Dream Theater
Re: Dream Theater
Můžeme to každý vnímat jinak. Z hlediska principu do toho ale každý bubeník mlátí, musí, jinak by nevyloudil zvuk. Jsou to nástroje bicí.
Z hlediska hudebního já Portnoye prožívám jako vyloženě zvukomalebného, hravého, nesmírně tvůrčího. Neobyčejné spojení technických schopností a uměleckého ducha. Opak monotónnosti. Podporuje muziku, slouží jí a zdobí ji současně. Po jeho odchodu přestal poslech mravenčit, za něj to ale fungovalo vždycky. Opakuji, jen moje vnímání.
Z hlediska hudebního já Portnoye prožívám jako vyloženě zvukomalebného, hravého, nesmírně tvůrčího. Neobyčejné spojení technických schopností a uměleckého ducha. Opak monotónnosti. Podporuje muziku, slouží jí a zdobí ji současně. Po jeho odchodu přestal poslech mravenčit, za něj to ale fungovalo vždycky. Opakuji, jen moje vnímání.
Re: Dream Theater
Ano, je to o subjektivnich pocitech. Na druhou stranu, ovladat nástroje jako oni, take se tim budu zivit 
Re: Dream Theater
Velmi dobře napsáno, jsi muzikant, mohu-li se zeptat?Antony píše: ↑31 led 2022 21:47Můžeme to každý vnímat jinak. Z hlediska principu do toho ale každý bubeník mlátí, musí, jinak by nevyloudil zvuk. Jsou to nástroje bicí.
Z hlediska hudebního já Portnoye prožívám jako vyloženě zvukomalebného, hravého, nesmírně tvůrčího. Neobyčejné spojení technických schopností a uměleckého ducha. Opak monotónnosti. Podporuje muziku, slouží jí a zdobí ji současně. Po jeho odchodu přestal poslech mravenčit, za něj to ale fungovalo vždycky. Opakuji, jen moje vnímání.

Re: Dream Theater
Ne, jsem posluchač.
-
- Příspěvky: 549
- Registrován: 09 kvě 2019 22:43
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Dream Theater
1. Mám tomu rozumieť tak, že na všetky tri médiá išla hudba z toho istého (digitálneho) master "tape"? Za tohto predpokladu by to museli v prvej fáze nahrať muzikanti veľmi obstojne, ak to z LP hrá na "pěknou 2".LUK píše: ↑22 led 2022 12:22Přesně podle očekávání:
CD je mizérie - DR7, slušná porcička clippingu, zkrátka klasiká moderní Loudness War nahrávka. Jsou i horší, samozřejmě, ale tohle je prostě slabota.
CD2 s instrumentální verzí alba (bez zpěvu) je na tom nachlup stejně, clipping, DR7....
Na BD je to mnohem lepší, clipping žádnej, DR10 až DR11, na ucho to zní mnohem líp, ne tak "zmáčknutě," stísněně, uťápnutě, lepší prostorovost, separace, jednotlivý zvuky se tolik neslévají.... zkrátka klasický vlivy vyššího DR.
LP je přes všechny nevýhody analogu a gramofonu znatelně nejlepší (schávlně jsem si udělal od týhle LP i vinyl rip, což normálně vůbec nedělám a i takhle samodomo DR13), tady už se vůbec nic neslévá, hudba nezní stísněně, není bržděná v rozletu, má volnost, "drajf," prostorovost a separace přinejmenším stejná jako u BD verze možná ještě o fous lepší.....
Z objektivně subjektivního hlediska (), kdybych měl známkovat jako ve škole, tak CD je tak na 4-, jsou i horší, ale jinak bída. BD bych dal 3+, možná i 2- na dnešní dobu nehraje špatně. LP je na pěknou 2, jsou samozřejmě lepší nahrávky, ale jinak OK.
2. Clipping sa "vlúdil" na CD až pri editovaní/masteringu (druhej fáze)?
3. Asi najväčšia záhada pre mňa: ako je možné, že sa na LP vošiel iný (lepší) mastering bez clippingu, s vyšším DR? Je to dané fyzikálnymi vlastnosťami vinylu? Alebo to má aj ekonomické pozadie (vyššia cena za LP než CD)?
