna na stan, takže čokoľvek napíšem, budem na ostudu nielen s posraným digitálom, ale aj s reprákmi.
Priebehy mi pošli. Rád ti s tým pomôžem. Nech už mám tú korunováciu za idiota čím skôr za sebou...
Re: Digitální zesilovače
to palipol: Děkuji...
Myslím si, že je tu spousta zajímavých a užitečných informací a názorů z obou stran. A vážím si odborných informací od konstruktérů, kteří dané problematice rozumí evidentně mnohem víc než já. Jenže tu vnímám určitou zaujatost místních odborníků (nemyslím to nijak ironicky) - z vašich příspěvků vnímám, že těm třídám zesilovačů, které preferujete, automaticky přisuzujete ty lepší a nejlepší vlastnosti své třídy, kdežto u "digitálů" od vás převážně vnímám zdůrazňování jejich negativ. Jak už jsem jinými slovy napsal výše - když jsem ještě jako naprosto neinformovaný laik pročítal toto vlákno, nabýval jsem pocit, že zesilovač třídy D představuje množinu elektricky a akusticky špatných vlastností, přičemž jeho jedinými výhodami jsou vysoká účinnost a relativní lacinost výroby.
Po tomto "uvedení" do světa zesilovačů třídy D jsem byl k jejich přednesu dost skeptický. První vlastní poslechové zkušenosti mě ale rychle vedly ke změně názoru.
Tím vším ale nechci ani tvrdit, že jsou digitály (obecně jako třída) dokonalé. V současnosti mám dva velmi levné - jeden, ten který jsem poslouchal jako první, založený na čipu TAS5630 od Texas Instruments, mě svým zvukem dost rozladil a zatím mě to nepřešlo. Na mých reprobednách Aurum Cantus M-103 divně zvýrazňuje výšky a sykavky, takže je mi jeho poslech nepříjemný a unavující. Vlastně přemýšlím, jak se ho zbavit. Ten druhý, založený na čipsetu Tripath TK2050, je úplně jiný. Jeho zvuk je velmi detailní, ale přitom neunavující, výšky zřetelné a rozlišené, ale ne nepříjemné, basy také detailní a pevné. Zvuky jednotlivých nástrojů je možné velmi dobře vnímat odděleně a přitom hudba působí jako dobře propojený celek. Většinou bývají vlastnosti zesilovačů jako analytičnost a muzikálnost brány jako protiklady, které se vzájemně vylučují, u tohoto zesilovače mi přijde, že jsou vyváženě propojené. Jeho poslech mě prostě baví...
Nyní stavím další digitál, založený na asi 10x dražším modulu od fy TC-Electronic, který prý montují do high-endových studiových monitorů. Tak jsem na něj zvědavý. A ještě jsem si pro srovnání objednal DPA223 od p. Dudka. Na přímé porovnání všech zesilovačů jsem tuplem zvědavý...

Myslím si, že je tu spousta zajímavých a užitečných informací a názorů z obou stran. A vážím si odborných informací od konstruktérů, kteří dané problematice rozumí evidentně mnohem víc než já. Jenže tu vnímám určitou zaujatost místních odborníků (nemyslím to nijak ironicky) - z vašich příspěvků vnímám, že těm třídám zesilovačů, které preferujete, automaticky přisuzujete ty lepší a nejlepší vlastnosti své třídy, kdežto u "digitálů" od vás převážně vnímám zdůrazňování jejich negativ. Jak už jsem jinými slovy napsal výše - když jsem ještě jako naprosto neinformovaný laik pročítal toto vlákno, nabýval jsem pocit, že zesilovač třídy D představuje množinu elektricky a akusticky špatných vlastností, přičemž jeho jedinými výhodami jsou vysoká účinnost a relativní lacinost výroby.
Po tomto "uvedení" do světa zesilovačů třídy D jsem byl k jejich přednesu dost skeptický. První vlastní poslechové zkušenosti mě ale rychle vedly ke změně názoru.
Tím vším ale nechci ani tvrdit, že jsou digitály (obecně jako třída) dokonalé. V současnosti mám dva velmi levné - jeden, ten který jsem poslouchal jako první, založený na čipu TAS5630 od Texas Instruments, mě svým zvukem dost rozladil a zatím mě to nepřešlo. Na mých reprobednách Aurum Cantus M-103 divně zvýrazňuje výšky a sykavky, takže je mi jeho poslech nepříjemný a unavující. Vlastně přemýšlím, jak se ho zbavit. Ten druhý, založený na čipsetu Tripath TK2050, je úplně jiný. Jeho zvuk je velmi detailní, ale přitom neunavující, výšky zřetelné a rozlišené, ale ne nepříjemné, basy také detailní a pevné. Zvuky jednotlivých nástrojů je možné velmi dobře vnímat odděleně a přitom hudba působí jako dobře propojený celek. Většinou bývají vlastnosti zesilovačů jako analytičnost a muzikálnost brány jako protiklady, které se vzájemně vylučují, u tohoto zesilovače mi přijde, že jsou vyváženě propojené. Jeho poslech mě prostě baví...
Nyní stavím další digitál, založený na asi 10x dražším modulu od fy TC-Electronic, který prý montují do high-endových studiových monitorů. Tak jsem na něj zvědavý. A ještě jsem si pro srovnání objednal DPA223 od p. Dudka. Na přímé porovnání všech zesilovačů jsem tuplem zvědavý...

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Majestic-12 [Bot] a 6 hostů