Na uvod vkladam opetovny test prenosky „Ortofon Kontrapunkt b“ a prenosky Lyra „Delos“.
Kontrapunkt pro toto porovnani jsem v sobotu „vyzebral“ od kamarada, ktery ho bude prodavat, Lyra je muj soucasny „milacek“.

http://www.imgbank.cz/images/2012/12/30/n0dUJ.jpg
http://www.imgbank.cz/images/2012/12/31/bFvkR.jpg
Balení a popis prvních dojmu.
Ortofon obdrzíte ve velké papírové krabici, vyplnené polystirénovým„obkladem“, uvnitr presne vyformovaným na dalsí, tentokrát plastikovo-hliníkovou oválnou krabicku, ve které je na sametovém podkladu pevne prisroubována samotná prenoska. Pri jejím otevírání jsem se v duchu musel pousmát. Na té krabicce je, pro její otevrení, napsána poznámka: Please isert coin (prosíme vsunte minci), coz mi, pri cene prenosky 1.200€, prislo velice zábavné. Prilozeny jsou také kablíky pro headshell a 2 páry nemagnetických sroubku ruzné délky, papírek s technickými daty a malá plastiková váha. Vzhledem k tomu, ze jsou do prenosky vyrezány závity, odpadá nepríjemná manipulace s matkami. Ochraný kryt hrotu je stabilní, vyzaduje ale, zvláste pri opetném nasazování, trochu opatrnosti. Schránka prenosky je totiz vylisována z nerezové oceli a hliníku (oba materiály jsou spojeny pod tlakem, bez pouzití sroubku) a pripomíná tvarem tak trochu trup tankeru. Její povrch je velmi hladký a tak by se mohlo snadno stát, ze se kryt pri nasazování sveze spatným smerem. Po uspesném dotlacení na správné místo se uz vsak není ceho obávat. Také svou hmotností 10g vzbudí prenoska kazdopádne první respekt.
Lyra se oproti tomu, i pres temer stejnou cenu, „skryva“ jen v absolutne nenápadné papírové krabicce. Zato priloha obsahuje krom technickych dat i vynikajici tabulku s hodnotami pro pripojeni s ruznymi zakoncovacimi odpory. Udaje vyrobce jsou prikladne rozvedeny, zohlednuji dokonce kapacitu mezi prenoskou a smotnym phono-vstupem a predstavuji tak jakousi malou exkurzi touto prblematikou. Nechybi ani karbonový kartácek na cistení hrotu, malý inbusový klícek a 3x2 nemagnetické sroubky ruzné délky. I do Lyry jsou vyrezány závity a upevneni je proto stejne komfortni jako u Ortofonu. Nejvice ale asi potesí absolutne perfektní ochraný kryt hrotu. Proslo mi rukama jiz dost ruzných prenosek, ale s takhle stabilním a spolehlive nasaditelným krytem jsem se zatím jeste nesetkal. Vzhledem k tomu, ze se jedná o „nahou“ prenosku bez vnejsí schránky, stojí totiz chvejka pomerne daleko vpred a tudíz je, pri neopatrnosti, nachylná zpusobit nemilá prekvapení. Je proto skutecne dobré ponechat kryt na míste po celou dobu nastavení a sejmout ho opravdu teprve pri nastaveni zatízení.
Nastavení
K nemu jsem pouzil pouze papírovou (polaminátovanou) sablonu od firmy Clearaudio, která má jen jeden bod pro nastavení a to 90mm od stredu osy talíre, tuhu do versatilky pro nastavení úhlu a previsu, zrcátko pro kontrolu azimutu a elektronickou váhu s rozsahem 0,01-5,00g.
Ortofon je, jak uz jsem se zmínil, lehce zaobleny, takze jediná rovná hrana je ta prední. Ale i tak to stací k tomu, aby clovek po urcité nejistote a tápání a za pomoci nalepené tenké tuhy, dospel k uspokojivému nastavení. Vzhledem k tomu, ze má prenoska zakriveny i spodek, musíte VTA nastavit tak, ze se raménko pri provozu lehce naklání dozadu smerem k lozisku. To je ale jen otázka zvyku. Nastavil jsem výrobcem doporucené zatízení na 2,5g (25N)
Lyra sice postrádá vnejsí schránku, její tvar je ale vyfrézován (z hliníku) tak dobre, ze poskytuje dostatek rovných hran pro správné nastavení. Nastavil jsem výrobcem predepsané zatízení 1,75g (17,5N). Toto je velice dulezité, nebot geometrie chvejky je konstruována tak, ze se tato v idealním úhlu 20°nachazí teprve po dosednutí hrotu na LP.
Diky zvedácku „VTA Lifter“ od Clearaudia je procedura nastavení VTA u obou prenosek naprosto komfortni. (VTA lze upravit i behem prehravani.)
Poslech.
Na gramofonu Clearaudio “Performance” s raménkem Satisfy Carbon Directwire, pres integrovany zesilovac Marantz PM 17 Mk II. Namisto serioveho phona Marantze ale pouzivam externi phono pre Trigon „Vanguard II“ doplneny zdrojem „Volcano III“. To vse pres reproduktory KEF XQ40, pripojene kabelem „inakustik Black & White Referenz 1202“.