Re: Dream Theater
No tak to je přece snad jasný, že to všechno pochází z jedněch původních "master tapes." A ano, samotnej záznam je většinou nahranej dobře, to klasický Loudness Warovsky mrvení se tam "dodává" až při konečným masteringu/editaci, z čehož logicky vyplývá tvůj následující bod 2.:progsociety píše: ↑ 1. Mám tomu rozumieť tak, že na všetky tri médiá išla hudba z toho istého (digitálneho) master "tape"? Za tohto predpokladu by to museli v prvej fáze nahrať muzikanti veľmi obstojne, ak to z LP hrá na "pěknou 2".
Ano přesně tak, clipping je důsledek chyby/chyb při masteringu. Navíc vinylová deska logicky digitální clipping obsahovat nemůže.progsociety píše: ↑ 2. Clipping sa "vlúdil" na CD až pri editovaní/masteringu (druhej fáze)?
Opět, analogová LP nemůže obsahovat digitální clipping, to už jsem ti říkal i v minulost. Ale i tak, proč by měla být záhada, že na LP vychází mnohá alba s lepším zvukem, to se přece děje už víc jak dvě desítky, to je naše stará známá Loudness War. Pro vinyl se musí mastering dělat trochu odlišně a obecně jsou to dvě značně odlišný technologie, ergo kladivo je odlišnej i výsledek.progsociety píše: ↑ 3. Asi najväčšia záhada pre mňa: ako je možné, že sa na LP vošiel iný (lepší) mastering bez clippingu, s vyšším DR? Je to dané fyzikálnymi vlastnosťami vinylu? Alebo to má aj ekonomické pozadie (vyššia cena za LP než CD)?
-
- Příspěvky: 549
- Registrován: 09 kvě 2019 22:43
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Dream Theater
1. Vinyl zjavne "digitální clipping" obsahovať nemôže, ale keby bol zvuk prepálený už na "master tapes", potom by sa niečo z toho skreslenia / prepálenia muselo dostať aj na vinyl a tam by už nepomohlo ani to, že je DR13 (citujem nemenovaného člena fóra).
2. A má vinyl zmysel, ak sa do analogovych "drážok" dostane vlastne len digitálne nahraný štúdiový "hi-res", ktorý síce má DR13, no v procese prevodu sa stane toto (budem znovu citovať nemenovaného človeka, nie je to z mojej hlavy): štúdiový hi-res skonvertujeme do analógu a aplikujeme na neho RIAA korekciu (prvá strata kvality), vyryjeme matricu (2. strata kvality), zhotovíme lisovaciu formu (3. strata kvality), vylisujeme platňu (4. strata kvality), zosnímame prenoskou (5. strata kvality), aplikujeme RIAA korekciu (6. strata kvality) aby sme sa dostali tam, kde by sme boli keby sme si jednoducho pustili master cez kvalitný DAC.
2. A má vinyl zmysel, ak sa do analogovych "drážok" dostane vlastne len digitálne nahraný štúdiový "hi-res", ktorý síce má DR13, no v procese prevodu sa stane toto (budem znovu citovať nemenovaného človeka, nie je to z mojej hlavy): štúdiový hi-res skonvertujeme do analógu a aplikujeme na neho RIAA korekciu (prvá strata kvality), vyryjeme matricu (2. strata kvality), zhotovíme lisovaciu formu (3. strata kvality), vylisujeme platňu (4. strata kvality), zosnímame prenoskou (5. strata kvality), aplikujeme RIAA korekciu (6. strata kvality) aby sme sa dostali tam, kde by sme boli keby sme si jednoducho pustili master cez kvalitný DAC.
Re: Dream Theater
1. - správná dedukce. Na vinyl se celkem běžně slyšitelné důsledky clippingu dostávají ze zpraseného master tape. I když je vlivem technických okolností potom takový zvukový signál na vinylu s lepší dynamikou a fyzicky na něm k ořezu nedochází, jsou tam všechny nectnosti ve zvuku zkopírovány z masteru. Často si tak lze v praxi ověřit, že zprasený master vinylem nezachráníš. Pokud je pro vinyl použit FDR (Full Dynamic Range) master, je to výhra, ale ne vždy je tento k dispozici.