Vsechna alba jsou vyprána.
Muj prvni dojem u Delosu (LP Kari Bremnes – Over En By), jeste dríve nez zaznel první tón – neskutecne ticho! Brus hrotu “Microridge” je v tomto ohledu lepsí nez “Fritz Giger 80” Ortofonu Kontrapunkt b. Ten rozdíl je slysitelný i pres to, ze ani Kontrapunkt neni na jemne skrabance a mala prachova zrnka prave alergicky a ani on nadmerny sum prazdne drazky neprenasi. Prvni + tedy pro Delos.
Druhý dojem – velmi autenticka prostorovost. Pódium je dostatecne siroke a nechybi ani dulezita informace o jeho hloubce. To zvladaji obe prenosky s naprostym prehledem. Vsechny nástroje stoji stale na svých místech a jejich vzájemné rozestupy logicky odvoditelné. U Delosu jsou ale mirne vetsi a zvuk se jeste snadneji odlepí od boxu. Hlas paní Bremnes zni sice u obou presne ze stredu, u Lyry se ale zpev rozline temer holograficky mezi boxy, takze clovek mimodek hledá stredový reproduktor. Velikost té které místnosti, kde nahrávka vznikala lze take dobre rozpoznat u obou prenosek, Delos ale posviti do jejich tmavych koutu a prida tim jeste nekolik fajnovych informaci navic. Jazzové trio se prezentuje v (témer viditelné) zakourené kavárne, zatimco symfonický orchestr zaujme své místo na pódiu prostorného koncertního sálu. Mirne + pro “Japonce”.
Tretí dojem: Tonální vyvázenost. Zpocátku jsem mel pocit, ze je Delos oproti Kontrapunktu vylazen vice do výsek, ze chybí basy. Tak tomu ale ve skutecnosti opravdu není. Schválne jsem tedy vybalil nekolik LP s dobre nahraným basem. Tedy: Výber Massive Attack - Collected, Dvorákovu 9 symfonii, Gentle Giant - Free Hand. Basy jsou i u Delosu absolutne cisté, “suché” a rychlé. Nejsou vubec stíhlejsí nez u Ortofonu. Ten první dojem u Delosu vzniká jen díky jeste lepsímu prokreslení vyssích frekvencí. Triangl ve dvorákove “Novosvetské” stojí tak zretelne v prostoru a zní tak nádherne “kovove”, jak jsem ho u Ortofonu neslysel. Charly Antolini - Crash je dalsi taková LP. Druhá, stejnojmená skladba zaciná jemným cinkáním zvonecku ke kterému se pridá pomerne “vysoko” vypichovaná baskytara Wolfganga Schmida. Ortofon zvlada tento "skvost" s prehledem a naprosto komplexne, Delos se venuje i drobnejsim detailum ve vyssich frekvencich. Toto „Více“ ve výskách u Delosu jsem z pocátku povazoval za „Méne“ v basech. Ale nejpozdeji poté, co se Antolini hezky brutálne oprel do celé bicí soupravy a Schmid hrábnul i do nejhlubsích registru, jsem pochopil, ze ani na spodním konci frekvencí nechybí zhola nic. Ode mne male + pro Delos, jinak ale spise otazka vyladeni sestavy.
Existuji prenosky, které s nekterymi LP maji problémy. Myslim tim problémy se zkreslením, které cloveka prvokují k nekonecným vecerum, stáveným zmenami nastavení ruzných parametru, ve snaze dockat se konecne uspokojivého výsledku, aby nakonec dospel k názoru, ze ta ci ona LP je pravdepodobne prílis ohraná ci spatne vylisována. Pro posouzeni, zda prenoska takova uskali zvladne, mam nekolik "favoritu", ktere jsem pouzil i tentokrat. Nevinikají zvláste dobrou nahrávkou a také ani obzvláste dobrou kvalitou výlisku. A nekterym prenoskam skutecne zatopi.
Postupne se tedy prichazeji: Crosby, Stills, Nash & Young - "4 Way Street" (Live), Free - "Free & Easy, Rough & Ready", rockova opera - "Jesus Christ Superstar" (2LP s Ianem Gillanem), Prazský Výber - "1", výber Hawkwind - "Twice Upon A Time" a také sólový projekt Boba Calverta - "Captain Lockheed & The Starfigters".
Kontrapunkt i Delos tyto kousky zdolávji absolutne hrave, bez nejmensí známky zkreslení ci nepresnosti. Nektere sice neznejí audiofilne, vsechny ale rozhodne prijatelne, dokonce bych rekl i docela príjemne. Jak Ortofon tak Lyra jsou, co se snimavosti tyka, na naprosto spickove urovni. I tady nerozhodne.
Oba vyrobci dobre vedi, co se od nich v teto cenove kategorii ocekava a oba se svych “domacich ukolu” zhostili na jednicku. Ortofon nabizi presnost a dynamiku a take velmi dobrou prostorovost a spoustu informaci. Lyra za nim nezustava ani o krok pozadu, spise naopak - ke vsem ctnostem Ortofonu pridava jeste bonusovou porci emoci!
Kratce receno: Ortofon za 1, Lyra za 1*.