2. - opět FDR master, pokud je použit, tehdy má vinyl smysl, i přes ta znehodnocení, která správně jmenuješ. V podstatě vinylem nahrazujeme jedno znehodnocení (digitální komprese) jinými znehodnoceními, u kterých doufáme, že budou pro posluchače vy výsledku příjemnější. A také často jsou, ne však vždy.
Ideální by bylo FDR distribuovat digitálně, abychom se nemuseli crcat s vinylem. Ale to se stává extrémně vzácně. Zase s deskami se dá hezky hrát a jsou pěkným sběratelským artefaktem. Člověk potřebuje vlastnit věci, a elpíčko, to už je sakra věc.. Však proto si je taky občas koupím, s vědomím výše zmíněného.
2. - opět FDR master, pokud je použit, tehdy má vinyl smysl, i přes ta znehodnocení, která správně jmenuješ. V podstatě vinylem nahrazujeme jedno znehodnocení (digitální komprese) jinými znehodnoceními, u kterých doufáme, že budou pro posluchače vy výsledku příjemnější. A také často jsou, ne však vždy.
Ideální by bylo FDR distribuovat digitálně, abychom se nemuseli crcat s vinylem. Ale to se stává extrémně vzácně. Zase s deskami se dá hezky hrát a jsou pěkným sběratelským artefaktem. Člověk potřebuje vlastnit věci, a elpíčko, to už je sakra věc.. Však proto si je taky občas koupím, s vědomím výše zmíněného.
Re: Dream Theater
Teorie jsou fajn, ale jak se říká: "šedá je teorie, zelený strom života...." Předpoklady a teorie o tom jak vypadá zvuk na master páskách (mimochodem, při spracování zvuku se klidně může pracovat i s plusovýma hodnotama, to až na výstupu se to ořízne na 0 dBFS a vznikne tak clipping, pokud si to zvukař nepohlídá), nebo teoretický maximální dosažitelný parametry nosičů, nebo výhody a nevýhod jednotlivejch nosičů oproti výhodám a nevýhodám dalších/jiných nosičů jsou právě jedna věc, ale realita je věc druhá. To se takle můžeme bavit o tom jaká je vinylová deksa děsný médium, jak je ta technologie zastaralá, kolik má nevýhod a jak jsou digitální nosiče na tom líp a o kolik jsou dál a jak ta LP proti digitálním nosičům nemá šanci, protože její zvuk zhoršuje/ovlivňuje to a tamto atd....... A pak si pustíme LP a porovnáme to se současně vydávaným hi-resem nebo CD a ona ta LP hraje líp než to CD i než ten Hi-res. A kolikrát ne o trochu líp, ale klidně i o hodně líp.progsociety píše: ↑17 úno 2022 22:211. Vinyl zjavne "digitální clipping" obsahovať nemôže, ale keby bol zvuk prepálený už na "master tapes", potom by sa niečo z toho skreslenia / prepálenia muselo dostať aj na vinyl a tam by už nepomohlo ani to, že je DR13 (citujem nemenovaného člena fóra).
2. A má vinyl zmysel, ak sa do analogovych "drážok" dostane vlastne len digitálne nahraný štúdiový "hi-res", ktorý síce má DR13, no v procese prevodu sa stane toto (budem znovu citovať nemenovaného človeka, nie je to z mojej hlavy): štúdiový hi-res skonvertujeme do analógu a aplikujeme na neho RIAA korekciu (prvá strata kvality), vyryjeme matricu (2. strata kvality), zhotovíme lisovaciu formu (3. strata kvality), vylisujeme platňu (4. strata kvality), zosnímame prenoskou (5. strata kvality), aplikujeme RIAA korekciu (6. strata kvality) aby sme sa dostali tam, kde by sme boli keby sme si jednoducho pustili master cez kvalitný DAC.
Takže k čemu nám byly ty teoretický úvahy o vlastnostech, možnostech a prametrech vinylu? K prdu, protože vlastnosti, maximální prametry možnosti atd. jakýchkoli nosičů jsou jedna věc, ale to jestli je zvukaři/nženýři ve studích využívají naplno je věc úplně jiná. Záleží na tom co reálně hraje líp, ne na tom co by mělo hrát líp podle nějakejch teoretickejch parametrů, předpokladů atd.....
A že digitální master pro LP je špatně? A proč? Je to jak to je, hlavní je výsledek, když ta LP pak hraje skvěle (a dokonce třeba i líp než dititální vydání), tak co jako, že master, kterej na ní byl použitej, je digitální? A že se hlavně v minulosti dělali CD způsobem AAD apod., to je taky špatně?

-
- Příspěvky: 549
- Registrován: 09 kvě 2019 22:43
- Kontaktovat uživatele:
- Vybavení
Re: Dream Theater
Vyskúšal som urobiť LP rip (A/D prevodník bohužiaľ iba v low hodnote spotrebnej elektroniky) a foobar mi vyhodil DR11.
https://www.discogs.com/release/1553405 ... -Rheingold
Verzia z CD má hodnotu DR7.
https://dr.loudness-war.info/album/view/147877
Mám pocit, že LP master je tichší, pokojnejší, uhladenejší... Na druhej strane (resp. po tvojom opise kvalít nového LP Dream Theater) by som čakal, že LP verzia ma zloží k zemi, ale nič také sa nedeje. Zjednodušene by som to povedal takto: toto konkrétne LP je tichšou verziou CD. Nie je to zlé, menej to "duní", len som čakal viac (priestoru, transparentnosti, rozlíšenia, detailu, atď.).
https://www.discogs.com/release/1553405 ... -Rheingold
Verzia z CD má hodnotu DR7.
https://dr.loudness-war.info/album/view/147877
Mám pocit, že LP master je tichší, pokojnejší, uhladenejší... Na druhej strane (resp. po tvojom opise kvalít nového LP Dream Theater) by som čakal, že LP verzia ma zloží k zemi, ale nič také sa nedeje. Zjednodušene by som to povedal takto: toto konkrétne LP je tichšou verziou CD. Nie je to zlé, menej to "duní", len som čakal viac (priestoru, transparentnosti, rozlíšenia, detailu, atď.).
Re: Dream Theater
Každá nahrávka je jiná, že je LP v některých případech citelně lepší neznamená, že to tak bude vždycky, to je bohužel dnešní Loudness War doba.
A už jen z tohohle obrázku je vidět, že jsi ten vinyl rip udělal špatně.
A už jen z tohohle obrázku je vidět, že jsi ten vinyl rip udělal špatně.
Re: Dream Theater
Kontrolní otázka. Když bude dobrej zvukař co dělá audofilská vydání a udělá LP a Cd, co bude mít větší šanci hrát dobře? Technologické limity.
Re: Dream Theater
CD. Jenže v dnešní době na teoretickejch maximálních možnostech, parametrech a technologickejch limitech různejch nosičů vůbec nezáleží. Záleží jen na tom do jaký míry tyhle maximální teoretický možnosti, parametry a technologický limity těch nosičů využívají ti zvukaři, to je to. Výsledkem je, že ve skutečnosti v dnešní době hraje kolikrát LP klidně i citelně líp než CD.
Re: Dream Theater
progsociety:
Naučit se udělat vinyl rip tak, aby nedegradoval záznam, není jednoduché. Ze zaslaného grafického výstupu Audacity vyplývá, že přinejmenším z hlediska úrovně hlasitosti ripu není něco v pořádku. Je to nastavením, nikoli vlastností LP masteringu.
Naučit se udělat vinyl rip tak, aby nedegradoval záznam, není jednoduché. Ze zaslaného grafického výstupu Audacity vyplývá, že přinejmenším z hlediska úrovně hlasitosti ripu není něco v pořádku. Je to nastavením, nikoli vlastností LP masteringu.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti